Permanent education in health: a review

Fernanda Luppino Miccas Sylvia Helena Souza da Silva Batista About the authors

Abstracts

OBJETIVO

: Realizar metassíntese da literatura sobre os principais conceitos e práticas relacionados à educação permanente em saúde.

MÉTODOS

: Foi realizada busca bibliográfica de artigos originais nas bases de dados PubMed, Web of Science, Lilacs, IBECS e SciELO, utilizando os seguintes descritores: “ public health professional education ”, “ permanent education”, “continuing education ”, “ permanent education health ”. De um total de 590 artigos identificados, após os critérios de inclusão e exclusão, foram selecionados 48 para análise, os quais foram submetidos à análise individual, análise comparativa, análise com critérios de agrupamentos de elementos-chave e submetidos à metassíntese.

RESULTADOS

: Os 48 artigos originais foram classificados como elementos-chave em quatro unidades temáticas: 1) Concepções; 2) Estratégias e dificuldades; 3) Políticas públicas; e 4) Instituições formadoras. Foram encontradas três concepções principais de educação permanente em saúde: problematizadora e focada no trabalho em equipe, diretamente relacionada à educação continuada e educação que se dá ao longo da vida. As principais estratégias para efetivação da educação permanente foram a problematização, manutenção de espaços para a educação permanente e polos de educação permanente. O maior fator limitante foi relacionado à gerência direta ou indireta. Foram indicadas a necessidade de implementação e manutenção de políticas públicas, além de disponibilidade de recursos financeiros e de recursos humanos. As instituições formadoras teriam necessidade de articular ensino e serviço para a formação de egressos críticos-reflexivos.

CONCLUSÕES

: A articulação educação e saúde encontra-se pautada tanto nas ações dos serviços de saúde, quanto de gestão e de instituições formadoras. Assim, torna-se um desafio implementar processos de ensino-aprendizagem que sejam respaldados por ações crítico-reflexivas. É necessário realizar propostas de educação permanente em saúde com a participação de profissionais dos serviços, professores e profissionais das instituições de ensino.

Educação Continuada; Educação Profissional em Saúde Pública; Educação Profissional; Saúde Pública; Revisão


OBJECTIVE

: To undertake a meta-synthesis of the literature on the main concepts and practices related to permanent education in health.

METHODS

: A bibliographical search was conducted for original articles in the PubMed, Web of Science, LILACS, IBECS and SciELO databases, using the following search terms: “public health professional education”, “permanent education”, “continuing education”, “permanent education health”. Of the 590 articles identified, after applying inclusion and exclusion criteria, 48 were selected for further analysis, grouped according to the criteria of key elements, and then underwent meta-synthesis.

RESULTS

: The 48 original publications were classified according to four thematic units of key elements: 1) concepts, 2) strategies and difficulties, 3) public policies and 4) educational institutions. Three main conceptions of permanent education in health were found: problem-focused and team work, directly related to continuing education and education that takes place throughout life. The main strategies for executing permanent education in health are discussion, maintaining an open space for permanent education , and permanent education clusters. The most limiting factor is mainly related to directly or indirect management. Another highlight is the requirement for implementation and maintenance of public policies, and the availability of financial and human resources. The educational institutions need to combine education and service aiming to form critical-reflexive graduates.

CONCLUSIONS

: The coordination between health and education is based as much on the actions of health services as on management and educational institutions. Thus, it becomes a challenge to implement the teaching-learning processes that are supported by critical-reflexive actions. It is necessary to carry out proposals for permanent education in health involving the participation of health professionals, teachers and educational institutions.

Education, Continuing; Education, Public Health Professional; Education, Professional; Public Health; Review


OBJETIVO

: Realizar metasíntesis de la literatura sobre los principales conceptos y prácticas relacionados con la educación permanente en salud.

MÉTODOS

: Se realizó búsqueda bibliográfica de artículos originales en las bases de datos PubMed, Web of Science, Lilacs, IBECS y SciELO, utilizando los siguientes descriptores: “ public health professional education”, “permanent education”, “continuing education”, “permanent education health ”. De un total de 590 artículos identificados, posterior a los criterios de inclusión y exclusión, fueron seleccionados 48 para análisis, los cuales fueron sometidos al análisis individual, análisis comparativo, análisis con criterios de agrupamiento de elementos-clave y sometidos a metasíntesis.

RESULTADOS

: Los 48 artículos originales fueron clasificados como elementos-clave en cuatro unidades temáticas: 1) Concepciones; 2) Estrategias y dificultades; 3) Políticas públicas e 4) Instituciones formadoras. Se encontraron tres concepciones principales de educación permanente en salud: ubicación del problema y enfocarlo en el trabajo en equipo, directamente relacionado con la educación continua y educación que se da a lo largo de la vida. Las principales estrategias para efectivar la educación permanente fueron la ubicación del problema, mantenimiento de espacios para la educación permanente y polos de educación permanente. El mayor factor limitante estuvo relacionado con la gerencia directa o indirecta. Fueron mencionadas la necesidad de implementación y mantenimiento de políticas públicas, así como la disponibilidad de recursos financieros y humanos. Las instituciones formadoras tendrían la necesidad de articular educación y servicio para la formación de egresados críticos-reflexivos.

CONCLUSIONES

: La articulación educación y salud se encuentra pautada tanto en las acciones de los servicios de salud, cuanto en la gestión y de instituciones formadoras. Así, se torna un desafío implementar procesos de educación-aprendizaje que sean respaldados por acciones crítico-reflexivas. Es necesario realizar propuestas de educación permanente en salud con la participación de profesionales de los servicios, profesores y profesionales de las instituciones de educación.

Educación Continua; Educación en Salud Pública Profesional; Educación Profesional; Salud Pública; Revisión


OBJECTIVE

: To undertake a meta-synthesis of the literature on the main concepts and practices related to permanent education in health.

METHODS

: A bibliographical search was conducted for original articles in the PubMed, Web of Science, LILACS, IBECS and SciELO databases, using the following search terms: “public health professional education”, “permanent education”, “continuing education”, “permanent education health”. Of the 590 articles identified, after applying inclusion and exclusion criteria, 48 were selected for further analysis, grouped according to the criteria of key elements, and then underwent meta-synthesis.

RESULTS

: The 48 original publications were classified according to four thematic units of key elements: 1) concepts, 2) strategies and difficulties, 3) public policies and 4) educational institutions. Three main conceptions of permanent education in health were found: problem-focused and team work, directly related to continuing education and education that takes place throughout life. The main strategies for executing permanent education in health are discussion, maintaining an open space for permanent education, and permanent education clusters. The most limiting factor is mainly related to directly or indirect management. Another highlight is the requirement for implementation and maintenance of public policies, and the availability of financial and human resources. The educational institutions need to combine education and service aiming to form critical-reflexive graduates.

CONCLUSIONS

: The coordination between health and education is based as much on the actions of health services as on management and educational institutions. Thus, it becomes a challenge to implement the teaching-learning processes that are supported by critical-reflexive actions. It is necessary to carry out proposals for permanent education in health involving the participation of health professionals, teachers and educational institutions.

Education, Continuing; Education, Public Health Professional; Education, Professional; Public Health; Review


INTRODUCTION

Forming a team of health care professionals is a challenge that pervades political settings and institutional practices in order to meet the expectations of the quality of care provided to the community. 5757 Rodriguez C, Pozzebon M. The implementation evaluation of primary care groups of practice: a focus and organization identity. BMC Fam Pract. 2010;11:15.

The Brazilian Unified Health System (SUS), due to its size and scope, is present in the arena of educational processes in the health sector as a privileged place of teaching and learning, especially places in which health care is provided. Educate “at” and “for” work is the assumption of the proposal for permanent education in health (PEH). In the places where care is produced, aiming for integration, shared responsibility and problem solving, are, simultaneously, the scene of pedagogic production, as it is here that meetings of workers and users are concentrated. 2323 Franco TB. Produção do cuidado e produção pedagógica: integração de cenários do sistema de saúde no Brasil. Interface Comun Saude Educ. 2007;11(23):427-38. DOI:10.1590/S1414-32832007000300003
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The idea of PEH appeared in the 1980s as a Pan American Health Organization and World Health Organization (PAHO/WHO) initiative to develop human resources in health care. It was launched as a national policy in Brazil in 2003, playing important role in conceiving a democratic, equal and efficient SUS. 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
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, 4343 Merhy EE, Feuerwerker LCM, Ceccim RB. Educación permanente en salud: una estrategia para intervenir en la micropolítica del trabajo en salud. Salud Colectiva. 2006;2(2):147-60.

The PEH was constructed to be a tool for transforming health care professionals into individuals with a profound knowledge of the local situation. To achieve this, it was necessary to place training within a framework of regionalization, with programs adapted for health care professionals and teams at each level of the local health care system. 3333 Lopes SRS, Piovesan ETA, Melo LO, Pereira MF. Potencialidades da educação permanente para a transformação das práticas de saúde. Comun Cienc Saude. 2007;18(2):147-55.

