Logomarca do periódico: Religião & Sociedade

Open-access Religião & Sociedade

Publication of: Instituto de Estudos da Religião
Area: Human Sciences
ISSN online version: 1984-0438
Creative Common - by 4.0

Table of contents

Religião & Sociedade, Volume: 45, Issue: 1, Published: 2025

Religião & Sociedade, Volume: 45, Issue: 1, Published: 2025

Document list
Artigos do Fluxo Contínuo
The recent historiography of religion and the continuing role of fundamentalism in the United States: dialogues with Joel Carpenter Fonseca, Alexandre Brasil

Abstract in Portuguese:

Resumo: Este artigo tem como objetivo promover um diálogo com o livro Revive Us Again, do historiador Joel Carpenter, publicado em 1997. A proposta do autor ao escrever esse livro era analisar as décadas de 1930 e 1940 para identificar como o fundamentalismo foi moldado nos Estados Unidos. Identifico esse período da história norte-americana como central para uma melhor compreensão do papel dos movimentos fundamentalistas nos Estados Unidos, além de fornecer pistas para se pensar o recente fortalecimento destes no Brasil. Assim, nossa proposta para este artigo é discutir como, na historiografia norte-americana recente, o trabalho de Carpenter contribuiu para as reflexões, como suas análises foram referenciadas e como elas podem nos ajudar a pensar sobre a presença da religião atualmente.

Abstract in Spanish:

Resumen: Este artículo tiene como objetivo promover un diálogo con el libro "Revive Us Again" de Joel Carpenter, publicado en 1997. La propuesta del autor fue analizar las décadas de 1930 y 1940 para identificar cómo se moldeó el fundamentalismo en los Estados Unidos. Identifico este período de la historia estadounidense como central para la comprensión del papel de los movimientos fundamentalistas en el país, además de proporcionar pistas para reflexionar sobre el reciente fortalecimiento de estos en Brasil. Así, nuestra propuesta para este artículo es discutir cómo, en la historiografía estadounidense, el trabajo de Carpenter ha contribuido a las reflexiones, cómo sus análisis han sido referenciados y de qué manera pueden ayudarnos a pensar la religión en la actualidad.

Abstract in English:

Abstract: This article aims to promote a dialog with the book by historian Joel Carpenter's Revive Us Again, published in 1997. His proposal - in writing this book - was to look at the 1930s and 1940s to identify how fundamentalism was shaped in the United States. I identify this period of North American history as central for a better understanding of the role played by fundamentalist movements, as well as providing clues for thinking about their recent strengthening in Brazil. Thus, our proposal for this text is to discuss how in recent North American historiography Carpenter's work has contributed to reflections, how his analysis have been referenced, and how they can help us think about the presence of religion today.
Artigos do Fluxo Contínuo
Encruzilhadas of Mercosur: religious transnationalization at the Iemanjá festival in Montevideo (UY) Noleto, Rafael da Silva Negrão, Marcus Vinícius Nascimento

Abstract in Portuguese:

Resumo: A transnacionalização das religiões afro-brasileiras no Cone Sul é abordada a partir do trabalho de campo na Fiesta de Iemanjá em Montevidéu (UY). Metodologicamente pautada na walking ethnography, a pesquisa se estruturou nos seguintes eixos: observação presencial do contexto; entrevistas com interlocutores em campo; produção de fotografias etnográficas; discussão com a bibliografia especializada; e interações on-line com colaboradores uruguaios. Assim, reunimos elementos para conceber as interações do Brasil com os países platinos como constituintes de diversas encruzilhadas superpostas em um contexto, geográfico e ambiental, que forma a Cuenca del Plata. Por um lado, o campo religioso produziu redes afrocentradas transnacionais; por outro lado, distintos cruzamentos políticos, culturais e econômicos estão em jogo nesse contexto, culminando na transnacionalização da antropologia brasileira.

