Editorial Editorial - Comida e sagrado: corpos, sentidos, cosmologias e ontologias Chagas, Gisele Fonseca Bahia, Joana Menezes, Renata de Castro Cunha, Christina Vital da |
Dossiê Comida e Sagrado Compositions of people and worlds in Afro-religious cosmopolitics: the network of relationships in the agency of orishas food Favaro, Jean Filipe Corona, Hieda Maria Pagliosa Ramos, João Daniel Dorneles Abstract in Portuguese: Resumo: Este artigo tem por objetivo compreender de que modo os alimentos são agenciados na cosmopolítica afro-brasileira. Etnografias foram realizadas no terreiro Abaça de Oxalá, dirigido pelo Pai Aldacir, desde 2016. As discussões, que aqui apresentamos, advêm das diferentes formas e categorias do coletivo afro-religioso em agenciar as “comidas dos orixás”. A necessidade de nutrir, regularmente, as potências cósmicas é entendida pelo conceito de obrigação, que assegura vitalidade e saúde à pessoa, às entidades e a toda corrente do terreiro. As composições do padê, do sacrifício de animais, do cuidado com as quartinhas, dos ebós e de outros modos nos quais alimentos compõem o fundamento da cosmopolítica afro-religiosa, estão vinculadas às concepções dos orixás, bem como de corpo e território, em suas múltiplas associações.Abstract in English: Abstract: This article aims to understand how foods are managed in Afro-Brazilian cosmopolitics. Ethnographies were carried out in the Abaça de Oxalá temple, run by Pai Aldacir, since 2016. The discussions that we present here come from the different forms and categories of the Afro-religious collective in organizing the “foods of the orishás”. The need to regularly nourish the cosmic potencies is understood by the concept of obligation, which ensures vitality and health to the person, entities and the entire current of the temple. The compositions of padê, animal sacrifice, caring for the quartinhas, ebós and other ways in which foods form the fundamento of Afro-religious cosmopolitics are linked to the conceptions of the orishás, as well as of body and territory, in their multiple associations. |
Dossiê Comida e Sagrado “Black peoples' chicken” and the recognition of rights: controversies and mobilizations of tradicional terreiro peoples for food sovereignty and the confrontation of racism Miranda, Ana Paula Mendes de Almeida, Rosiane Rodrigues de Abstract in Portuguese: Resumo: O artigo analisa como os afrorreligiosos construíram estratégias de positivação da alimentação tradicional dos terreiros na cena pública para assegurar seus modos de vida. Os dados etnográficos foram construídos junto, especialmente, aos membros do Fórum Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional dos Povos Tradicionais de Matriz Africana (Fonsanpotma) e do Grupo de Estudos Braulio Goffman (GEBG), entre 2014 e 2018. Nosso objetivo foi compreender como os interlocutores produziram uma agenda nacional em defesa do “abate religioso” nos terreiros antes do julgamento do Supremo Tribunal Federal. O trabalho conclui que é com base na defesa ao direito da alimentação tradicional que os afrorreligiosos criaram estratégias de enfrentamento ao racismo religioso e de reivindicações direitos tendo por referência à legislação internacional de direitos humanos.Abstract in English: Abstract: The paper analyses how Afro-religious have built strategies to value traditional eating habits of “terreiros” (cult house) on the public scene to ensure their ways of life. The ethnographic data were constructed in cooperation with members of the National Food and Nutritional Security Forum of Traditional African Matrix Peoples and the Braulio Goffman Study Group, between 2014 and 2018. Our goal was to understand how they created a national agenda for the “religious slaughter” on cult houses before the trial on the Supreme Federal Court. The work concludes that, starting on the defense of the right to traditional nutrition, the Afro-religious established strategies to fight religious racism and the vindication of rights having as reference the international human rights legislation. |