The first step in making changes to the training process is understanding that the processes can no longer be constructed in isolation, nor from the top down or hierarchized. They need to form part of a bigger strategy, be linked between themselves and be created based on discussion of local circumstances, involving diverse segments. 6666 Souza RR. O sistema público de saúde brasileiro. In: Negri B, Viana ALA, editores. O Sistema Único de Saúde em dez anos de desafio: o passo a passo de uma reforma que alarga o desenvolvimento e estreita a desigualdade social. São Paulo: Centro de Estudos Augusto Leopoldo Ayrosa Galvão; 2002.

To successfully develop human rights in health care, the planning and formulation of policies needs to result in a multi-sectorial effort between health, education, work and finance, coordinating governmental and non-governmental figures. a a Organizacion Mundial de la Salud. Organización Panamericana de La Salud. Ministerio de Salud de Canadá. Ministerio de Salud y Cuidados Prolongados de la Provincia de Ontario. Llamado a la acción de Toronto 2006-2015: hacia una década de recursos humanos en salud para las Américas. Reunión regional de los observatorios de recursos humanos en salud. Toronto; 2005 [cited 2012 Jan 8]. Available from: http://www.observatoriorh.org/sites/default/files/webfiles/fulltext/OPS_desafios_toronto_2005.pdf , b b Organizacion Mundial de la Salud. Organización Panamericana de La Salud. 27ª Conferencia Sanitaria Panamericana. 59ª Sesion del Comité Regional. Metas regionales en materia de recursos humanos para la salud 2007-2015. Punto 4.6 del orden del día CSP27/10. Washington (DF); 2007 [cited 2012 Jan 12]. Available from: http://www.paho.org/spanish/gov/csp/csp27-10-s.pdf

From this perspective, there exists a need to boost professional education so that the worker’s profile is directed towards comprehensive care and ongoing restructuring of their knowledge based on discussion and internal demands under the logic of PEH.

The aim of this study was to conduct a meta-synthesis of the literature on the main concepts and practices related to permanent education in health.

METHODS

We used a meta-synthesis to conduct a review of the literature, 6060 Sandelowski M, Barroso J. Writing the proposal for a qualitative research methodology project. Qual Health Res. 2003;13(6):781-820. DOI:10.1177/1049732303013006003
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this being an important methodological tool for integrating data from sets of studies on a determined intervention or area which were performed separately. 3232 Linde K, Willich SN. How objective are systematic reviews? Differences between reviews on complementary medicine. J R Soc Med. 2003;96(1):17-22. DOI:10.1258/jrsm.96.1.17
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It covers both the analytical process and interpretation of results, enabling them to be synthesized and thus obtain a wider conceptual understanding. 5959 Sandelowski M, Barroso J. Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Res Nurs Health. 2003;26(2):153-70. DOI:10.1002/nur.10072
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Such integrations are more than the sum of their parts, as they offer new interpretations which cannot be found in any of the primary reports, as all of the articles deal with one single sample. 3737 Matheus MCC. Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paul Enferm. 2009;22(Spe1):543-5. DOI:10.1590/S0103-21002009000800019
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Thus, the starting point for the stages listed below is the research question: “How were the research criteria and practices highlighted in the literature on permanent education in health constructed?”.

A search of different databases and areas of knowledge was developed that was both broad and detailed. It was decided to use North American (PubMed and Web of Science), European (IBECS) and Latin American (LILACS and SciELO) multi-disciplinary databases.

Inclusion criteria considered original articles published in indexed journals between 2000 and 2011. This criterion was established as the basis of PEH definitions, policies and practices were most clear and most widely disseminated in this period. However, references to articles from before 2000 were also sought in all of the databases, to verify whether there were any other original publications that were important to this research. None were found.

Studies with samples of individuals of both sexes, working in health care or educational institutions, which established PEH practice or research were also included, as were research that had been produced and discussed qualitatively, quantitatively or qualitatively and quantitatively, so as to generate elements for the analysis of qualitative data.

Studies in which the main research principal was not continuing or permanent education were excluded.

In order to select the articles, different search strategies were defined for each database, including descriptors, keywords and more appropriate subjects used in the searches.

The first search was conducted in the PubMed database. Initially, the descriptors used MeSH (Medical Subject Heading) terms which were close to the research topic.

1: public health professional education [ MeSH ] AND continuing education [ MeSH ]. In this way, 33 results were obtained.

2: “ permanent education ” AND health . Resulting in 46 articles.

3: professional education [ MeSH ] AND interprofessional relations [ MeSH ] AND “ permanent education ”. Giving 15 results.

4: continuing education [ MeSH ] AND “ permanent education ”. With 27 results.

5: health policy [ MeSH ] and continuing education [ MeSH ]. With 133 results.

The total number of articles found was 254.

In the Web of Science database the words “ permanent ” AND “ education ” were used and the search revealed 39 results.

Seven articles were selected from the IBECS database after searching “ permanent education ”. In order to obtain the greatest number of results, the words permanent AND educat$ AND health , were used, resulting in five more articles.

The search of the LILACS database resulted in 35 when the topic searched for was “ permanent education health ”. Another 110 results from searching “ continuing education health ” were also included for later selection using the established criteria.

Finally, articles were searched for in SciELO under the topic of permanent education, 88 articles being found. Another search strategy was to join the terms permanent education AND professional education , which recovered 51 documents.

With the aim of standardizing the selections, the base concept of PEH, built on proposals of meaningful learning and questioning, which constitute educational processes seeking to promote transformation in health and education practices, was used. 1212 Ceccim RB. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saude Educ. 2005;9(16):161-8. DOI:10.1590/S1414-32832005000100013
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, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
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All of the articles were saved and forwarded to an EndNote Web account. c c Estorniolo Filho J, organizador. End Note Web: Guia de uso. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP; 2011 [cited 2011 Jun 23]. Available from: http://citrus.uspnet.usp.br/sibi/tutoriais/Manual_EndNoteWeb_publicacao.pdf Next, they were compared and selected using the pre-established criteria, first by title, then by abstract, followed by a reading of the entire text and selecting from the authors’ bibliography and quotes, which generated new results for complementary articles.

The articles selected according to the inclusion criteria underwent individual analysis by the principal researcher, supervised by an advisor, thus minimizing possible interference from having only one evaluator. Next, the articles underwent comparative analysis, in which criteria were established to group them according to key elements, and they were subject to a meta-synthesis.

Research ethics precepts were respected at all stages of the study, which had been approved by the Research Ethics Committee of the Universidade Federal de São Paulo , Protocol 0726/11, meeting the University’s institutional standards.

DISCUSSION OF THE CONCEPTS AND PRACTICES OF PERMANENT EDUCATION IN HEALTH

A total of 590 publications were found, of which 87 were duplicates. The following were excluded: 254 articles after analysis of the title; 128 after analysis of key words; and 73 after reading the whole article, as they did not meet research objectives. Thus, 48 original publications were selected and analyzed. Table 1 shows the inclusion and exclusion process for the studies.

The meta-synthesis used the proposal of focused, constant analysis. 6161 Sandelowski MB, Barroso J. Handbook for synthesizing qualitative reserach. New York: Springer Publishing Company; 2007. The following four topic units were established as key-elements, central to the comparison: 1) Concepts: principal concepts taken from the articles on PEH; 2) Strategies, strengths and difficulties: reports incorporating the difficulties and possibilities of implementing and maintaining PEH; 3) Public policies: identifying when implementation of public policies approaches PEH and 4) Educational institutions: incorporation of PEH into institutions, especially those of higher and postgraduate level education, and coordination between teaching and the service.

Table 2 shows the analyzed articles, their principle objectives and the synthesized key-elements.

Concepts of permanent education in health

Such concepts cover the transforming and problematic practice, as well as the relationship between continuing and lifelong education. These concepts are based on the premises of public policies and historical changes in the way of dealing with and recognizing professional education for adults. d d Ferraz F. Contextos e processos de desenvolvimento das comissões permanentes de integração de ensino-serviço: perspectiva dos sujeitos sociais pautada na concepção dialógica de Paulo Freire [tese de doutorado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2011. The principal study population of articles which base the research on understanding PEH as a transforming and problematic practice, based on the reality of services and which promote integration between the teaching and work universe are professionals in the health care services. Such studies identify that “participating in training activities is constituted in a form of democratizing institutional relationships and may be a strategy to rebuild relationships between the population, the workers and management”. 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
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A recurring aspect was the close link between PEH and working in a multi- or inter-disciplinary team, 2222 Fortuna CM, Franceschini TRD, Mishima SM, Matumoto S, Pereira MJB. Movements of permanent health education triggered by the training of facilitators. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(2):411-20. DOI:10.1590/S0104-11692011000200025
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, 3838 Matos E, Pires DEP. Práticas de cuidado na perspectiva interdisciplinar: um caminho promissor. Texto Contexto - Enferm. 2009;18(2):338-46. DOI:10.1590/S0104-07072009000200018
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, 3939 Matumoto S, Fortuna CM, Kawata LS, Mishima SM, Pereira MJB. A prática clínica do enfermeiro na atenção básica: um processo em construção. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(1):123-30. DOI:10.1590/S0104-11692011000100017
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, 4444 Montanha D, Peduzzi M. Educação permanente em enfermagem: levantamento de necessidades e resultados esperados segundo a concepção dos trabalhadores. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(3):597-604. DOI:10.1590/S0080-62342010000300007
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, 4646 Murofuse NT, Rizzoto MLF, Muzzolon ABF, Nicola AL. Diagnóstico da situação dos trabalhadores em saúde e o processo de formação no polo regional de educação permanente em saúde. Rev Latino-Am Enfermagem. 2009;17(3):314-20. DOI:10.1590/S0104-11692009000300006
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, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
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, d d Ferraz F. Contextos e processos de desenvolvimento das comissões permanentes de integração de ensino-serviço: perspectiva dos sujeitos sociais pautada na concepção dialógica de Paulo Freire [tese de doutorado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2011. articulating work processes to correspond to the population’s health needs.