Abstract in Spanish:

Resumen: La transnacionalización de las religiones afrobrasileñas en el Cono Sur es abordada a partir del trabajo de campo en la Fiesta de Iemanjá en Montevideo (UY). Metodológicamente basada en la walking ethnography, la investigación se estructuró en los siguientes ejes: observación presencial del contexto; entrevistas con interlocutores en el campo; producción de fotografías etnográficas; discusión con la bibliografía especializada; e interacciones en línea con colaboradores uruguayos. Así, reunimos elementos para concebir las interacciones de Brasil con los países platenses como constituyentes de diversas encrucijadas superpuestas en un contexto geográfico y ambiental que forma la Cuenca del Plata. Por un lado, el campo religioso produjo redes afrocentradas transnacionales; por otro lado, otros distintos cruces políticos, culturales y económicos están en juego en este contexto, culminando en la transnacionalización de la antropología brasileña.

Abstract in English:

Abstract: The transnationalization of Afro-Brazilian religions in the Southern Cone is addressed through fieldwork at the Fiesta de Iemanjá in Montevideo (UY). Methodologically based on walking ethnography, the research was built around the following axes: in-person observation of the context; interviews with interlocutors in the field; production of ethnographic photographs; discussion with specialized bibliography; and online interactions with Uruguayan collaborators. Thus, we bring together elements to conceive Brazil's interactions with the platino countries as constituents of several overlapping encruzilhadas in a geographical and environmental context that forms the Cuenca del Plata. On the one hand, the religious field produced transnational Afro-centered networks, on the other hand, other distinct political, cultural and economic intersections are at play in this context, culminating in the transnationalization of Brazilian anthropology.
Artigos do Fluxo Contínuo
Catholic anti-abortion and anti-gender activism: new actors, new (and old) practices Sales, Lilian

Abstract in Portuguese:

Resumo: O artigo analisa as estratégias e os repertórios de ação recentemente incorporados pelo ativismo católico antigênero e de oposição aos direitos sexuais e reprodutivos no Brasil. Esse ativismo se desenvolve paralelamente ao (re)surgimento e à crescente visibilidade de grupos católicos de identidade no país, que passaram a incorporar as pautas antiaborto e antigênero como parte de sua oposição à modernidade. O estudo examina campanhas específicas promovidas por esses grupos, destacando como suas ações passaram a ocupar o espaço público - físico, político e virtual - e a adotar elementos e características antes ausentes nas manifestações do ativismo católico.

Abstract in Spanish:

Resumen: El artículo aborda las estrategias y repertorios de acción recientemente incorporados por el activismo católico anti-género y de oposición a los derechos sexuales y reproductivos en Brasil, que ocurren en paralelo y se relacionan con el (re)surgimiento y visibilidad de grupos identitarios católicos en Brasil. Estos grupos han incorporado el activismo antiaborto y antigénero el eje de su lucha contra la modernidad y han adoptado estrategias de manifestación y visibilización de sus campañas que ocupan hoy el espacio público (físico, político y virtual). El artículo se basa en el análisis de algunas de estas campañas e identifica la inserción de elementos y características antes ausentes en las acciones y manifestaciones del activismo católico de los grupos analizados".

Abstract in English:

Abstract: This article analyzes the strategies and repertoires of action recently incorporated by Catholic anti-gender activism in the opposition to sexual and reproductive rights in Brazil, which occur in parallel and are related to the (re)emergence and visibility of Catholic identity groups in this country. These groups have incorporated anti-abortion and anti-gender activism among their targets for combating modernity and adopt strategies for making their campaigns visibles at the public space (physical, political and virtual). The article is based on the analysis of these campaigns and will identify the inclusion of news elements and characteristics in the manifestations of Catholic activism of the groups analyzed.
Artigos do Fluxo Contínuo
Feeding practices in umbanda and quimbanda in the north of Minas Gerais Castanha, Taísa Domiciano

Abstract in Portuguese:

Resumo: O artigo reflete sobre práticas alimentares na umbanda e na quimbanda. Com base no trabalho de campo realizado na cidade de Montes Claros (MG), chamo a atenção à ideia de corpo presente em tais práticas. Na umbanda, o ato de comer com as mãos aponta para uma noção de corpo poroso, cuja percepção se dá de forma engajada. Em relação à quimbanda e à magia negra, dá-se atenção aos atos de sacrifício de animais, sendo necessário alimentar os exus para assim pegar força com eles, indicando um corpo que precisa ser fortificado, alimentado, para se manter vivo. Ressalta-se que esse circuito alimentar envolve não apenas seres humanos, mas também entidades, divindades, objetos e espaços, todos participando de uma “comensalidade generalizada”.

