Acessibilidade / Reportar erro
Sociedade e Estado, Volume: 23, Número: 2, Publicado: 2008
  • Editorial

    Teixeira, João Gabriel L. C.; Farias, Edson Silva de
  • Apresentação Dossiê: Pluralidade Religiosa Na América Latina

    Siqueira, Deis; de la Torre, Renée
  • Diversidad no es lo mismo que pluralismo: cambios en el campo religioso argentino (1985-2000) y lucha de los evangélicos por sus derechos religiosos

    Frigerio, Alejandro; Wynarczyk, Hilario

    Resumo em Espanhol:

    El trabajo argumentará que, para entender adecuadamente las modificaciones del campo religioso argentino, es necesario también incluir las resistencias sociales a esos cambios debido a las consecuencias que traen para la práctica y el desarrollo de las religiones minoritarias. A partir de aportes conceptuales de Beckford, el trabajo se propone distinguir diversidad de pluralismo religioso y, atentos a la perspectiva de las "economías religiosas" propuesta por Stark y Iannaccone, se considerará al grado de regulación del mercado religioso como una variable de principal importancia para entender los cambios, tomando en cuenta tanto la acción gubernamental como la regulación social. Estas ideas se ejemplificarán examinando el aumento del movimiento social evangélico - más allá de su prioridad meramente religiosa - que lucha por derechos religiosos igualitarios en una situación de supuesto pluralismo religioso en Argentina.

    Resumo em Inglês:

    The paper argues that in order to understand the current state of the Argentine religious field and the development of new religions it is necessary to include the social resistance they encounter into our analysis. It criticizes the widespread idea that after the erosion of Catholic monopoly a religious market is effortlessly formed and pluralism simply ensues. Drawing on recent work by James Beckford, it argues that religious diversity does not necessarily entail pluralism (its positive evaluation). Emphasizing the idea central to the religious economies paradigm (Stark, Iannaccone) that the degree of regulation of a religious market is always a crucial variable to consider, it follows Grim and Finke's multidimensional approach to regulation, taking into account governmental as well as social regulation. It exemplifies these ideas by examining the rise of an evangelical social movement - out of a prior merely religious one - that strives for equal religious rights in a situation of supposed religious pluralism in Argentina.
  • Pluralismo e multiplicidades religiosas no Brasil contemporâneo Dossiê: Pluralidade Religiosa Na América Latina

    Negrão, Lísias Nogueira

    Resumo em Português:

    O artigo apresenta uma visão panorâmica sobre a formação do campo religioso brasileiro desde os tempos coloniais até os dias correntes. Parte de uma visão histórica dos tipos de catolicismo que vicejaram no Brasil colonial e imperial e das suas características que influenciam a religiosidade brasileira até o presente. Passa pelas transformações advindas com a proclamação da República: a separação constitucional da Igreja Católica do Estado e a instituição da liberdade religiosa por este garantida. Acompanha as transformações ocorridas ao longo do século XX, com o estabelecimento de um campo religioso pluralista em que o catolicismo vai, gradualmente, perdendo adeptos para outros grupos religiosos, especialmente, os protestantes pentecostais, sem, contudo, perder a hegemonia. Chega à atualidade, em que essas tendências persistem, mas, além disso, altera-se substancialmente a dinâmica do campo religioso, com a perda de influência das instituições religiosas em conseqüência da subjetivização das crenças e práticas. Desse ponto de vista, o artigo analisa as trajetórias religiosas individuais possibilitadas pelo crescente pluralismo e pela progressiva adesão a duplicidades e mesmo multiplicidades religiosas, que acrescentam novas formas de expressão às tradicionais. Tais processos atingem a quase totalidade dos mutantes religiosos - a exceção é apenas o grupo protestante -, inclusive os católicos retornados após outras experiências de vida religiosa, e envolvem crenças e práticas provindas de fontes religiosas orientais tradicionais e recentes, bem como o esoterismo.