Dossiê Comida e Sagrado Children's food: the sweets (of) umbanda's ibejadas Freitas, Morena Barroso Martins de Abstract in Portuguese: Resumo: As ibejadas são entidades infantis que, junto aos caboclos, pretos-velhos, exus e pombagiras, habitam o panteão da Umbanda. Em uma gira de ibejada, doce é comida, comida de Criança. Nos doces, funde-se o sabor à qualidade, o substantivo ao adjetivo - os doces alimentam e qualificam as entidades infantis e seus rituais. Neste artigo, veremos como suspiros, cocadas, frutas e bolos compõem um banquete que é minuciosamente preparado para homenagear as Crianças, entidades que se caracterizam pela alegria, pureza e doçura. Nas giras, a doçura não é apenas uma qualidade dessas entidades. Ela tem cheiro, gosto, sons, cores, textura, invadem nossas narinas e boca; e sentir toda essa doçura é sentir as Crianças.Abstract in English: Abstract: The ibejadas are child entities that, along with caboclos, pretos-velhos, exus, and pombagiras, inhabit the pantheon of Umbanda. In a gira of an ibejada, candies are food, Child’s food. In sweets, flavor merges with quality, the noun with the adjective - the sweets feed and qualify the child entities and their rituals. In this article we will see how suspiros, cocadas, fruits, and cakes make up a banquet that is meticulously prepared to honor the Children, entities that are characterized by joy, purity, and sweetness. As we will see, in the giras de ibejada, sweetness is not only a quality of those entities. The sweetness of the ibejadas has smell, taste, sounds, colors, they melt our hands, invade our noses and mouths; and to feel all this sweetness is to feel the Children. |
Dossiê Comida e Sagrado Finding bridges to the divine: halal, haram and eating practices among Sunni and Shia communities in Rio de Janeiro Ferraz, Thaís Chaves Abstract in Portuguese: Resumo: Abster-se de alimentos específicos e observar rituais culinários é como religiosos alimentam corpo e alma, diz Abu Salem (2015). Este artigo aborda experiências entre muçulmanos xiitas e sunitas do Rio de Janeiro em escolhas alimentares, contemplando conceitos de halal (lícito) e haram (impuro). Líderes do Islã têm prescrições para evitação de comidas impuras, como porco e bebidas alcoólicas. Encontrar carnes halal no Brasil não é fácil: pressupõe abate bastante específico, contudo, o país é um exportador significativo. Comunidades diaspóricas podem optar por ressignificar seus hábitos em prol de uma religiosidade minoritária, como é com o Islã no Brasil. Por vezes, é preciso dar conta de dilemas cotidianos, entre desejos individuais e normas ligadas ao grupo, com cargas simbólicas compartilhadas e particulares.Abstract in English: Abstract: To abstain from specific foods and observe food rituals are ways in which believers feed the body and soul (Abu Salem 2015). This article addresses experiences among Shia and Sunni Muslims in Rio de Janeiro and their food choices, contemplating the concepts of halal (licit) and haram (impure). Leaders have prescriptions to avoid impure food (pork and alcoholic beverages). Finding halal meat in Brazil is difficult: it presupposes a fairly specific slaughter; however, the country is a large exporter. Diasporic communities may opt to ressignify habits in favor of a minority religiosity, such as Islam in Brazil. Oftentimes, it is necessary to account for daily dilemmas, between individual desires and norms attached to the group, with both shared and particular symbolism. |
Dossiê Comida e Sagrado Living one day at a time: Pentecostal fasting and Christian waiting in a context of food insecurity Pereira, Réia Sílvia Gonçalves Mesquita, Wania Amélia Belchior Abstract in Portuguese: Resumo: Neste texto, analisamos a prática do jejum pentecostal de uma moradora em uma favela localizada no Norte do Rio de Janeiro, marcada pela insegurança alimentar. Argumentamos que a privação voluntária de alimentação evocada por pentecostais como intercessão com o divino alude a uma possibilidade de aspiração dos pobres em um contexto no qual o sobrenatural pentecostal conforma as texturas, a temporalidade e a espacialidade. Assim, ao renunciarem à alimentação possível em nome do divino, os crentes buscam a segurança alimentar imediata e futura. Tal postulado não é uma contradição, mas uma possibilidade que remete ao sentido de “espera” pela providência, uma temporalidade experienciada no contexto da favela em questão, colocando em perspectiva uma noção de transcendência cristã.Abstract in English: Abstract: In this text, we analyze the practice of Pentecostal fasting in a slum marked by food insecurity. We argue that the voluntary deprivation of food evoked by Pentecostals as mediation before the divine alludes to a possibility of aspiration of the poor in a context in which the Pentecostal supernatural conforms textures, temporality, and spatiality. We add that this sense of aspiration evoked by fasting is configured in the relationship between temporality and spatiality (Das 2012). Thus, by giving up possible food in the name of the divine, believers seek immediate and future food security. This postulate is not a contradiction, it is a possibility that leads to the sense of “Christian waiting” for providence, a temporality experienced in the context of the favela in question, putting into perspective a notion of Christian transcendence. |