Abstract in Spanish:

Resumen: El artículo reflexiona sobre las prácticas alimentarias en Umbanda y Quimbanda. A partir del trabajo de campo realizado en la ciudad de Montes Claros (MG), llamo la atención sobre la idea de cuerpo presente en dichas prácticas. En umbanda, el acto de comer con las manos apunta a una noción de un cuerpo poroso, cuya percepción se da de una manera comprometida. En relación con la quimbanda y la magia negra, se presta atención a los actos de sacrificio de animales, y es necesario alimentar a los exus para ganar fuerza con ellos, lo que indica un cuerpo que necesita ser fortificado, alimentado, para mantenerse con vida. Cabe destacar que este circuito alimentario involucra no solo a los seres humanos, sino también a entidades, deidades, objetos y espacios, todos participando en una “comensalidad generalizada”.

Abstract in English:

Abstract: The paper analyses the dietary practices in umbanda and quimbanda. Based on the fieldwork carried out in the city of Montes Claros (MG), I draw attention to the idea of the body present in such practices. In umbanda, the act of eating with the hands points to a notion of porous body, whose perception of the world is made in an engaged way. In relation to the quimbanda and black magic, attention is paid to the acts of animal sacrifice, being necessary to feed the exus to thus gain strength with them, indicating a notion of body that needs to be fortified, fed, to stay alive. It is noteworthy that this food circuit involves not only humans, but entities, deities, objects and spaces, all participating in a "generalized commensality".
Artigos do Fluxo Contínuo
Female Bodies in the Context of the Transnationalization of Santo Daime: Codes and Negotiations Valamiel, Paulina

Abstract in Portuguese:

Resumo: Neste artigo, analiso a reflexividade da agência das daimistas nas negociações acerca dos códigos referentes aos corpos femininos no contexto de transnacionalização do Santo Daime. A partir de um lugar de mulher lésbica, daimista e pesquisadora, baseei-me nas entrevistas com mulheres de diferentes regiões do Brasil e do mundo. Uma vez nos fluxos globais, as novas configurações das relações de gênero resultantes dos feminismos e os valores da democracia liberal têm desafiado e ética coletiva dessa religião, especialmente no tocante à sua estrutura de gênero. Argumento, portanto, que as mulheres têm navegado entre diferentes sistemas de valor, de modo que seus corpos, além de meios de experiência, passam a ser espaço de negociação, transformação, produção de sentido e disseminação do Santo Daime.

Abstract in Spanish:

Resumen: En este artículo, analizo la reflexividad de la agencia de las mujeres daimistas en las negociaciones sobre los códigos relacionados con los cuerpos femeninos en el contexto de la transnacionalización del Santo Daime. Desde mi lugar como mujer lesbiana, daimista e investigadora, me baso en entrevistas realizadas con mujeres de diferentes regiones de Brasil y del mundo durante mi investigación doctoral. Una vez insertas en los flujos globales, las nuevas configuraciones de las relaciones de género resultantes de los feminismos y los valores de la democracia liberal han desafiado la ética colectiva de esta religión, especialmente en lo que respecta a su estructura de género. Sostengo, por tanto, que las mujeres han navegado entre distintos sistemas de valores, de modo que sus cuerpos, más allá de ser medios de experiencia, se convierten en espacios de negociación, transformación, producción de sentido y difusión del Santo Daime.

