Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Issue: 75, Published: 2020
  • De Rosa aos rolês: itinerários críticos Editorial

    Paixão, Fernando; Bagolin, Luiz Armando; Dantas, Monica Duarte
  • Recipes for love, by Aracy and João Guimarães Rosa Artigos

    Biazioli, Tânia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO É este um estudo sobre os prazeres da mesa na vida e obra de Guimarães Rosa. Serão aqui analisados tanto os cadernos de receitas culinárias de sua esposa, Aracy, quanto os romances “Dão-Lalalão” e “Buriti”, de João Guimarães Rosa. Nossa hipótese era que as receitas poderiam trazer à tona a cozinha mineira. Descobrimos que a vida doméstica era o espaço onde se cultivava a culinária cosmopolita alemã, enquanto a literatura rosiana era o espaço onde se preservava a culinária regionalista mineira. Descobrimos também um convite das receitas para o amor, que aparece tanto nos nomes de doces, quanto nos romances de Noites do sertão. Afinal, a psicanálise mostra que o ato de comer busca a satisfação da fome e do amor.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This is a study of the pleasures of the table in the life and work of Guimarães Rosa. It will be analysed here both Aracy’s cookbook and the novels “Dão-Lalalão” and “Buriti” by João Guimarães Rosa. Our hypothesis was that the recipes could bring up the cuisine of Minas Gerais. We discovered that the home life was the space where German cosmopolitan cuisine was cultivated, while rosian literature was the space where Minas Gerais regionalist cuisine was preserved. We also discovered an invitation of the recipes for love, which appears in the names of sweets and in the novels of Noites do Sertão. After all, the psychoanalysis shows that eating seeks to satisfy hunger and love.
  • Human and non-human ambivalences in “Meu tio o Iauaretê”, by Guimarães Rosa Artigos

    Silva, Gustavo de Castro e; Moraes, Vanessa Daniele de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Problematização dos limites humano/animal a partir do conto “Meu tio o Iauaretê” de Guimarães Rosa. Ao explorar a noção de limite e a análise de mitologias que abordam o humano/animal, pretendemos circunscrever a presença da cultura indígena latino-americana e dessa mitologia no conto de Rosa. Analisaremos a presença do imaginário do jaguar nessa cultura e, para tanto, utilizaremos uma metodologia descritiva e interpretativa. Nossas conclusões apontam para a superação e a ultrapassagem desses limites pelos personagens rosianos no conto em questão.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Problematization of the human-animal limits from the short story “Meu tio o Iauaretê” by Guimarães Rosa. In exploring the notion of limit and the analysis of mythologies that approach the human-animal, we intend to circumscribe the presence of the Latin American indigenous culture and its mythology in the story of Rosa. We will analyze the presence of the jaguar imaginary in this culture and, for that, we will use a descriptive and interpretative methodology. Our conclusions point to overcoming these limits by the rosean characters, in the story in question.
  • “Grande sertão: veredas”, a commented birdlife inventory Artigos

    Dolberth, Willian; Eggensperger, Klaus F. W.

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente trabalho se propõe a inventariar as aves citadas no romance Grande sertão: veredas, classificando seus usos e traçando um panorama do processo criativo que as levou até as páginas do livro. Nosso objetivo é desvelar a natureza da representação da avifauna na obra, uma alternativa de leitura ecologicamente consciente que se opõe à perspectiva antropocêntrica que retrata os elementos da natureza de forma opaca e pitoresca. Acreditamos que uma abordagem ecocrítica nos permite reconhecer novos aspectos do complexo processo de criação rosiano, um amálgama de ciência natural e cultura popular originando uma mimese da natureza que fecunda diversos outros motivos dentro da obra.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present paper aims to inventory the birds mentioned in the novel “Grande sertão: veredas”, classifying them and tracing a panorama of the creative process that brought them to the pages of the book. Our goal is to unveil the nature of the avifauna representation in the work, an ecologically conscious reading alternative in opposition to the anthropocentric perspective that treats the natural elements in an opaque and picturesque way. We believe that an ecocritical approach allows us to recognize new aspects of the complex rosian creation, an amalgam of natural science and popular culture originating a mimesis of nature that fecundates several other motifs within the work.
  • Mermaids: seduction and knowledge Artigos

    Meneses, Adelia Bezerra de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO No recorte de um estudo do mito odisseico em contraponto com a literatura brasileira, a proposta foi trabalhar o tema das Sereias (na Odisseia e no romance Uma aprendizagem ou O livro dos prazeres, de Clarice Lispector, com uma breve incursão pela Lorelei, de Heine). Na sequência de uma leitura adorniana da Odisseia, aborda-se a sereia de um viés menos explorado na diluição desse mito, que é a inquietante relação entre sedução e saber, ou melhor: a sedução pelo conhecimento. Isso levou, inevitavelmente, a um paralelo com o mito bíblico de Adão e Eva e a Árvore do Conhecimento, e consequente superposição das imagens da sereia e da serpente (curiosamente presente no mito indígena da Mãe d’Água).