Thus, the PEH political proposal is understood and discussed as a construction of shared constructs 1515 Costa-e-Silva V, Rivera FJU, Hortale VA. Projeto Integrar: avaliação da implantação de serviços integrados de saúde no Município de Vitória, Espírito Santo, Brasil. Cad Saude Publica. 2007;23(6):1405-14. DOI:10.1590/S0102-311X2007000600015
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, 6363 Smeke ELM, Oliveira NLS. Avaliação participante de práticas educativas em serviços de saúde. Cad CEDES. 2009;29(79):347-60. DOI:10.1590/S0101-32622009000300005
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that overcomes organization culture based on central decision making. 4646 Murofuse NT, Rizzoto MLF, Muzzolon ABF, Nicola AL. Diagnóstico da situação dos trabalhadores em saúde e o processo de formação no polo regional de educação permanente em saúde. Rev Latino-Am Enfermagem. 2009;17(3):314-20. DOI:10.1590/S0104-11692009000300006
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Moreover, it assumes the existence of an organization with a network of relationships fabricated by all participants from ideas, needs and sentiments present in social actions, which reflects perceptions and experiences of reality. 5656 Rodrigues RRJ, Imai RY, Ferreira WF. Um espaço para o desenvolvimento interpessoal no trabalho. Psicol Estud. 2001;6(2):123-7. DOI:10.1590/S1413-73722001000200017
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Collective spaces made up of exchanging knowledge, reflections and evaluations have been described as the path for designing new ways of producing care 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
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that require reality to be understood, not to adapt to it, but to intervene. 2929 Kleba ME, Comerlatto D, Colliselli L. Promoção do empoderamento com conselhos gestores de um pólo de educação permanente em saúde. Texto Contexto - Enferm. 2007;16(2):335-42. DOI:10.1590/S0104-07072007000200018
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Discussing practice is understanding that learning takes place through action-reflection-action, 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. , 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
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, 7272 Ximenes Neto FRG, Sampaio JJC. Gerentes do território na estratégia Saúde da Família: análise e perfil de necessidades de qualificação. Rev Bras Enferm. 2007;60(6):687-95. DOI:10.1590/S0034-71672007000600013
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which is characterized by commitment and self-implication 3030 Lazarini CA, Francischetti I. Educação permanente: uma ferramenta para o desenvolvimento docente na graduação. Rev Bras Edu Med. 2010;34(4):481-6. DOI:10.1590/S0100-55022010000400002
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based on knowledge of the participants and of meaningful learning, in order for the practice to be developed in the service and to effectively appropriate the territory. 2929 Kleba ME, Comerlatto D, Colliselli L. Promoção do empoderamento com conselhos gestores de um pólo de educação permanente em saúde. Texto Contexto - Enferm. 2007;16(2):335-42. DOI:10.1590/S0104-07072007000200018
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Another key element, present in seven publications, 2727 Horta NC, Sena R, Silva MEO, Oliveira SRR, Rezende VA. A prática das equipes de saúde da família: desafios para a promoção de saúde. Rev Bras Enferm. 2009;62(4):524-9. DOI:10.1590/S0034-71672009000400005
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, 4444 Montanha D, Peduzzi M. Educação permanente em enfermagem: levantamento de necessidades e resultados esperados segundo a concepção dos trabalhadores. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(3):597-604. DOI:10.1590/S0080-62342010000300007
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, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5050 Paschoal AS, Mantovani MF, Méier MJ. Percepção da educação permanente, continuada e em serviço para enfermeiros de um hospital de ensino. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(3):478-84. DOI:10.1590/S0080-62342007000300019
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200700...
, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 6868 Tanji S, Silva CMSLMD, Albuquerque VS, Viana LO, Santos NMP. Integração ensino-trabalho-cidadania na formação de enfermeiros. Rev Gaucha Enferm. 2010;31(3):483-90. DOI:10.1590/S1983-14472010000300011
https://doi.org/10.1590/S1983-1447201000...
, 6969 Tavares CMM. A educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado nos serviços de saúde mental. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):287-95. DOI:10.1590/S0104-07072006000200013
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
was PEH directly related to continuing education, based on occasional, fragmented actions, with traditional teaching methodologies. In these articles, the concepts were used as synonyms in practice. 7070 Tronchin DMR, Mira VL, Peduzzi M, Ciampone MHT, Melleiro MM, Silva JAM, et al. Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares. Rev Esc Enferm USP. 2009;43(Spe 2):1210-5. DOI:10.1590/S0080-62342009000600011
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200900...

Sometimes it was observed that the studied populations of health care professionals reported having courses, team meetings to pass on administrative information and specific training as if they were PEH concepts and practices. 1313 Ciconet RM, Marques GQ, Lima MADS. Educação em serviço para profissionais de saúde do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU): relato da experiência de Porto Alegre-RS. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(26):659-66. DOI:10.1590/S1414-32832008000300016
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 2626 Heidmann ITSB, Almeida MCP, Eggert AB, Wosny AM, Monticelli M. Promoção à saúde: trajetória histórica de suas concepções. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):352-8. DOI:10.1590/S0104-07072006000200021
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
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What was called for in some services was the acquisition of professional skills, with not only possession of knowledge of the discipline or techno-professional knowledge mattering, but also the ability to mobilize such knowledge to deal with unforeseen situations at work. Acquisition of skills seemed to refer, primarily, to workers’ individual characteristics 1818 Deluiz N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Bol Tec Senac. 2001;27(3). not prioritizing teamwork or collective discussion as a learning focus.

Other studies corroborate that PEH encompasses continuing education. In this case, the studies revealed the concepts to be understood separately, however, actions connected to continuing education predominated, although with possibilities of actions with new formats, contents and meaning. 4444 Montanha D, Peduzzi M. Educação permanente em enfermagem: levantamento de necessidades e resultados esperados segundo a concepção dos trabalhadores. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(3):597-604. DOI:10.1590/S0080-62342010000300007
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5050 Paschoal AS, Mantovani MF, Méier MJ. Percepção da educação permanente, continuada e em serviço para enfermeiros de um hospital de ensino. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(3):478-84. DOI:10.1590/S0080-62342007000300019
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200700...
, 5858 Rossetto M, Silva LAA. Ações de educação permanente desenvolvidas para os agentes comunitários de saúde. Cogitare Enferm. 2010;15(4):723-9. In other words, in the discourse, there is the intention to produce PEH, but in practice this is restricted to continuing education.

The third central element identified was another prevailing view of PEH as lifelong education, by redefining continuous personal and inter-personal development, viewing learning at work as going beyond the technical dimension. 5656 Rodrigues RRJ, Imai RY, Ferreira WF. Um espaço para o desenvolvimento interpessoal no trabalho. Psicol Estud. 2001;6(2):123-7. DOI:10.1590/S1413-73722001000200017
https://doi.org/10.1590/S1413-7372200100...

This idea began to be discussed in the 1920s, but it was in 1966, at the UNESCO General Conference, that it was defined as a priority objective in promoting continuing or lifelong education. 2424 Girade MG, Cruz EMNT, Stefanelli MC. Educação continuada em enfermagem psiquiátrica: reflexão sobre conceitos. Rev Esc Enferm USP. 2006;40(1):105-10. DOI:10.1590/S0080-62342006000100015
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200600...

Thus, the three articles which refer to lifelong education mainly discuss continuous self-improvement in the search for personal and professional skills 3434 Maciel ELN, Figueiredo PF, Prado TN, Galavote HS, Ramos MC, Araújo MD, et al. Avaliação dos egressos do curso de especialização em Saúde da Família no Espírito Santo, Brasil. Cienc Saude Coletiva. 2010;15(4):2021-8. DOI:10.1590/S1413-81232010000400016
https://doi.org/10.1590/S1413-8123201000...
, 5050 Paschoal AS, Mantovani MF, Méier MJ. Percepção da educação permanente, continuada e em serviço para enfermeiros de um hospital de ensino. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(3):478-84. DOI:10.1590/S0080-62342007000300019
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200700...
and do not pay much attention to situations of discussing work in order to transform circumstances.

