ECONOMIC ASSETS |
• Concentrated economy; |
• Solidarity economy; |
(Faria & Pereira, 2012Faria, M. V. C. M., & Pereira, J. A. (2012). A rede de economia solidária do algodão agroecológico: desenvolvimento humano, sustentabilidade e cooperação entre os produtores rurais do Estado do Ceará. Organizações Rurais & Agroindustriais, 14(3), 395-408.; Associação Brasileira dos Produtores de Algodão, 2013Associação Brasileira dos Produtores de Algodão – ABRAPA. (2013). A cadeia do algodão brasileiro: safra 2012/2013 – desafios e estratégias. Brasília: ABRAPA.; Jalfim et al., 2013Jalfim, F., Sidersky, P., Rufino, E., Santiago, F., & Blackburn, R. (2013). Geração do conhecimento agroecológico a partir da interação entre atores: a experiência do Projeto Dom Helder Camara. Agriculturas, 10(3), 26-34.; Beltrão et al., 2010Beltrão, N. E. M., Vale, L. S., Marques, L. F., Cardoso, G. D., Silva, F. V. F., & Araújo, W. P. (2010). O cultivo do algodão orgânico no semi-árido brasileiro. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, 5(5), 8-13.; Ferreira-Filho et al., 2009) |
• Average productivity of 3,500 kg / ha; |
• Average productivity of 1,000 kg / ha; |
• Remuneration per kilo is half of that obtained with organic; |
• Remuneration per kilo is double of that obtained in conventional; |
• 37% of total costs are with pesticides; |
• Eliminates pesticide costs; |
• Scale gains. |
• Differentiation gains. |
SOCIOCULTURAL ASSETS |
• Weakened autonomy of rural populations; |
• Strengthened social autonomy of rural populations; |
(Andrada & Sato, 2014Andrada, C. F., & Sato, L. (2014). Trabalho e política no cotidiano da autogestão: a rede Justatrama. Psicologia & Sociedade, 26(spe), 3-13.; Serva & Andion, 2004Serva, M., & Andion, C. (2004). O Controle Coletivo dos Riscos Ambientais na Produção de Alimentos: uma análise do sistema de certificação participativa na Rede Ecovida de Agroecologia. In Anais do 2o Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade. São Paulo: ANPPAS.; Faria & Pereira, 2012Faria, M. V. C. M., & Pereira, J. A. (2012). A rede de economia solidária do algodão agroecológico: desenvolvimento humano, sustentabilidade e cooperação entre os produtores rurais do Estado do Ceará. Organizações Rurais & Agroindustriais, 14(3), 395-408.; Alves et al., 2008Alves, L. R. A., Barros, G. S. A. D. C., & Bacchi, M. R. P. (2008). Produção e exportação de algodão: Efeitos de choques de oferta e de demanda. Revista Brasileira de Economia, 62(4), 381-405.; Assis & Romeiro, 2002Assis, R. L., & Romeiro, A. R. (2002). Agroecologia e Agricultura Orgânica: controvérsias e tendências. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 6, 67-80.) |
• Business labor relations in agro-industrial systems; |
• Associative relationships of trust and cooperation between farmers; |
• Appreciation of scientific-technological knowledge of modern agronomy. |
• Appreciation of peasant cultural knowledge and agroecology. |
ECOLOGICAL ASSETS |
• Cerrado biome and its regular rainfall; |
• Caatinga biome and its periods of drought; |
(Cruz & Maia, 2008Cruz, M. S., & Maia, S. F. (2008). Desempenho da cotonicultura brasileira pós-abertura econômica. Revista Economica do Nordeste, 39(2), 263-284.; Companhia Nacional de Abastecimento, 2016Companhia Nacional de Abastecimento – CONAB. (2016). Algodão em caroço – Brasil (Série Histórica de Produtividade. Safras 1976/77 a 2015/16). Retrieved in 2016, May 3, from http://www.conab.gov.br/ http://www.conab.gov.br/...
; Jalfim et al., 2013Jalfim, F., Sidersky, P., Rufino, E., Santiago, F., & Blackburn, R. (2013). Geração do conhecimento agroecológico a partir da interação entre atores: a experiência do Projeto Dom Helder Camara. Agriculturas, 10(3), 26-34.; Faria & Pereira, 2012Faria, M. V. C. M., & Pereira, J. A. (2012). A rede de economia solidária do algodão agroecológico: desenvolvimento humano, sustentabilidade e cooperação entre os produtores rurais do Estado do Ceará. Organizações Rurais & Agroindustriais, 14(3), 395-408.) |
• Reduces local biodiversity by more than 320,000 hectares; |
• Promotes local biodiversity on approximately 32,000 hectares; |
• Does not promote environmental education for sustainability. |
• Promotes environmental education and awareness for sustainability. |