Abstract in English:

Abstract: In this article, I analyze the reflexivity of the agency of daimista women in the negotiations surrounding the codes related to female bodies in the context of the transnationalization of Santo Daime. Speaking from my position as a lesbian woman, daimista, and researcher, I draw on interviews conducted with women from different regions of Brazil and around the world. Once immersed in global flows, the new configurations of gender relations brought about by feminist movements and the values of liberal democracy have challenged the collective ethics of this religion, especially regarding its gender structure. I argue, therefore, that women have navigated between different value systems in such a way that their bodies, beyond being means of experience, become spaces of negotiation, transformation, meaning-making, and dissemination of Santo Daime.
Artigos do Fluxo Contínuo
The church and the obia: what must be made visible or invisible (according to Saamaka Christians) Pires, Rogério Brittes W

Abstract in Portuguese:

Resumo: Há uma minoria cristã entre os Saamaka, povo afro-amazônico businenge (ou quilombola) do Suriname. Eles colocam em prática atualizações móveis tanto da tradição cristã quanto da tradição businenge. Este artigo é sobre formas e momentos considerados apropriados para colocar elementos em evidência. Dialogarei com literaturas sobre sincretismo e conversão, rumo à ideia de que o modo como cada coletivo compõe seus mundos pode ser lido em uma chave ético-estética. Proponho pensar a dinâmica de “tornar visível” e “tornar invisível” como mote que atravessa questões clássicas acerca da presença e intangibilidade do mágico-religioso sob um ponto de vista antiessencialista: no caso Saamaka, como em muitos outros, as pessoas consideram ser preciso (no sentido ético) revelar (no sentido estético) certas coisas e ocultar outras.

Abstract in Spanish:

Resumen: Hay una minoría cristiana entre los Saamaka, un pueblo afroamazónico businenge (o cimarrón) de Surinam. Dicha minoría pone en prática actualizaciones móviles tanto de la tradición cristiana como de la tradición businenge. Este artículo discute las formas y momentos que se consideran apropiados para resaltar determinados elementos. Entablaré un diálogo con la literatura sobre el sincretismo y la conversión, hacia la idea de que el modo en que cada colectivo compone sus mundos puede leerse en un marco ético-estético. Propongo pensar la dinámica de “hacer visible” y “hacer invisible” como un tema que atraviesa las preguntas clásicas sobre la presencia e intangibilidad de lo mágico-religioso desde un punto de vista antiesencialista: en el caso Saamaka, como otros similares, la gente considera necesario (en el sentido ético) revelar (en el sentido estético) ciertas cosas y ocultar otras.

Abstract in English:

Abstract: This article examines the Christian minority among the Saamaka, an Afro-Amazonian Businenge (Maroon) people from Suriname, who actively engage with both Christian and Businenge traditions. The focus is on the forms and moments considered appropriate for revealing specific elements. I engage with literature on syncretism and conversion, advancing the idea that the ways in which each community shapes its worlds can be understood through an ethical-aesthetic framework. I propose that the dynamics of "making visible" and "making invisible" as a central trope for addressing classic questions regarding the presence and intangibility of the magical-religious, viewed from an anti-essentialist perspective. In the case of the Saamaka, and in many other contexts, people consider that it is necessary (in the ethical sense) to reveal (in the aesthetical sense) certain things and conceal others.
Artículos en Flujo Continuo
Returning to the founding sites to revitalize the masorti. The case of the “little temple” of a Conservative Masorti Jewish community in the City of Buenos Aires Lerner, Vanesa Cynthia

Abstract in Portuguese:

Resumo: Este artigo contribui para pensar as formas pelas quais os grupos religiosos inventam tradições para se legitimarem como tais. Em particular, procura analisar os processos de memória dos membros de uma comunidade judaica masorti conservadora na cidade de Buenos Aires a partir da “recuperação” do “templo” (a primeira sinagoga construída pelos fundadores) tendo em conta que, na década de 1980, a cessação do seu uso trouxe consigo conflitos com as gerações mais velhas, uma vez que implicou abandonar o “tradicionalismo” para abraçar o projeto Masorti. Contudo, na actualidade, a valorização deste objecto arquitectónico representa para os paroquianos uma revitalização da “espiritualidade” num contexto de disputa simbólica com a ortodoxia.