Strategies, strengths and difficulties of permanent education in health

This central element can be perceived in relation to everyday practices relating to the topic in services and institutions.

From the perspective of 25 of the studies anal-yzed, 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. , 1010 Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saude Soc. 2009;18(Supl 1):48-51. DOI:10.1590/S0104-12902009000500008
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200900...
, 1313 Ciconet RM, Marques GQ, Lima MADS. Educação em serviço para profissionais de saúde do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU): relato da experiência de Porto Alegre-RS. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(26):659-66. DOI:10.1590/S1414-32832008000300016
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 1414 Costa CCC, Bezerra Filho JG, Machado MMT, Machado MFAS, Jorge AC, Furtado AAA, et al. Curso técnico de enfermagem do PROFAE-Ceará: a voz dos supervisores. Texto Contexto - Enferm. 2008;17(4):705-13. DOI:10.1590/S0104-07072008000400011
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200800...
, 2121 Feliciano KVO, Kovacs MH, Costa IER, Oliveira MG, Araújo AMS. Avaliação continuada da educação permanente na atenção à criança na estratégia saúde da família. Rev Bras Saude Mater Infant. 2008;8(1):45-53. DOI:10.1590/S1519-38292008000100006
https://doi.org/10.1590/S1519-3829200800...
, 2Arias EHL, Vitalino HA, Machado, MH, Aguiar Filho W, Cruz LAM. Gestão do trabalho no SUS. Cad RH Saude. 2006;3(1):119-24. 2Arias EHL, Vitalino HA, Machado, MH, Aguiar Filho W, Cruz LAM. Gestão do trabalho no SUS. Cad RH Saude. 2006;3(1):119-24. , 3838 Matos E, Pires DEP. Práticas de cuidado na perspectiva interdisciplinar: um caminho promissor. Texto Contexto - Enferm. 2009;18(2):338-46. DOI:10.1590/S0104-07072009000200018
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200900...
, 3939 Matumoto S, Fortuna CM, Kawata LS, Mishima SM, Pereira MJB. A prática clínica do enfermeiro na atenção básica: um processo em construção. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(1):123-30. DOI:10.1590/S0104-11692011000100017
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
https://doi.org/10.1590/S0034-7167201000...
, 4444 Montanha D, Peduzzi M. Educação permanente em enfermagem: levantamento de necessidades e resultados esperados segundo a concepção dos trabalhadores. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(3):597-604. DOI:10.1590/S0080-62342010000300007
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
, 4646 Murofuse NT, Rizzoto MLF, Muzzolon ABF, Nicola AL. Diagnóstico da situação dos trabalhadores em saúde e o processo de formação no polo regional de educação permanente em saúde. Rev Latino-Am Enfermagem. 2009;17(3):314-20. DOI:10.1590/S0104-11692009000300006
https://doi.org/10.1590/S0104-1169200900...

47 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
- 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...

52 Pessanha RV, Cunha, FTS. A aprendizagem-trabalho e as tecnologias de saúde na estratégia saúde da família. Texto Contexto - Enferm. 2009;18(2):233-40. DOI:10.1590/S0104-07072009000200005
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200900...
- 5353 Ricaldoni CAC, Sena RRd. Educação permanente: uma ferramenta para pensar e agir no trabalho de enfermagem. Rev Latino-Am Enferm. 2006;14(6):837-42. DOI:10.1590/S0104-11692006000600002
https://doi.org/10.1590/S0104-1169200600...
, 5555 Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI:10.1590/S0080-62342010000200041
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
, 5858 Rossetto M, Silva LAA. Ações de educação permanente desenvolvidas para os agentes comunitários de saúde. Cogitare Enferm. 2010;15(4):723-9. , 6363 Smeke ELM, Oliveira NLS. Avaliação participante de práticas educativas em serviços de saúde. Cad CEDES. 2009;29(79):347-60. DOI:10.1590/S0101-32622009000300005
https://doi.org/10.1590/S0101-3262200900...

64 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
- 6565 Souza RCR, Soares E, Souza IAG, Oliveira JC, Salles RS, Cordeiro CEM. Educação permanente em enfermagem e a interface com a ouvidoria hospitalar. Rev RENE. 11(4):85-94. , 6868 Tanji S, Silva CMSLMD, Albuquerque VS, Viana LO, Santos NMP. Integração ensino-trabalho-cidadania na formação de enfermeiros. Rev Gaucha Enferm. 2010;31(3):483-90. DOI:10.1590/S1983-14472010000300011
https://doi.org/10.1590/S1983-1447201000...

69 Tavares CMM. A educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado nos serviços de saúde mental. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):287-95. DOI:10.1590/S0104-07072006000200013
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
- 7070 Tronchin DMR, Mira VL, Peduzzi M, Ciampone MHT, Melleiro MM, Silva JAM, et al. Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares. Rev Esc Enferm USP. 2009;43(Spe 2):1210-5. DOI:10.1590/S0080-62342009000600011
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200900...
, 7272 Ximenes Neto FRG, Sampaio JJC. Gerentes do território na estratégia Saúde da Família: análise e perfil de necessidades de qualificação. Rev Bras Enferm. 2007;60(6):687-95. DOI:10.1590/S0034-71672007000600013
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200700...
PEH actions were collective decisions and actions based on discussed practices that were based on learning moved to the service environment, with the action-reflection-action concept guiding focus. 5555 Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI:10.1590/S0080-62342010000200041
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
In the formulations of Paulo Freire, discussion is given a meaning of critical insertion into reality in order to draw out elements which give meaning to learning and takes into account personal implication and the interactions between different subjects who learn and teach. 5Batista N, Batista SH, Goldenberg P, Seiffert O, Sonzogno MC. O enfoque problematizador na formação de profissionais da saúde. Rev Saude Publica. 2005;39(2):231-7. DOI:10.1590/S0034-89102005000200014
https://doi.org/10.1590/S0034-8910200500...
The construction of knowledge and meaningful learning is a defining feature of the appropriation of information and explaining reality. 6Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface Comun Saude Educ. 1998;2(2):139-54. DOI:10.1590/S1414-32831998000100008
https://doi.org/10.1590/S1414-3283199800...

From this, the professionals’ information on real work situations is perceived and discussed as a permanent training process in which theoretical, practical and contextual knowledge are approached in all their complexity. 1717 De Sordi MRL, Bagnato MHS. Subsídios para uma formação profissional crítico-reflexiva na área da saúde: o desafio da virada do século. Rev Latino-Am Enfermagem. 1998;6(2):83-8. DOI:10.1590/S0104-11691998000200012
https://doi.org/10.1590/S0104-1169199800...
, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...

In the services studied through the articles, the participants indicated that discussion was essential in learning and in work relationships, as it provided continuous and articulated support in practice. 1111 Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis. 2004;14(1):41-65. DOI:10.1590/S0103-73312004000100004
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200400...

This process was only possible when it was linked with discussion and with team coordination, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5555 Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI:10.1590/S0080-62342010000200041
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
, 6868 Tanji S, Silva CMSLMD, Albuquerque VS, Viana LO, Santos NMP. Integração ensino-trabalho-cidadania na formação de enfermeiros. Rev Gaucha Enferm. 2010;31(3):483-90. DOI:10.1590/S1983-14472010000300011
https://doi.org/10.1590/S1983-1447201000...
necessary for deconstructing the prevailing hospital-centric care model. 6969 Tavares CMM. A educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado nos serviços de saúde mental. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):287-95. DOI:10.1590/S0104-07072006000200013
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
Thus, collective decision making was seen as a way of overcoming difficulties, responsibilities were divided and co-management assumed as a way of facilitating the process. In addition, it was assumed that interdependence of professional autonomy better maintained group relationships. 2121 Feliciano KVO, Kovacs MH, Costa IER, Oliveira MG, Araújo AMS. Avaliação continuada da educação permanente na atenção à criança na estratégia saúde da família. Rev Bras Saude Mater Infant. 2008;8(1):45-53. DOI:10.1590/S1519-38292008000100006
https://doi.org/10.1590/S1519-3829200800...
, 2727 Horta NC, Sena R, Silva MEO, Oliveira SRR, Rezende VA. A prática das equipes de saúde da família: desafios para a promoção de saúde. Rev Bras Enferm. 2009;62(4):524-9. DOI:10.1590/S0034-71672009000400005
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200900...
, 3838 Matos E, Pires DEP. Práticas de cuidado na perspectiva interdisciplinar: um caminho promissor. Texto Contexto - Enferm. 2009;18(2):338-46. DOI:10.1590/S0104-07072009000200018
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200900...
, 6363 Smeke ELM, Oliveira NLS. Avaliação participante de práticas educativas em serviços de saúde. Cad CEDES. 2009;29(79):347-60. DOI:10.1590/S0101-32622009000300005
https://doi.org/10.1590/S0101-3262200900...