    Abstract in English:

    ABSTRACT As an element of a contrapuntal study of the Odyssean myth and Brazilian literature, our proposal is to build on the topic of Mermaids (in Odyssey and in the novel An apprenticeship or The book of delights, by Clarice Lispector, with a brief foray into Heine’s Lorelei). Following an Adornian reading of Odyssey, we approach the mermaid issue from a largely untapped viewpoint in the dilution of this myth, namely, the disturbing relationship between seduction and knowledge – or, rather, seduction through knowledge. This inevitably led to a parallel with the biblical myth of Adam and Eve and the Tree of Knowledge, and the consequent overlapping images of the mermaid and the serpent (tantalizingly present in the Mother Water Native myth).
  • In place of the shepherds: on some sparse works by Ariano Suassuna Artigos

    Oliveira, Fábio José Santos de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Poucos sabem que o escritor Ariano Suassuna (1927-2014) era também artista plástico, tendo, inclusive, ilustrado algumas de suas próprias obras e produzido gravuras divulgadas e/ou vendidas esparsamente. Este ensaio tem o objetivo, justamente, de analisar algumas dessas gravuras de Suassuna, principalmente uma intitulada “O presépio e nós – Poema de Natal”, que o escritor produziu seguindo os moldes do que ele mesmo nomeava como iluminogravura. Ainda que sejam produções curtas, essas obras ilustram bem as fontes envolvidas no processo criativo de Ariano Suassuna.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Only a few people know that the Brazilian writer Ariano Suassuna (1927-2014) was a plastic artist, too. He has illustrated some of his very works by the way and he has made some engravings that were released or sold sparsely during his life. This essay aims to analyze some of these Suassuna’s engravings, mainly one entitled “O presépio e nós – Poema de Natal” (“The nativity scene and us – Christmas Poem”), that the writer has produced according to the principles of an artistic genre named by himself as iluminogravura (illuminated engraving). Even though these works are in short dimensions, they perfectly illustrate all the sources involved in Suassuna’s creative process.
  • An oasis in a polluted system: rock and cosmopolitan mediations in the 1970’s and the 1980’s in Recife Artigos

    Bezerra, Amilcar Almeida; Ferreira, Daniela Maria

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste artigo, utilizamos depoimentos de agentes pioneiros na criação de festivais e lojas especializadas em rock em Pernambuco para reconstruir os fragmentos de uma rede de sociabilidade em torno desse gênero musical nos anos 1970. Todos fazem referência a experiências marcantes vivenciadas na casa de Humberto Brito, distribuidor informal de lançamentos importados raros na cidade. Utilizando a noção de “mediação cosmopolita”, elaborada a partir das contribuições de Latour (2012), Silverstone (2002) e Robbins (1992), tentamos compreender de que maneira se desenvolve a constituição de determinado gosto e de um modo específico de se relacionar com a música naquele contexto.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this article, we analyse interviews with pioneering agents in the creation of rock’nroll festivals and music stores in Pernambuco in order to reconstruct the fragments of a sociability network related to this musical genre, in the 1970s. They all refer to remarkable situatons experienced at Humberto Brito’s house, an informal distributor of rare imported Long-plays in Recife. We use the category “cosmopolitan mediation”, elaborated from the contributions of Latour (2012), Silverstone (2002) and Robbins (1992) in order to understand how a certain taste and a specific way of relating to music are structured in that context.
  • The engaged critic of Paulo Emílio: cinema, underdevelopment and its standoff Artigos

    Cardoso, Mauricio; Saraiva, Leandro Rocha

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo propõe uma análise dos debates em torno da noção de subdesenvolvimento no campo cultural brasileiro, nos anos 1960 e 1970, a partir do ensaio de Paulo Emílio Sales Gomes, “Cinema: trajetória no subdesenvolvimento” (1973). O cotejamento com artigos de Glauber Rocha (1965), Antonio Candido (1973) e Ferreira Gullar (1969) indica diferenças fundamentais no tratamento do problema. Enquanto Paulo Emílio via o subdesenvolvimento como estrutura a ser superada pelo campo cinematográfico, os demais autores recorriam ao conceito para expressar as precariedades estéticas da produção cultural do país.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article intends to analyze the debates around the notion of underdevelopment in Brazilian culture during the 1960s and 1970s, as first expressed in Paulo Emílio Sales Gomes essay “Cinema: trajetória no subdesenvolvimento” (1973). The comparison with articles written by Glauber Rocha (1965), Antonio Candido (1973) and Ferreira Gullar (1969) indicates fundamental differences in approaching this matter. While Paulo Emílio understood the concept of underdevelopment as a structure to be overcome in the cinematographic field, the other authors used this concept as a mean to express the aesthetic precariousness of the country’s cultural production.
  • Tradition and revolution: Mário de Andrade and the Brazilian cultural heritage Artigos