Dossiê Comida e Sagrado Seicho-No-Ie, Deep ecology and the particularities of nippon globalization: food from the perspective of environmental religious ethics Miranda, Gustavo Martins do Carmo Abstract in Portuguese: Resumo: O objetivo principal deste artigo é estabelecer uma relação entre Seicho-No-Ie, Deep Ecology e comida. A hipótese gira em torno da seguinte premissa: a relação entre esses três elementos envolve uma discussão centrada na ética religiosa ambiental, que se preocupa com o bem-estar do meio ambiente como um todo. Com base nessa ética, Masanobu Taniguchi, atual liderança máxima da Seicho-No-Ie, procura resgatar elementos tradicionais da cultura japonesa - via Deep Ecology - para trazer à tona a importância de pensarmos nas mudanças dos hábitos alimentares no mundo globalizado. Como método de abordagem, optou-se pela Pesquisa bibliográfica sugerida por Lakatos e Marconi (2003) e pela Análise do Discurso Religioso proposta por Orlandi (1987).Abstract in English: Summary: The main objective of this article is to establish a relationship between Seicho-No-Ie, Deep Ecology and food. The hypothesis revolves around the following premise: the relationship between these three elements involves a discussion centered on environmental religious ethics, which is concerned with the well-being of the environment as a whole. Based on this ethic, Masanobu Taniguchi, current top leadership of Seicho-No-Ie, seeks to rescue traditional elements of Japanese culture - via Deep Ecology - to bring to light the importance of thinking about changes in food habits in the globalized world. As a method of approach, we chose the Bibliographic Research suggested by Lakatos and Marconi (2003) and the Religious Discourse Analysis proposed by Orlandi (1987). |
Dossiê Comida e Sagrado The Road to Halal: Ethics and Sacralization of Food in the Life of the Muslim in Guadalajara Medina, Arely Abstract in Portuguese: Resumo: Este artigo fornece uma análise do processo de interpretação das normas religiosas em mexicanos convertidos ao Islã que vivem em Guadalajara, México, e como as chamadas práticas halal (permitidas) se encaixam no contexto e nas situações vividas pelo convertido. Analisa-se, através de entrevistas e trabalhos de campo, a importância da incorporação do alimento halal, sua sacralização no cotidiano e nos dias santos, bem como o crescimento de um mapa gastronômico halal trazido da cultura alimentar de origem árabe, turca ou paquistanesa.Abstract in Spanish: Resumen:En este artículo se ofrece un análisis sobre el proceso de interpretación de las normas religiosas en mexicanos conversos al islam que radican en Guadalajara, México, y cómo las prácticas denominadas halal (permitidas) se ajustan al contexto y las situaciones que vive el converso. Se analiza a través de entrevistas y trabajo de campo, la importancia de la incorporación de alimentos halal, su sacralización en la vida cotidiana y el crecimiento de un mapa gastronómico halal traído desde la cultura alimentaria de origen árabe, turco o paquistaní.Abstract in English: Abstract: This article provides an analysis of the process of interpretation of religious norms in Mexican converts to Islam who live in Guadalajara, Mexico, and how so-called halal (allowed) practices fit the context and situations experienced by the convert. It is analyzed through interviews and fieldwork, the importance of the incorporation of halal food, its sacralization in daily life and holy days, as well the growth of a halal gastronomic map brought from the food culture of Arab, Turkish or Pakistani origin. |
Artigos do Fluxo Contínuo The face and the Bliss. The Pentecostal Christian Person in Funeral Rites Silva, Andreia Vicente da Abstract in Portuguese: Resumo: Durante o velório, os evangélicos de algumas Igrejas Assembleia de Deus em Magé, Rio de Janeiro, desenvolveram um mecanismo de avaliação da condição do morto por meio da observação da face. Quando um morto tem uma “face feliz”, sua condição de bem-aventurança é confirmada. De maneira diferente, quando tem uma “face triste e apavorada”, seguem debates com base na expressão do rosto visando compreender de que forma a trajetória moral em vida pode explicar aquele traço distintivo estampado no cadáver. Neste artigo, exploro a relação entre corpo e alma no rito de morte dos pentecostais