Training was another established practice in health care sectors. Twelve studies pointed out the importance of creating and maintaining PEH spaces 3939 Matumoto S, Fortuna CM, Kawata LS, Mishima SM, Pereira MJB. A prática clínica do enfermeiro na atenção básica: um processo em construção. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(1):123-30. DOI:10.1590/S0104-11692011000100017
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
through collective planning and development of training based on discussion 3636 Marques ES, Cotta RMM, Franceschini SCC, Botelho MIV, Araújo RMA, Junqueira TS. Práticas e percepções acerca do aleitamento materno: consensos e dissensos no cotidiano de cuidado numa Unidade de Saúde da Família. Physis. 2009;19(2):439-55. DOI:10.1590/S0103-73312009000200011
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
, 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
https://doi.org/10.1590/S0034-7167201000...
of demands from the territory and the professionals and population who found themselves there. This procedure facilitated updating scientific techniques, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
constructing teamwork and communication. 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
https://doi.org/10.1590/S0034-7167201000...
There was also emphasis on traditional courses which did not consider on-the-job learning, or the local context, having no effect on the day-to-day activities of the services. 1111 Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis. 2004;14(1):41-65. DOI:10.1590/S0103-73312004000100004
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200400...
, 1515 Costa-e-Silva V, Rivera FJU, Hortale VA. Projeto Integrar: avaliação da implantação de serviços integrados de saúde no Município de Vitória, Espírito Santo, Brasil. Cad Saude Publica. 2007;23(6):1405-14. DOI:10.1590/S0102-311X2007000600015
https://doi.org/10.1590/S0102-311X200700...
, 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. 7Bogus CM, Martin, Dimitrov P, Fortes PAC, Capucci PF, Nemes Filho A et al . Programa de capacitação permanente de conselheiros populares de saúde na cidade de São Paulo. Saúde Soc. 2003;12(2):56-67. DOI:10.1590/S0104-12902003000200006
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200300...
, 6464 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...

Of the practices that facilitated PEH implementation and administration are PEH hubs, instituted as part of public policy, as spaces for dialogue and negotiation between those involved in SUS actions and services and educational institutions. 1010 Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saude Soc. 2009;18(Supl 1):48-51. DOI:10.1590/S0104-12902009000500008
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200900...
, 2525 González AD, Almeida MJ. Movimentos de mudança na formação em saúde: da medicina comunitária às diretrizes curriculares. Physis. 2010;20(2):551-70. DOI:10.1590/S0103-73312010000200012
https://doi.org/10.1590/S0103-7331201000...
, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 6464 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
, e e Ministério da Saúde. Pólos de educação permanente em saúde: política de educação e desenvolvimento para o SUS, caminhos para a educação permanente em saúde. Brasília (DF); 2004. The hubs are spaces for identifying needs and creating strategies and policies in the area of training and development, from the perspective of increasing quality of administration, quality and improving comprehensive health care, from the popularized field of the wider concept of health and strengthening social control of the SUS. f f Pinheiro R, Ceccim RB. Experimentação, formação, cuidado e conhecimento em saúde: articulando concepções, percepções e sensações para efetivar o ensino da integralidade. In: Pineiro R, Ceccim RB, Mattos RA, editores. Ensinar Saúde: a integralidade do SUS nos cursos de graduação na área da saúde. Rio de Janeiro: UERJ, CEPESC, ABRASCO; 2006. p.13-35.

The main benefit of these practices in the services are linked to the existence of dialogue in rounds of conversation, constituted by discussion groups formed by professionals from health care institutions and facilitators of the hubs, with positive affirmations related to commitment with work, strengthening the teaching-service integration, preparing the professional through developing their critical and creative capacities and encouraging a pro-active attitude. 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 5555 Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI:10.1590/S0080-62342010000200041
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...

Between 2005 and 2006, 96 PEH hubs were established in Brazil, with the participation of more than 1,400 individuals involved, including stakeholders from institutions, health care professionals, managers and educators. 4343 Merhy EE, Feuerwerker LCM, Ceccim RB. Educación permanente en salud: una estrategia para intervenir en la micropolítica del trabajo en salud. Salud Colectiva. 2006;2(2):147-60. However, the lack of continuity in investment, little commitment on the part of managers, difficulty in constructing a flexible working dynamic and power struggles resulted in a reduction in spaces, and in them being established more slowly. 2222 Fortuna CM, Franceschini TRD, Mishima SM, Matumoto S, Pereira MJB. Movements of permanent health education triggered by the training of facilitators. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(2):411-20. DOI:10.1590/S0104-11692011000200025
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 4141 Mendonça MHM, Giovanella L. Formação em política pública de saúde e domínio da informação para o desenvolvimento profissional. Cienc Saude Coletiva. 2007;12(3):601-10. DOI:10.1590/S1413-81232007000300010
https://doi.org/10.1590/S1413-8123200700...
, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
This can be observed by the fact that only seven 1010 Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saude Soc. 2009;18(Supl 1):48-51. DOI:10.1590/S0104-12902009000500008
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, 2222 Fortuna CM, Franceschini TRD, Mishima SM, Matumoto S, Pereira MJB. Movements of permanent health education triggered by the training of facilitators. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(2):411-20. DOI:10.1590/S0104-11692011000200025
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 2525 González AD, Almeida MJ. Movimentos de mudança na formação em saúde: da medicina comunitária às diretrizes curriculares. Physis. 2010;20(2):551-70. DOI:10.1590/S0103-73312010000200012
https://doi.org/10.1590/S0103-7331201000...
, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 6464 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
, f f Pinheiro R, Ceccim RB. Experimentação, formação, cuidado e conhecimento em saúde: articulando concepções, percepções e sensações para efetivar o ensino da integralidade. In: Pineiro R, Ceccim RB, Mattos RA, editores. Ensinar Saúde: a integralidade do SUS nos cursos de graduação na área da saúde. Rio de Janeiro: UERJ, CEPESC, ABRASCO; 2006. p.13-35. of the 48 articles discussed permanent education hubs.

The hubs were related to integration between the university-service-community 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. , 1010 Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saude Soc. 2009;18(Supl 1):48-51. DOI:10.1590/S0104-12902009000500008
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200900...
, 2222 Fortuna CM, Franceschini TRD, Mishima SM, Matumoto S, Pereira MJB. Movements of permanent health education triggered by the training of facilitators. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(2):411-20. DOI:10.1590/S0104-11692011000200025
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 5555 Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI:10.1590/S0080-62342010000200041
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201000...
, 6464 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
as a way of drawing closer to local circumstances, as well as supporting a critical-reflexive practice in the changeable day-to-day activities of the health care services. 3232 Linde K, Willich SN. How objective are systematic reviews? Differences between reviews on complementary medicine. J R Soc Med. 2003;96(1):17-22. DOI:10.1258/jrsm.96.1.17
https://doi.org/10.1258/jrsm.96.1.17...
For this integration to be possible, the need for investment in new technologies, such as distance learning, computerized systems and pedagogic innovation was emphatically discussed. 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. , 1919 Demers AL, Mamary E, Ebin VJ. Creating opportunities for training California’s public health workforce. J Contin Educ Health Prof. 2011;31(1):64-9. DOI:10.1002/chp.20102
https://doi.org/10.1002/chp.20102...

Discussion of the difficulties of establishing and managing PEH within the services indicated the following challenges to teaching-working-citizenship coordination; low availability or high turnover between sectors on the part of the professionals, irregular distribution with large concentrations in urban centers and more developed regions, increasing specialization and dependence on more sophisticated technologies, the prevalence of hospital training, inaccurate ideas about comprehensiveness and health promotion and cracks within teams concerning training and meeting. 4Barreto ICHC, Andrade LOM, Loiola F, Paula JB, Miranda AS, Goya N. A educação permanente e a construção de Sistemas Municipais de Saúde-Escola: o caso de Fortaleza (CE). Divulg Saude Debate. 2006;34:31-46. , 1Abdalla IG, Stella RCS, Perim GL, Aguilar-da-Silva RH, Lampert JB, Costa NMSC. Projeto pedagógico e as mudanças na educação médica. Rev Bras Educ Med. 2009;33(Supl.1):44-52. DOI:10.1590/S0100-55022009000500005
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200900...
9Camps E, Calliat MC, Spalvieri M, Dante V. La Educación Contínua como una herramienta de intervención estrategica en la formación de recursos humanos. Acta Bioquím Clín Latinoam. 2003;37(3):289-306. , 2525 González AD, Almeida MJ. Movimentos de mudança na formação em saúde: da medicina comunitária às diretrizes curriculares. Physis. 2010;20(2):551-70. DOI:10.1590/S0103-73312010000200012
https://doi.org/10.1590/S0103-7331201000...
, 3838 Matos E, Pires DEP. Práticas de cuidado na perspectiva interdisciplinar: um caminho promissor. Texto Contexto - Enferm. 2009;18(2):338-46. DOI:10.1590/S0104-07072009000200018
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200900...
, 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5656 Rodrigues RRJ, Imai RY, Ferreira WF. Um espaço para o desenvolvimento interpessoal no trabalho. Psicol Estud. 2001;6(2):123-7. DOI:10.1590/S1413-73722001000200017
https://doi.org/10.1590/S1413-7372200100...
, 6868 Tanji S, Silva CMSLMD, Albuquerque VS, Viana LO, Santos NMP. Integração ensino-trabalho-cidadania na formação de enfermeiros. Rev Gaucha Enferm. 2010;31(3):483-90. DOI:10.1590/S1983-14472010000300011
https://doi.org/10.1590/S1983-1447201000...
, 7272 Ximenes Neto FRG, Sampaio JJC. Gerentes do território na estratégia Saúde da Família: análise e perfil de necessidades de qualificação. Rev Bras Enferm. 2007;60(6):687-95. DOI:10.1590/S0034-71672007000600013
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200700...

