Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Issue: 70, Published: 2018
  • Na batida do samba: comemorando a 70 a publicação da RIEB Editorial

    Simioni, Ana Paula Cavalcanti; Paixão, Fernando; Toni, Flávia Camargo
  • Samba, sambas: a crossroads of conflicts (1917-2017) Dossiê

    Garcia, Walter; Rezende, Gabriel S. S. Lima
  • Suffering and smiling - singing: Bide & Marçal’s sambas Dossiê

    Matos, Cláudia Neiva de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O trabalho discute a articulação ambivalente entre alegria e tristeza, característica de algumas vertentes da poética do samba e apontada em discursos críticos e jornalísticos sobre o gênero. Bastante comum nos sambas das décadas de 1930 e 1940, a conjunção entre chorar e cantar, sofrer e sambar manifesta-se nas letras, mas também na estrutura integral das obras, incluindo música e performance. Uma letra queixosa pode unir-se a uma melodia animada, incluindo sugestões variadas e mesmo contrastivas que vêm da interpretação vocal e do acompanhamento instrumental. Para pesquisar esses procedimentos e efeitos no corpo das obras, o trabalho elege o repertório composto, entre 1933 e 1947, pelos parceiros Alcebíades Barcelos e Armando Marçal, uma das mais constantes e produtivas duplas de compositores da música popular brasileira.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article discusses the ambivalent articulation between joy and sadness, characteristic of some strands of the samba poetics and pointed out in critical and journalistic discourses about the genre. Quite common in sambas of the 1930s and 1940s, the conjunction of crying and singing, suffering and dancing the samba, can be found in the lyrics, but also in the whole structure of the songs, which includes music and performance. A complaining lyrics can be combined with an animated melody, in addition to the varied and even contrastive suggestions coming from vocal and instrumental performance. To study these procedures and effects by analysing a corpus of sambas, I take the repertoire composed, between 1933 and 1947, by Alcebíades Barcelos and Armando Marçal, one of the most constant and productive associations of songwriters in Brazilian popular music.
  • Samba: a black rhythm of resistance Dossiê

    Azevedo, Amailton Magno

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo pretende situar o samba sob o prisma da crítica pós-colonial, que permite uma abordagem sobre a cultura negra como uma contestação à modernidade. Importa destacar que o texto se organizou a partir das seguintes questões problematizadoras: estilo negro, corpo negro e microáfrica. Defendo um rearranjo sobre historiografia que tratou do samba. Que suas origens se encontram na Bahia e Rio de Janeiro já se sabe; o que é necessário é observar que o mapa do samba é dilatado, fluido e multidirecional. A partir desse rearranjo, pretende-se pensar a cidade de São Paulo deslocada do chavão que sempre lhe foi atribuído, como túmulo ou algo parecido, quando se trata de samba.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to situate samba under the prism of postcolonial, criticism that allows an approach to black culture as a challenge to modernity. It should be noted that the article was organized from the following problematizing questions: black style, black body and micro-Africa. I defend a rearrangement on historiography that dealt with samba. That their origins are found in Bahia and Rio de Janeiro and Bahia is already known; what is needed is to observe that the samba map is dilated, fluid and multidirectional. From this rearrangement, we intend to think of the city of São Paulo displaced from the buzzword that has always been attributed to it, as a tomb or something similar, when it comes to samba.
  • About drumsets and Brazilian tamborins: the jazz bands and the batuque of samba Dossiê

    Barsalini, Leandro

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Ao discorrer sobre determinados aspectos históricos e musicais relativos ao período de configuração do samba enquanto música popular urbana, este artigo levanta dados e reflexões sobre o processo de inserção da bateria - instrumento originado no universo jazzístico - no gênero musical brasileiro, e suas interlocuções junto ao instrumental considerado típico, formado por tamborins, surdos, cuícas, ganzás, recos e agogôs.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In discussing certain historical and musical aspects related to the period of samba configuration as popular urban music, this article brings data and reflections about the process of insertion of the drumset - instrument originated in the jazz universe - in the Brazilian musical genre, and its interlocutions with the instrumental considered typical, formed by tambourins, surdos, cuícas, ganzás, recos and agogôs.
  • Transformation of central African patterns in the urban samba of Rio de Janeiro: 1933-1978 Dossiê