pensando-os como componentes para a construção da subjetividade da pessoa cristã pentecostal ao mesmo tempo em que aponto características do rito de morte pentecostal.Abstract in English: Abstract: During the wake, evangelicals from some Assemblies of God Churches in Magé, Rio de Janeiro, developed a mechanism for evaluate the condition of the dead through observation of the face. When a dead person has a “happy face”, his bliss status is confirmed. In a different way, when he has a “sad and terrified face”, debates follow based on the expression of the face in order to understand how the moral trajectory in life can explain that distinctive feature stamped on the corpse. In this article, I explore the relationship between body and soul in the Pentecostal rite of death, thinking them as components for the construction of the subjectivity of the Pentecostal Christian person, while pointing out characteristics of the Pentecostal rite of death. |
Artigos do Fluxo Contínuo Left-wing Catholicism in France: An Analysis of the Réseaux du Parvis Federation Sofiati, Flávio Munhoz Abstract in Portuguese: Resumo: Neste artigo faz-se uma análise do catolicismo de esquerda na França por meio do estudo de Réseaux du Parvis, uma federação de associações cristãs, com maioria de tradição católica. É uma organização que desenvolve ações, notadamente intraeclesiais, com base na crítica à instituição católica e centrada na fiscalização da hierarquia eclesial. A investigação visa apresentar esse conjunto de grupos católicos e seu modo de organização enquanto federação, visto que se trata de uma versão contemporânea dos modos de organização da esquerda católica francesa. Entende-se que a análise de Réseaux du Parvis colabora com a constatação de que, no caso francês, a organização paroquial está em crise, considerando que tal associação se articula em rede, à margem das paróquias e dioceses.Abstract in English: Abstract: This article analyzes left-wing Catholicism in France, by studying the Réseaux du Parvis, a federation of Christian associations, the majority of which is Catholic. This organization carries out actions critical of the Catholic institution, in particular intra-ecclesial actions - with a focus on Ecclesiastic hierarchy. This study presents this set of Catholic groups and their mode of organization as a federation, since it is a contemporary version of the modes of organization of the Catholic left in France. It is contended herein through the analysis of the Réseaux du Parvis that in the French case, parish organization is in crisis, and that this association mobilizes itself via a network, at the margin of parishes and dioceses. |
Artigos do Fluxo Contínuo Genealogy of the Evangelical Zionism in Brazil Machado, Maria das Dores Campos Mariz, Cecília Loreto Carranza, Brenda Abstract in Portuguese: Resumo: O objetivo deste artigo é analisar o desenvolvimento no meio evangélico brasileiro de discursos sionistas cristãos. A genealogia traçada privilegia os livros escritos em defesa do estado de Israel por lideranças nacionais de diferentes denominações e aponta fatores históricos e políticos que favoreceram essas publicações no século XX. Argumenta-se que, embora ganhe uma maior projeção nas eleições de 2018, o sionismo cristão e a teologia dispensacionalista que deram sustentação à maior parte das publicações sobre o tema, já faziam parte da cosmovisão evangélica brasileira tanto de igrejas históricas quanto das pentecostais. Examina-se ainda o impacto das peregrinações à Terra Santa, da teologia do domínio e do movimento Nova Reforma Apostólica no ativismo sionista cristão a partir da virada d século.Abstract in English: Abstract: This article analyzes the development of Christian Zionist discourses in the Brazilian evangelical milieu. Privileging the discussion of books in defense of the State of Israel written by Brazilian evangelical leaders from different denominations, the traced genealogy pointed out some historical and political factors that fostered these publications in the 20th century. Despite their greater projection during and after Brazilian 2018 elections, Christian Zionism and the Dispensational Theology, that supported most analyzed books, were already part of the Brazilian evangelical cosmovision of both Historical and Pentecostal churches. This article also examines the impact of pilgrimages to the Holy Land, the Dominion Theology and the “New Apostolic Reformation” on Christian Zionist activism since the turn of the century |
Resenhas Cristianismo no Brasil em perspectiva global Coutinho, José Pereira |