    Resumo em Inglês:

    This article presents a panoramic view of the formation of the Brazilian religious field from the colonial times to the current days. It begins with a historic view of the Catholicism types that thrived in the colonial and imperial times in Brazil and of their characteristics influencing Brazilian religiosity to the present. It goes through the changes caused by the proclamation of the Republic: constitutional separation of the Catholic Church from the State and religious freedom guaranteed by the State. It follows the transformations occurring along the twentieth century with the establishment of a pluralist religious field in which Catholicism slowly loses its members to other religious groups, mainly the Pentecostal Protestants, without losing its hegemony. Nowadays, even though these trends persist, the dynamics of the religious field changes substantially as religious institutions lose their influence as a consequence of beliefs and practices becoming subjective. From this standpoint, the article analyzes the individual religious paths that are enabled by the increasing pluralism and progressive adhesion to religious duplicities/multiplicities that add new ways of expression to the traditional ones. Such processes reach almost all of the religious mutants - except for the Protestants -, including the Catholics who had gone after other religious experiences, and involve beliefs and practices from Eastern traditional and recent as well as esoteric sources.
  • Pluralismo religioso, educación y ciudadanía

    Parker G., Cristián

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo describe las formas peculiares que adquiere el cambio religioso, tanto a nivel de las adhesiones a nuevos movimientos religiosos como en las creencias religiosas en Chile. Este trabajo analiza la manera en que el factor educacional interviene en las tendencias hacia la pluralización religiosa. También se exploran las posibles consecuencias que puedan tener las manifestaciones concretas del cambio religioso en la cultura política de Chile.

    Resumo em Inglês:

    This article describes the peculiar forms taken by religious change in Chile. It considers the adhesion to new religious movements and beliefs as well as education and its interference on the multiplication of religious institutions. It also pictures the concrete manifestations of religious change and their consequences for political culture.
  • Diversificación y competencia religiosa en Guatemala: entre pentecostalismo y cultos "neotradicionales"

    Pédron Colombani, Sylvie

    Resumo em Espanhol:

    Guatemala es uno de los países de Latinoamérica más afectados por la amplitud del movimiento de conversiones de su población al protestantismo. El pentecostalismo es el impulso principal de este movimiento. En este artículo se argumenta que el extraordinario desarrollo del pentecostalismo en Guatemala se debe, en parte, al hecho de que propone un cambio de vida, se presenta como un generador de modernidad, pero, al mismo tiempo, se enraíza en las tradiciones religiosas locales. La proposición pentecostal está hecha a la vez de ruptura y de continuidad. Sin embargo, dado que la dinámica actual del campo religioso no se reduce a esta "explosión pentecostal", en este trabajo se describe la (re)aparición de movimientos tradicionales - o que se definen como tal. Así es el culto de Maximón - también llamado San Simón - cuya figura es el resultado de un largo proceso sincrético entre la religión católica y la religión maya. Actualmente, es continuamente reivindicado como un culto "tradicional", "maya", con una dimensión identitaria étnica fuerte, pero es también el lugar de numerosas adaptaciones y arreglos sincréticos entre poblaciones indias y ladinas. Además, el culto de Maximón se está adaptando al nuevo contexto de internacionalización y de competencia del universo religioso.

    Resumo em Inglês:

    Guatemala is one of the Latin American countries that is most affected by the wide conversion movement of its population to Protestantism. Pentecostalism is this movement's main drive. The article points out that the extraordinary development of Pentecostalism in Guatemala is partly due to the fact that it proposes life changes, presents itself as a generator of modernity and, at the same time, is rooted in local religious traditions. The Pentecostal proposition is a mixture of rupture and continuity. Today, nevertheless, the dynamic of the religious field cannot be reduced to the "Pentecostal explosion". This work also focuses on the re-appearance of traditional movements - or so defined by themselves. This is the case, for example, of the cult of Maximón - also known as San Simón (Saint Simon) - whose appearance is the result of a long syncretic process that combines Catholicism and Mayan religion. In the present time, in spite of being continually considered a "traditional," "Mayan" cult, with a strong ethnic dimension, it also encompasses a number of adaptations and syncretic conformation between aboriginal and ladinos peoples. Moreover, the cult to Maximón is in the process of adapting to the new context of internationalization and competency of the religious universe.
  • Tendencias a la pluralidad y la diversificación del paisaje religioso en el México contemporáneo

    de la Torre, Renée; Gutiérrez Zúñiga, Cristina

    Resumo em Espanhol:

    Aunque México continúa siendo un país mayoritariamente católico, durante las últimas décadas ha habido importantes transformaciones en el panorama religioso de este país que se manifiestan en: disminución de membresía católica; aumento de población adscrita a otras religiones (en su mayoría cristianas de tipo evangélico, pentecostal, protestante o paraprotestante); aumento proporcional de quienes no se adscriben a ninguna religión (sin religión); el rescate de los nativismos, neo-indigenismos o religiosidades étnicas que tienden a deslindarse del catolicismo popular; y, por último, una marcada tendencia a la subjetivación y desinstitucionalización de las creencias y valores que transversalizan y diversifican las prácticas de culto, los modos de creer y actuar al interior del catolicismo. Con el propósito de dar cuenta de estas tendencias al cambio religioso, en este espacio analizaremos distintas fuentes que arrojan datos empíricos con escala nacional: las censales del Instituto Nacional de Geografía y Estadística (Inegi) 1950-2000 para el estudio de la pluralidad de adscripciones religiosas; los resultados de un estudio sobre católicos en México para atender la diversidad al interior del catolicismo; los resultados comparativos de México con otros países del mundo, mediante el análisis de los datos ofrecidos por el World Values Survey (WVS) (Encuesta Mundial de Valores) (1990 y 2000), y los datos extraídos de un estudio longitudinal en la ciudad de Guadalajara, para apreciar las tendencias a la desinstitucionalización y subjetivación en los mexicanos.