Traditionally, training is talked about as if the workers could be administered as just one more component in a range of material, financial or infrastructure resources, as if it were possible to just “assign” abilities, behavior and profiles to workers in the sector, so that services and activities could be established with the desired quality. Work requirements, however, cannot be considered a synonym of work actually done, as practice is, very often different to what is predicted and prescribed in theory. g g Ministério da Saúde. Portaria GM/MS no 1.996/07, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política nacional de educação permanente em saúde. Diario Oficial Uniao . 22 ago 2007 [cited 2012 Jan 24]. Available from: http://www.saude.gov.br/sgtes The most significant limiting factor in implementing PEH, according to analysis in 15 articles, 2222 Fortuna CM, Franceschini TRD, Mishima SM, Matumoto S, Pereira MJB. Movements of permanent health education triggered by the training of facilitators. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(2):411-20. DOI:10.1590/S0104-11692011000200025
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 2727 Horta NC, Sena R, Silva MEO, Oliveira SRR, Rezende VA. A prática das equipes de saúde da família: desafios para a promoção de saúde. Rev Bras Enferm. 2009;62(4):524-9. DOI:10.1590/S0034-71672009000400005
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200900...
, 3131 Lima SG, Macedo LA, Vidal ML, Sá MPBO. Educação permanente em SBV e SAVC: impacto no conhecimento dos profissionais de enfermagem. Arq. Bras. Cardiol. [Internet] 2009;93(6):582-588. DOI:10.1590/S0066-782X2009001200012.
https://doi.org/10.1590/S0066-782X200900...
, 3939 Matumoto S, Fortuna CM, Kawata LS, Mishima SM, Pereira MJB. A prática clínica do enfermeiro na atenção básica: um processo em construção. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19(1):123-30. DOI:10.1590/S0104-11692011000100017
https://doi.org/10.1590/S0104-1169201100...
, 4040 Medeiros AC, Pereira QLC, Siqueira HCH, Cecagno D, Moraes CL. Gestão participativa na educação permanente em saúde: olhar das enfermeiras. Rev Bras Enferm. 2010;63(1):38-42. DOI:10.1590/S0034-71672010000100007
https://doi.org/10.1590/S0034-7167201000...
, 4545 Monteiro MI, Chilida MSP, Bargas EB. Educação continuada em um serviço terceirizado de limpeza de um hospital universitário. Rev Latino-Am Enfermagem. 2004;12(3):541-8. DOI: 10.1590/S0104-11692004000300013
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46 Murofuse NT, Rizzoto MLF, Muzzolon ABF, Nicola AL. Diagnóstico da situação dos trabalhadores em saúde e o processo de formação no polo regional de educação permanente em saúde. Rev Latino-Am Enfermagem. 2009;17(3):314-20. DOI:10.1590/S0104-11692009000300006
https://doi.org/10.1590/S0104-1169200900...
- 4747 Nicoletto SCS, Mendonça FF, Brevilheri ECL, Rezende LR, Carvalho GS, Durán González A, et al. Polos de educação permanente em saúde: uma análise da vivência dos atores sociais no norte do Paraná. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):209-19. DOI:10.1590/S1414-32832009000300017
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, 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
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, 5656 Rodrigues RRJ, Imai RY, Ferreira WF. Um espaço para o desenvolvimento interpessoal no trabalho. Psicol Estud. 2001;6(2):123-7. DOI:10.1590/S1413-73722001000200017
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, 5858 Rossetto M, Silva LAA. Ações de educação permanente desenvolvidas para os agentes comunitários de saúde. Cogitare Enferm. 2010;15(4):723-9. , 6464 Sousa MF, Merchán-Hamann E. Saúde da Família no Brasil: estratégia de superação da desigualdade na saúde? Physis. 2009;19(3):711-29. DOI:10.1590/S0103-73312009000300009
https://doi.org/10.1590/S0103-7331200900...
, 6969 Tavares CMM. A educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado nos serviços de saúde mental. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):287-95. DOI:10.1590/S0104-07072006000200013
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
, 7070 Tronchin DMR, Mira VL, Peduzzi M, Ciampone MHT, Melleiro MM, Silva JAM, et al. Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares. Rev Esc Enferm USP. 2009;43(Spe 2):1210-5. DOI:10.1590/S0080-62342009000600011
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200900...
, 7272 Ximenes Neto FRG, Sampaio JJC. Gerentes do território na estratégia Saúde da Família: análise e perfil de necessidades de qualificação. Rev Bras Enferm. 2007;60(6):687-95. DOI:10.1590/S0034-71672007000600013
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200700...
was related to managers and management due to lack of debate about comprehensive care, pressured by service demands and pedagogical and resource limitations. 3434 Maciel ELN, Figueiredo PF, Prado TN, Galavote HS, Ramos MC, Araújo MD, et al. Avaliação dos egressos do curso de especialização em Saúde da Família no Espírito Santo, Brasil. Cienc Saude Coletiva. 2010;15(4):2021-8. DOI:10.1590/S1413-81232010000400016
https://doi.org/10.1590/S1413-8123201000...
, 5353 Ricaldoni CAC, Sena RRd. Educação permanente: uma ferramenta para pensar e agir no trabalho de enfermagem. Rev Latino-Am Enferm. 2006;14(6):837-42. DOI:10.1590/S0104-11692006000600002
https://doi.org/10.1590/S0104-1169200600...
, 6969 Tavares CMM. A educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado nos serviços de saúde mental. Texto Contexto - Enferm. 2006;15(2):287-95. DOI:10.1590/S0104-07072006000200013
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200600...
, 7272 Ximenes Neto FRG, Sampaio JJC. Gerentes do território na estratégia Saúde da Família: análise e perfil de necessidades de qualificação. Rev Bras Enferm. 2007;60(6):687-95. DOI:10.1590/S0034-71672007000600013
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200700...
The lack of coordination by the various managers responsible for the same program, compartmentalizing into professional categories, was attributed to the fact that the professionals participating in planning never or rarely updated their knowledge and skills. 7171 Vincent SP. Educação permanente: componente estratégico para a implementação da política nacional de atenção oncológica. Rev Bras Cancerol. 2007;53(1):79-85.

In addition, the lack of articulation between teaching-service-community proved to be an important point in the lack of implementation of PEH processes, as it did not put into effect planned actions and define need for action randomly. 2525 González AD, Almeida MJ. Movimentos de mudança na formação em saúde: da medicina comunitária às diretrizes curriculares. Physis. 2010;20(2):551-70. DOI:10.1590/S0103-73312010000200012
https://doi.org/10.1590/S0103-7331201000...

Thus, the strategies, strengths and difficulties related to PEH are interconnected based on the categories presented and enable collective reflection on working for the SUS. 4343 Merhy EE, Feuerwerker LCM, Ceccim RB. Educación permanente en salud: una estrategia para intervenir en la micropolítica del trabajo en salud. Salud Colectiva. 2006;2(2):147-60. This is the core of the greatest challenge: producing questioning about care actions and place work under discussion, ethically and politically, on an individual and collective level. 4242 Merhy EE. O desafio que a educação permanente tem em si: a pedagogia da implicação. Interface Comun Saude Educ. 2005;9(16):172-4. DOI:10.1590/S1414-32832005000100015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200500...

Conflicting processes are part of everyday life and learning to deal with them is a way of broadening analytical capacity concerning oneself, others and the context, thus increasing the possibility of taking action regarding these situations. Therefore, conflicts “provide the possibility to include and produce change, moving individuals from conservation to transformation”. 4242 Merhy EE. O desafio que a educação permanente tem em si: a pedagogia da implicação. Interface Comun Saude Educ. 2005;9(16):172-4. DOI:10.1590/S1414-32832005000100015
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This transformation involves not only pedagogy and teaching and learning processes, but also a profound critical incorporation of material technologies, such as clinical efficacy, patterns of listening, relationships established with users and between professionals. 1212 Ceccim RB. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saude Educ. 2005;9(16):161-8. DOI:10.1590/S1414-32832005000100013
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Public policies for permanent education in health

The principle categories of this key element are formulating and implementing public policies and need to amplify debates on the topic.