    Menezes, Enrique Valarelli

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo pretende identificar, pelo viés da análise musical, transformações de padrões centro-africanos (linhas-guia em particular) no samba urbano do sudeste brasileiro, à luz do processo colonial e de sua projeção no século XX. Entendendo que as vias transatlânticas desenhadas pelo comércio escravista dão início a uma ligação entre territórios separados pelo oceano através de uma convivência forçada, desigual e desestabilizadora de grupos diferentes, formulamos a hipótese de que culturas diversas podem ter assimilado a seu modo as práticas musicais de outras, contribuindo para formar as estruturas complexas daquilo que hoje identificamos como o samba urbano brasileiro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper intends to identify, through the bias of the musical analysis, transformations of central African patterns (time lines in particular) in the Brazilian southeast urban Samba, in the context of the colonial process and its projection in the twentieth century. Understanding that the transatlantic routes designed by the slave trade begin a connection between territories separated by the ocean through a forced, unequal and destabilizing coexistence of different groups, we hypothesize that diverse peoples may have assimilated in their own way the musical practices of others, contributing to form the complex structures of what we now identify as Brazilian urban Samba.
  • Four Orpheus’ sambas and something more Dossiê

    Malka, Marina Bonatto; Leite, Carlos Augusto Bonifácio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo consiste na análise de algumas canções (de Vinicius de Moraes e Tom Jobim) da peça Orfeu da Conceição (1956), de Vinicius de Moraes, e da adaptação da peça ao cinema, Orfeu negro (1959), de Marcel Camus (canções de Vinicius, Tom, Luiz Bonfá e Antônio Maria). Diversos ritmos são encontrados (samba-canção, frevo, pontos de macumba); uma difusão inédita de ritmos brasileiros. Após o filme, as canções se celebrizaram, sendo regravadas pela bossa nova e mimetizadas pelos músicos de jazz americanos nos anos 1960. É inegável a importância dos álbuns, consagrando principalmente Vinicius de Moraes no panorama internacional. Neste artigo observa-se a diferença entre as canções dos álbuns e as que surgiriam a seguir, como uma das raízes primordiais da música popular brasileira das décadas seguintes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to analyze some songs (of Vinicius de Moraes e Tom Jobim) of play Orfeu da Conceição (of Vinicius de Moraes, 1956), and of the play’s adaptation for the cinema, Black Orpheus (by Marcel Camus,1959, songs by Vinicius, Tom, Luiz Bonfá and Antônio Maria). These soundtracks are in several rhythms (“samba-canção”, frevo, “pontos de macumba”); an unprecedent diffusion of Brazilian rhythms. After the movie, the songs were celebrated, re-recorded by bossa nova musicians, and imitated by American jazz musicians in the 60s. The historical importance of the albums are undeniable, consecrating manly Vinicius de Moraes in the international scene. In this article it is observed the difference between the songs of the albuns and those that would follow in subsequent years.
  • The master’s trick: modernization’s crisis in “Chega de saudade” Dossiê

    Rezende, Gabriel S. S. Lima

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Muito se escreveu sobre “Chega de saudade” (Jobim/Moraes), sua relação com a bossa nova e com a questão da modernização da música popular no Brasil. Mas, sintomaticamente, pouco se discutiu a música propriamente dita. Sendo assim, releio algumas ideias apresentadas na literatura para elaborar formulações teóricas que me permitam construir uma interpretação da composição que articule modernização musical e modernização socioeconômica. Apesar de não se prender ao processo empírico de emergência e consagração da canção, minha interpretação se ancora em fatos concretos ligados à polarização que se estabeleceu entre Tom Jobim e Jacob do Bandolim em torno de “Chega de saudade”: nesses fatos estão as pistas para que se revele o truque do mestre.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Much has been written about “Chega de saudade” (Jobim/Moraes) and its relation to both bossa nova and the question of modernization of popular music. But, symptomatically, little has been said about the music itself. Therefore, I revisit ideas discussed in the literature in order to elaborate theoretical formulations that allow me to build an interpretation that articulates musical and socio-economic modernization. Although not restricted to the song’s raising and consecrating empirical process, my interpretation lies on concrete facts linked to the polarization that arose between Tom Jobim and Jacob do Bandolim around the composition: in this facts lies the clues to uncover the master’s trick.
  • Tickling the traditions: the disjunctive samba of Tom Zé Dossiê

    Dunn, Christopher

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo investiga o trabalho de Tom Zé em relação à tradição do samba, enfocando principalmente três discos concebidos como “estudos”: Estudando o samba (1976), Estudando o pagode (2005) e Estudando a bossa (2008). Com base na leitura atenta das letras de algumas canções selecionadas e na análise de aspectos formais de sua música, este estudo busca compreender as estratégias experimentais que ele empregou para abordar criticamente a tradição da música brasileira. Propomos o termo “samba disjuntivo” para caracterizar seus experimentos com ritmo, harmonia, poética e performance que combinam inovação musical com crítica social.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article explores the work of Tom Zé in relation to the tradition of samba, focusing primarily on three albums conceived as “studies”: Estudando o samba (1976), Estudando o pagode (2005), and Estudando a bossa (2008). Based on close reading of selected song lyrics and the analysis of some of the formal aspects of his music, this study seeks to understand the experimental strategies he has deployed in engaging critically with the tradition of Brazilian song. We propose the term “disjunctive samba” to characterize his experiments with rhythm, harmony, poetics, and performance that combine musical innovation with social critique.
  • Candeia, the Quilombo project and anti-racist activism in the 1970s Dossiê