    Fragelli, Pedro

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo tem como foco as ideias de Mário de Andrade sobre a importância do patrimônio histórico e artístico nacional. Defende-se que a posição do escritor é informada por uma perspectiva vanguardista e revolucionária. Nesse quadro, a tradição não vale por si mesma, mas na medida em que comporta um aproveitamento contemporâneo e transformador, tanto na esfera artística quanto na esfera política.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper is focused on Mário de Andrade’s ideas about the importance of national historical and artistic heritage. We argue that the writer’s position is informed by an avant-gardist and revolutionary perspective. In this context, the value of tradition does not stand on its own, but insofar as it admits a contemporary and transformative use, both at aesthetic and political spheres.
  • The “rolês” of the Brazilian black movement today, in the “ footprint” of education Artigos

    Pereira, Amilcar Araujo; Maia, Jorge Lucas; Lima, Thayara Cristine Silva de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo é um dos resultados da pesquisa “Movimento negro na atualidade”. A partir de metodologia combinada, com a análise de formulários on-line e de entrevistas de história oral, tivemos acesso a 261 militantes antirracistas de todo o país, dos quais entrevistamos 10%, em sete estados, distribuídos entre as cinco diferentes regiões do Brasil. O objetivo é apresentar algumas das principais características do movimento negro brasileiro na atualidade e algumas das principais estratégias, frentes de atuação, demandas e referenciais adotados por esse movimento social, no esforço de compreender de que maneira seus militantes têm construído a luta antirracista nos mais diversos campos, especialmente na área da educação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article is one of the results of a research conducted based on the analysis of an online forms answered by 261 antiracist militants from all over the country and also on oral history interviews conducted with about 10% of respondents to the form in seven states, distributed among the five different regions of Brazil. The aim of this article is to present some of the main features of the Brazilian black movement today and some of the main strategies, fronts of action, demands and references adopted by this social movement, in the effort to understand in what ways its militants have been built the antiracist struggle in the most diverse fields, especially in the area of education.
  • Brazilian matters Resenhas

    Maraninchi, Marcelo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Aspectos do folclore brasileiro reafirma o interesse fecundo de Mário de Andrade (1893-1945) pelas manifestações do povo. No livro inédito, conteúdo e expressão se afinam para reconhecer o folclore como um “processo de conhecimento” e postular uma ética do trabalho intelectual.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Aspects of Brazilian folklore reaffirms the fruitful interest of Mário de Andrade (1893-1945) in popular manifestations. Content and expression come together in this unpublished book to regard folklore as a “process of knowledge” and postulate an ethics for the intellectual work.
  • Aspects of Brazilian folklore”: Mário de Andrade, popular culture and black issue Resenhas

    Menezes, Roniere

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Aspectos do folclore brasileiro configura-se importante produção de Mário de Andrade e contribui para uma melhor avaliação a respeito da obra do escritor. O livro traz textos inéditos e contém reflexões sobre a memória cultural e os costumes do povo. Os temas centrais são a cultura popular e a questão negra. Os textos demonstram a preocupação do modernista com métodos de pesquisa mais criteriosos. A publicação marca-se pela noção de contemporaneidade pois as linhas argumentativas apresentam fortes diálogos com debates da atualidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT “Aspects of Brazilian folklore” is an important production by Mário de Andrade and contributes to a better evaluation of the writer’s work. The book brings unpublished texts and contains reflections on the cultural memory and customs of the people. The central themes are popular culture and the black issue. The texts demonstrate the modernist’s concern with more careful research methods. The publication is marked by the notion of contemporaneity because the argumentative lines present strong dialogues with current debates.
  • The Aracy Abreu Amaral documentary fund and the historiography of Latin American art Resenhas

    Santos, Renata Ribeiro dos

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este texto presenta una revisión inicial de la investigación realizada en el Fondo Aracy Abreu Amaral, bajo la custodia del Instituto de Estudios Brasileños de la Universidad de São Paulo. El objetivo fundamental del estudio es establecer relaciones e intercambios intelectuales entre los diferentes agentes que, junto con Amaral, fueron decisivos para la delimitación y difusión del arte latinoamericano entre los años setenta y noventa.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present text presents an initial review of the research carried out at the Aracy Abreu Amaral Fund, guarded by the Instituto de Estudos Brasileiros of the University of São Paulo. The fundamental objective of the study is to establish the relations and intellectual exchanges between the different agents who, together with Amaral, were decisive in the delimitation and diffusion of Latin American art between the 1970s and 1990s.
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