Coordinating education and work should guide training and management, committed not only with the quality of the technique, but combined with the needs of the population. 7171 Vincent SP. Educação permanente: componente estratégico para a implementação da política nacional de atenção oncológica. Rev Bras Cancerol. 2007;53(1):79-85. The principal is in the need to formulate or reformulate and establish policies. Thus, the first step is to construct a national diagnosis of the problem, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
identified failures in management and administration and not consistent with Ministry of Health indications. 2121 Feliciano KVO, Kovacs MH, Costa IER, Oliveira MG, Araújo AMS. Avaliação continuada da educação permanente na atenção à criança na estratégia saúde da família. Rev Bras Saude Mater Infant. 2008;8(1):45-53. DOI:10.1590/S1519-38292008000100006
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In addition, new policies need to be constructed collectively, with the focus on subjects involved, professors, students, users, professionals, managers and community. 6Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface Comun Saude Educ. 1998;2(2):139-54. DOI:10.1590/S1414-32831998000100008
https://doi.org/10.1590/S1414-3283199800...

From the point of view of eight studies 7Bogus CM, Martin, Dimitrov P, Fortes PAC, Capucci PF, Nemes Filho A et al . Programa de capacitação permanente de conselheiros populares de saúde na cidade de São Paulo. Saúde Soc. 2003;12(2):56-67. DOI:10.1590/S0104-12902003000200006
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200300...
, 2020 Dreisinger M, Leet TL, Baker EA, Gillespie KN, Haas B, Brownson RC. Improving the public health workforce: evaluation of training course to enhance evidence-based decision making. J Public Health Manag Pract. 2008;14(2):138-43. DOI: 10.1097/01.PHH.0000311891.73078.50.
https://doi.org/10.1097/01.PHH.000031189...
, 2121 Feliciano KVO, Kovacs MH, Costa IER, Oliveira MG, Araújo AMS. Avaliação continuada da educação permanente na atenção à criança na estratégia saúde da família. Rev Bras Saude Mater Infant. 2008;8(1):45-53. DOI:10.1590/S1519-38292008000100006
https://doi.org/10.1590/S1519-3829200800...
, 4646 Murofuse NT, Rizzoto MLF, Muzzolon ABF, Nicola AL. Diagnóstico da situação dos trabalhadores em saúde e o processo de formação no polo regional de educação permanente em saúde. Rev Latino-Am Enfermagem. 2009;17(3):314-20. DOI:10.1590/S0104-11692009000300006
https://doi.org/10.1590/S0104-1169200900...
, 4848 Nunes MF, Leles CR, Pereira MF, Alves RT. The proposal of permanent education in the formation of dentists in std/hiv/aids. Interface Comun Saude Educ. 2008;12(25):413-20. DOI:10.1590/S1414-32832008000200015
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200800...
, 4949 Olson D, Hoeppner M, Larson S, Ehrenberg A, Leitheiser AT. Lifelong learnig for public health practice education: a model curriculum for bioterrorism and emergency readiness. Public Health Rep. 2008;123(Suppl 2):53-64. , 5151 Peduzzi M, Del Guerra DA, Braga CP, Lucena FS, Silva JAM. Atividades educativas de trabalhadores na atenção primária: concepções de educação permanente e de educação continuada em saúde presentes no cotidiano de Unidades Básicas de Saúde em São Paulo. Interface Comun Saude Educ. 2009;13(30):121-34. DOI:10.1590/S1414-32832009000300011
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200900...
, 5858 Rossetto M, Silva LAA. Ações de educação permanente desenvolvidas para os agentes comunitários de saúde. Cogitare Enferm. 2010;15(4):723-9. analyzed, an indispensable data was the availability of financial and human resources to operationalize the work, a very high cost/benefit relationship would result in exhausting these resources. On the other hand, difficulty in practicing integrality in health care is a component which encourages corporatism and prioritizes hospitals in public policies, to the detriment of primary care. 7070 Tronchin DMR, Mira VL, Peduzzi M, Ciampone MHT, Melleiro MM, Silva JAM, et al. Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares. Rev Esc Enferm USP. 2009;43(Spe 2):1210-5. DOI:10.1590/S0080-62342009000600011
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200900...

This combination often results in programs with fragile structure, applied by non-integrated professionals with little awareness of the overall objective of the project and generally interested in specific technical aspects. 7171 Vincent SP. Educação permanente: componente estratégico para a implementação da política nacional de atenção oncológica. Rev Bras Cancerol. 2007;53(1):79-85.

Important initiatives were taken after the Ministry of Health created the Department of Labor Management and Health Education (SGTES), along with the Departments of Education Management and Regulation of Labor in 2003. Thus, the institution took on its role of formulating and executing Human Resources policies for the Brazilian Unified Health System with more clarity. h h Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Política nacional de educação permanente em saúde. Brasília (DF); 2009.

After this, the National Permanent Education Policy (2003); the SUS National Bureau of Permanent Negotiation (2003); the National Bureau of Permanent Negotiation ( Pró-saúde , 2005); National Guidelines for the Preparation of SUS Workers’ Career Plans, Positions and Salaries (2004); the National Occupational Health Network (2005); the drafting of the Basic Operational Human Resources Norm (NOB/RH-SUS, 2005) followed. 7070 Tronchin DMR, Mira VL, Peduzzi M, Ciampone MHT, Melleiro MM, Silva JAM, et al. Educação permanente de profissionais de saúde em instituições públicas hospitalares. Rev Esc Enferm USP. 2009;43(Spe 2):1210-5. DOI:10.1590/S0080-62342009000600011
https://doi.org/10.1590/S0080-6234200900...
, h h Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Política nacional de educação permanente em saúde. Brasília (DF); 2009.

However, we observed the need to coordinate the experiences and transformations of PEH in the services with the structural and pedagogical changes in teaching and training institutes.

As they were organized, the majority of teaching institutes, disconnected from the health care network, deprived the educational capacity of other settings, especially the service. Considering that all of the institutions have a secondary educational effect, adding to the professional’s initial training, the teaching-service connection is imperative, as knowledge after the health care worker’s educational training is primarily acquired through work. 6666 Souza RR. O sistema público de saúde brasileiro. In: Negri B, Viana ALA, editores. O Sistema Único de Saúde em dez anos de desafio: o passo a passo de uma reforma que alarga o desenvolvimento e estreita a desigualdade social. São Paulo: Centro de Estudos Augusto Leopoldo Ayrosa Galvão; 2002.

Training institutions in permanent health care

The analysis of 12 articles, 1Abdalla IG, Stella RCS, Perim GL, Aguilar-da-Silva RH, Lampert JB, Costa NMSC. Projeto pedagógico e as mudanças na educação médica. Rev Bras Educ Med. 2009;33(Supl.1):44-52. DOI:10.1590/S0100-55022009000500005
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200900...
, 1010 Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saude Soc. 2009;18(Supl 1):48-51. DOI:10.1590/S0104-12902009000500008
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200900...
, 1414 Costa CCC, Bezerra Filho JG, Machado MMT, Machado MFAS, Jorge AC, Furtado AAA, et al. Curso técnico de enfermagem do PROFAE-Ceará: a voz dos supervisores. Texto Contexto - Enferm. 2008;17(4):705-13. DOI:10.1590/S0104-07072008000400011
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200800...
, 1616 De Marco MA. Do modelo biomédico ao modelo biopsicossocial: um projeto de educação permanente. Rev Bras Edu Med. 2006;30(1):60-72. DOI:10.1590/S0100-55022006000100010
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200600...
, 1919 Demers AL, Mamary E, Ebin VJ. Creating opportunities for training California’s public health workforce. J Contin Educ Health Prof. 2011;31(1):64-9. DOI:10.1002/chp.20102
https://doi.org/10.1002/chp.20102...
, 2929 Kleba ME, Comerlatto D, Colliselli L. Promoção do empoderamento com conselhos gestores de um pólo de educação permanente em saúde. Texto Contexto - Enferm. 2007;16(2):335-42. DOI:10.1590/S0104-07072007000200018
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200700...
, 3030 Lazarini CA, Francischetti I. Educação permanente: uma ferramenta para o desenvolvimento docente na graduação. Rev Bras Edu Med. 2010;34(4):481-6. DOI:10.1590/S0100-55022010000400002
https://doi.org/10.1590/S0100-5502201000...
, 3434 Maciel ELN, Figueiredo PF, Prado TN, Galavote HS, Ramos MC, Araújo MD, et al. Avaliação dos egressos do curso de especialização em Saúde da Família no Espírito Santo, Brasil. Cienc Saude Coletiva. 2010;15(4):2021-8. DOI:10.1590/S1413-81232010000400016
https://doi.org/10.1590/S1413-8123201000...
, 3535 Marães VRFS, Martins EF, Cipriano Jr G, Acevedo AC, Pinho DLM. Projeto pedagógico do curso de Fisioterapia da Universidade de Brasília. Fisioter Mov. 2010;23(2):311-21. DOI:10.1590/S0103-51502010000200014
https://doi.org/10.1590/S0103-5150201000...
, 6767 Sudan LCP, Corrêa AK. Práticas educativas de trabalhadores de saúde: vivência de graduandos de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008;61(5):576-82. DOI:10.1590/S0034-71672008000500008
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200800...
, 6868 Tanji S, Silva CMSLMD, Albuquerque VS, Viana LO, Santos NMP. Integração ensino-trabalho-cidadania na formação de enfermeiros. Rev Gaucha Enferm. 2010;31(3):483-90. DOI:10.1590/S1983-14472010000300011
https://doi.org/10.1590/S1983-1447201000...
, 7373 Yaping D, Stanton P. Evaluation of the health services management training course of Jiangsu, China. Aust Health Rev. 2002;25(3):161-70. DOI:10.1071/AH020161
https://doi.org/10.1071/AH020161...
dealing with this key element shows that the experiences of teaching institutions are based on discussion and construction geared towards PEH, providing a meeting place for training inter-disciplinary professionals with the capacity for critical reflection. 2Arias EHL, Vitalino HA, Machado, MH, Aguiar Filho W, Cruz LAM. Gestão do trabalho no SUS. Cad RH Saude. 2006;3(1):119-24.