    Resumo em Inglês:

    Even though Mexico continues to be predominantly Catholic, during the last few decades there have been significant transformations of this country's religious panorama that manifest themselves as: a decrease of Catholic-professing members; an increase of population becoming members of other religions (mostly Christian Evangelical, Pentecostal, Protestant or Para-protestant); a proportional augment of those who are not members of any religion; a reinstating of native, neo-indigenous or ethnic religious streams that tend to break away from popular Catholic practice; and, finally, a marked tendency to de-institutionalization and subjectivization of beliefs and values. This tendency traverses and diversifies cult practices and ways of acting and believing inside Catholicism. We hereby analyze several sources that deliver empirical data on a national scale, with the purpose of informing on these tendencies towards religious change, namely, INEGI's 1950-2000 census results on the plurality of religious confessions; the results of a study on Catholics in Mexico, which was carried out to contemplate diversity inside Catholicism; an analysis of compared results provided by 1990-2000 World Values Survey data; and, finally, information extracted from a longitudinal study in Guadalajara city. All of these data will help us assess current tendencies towards de-institutionalization and subjectivization of Mexicans.
  • O labirinto religioso ocidental: da religião à espiritualidade. Do institucional ao não convencional Dossiê: Pluralidade Religiosa Na América Latina

    Siqueira, Deis

    Resumo em Português:

    O texto recupera questões clássicas da Sociologia da Religião, tais como supremacia da sociedade, coesão social, forças morais, "membresia", modernidade racional e intelectualizada, alienação, ilusão, para refletir o labirinto religioso contemporâneo. Este é pensado, sobretudo, a partir da busca por uma religiosidade não convencional, campo religioso pluralista, trânsito, bricolagem, privatização e individualização, espiritualidade e ambientalismo, espiritualidade no contexto organizacional, "empresarização" das igrejas, espiritualização das empresas, destacando uma tendência geral no sentido de "espiritualidade sim, religião não".

    Resumo em Inglês:

    This article retrieves classic questions of the Sociology of Religion such as society's supremacy, social cohesion, moral forces, membership, rationalized and intellectualized modernity, alienation, and illusion to reflect the contemporary religious labyrinth. This begins mainly with the search for a non-conventional religiosity, a pluralistic religious field, transit, bricolage, privatization and individualization, spirituality and environmentalism, spirituality in the organizational context, the "entrepeneurshipping" of the churches and the spiritualization of companies, stressing a general tendency towards "spirituality yes, religion no".
  • A grande transformação ambiental: uma cronologia da dialética homem-natureza Resenhas

    Drummond, José Augusto
  • Cidades líquidas Resenhas

    Arruda, Patrícia Cabral de
  • Uma resenha de um mestre: Hobsbawm e a globalização, democracia e terrorismo Resenhas

    Melo, Marcelo Paula de
  • De vocação para profissão: organização sindical docente e identidade social do professor Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Rêses, Erlando da Silva
  • Projetos de futuro de jovens universitários do Distrito Federal: um estudo de caso Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Ojala, Raisa Maarit Pauliina
  • A atuação do movimento sindical junto ao Fórum Nacional do Trabalho Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Fernandes Filho, Haroldo Pereira
  • Do urbano ao rural: um estudo sobre a relação entre "nativos ", os "de fora " e o movimento alternativo no Vale do Capão - Bahia Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Nascimento, Maria Medrado
  • A Marcha das Margaridas: resistências e permanências Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Silva, Berenice Gomes da
  • Mobilidade urbana e cidadania no Distrito Federal: um estudo do Programa Brasília Integrada Resumos Das Teses E Dissertações Apresentadas No Ppg-Sol/unb De Maio A Agosto De 2008

    Carvalho, Diego Lourenço
Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais - Campus Universitário Darcy Ribeiro, CEP 70910-900 - Brasília - DF - Brasil, Tel. (55 61) 3107 1537 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: revistasol@unb.br