Abstract in Spanish:

Resumen: Este artículo contribuye a pensar los modos en que grupos religiosos inventan tradiciones para legitimarse como tales. Particularmente, busca analizar los procesos de memoria de miembros de una comunidad judía conservadora masortí de la Ciudad de Buenos Aires a partir de la “recuperación” del “templito” (la primera sinagoga construida por los fundadores) teniendo en cuenta que, en la década de 1980, el dejar de usarlo trajo consigo conflictos con las viejas generaciones, pues implicaba abandonar el “tradicionalismo” para abrazar el proyecto masortí. No obstante, en el presente, la puesta en valor de este objeto arquitectónico representa para la feligresía una revitalización de la “espiritualidad” en un contexto de disputa simbólica con la ortodoxia.

Abstract in English:

Abstract: This article contributes to thinking about the ways in which religious groups invent traditions to legitimize themselves. Particularly, it seeks to analyze the memory processes of Conservative Masorti Jewish community members in the City of Buenos Aires following the “recovery” of the “little temple” (the first synagogue built by the founders). In the 80´s, it was abandoned and replaced by the new synagogue. This fact brought about conflicts with older generations because it meant leaving “traditionalism” to embrace the Masorti project. However, at present, the appreciation of this architectural object represents for the congregation a “spiritual” revitalization in a context of symbolic dispute with orthodoxy.
Ensaio Visual
Red and white: sailors and devotion to Saint Benedict in Bragança/PA Corrêa, Luiz Fernando de Assunção Vieira, Sônia Cristina de Albuquerque

Abstract in Portuguese:

Resumo: Este ensaio propõe uma construção de uma perspectiva devocional por meio dos símbolos que compõem a festa tradicional de São Benedito em Bragança sob os aspectos antropológicos. As traduções imagéticas inferem sobre a particularidade da marujada, além do mar de devotos nas ruas que acompanham a procissão principal do santo. Santo este que é repleto de significados e traz consigo o acolhimento popular por meio da identidade sócio-histórica da formação do Brasil, mas que tem suas individualidades regionais. O caso de Bragança demonstra a força de uma devoção no norte do país feita e contemplada por fiéis devotos do santo preto, o glorioso São Benedito, sob as cores branco e vermelho, que desenham o ambiente religioso da cidade em suas demonstrações de fé.

Abstract in Spanish:

Resumen: Este ensayo propone una perspectiva devocional a través de los símbolos que componen la fiesta tradicional de São Benedito en Bragança bajo aspectos antropológicos. De las fotografías se infiere la particularidad de la marujada, además de la mar de devotos en las calles que siguen la procesión principal del santo. Este santo está lleno de significados y trae consigo aceptación popular a través de la identidad sociohistórica de la formación de Brasil, pero que tiene sus individualidades regionales. El caso de Bragança demuestra la fuerza de una devoción en el norte del país hecha y contemplada por fieles devotos del santo negro, el glorioso San Benito, bajo los colores blanco y rojo, que perfilan el ambiente religioso de la ciudad en sus manifestaciones de fe.

Abstract in English:

Abstract: This essay proposes a devotional perspective through the symbols that make up the traditional festival of Saint Benedict in Bragança from an anthropological perspective. The photographs infer the particularity of the procession, as well as the sea of ​​devotees in the streets that follow the main procession of the saint. This saint is full of meanings and brings with him popular acceptance through the socio-historical identity of the formation of Brazil, but which has its regional individualities. The case of Bragança demonstrates the strength of a devotion in the north of the country made and contemplated by faithful devotees of the black saint, the glorious Saint Benedict, under the colors white and red, who draw the religious atmosphere of the city in their demonstrations of faith.
location_on
Instituto de Estudos da Religião ISER - Av. Presidente Vargas, 502 / 16º andar, Centro , CEP 20071-000, Tel: (21) 2558-3764 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: religiaoesociedade@iser.org.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error