    Treece, David

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Ao participar da ressurgência da militância antirracista em meados da década de 1970, o Grêmio Recreativo de Arte Negra Escola de Samba Quilombo, fundado pelo compositor e cantor Antônio Candeia Filho, se inspirava no grande exemplo histórico da resistência negra, ou seja, as comunidades de escravos rebeldes chamadas quilombos. Este ensaio reavalia as perspectivas do projeto Quilombo em relação ao antirracismo e à política identitária negra, e mostra como, no auge da ditadura militar, ele propunha uma visão progressista e democrática da resistência enquanto projeto criativo coletivo - tipificado culturalmente pela escola de samba comunitária e pela prática improvisatória colaborativa do samba de partido-alto -, que colocava no centro do seu ideário as tradições estéticas e filosóficas negras, ao passo que atravessava de maneira inclusiva as fronteiras raciais de cor.

    Abstract in English:

    ABSTRACT As it took part in the resurgence of anti-racist activism in the mid 1970s, the Quilombo Recreational Guild of Black Art and Samba School, founded by singer-songwriter Antônio Candeia Filho, took its inspiration from the great historical example of black resistance, the rebel slave communities or quilombos. This paper will reassess the Quilombo project’s perspectives on the politics of anti-racism and black identity, showing how, at the height of Brazil’s military dictatorship, it proposed a progressive, democratic vision of resistance as a creative collective project - typified culturally by the grassroots escola de samba and by the collaborative improvisational practice of samba de partido-alto - which placed black aesthetic and philosophical traditions at its core while inclusively cutting across racial colour lines.
  • The future of the samba musician and the samba musician of the future: youth, sociability and associativism in children’s samba schools from Rio de Janeiro Dossiê

    Ribeiro, Ana Paula Alves

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Crianças e adolescentes participam, com as suas famílias, das atividades das escolas de samba, tendo, há décadas, espaços próprios: ala das crianças; escolinhas de mestre-sala e porta-bandeira; baterias mirins, com a perspectiva de profissionalização e renovação nas próprias escolas; e escolas de samba mirins. Hoje há 16 escolas, majoritariamente derivadas das escolas-mães, que fecham os desfiles na terça-feira, com mais de 25 mil participantes, e tentam inserir-se nas políticas sociais para a juventude, para a promoção da cidadania e a revitalização do sentido de comunidade. Mantêm estreito laço com sua vizinhança, contribuem para a valorização da cultura carioca e se apresentam como elemento fundamental do samba nas últimas décadas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Children and teenagers participate with their families in the activities of samba schools. These young people have their own spaces for decades: children’s section; master of ceremonies and flag-bearer (courses); drum sections, allowing for professionalization and renovation within the samba school itself; and children’s samba schools. Nowadays there are 16 schools, mostly derived from the mother schools, which parading more than twenty-five thousand youngsters on Fat Tuesday, closing the Carnival festivities. They try to insert themselves into the social policies for the youth, for the promotion of citizenship and the revitalization of the sense community. They maintain close ties with their neighborhood, contribute to the appreciation of the carioca culture and present themselves as a fundamental element of samba in the last decades.
  • A map of the relations between the rap from the outskirts of São Paulo and the samba Dossiê