The principal notion observed was reflection of practices in real contexts of the services, especially in graduate and postgraduate level institutions. 1212 Ceccim RB. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saude Educ. 2005;9(16):161-8. DOI:10.1590/S1414-32832005000100013
https://doi.org/10.1590/S1414-3283200500...
Pedagogy which discusses the teaching process was mentioned as an instrument which provides support in practice and guides the students in the work universe. 3Arruda MP, Araújo AP, Locks GA, Pagliosa FL. Educação permanente: uma estratégia metodológica para os professores da saúde. Rev Bras Edu Med. 2008;32(4):518-24. DOI:10.1590/S0100-55022008000400015
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200800...
, 8Campos FE, Pierantoni CR, Viana ALA, Faria RMB, Haddad AE. Os desafios atuais para a educação permanente no SUS. Cad RH Saude. 2006;3(1):41-51. , 9Camps E, Calliat MC, Spalvieri M, Dante V. La Educación Contínua como una herramienta de intervención estrategica en la formación de recursos humanos. Acta Bioquím Clín Latinoam. 2003;37(3):289-306. , 1414 Costa CCC, Bezerra Filho JG, Machado MMT, Machado MFAS, Jorge AC, Furtado AAA, et al. Curso técnico de enfermagem do PROFAE-Ceará: a voz dos supervisores. Texto Contexto - Enferm. 2008;17(4):705-13. DOI:10.1590/S0104-07072008000400011
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200800...
, 1616 De Marco MA. Do modelo biomédico ao modelo biopsicossocial: um projeto de educação permanente. Rev Bras Edu Med. 2006;30(1):60-72. DOI:10.1590/S0100-55022006000100010
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200600...
, 3535 Marães VRFS, Martins EF, Cipriano Jr G, Acevedo AC, Pinho DLM. Projeto pedagógico do curso de Fisioterapia da Universidade de Brasília. Fisioter Mov. 2010;23(2):311-21. DOI:10.1590/S0103-51502010000200014
https://doi.org/10.1590/S0103-5150201000...
, 6767 Sudan LCP, Corrêa AK. Práticas educativas de trabalhadores de saúde: vivência de graduandos de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008;61(5):576-82. DOI:10.1590/S0034-71672008000500008
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200800...
, 7Bogus CM, Martin, Dimitrov P, Fortes PAC, Capucci PF, Nemes Filho A et al . Programa de capacitação permanente de conselheiros populares de saúde na cidade de São Paulo. Saúde Soc. 2003;12(2):56-67. DOI:10.1590/S0104-12902003000200006
https://doi.org/10.1590/S0104-1290200300...
3Arruda MP, Araújo AP, Locks GA, Pagliosa FL. Educação permanente: uma estratégia metodológica para os professores da saúde. Rev Bras Edu Med. 2008;32(4):518-24. DOI:10.1590/S0100-55022008000400015
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200800...

The teaching-service connection prioritizes education needs related to real exercises, giving a new view of teaching, in which the students become subjects responsible for their own learning. 3Arruda MP, Araújo AP, Locks GA, Pagliosa FL. Educação permanente: uma estratégia metodológica para os professores da saúde. Rev Bras Edu Med. 2008;32(4):518-24. DOI:10.1590/S0100-55022008000400015
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A criticism which appeared in four 1Abdalla IG, Stella RCS, Perim GL, Aguilar-da-Silva RH, Lampert JB, Costa NMSC. Projeto pedagógico e as mudanças na educação médica. Rev Bras Educ Med. 2009;33(Supl.1):44-52. DOI:10.1590/S0100-55022009000500005
https://doi.org/10.1590/S0100-5502200900...
, 1414 Costa CCC, Bezerra Filho JG, Machado MMT, Machado MFAS, Jorge AC, Furtado AAA, et al. Curso técnico de enfermagem do PROFAE-Ceará: a voz dos supervisores. Texto Contexto - Enferm. 2008;17(4):705-13. DOI:10.1590/S0104-07072008000400011
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200800...
, 3333 Lopes SRS, Piovesan ETA, Melo LO, Pereira MF. Potencialidades da educação permanente para a transformação das práticas de saúde. Comun Cienc Saude. 2007;18(2):147-55. , 6666 Souza RR. O sistema público de saúde brasileiro. In: Negri B, Viana ALA, editores. O Sistema Único de Saúde em dez anos de desafio: o passo a passo de uma reforma que alarga o desenvolvimento e estreita a desigualdade social. São Paulo: Centro de Estudos Augusto Leopoldo Ayrosa Galvão; 2002. articles referred to curriculums being organized by discipline, practice adopted in many health sector courses, characterized by fragmentation of contents and disconnection with the work process, which makes it more difficult to form alumni with the capacity for critical reflection. 6767 Sudan LCP, Corrêa AK. Práticas educativas de trabalhadores de saúde: vivência de graduandos de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008;61(5):576-82. DOI:10.1590/S0034-71672008000500008
https://doi.org/10.1590/S0034-7167200800...

From this perspective, it is emphasized that the institutions have the responsibility and the potential to strengthen the process of empowering those involved in their different areas of insertion. 2929 Kleba ME, Comerlatto D, Colliselli L. Promoção do empoderamento com conselhos gestores de um pólo de educação permanente em saúde. Texto Contexto - Enferm. 2007;16(2):335-42. DOI:10.1590/S0104-07072007000200018
https://doi.org/10.1590/S0104-0707200700...
The partner institutions are a sine qua non condition for effectively establishing PEH and improving the quality of the health sector. 6262 Silva AM, Peduzzi M. Caracterização das atividades educativas de trabalhadores de enfermagem na ótica da educação permanente. Rev Eletr Enf. 2009;11(3):518-26.

In an attempt to jump-start this process, the Federal Government and the Ministry of Health Department of Labor Management and Health Education, in partnership with the Ministry of Education and the PAHO/WHO, launched the Pró-Saúde program (National Program of Reorientation of Vocational Training) in 2005. Initially aimed at courses in Medicine, Nursing and Dentistry, it was broadened to other areas of health in 2007, and its main objective is to integrate teaching-service, promoting transformations in the processes of producing knowledge, of teaching and learning and of providing services to the population. In addition, Pró-Saúde aims to establish cooperation mechanisms between SUS administrators and schools, aiming to improve the quality and problem solving ability of the care provided to the citizen, by integrating the network of public health care services and the training of health care professionals at graduation and in permanent education. i i Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Pró-saúde: objetivos, impletação e desenvolvimento potencial. Brasília (DF); 2007.

CONCLUSIONS

Returning to the research question on how PEH has been understood concerning its theoretical and methodological assumptions and its results and the practical content of the services, we conclude that both compositions – health and education and work and education – are involved through political, social and economic processes and personal desires and demands, ideological thinking, professional and disciplinary differences and teaching institutions. They are also permeated with difficulties concerning material, management and human resources infrastructure, to develop or continue to multiply and apply permanent education.

Thus, implementing teaching and learning processes which are backed by critical-reflective and participative action becomes an even greater challenge than promoting changes in the different circumstances in each service.

To conclude, it can be inferred that the education and health connection is based both on the actions of the health care service as well as on those of management and of teaching institutions. To achieve the goals set by the PAHO/WHO and Ministry of Health documents, PEH proposals need to be conducted with professionals from the services, and teachers and professionals from educational institutions in order for new changes in the structure of work and teaching to be incorporated.

Table 1
Results of search strategies in the selected databases, according to inclusion and exclusion criteria, between 2000 and 2011.

Table 2
a Intra and Inter databases. . Results of the articles analyzed according to author, year of publication, objectives and key elements.

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Feb 2014

History

  • Received
    13 Aug 2012
  • Accepted
    10 Sept 2013
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