    Garcia, Walter

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo tem por objetivo mapear as relações que o rap produzido na cidade de São Paulo estabeleceu, desde a década de 1990, com o samba. Em perspectiva interdisciplinar, o mapa apresenta e discute sete pontos: 1) a importância do samba para a formação musical de MCs e DJs; 2) a presença do samba e do rap em bailes black e, posteriormente, em gravadoras que se originaram de equipes que organizavam estes bailes; 3) a função política e social da música nos momentos de lazer de bairros periféricos; 4) canções que buscaram fundir rap e samba em suas formas; 5) canções e discos que buscaram justapor rap e samba, o que tornou mais evidentes as diferenças; 6) conflitos entre o rap e o samba atravessados por questões de etnia, de ideologia, de mercado ou de gênero; 7) a noção de que o pagode e o rap construíram juntos uma identidade masculina negra periférica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The main purpose of this paper is to discuss the relationships that rap produced in the city of São Paulo established with samba since the 1990s. In the interdisciplinary perspective that one takes, the map presents and analyses seven points: 1) the importance of the samba for the musical formation of MCs and DJs; 2) the samba and the rap in black parties and later in record companies; 3) the political and social function of the music in leisure time, in the outskirts of São Paulo; 4) the forms of songs that sought to mix the rap and the samba; 5) the senses of songs and albums that sought to juxtapose the rap and the samba; 6) the conflicts between the rap and the samba caused by ethnic and racial relationships, ideological disputes, competitions in music market or gender relationships; 7) the contribution of the “pagode” and the rap to peripheral black male subjectivity construction.
  • Entrada dos Palmitos: pagan aspects of the Divine Holy Spirit Feast in Mogi das Cruzes - SP Artigos

    Mariano, Neusa de Fátima

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Homenagens festivas ao Espírito Santo têm sido realizadas desde o século XIV, em Portugal, por devoção da Rainha Dona Isabel, e tornaram-se tradição também no Brasil com o processo de colonização. Em Mogi das Cruzes é possível encontrar no cortejo conhecido como Entrada dos Palmitos alguns aspectos que podem ser considerados pagãos e que remetem às antigas maias europeias. Há ainda a comensalidade, que traduz tanto a fartura das festas antigas como o sagrado da religiosidade católica. A análise caminha no sentido de compreender a Festa do Divino como espaço de representação e as manifestações originariamente pagãs que dela emergem, como resistência do popular, em meio à reivindicação da emancipação da sociedade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Festive tributes to the Holy Spirit have been carried out since the 14th century by devotion of Dona Isabel, Queen of Portugal. They also became a tradition in Brazil due to the colonization process. In Mogi das Cruzes one can find pagan remains referring to the ancient European Mayans in the procession known as Entrada dos Palmitos. Commensality is another aspect that refers both to ancient feast and Catholic religiousness. The objective is to highlight the Feast of Divine as a space of representation and such pagan reminiscences manifestations as forms of popular resistance in face of society emancipation.
  • From “Pureza” (1937) to “Pureza” (1940) - José Lins do Rego and the cinema of Chianca de Garcia Artigos

    Braga-Pinto, César

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo contrasta o pouquíssimo estudado romance Pureza, de José Lins do Rego, publicado em 1937, com sua praticamente desconhecida adaptação para o cinema, três anos mais tarde, pela Cinédia, sob direção do português Chianca de Garcia. Busca-se assim iluminar alguns aspectos centrais da política cultural do Estado Novo, em particular o momento de transição entre o regionalismo na literatura e o novo ideal nacionalista da era Vargas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article contrasts the little studied novel Pureza, by José Lins do Rego, published in 1937, with its practically unknown film adaptation three years later by Cinedia, under the direction of the Portuguese Chianca de Garcia. It aims to illuminate some central aspects of the cultural politics of the Estado Novo, in particular the transition from literary regionalism to new ideals of nationalism proposed in the Vargas era.
  • Restlessness of a traveler in the pinnacle of Stalinism Artigos

    Alves, Fabio Cesar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo pretende analisar o relato da viagem que Graciliano Ramos fez à União Soviética e democracias populares no início da década de 1950. Para isso, leva em conta tanto os traços da realidade observada quanto as reações do próprio diarista, de modo a entender como o escritor militante foi capaz de criar uma forma literária que põe em discussão, indiretamente, aspectos cruciais da autocracia stalinista, à época impulsionada pela vitória na Segunda Guerra Mundial e pelo IV Plano Quinquenal. O ensaio recupera também parte da recepção crítica imediata da obra publicada em 1954 a fim de embasar as análises apresentadas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article intends to analyze the accounting of the trip Graciliano Ramos took to the Soviet Union and popular democracies in the beginning of the 1950s. In order to do so, it takes into account both the traces of reality observed and the reactions of the writer himself in order to understand how the militant author was able to create a form which places under discussion, indirectly, key aspects of the stalinist autocracry, which, at the time, boosted by the victory in the post-war, saw its pinnacle. The essay also recovers part of the critical reception immediately after the work was published in 1954, in the interest of laying the foundation for the analysis presented.
  • Book brings unpublished inventory of Brazilian literary production on dictatorship Resenhas

    Faedrich, Anna
  • The indiscipline of Fernanda Arêas Peixoto Resenhas

    Ramassote, Rodrigo; Sobral, Luís Felipe
  • Around the conception of the history of Sérgio Buarque de Holanda Documentação

    Carvalho, Raphael Guilherme de
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