Tempo, Volume: 21, Issue: 38, Published: 2015
  • The “fantastic space” and the representation of animals in the corinthian pottery in the 7th century B.C. Dossiê

    Lima, Alexandre Carneiro Cerqueira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A representação de animais na cerâmica coríntia durante o VII século a.C. consiste em uma temática bastante apreciada entre arqueólogos e historiadores da Arte ao longo do século XX. Segundo esses especialistas, o ‘estilo orientalizante’ era concebido como uma ‘importação’ de signos próximo-orientais por parte dos artesãos gregos. Porém, uma nova visão acerca do ‘fenômeno orientalizante’ tem buscado compreender as tensões, as disputas e os conflitos no seio das elites nas póleis por meio da análise dos artefatos ‘orientais’. Nosso intuito consiste em apresentar um novo olhar sobre as representações de animais e de ‘seres fabulosos’ na cerâmica coríntia durante o VII século a.C.

    Abstract in French:

    Résumé La représentation d´animaux dans la céramique Corinthienne pendant le VIIème siècle avant J-C. est une thématique très appréciée des Archéologues et des Historiens de l´Art tout au long du XXème siècle. Selon ces spécialistes, le ‘ style à l´orientale’ était vu comme une ‘ importation’ des signes du proche-orient faite par les artisans Grecs. Cependant, une nouvelle approche du ‘ phénomène orientalisant’ cherche à comprendre les tensions, les disputes et les conflits au sein des élites dans les polis à travers l´analyse des objets ‘orientaux’. Notre but est de présenter un nouveau regard sur les représentations d´animaux et ‘d´êtres fabuleux’ dans la céramique Corinthienne du VIIème siècle avant J-C.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A representação de animais na cerâmica coríntia durante o século VII século a. C. consiste em uma temática bastante apreciada entre arqueólogos e historiadores da Arte ao longo do século XX. Segundo esses especialistas, o “estilo orientalizante” era concebido como uma “importação” de signos próximo-orientais por parte dos artesãos gregos. Porém, uma nova visão acerca do “fenômeno orientalizante” tem buscado compreender as tensões, as disputase os conflitos no seio das elites nas póleis por meio da análise dos artefatos orientais. Nosso intuito consiste em apresentar um novo olhar sobre as representações de animais e de “seres fabulosos” na cerâmica coríntia durante o século VII a.C. - deixar o VII século a. C.

    Abstract in English:

    Abstract The representation of animals in the corinthian pottery during the 7th century BC consists in a thematic well appreciated among archaeologists and historians of art of the 20th century. According to those specialists, the “orientalizing style” was conceived as an “importation” of symbols of the near east by the greek artisans. Nevertheless, a new interpretation of the “orientalizing phenomenon” searches to comprehend the tensions, contests and conflicts within the poliad elites through the analysis of the “oriental” artifacts. Our aim is to present a new look about the representations of animals and “fantastic beings” in the corithian pottery of the 7th century B.C.
  • Naming things: about some inscriptions in archaic attic ceramics Dossiê

    Lissarrague, François

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo estuda a maneira pela qual os pintores de vasos às vezes associaram aos objetos representados inscrições que os nomeiam. Não se trata de explicar a imagem, mas de atrair o olhar sobre os elementos da representação, que têm uma importância narrativa ou simbólica forte.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article étudie la façon dont les peintres de vases ont parfois associé aux objets représentés des inscriptions qui les nomment. Il ne s’agit pas, ce faisant, d’expliquer l’image mais d’attirer le regard sur des éléments de la représentation qui ont une importance narrative ou symbolique forte.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo estudia la forma que los pintores de jarrones a veces asociaron a los objetos representados inscripciones que los nombran. No es para explicar la imagen, pero de echar la mirada sobre los elementos de la representación que tienen una importancia narrativa o simbólica fuerte.

    Abstract in English:

    Abstract This paper concentrates on the way vase painters have sometimes associated with objects depicted inscriptions naming these objects. By doing so they do not intend to explain the picture, but to catch the eye and draw attention on elements which have a strong narrative or symbolic value.
  • About an Amasis Painter´s amphora kept in the Cabinet des Médailles of France´s National Library in Paris: three Archaic Athens´great deities. Dossiê

    Puig, Marie-Christine Villanueva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O programa iconográfico de uma ânfora ática de figuras negras, datada de cerca de 540 a. C., assinada pelo oleiro Amasis e atribuído ao Pintor de Amasis (Cabinet des Médailles da Biblioteca Nacional da França, em Paris) é reexaminado. A partir disso, propõe-se avaliar a importância documental das imagens veiculadas pelos vasos numa abordagem de história sócio-religiosa da Atenas arcaica.

    Abstract in French:

    Résumé Le programme iconographique d’une amphore attique à figures noires, datée vers 540, signée du potier Amasis et attribuée au Peintre d’Amasis (Cabinet des Médailles de la Bibliothèque Nationale de France à Paris), est réexaminé. A partir de celui-ci, on se propose d’évaluer l’importance documentaire des images portées par les vases dans l’approche de l’histoire socio-religieuse de l’Athènes archaïque.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El programa iconográfico de una ánfora ática de figuras negras, de más o menos 540 a. C., firmada por el alfarero Amasis y atribuído al Pintor de Amasis (Cabinet des Médailles da Biblioteca Nacional de Francia en Paris) es examinado más una vez. A partir de este hecho, se propone evaluar la importancia de ese documento de las imágenes transmitidas por los jarrones en un enfoque de la história sócio-religiosa de Atenas arcaica.

    Abstract in English:

    Abstract The iconographic ensemble of an Attic black-figured amphora dated c. 540, signed by Amasis the potter and attributed to the Amasis Painter (Cabinet des Médailles de la Bibliothèque Nationale de France in Paris) is re-examined. The goal of this paper is to give the opportunity of evaluating the importance of the iconographic programme used in the production of vases as a way of understanding the archaic City’s social and religious life.
  • Figure and Space in Vase Painting and in Architectural Sculpture: On the (Ir-)Relevance of the Medium Dossiê

    Dietrich, Nikolaus

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo explora a relevância do suporte no estudo da arte da Grécia Antiga, através de uma aná­lise paralela da relação entre imagem e espaço na pintura de vasos áticos e escultura arquitetônica. Enquanto produções acadêmicas recentes e inovadoras sobre arte grega tentam focar na incomen­surabilidade de diferentes suportes da representação pictórica, este artigo mostra analogias essen­ciais. As imagens encontradas em ambos os meios pictóricos provam abranger uma definição mais ampla que a de corpo físico. Em vez disso, nenhum limite claro pode ser definido entre o corpo físico e suas “extensões” - armadura, vestimenta, características, em alguns casos até elementos do con­texto espacial da imagem como, por exemplo, “paisagem”. Enquanto esse espaço (presumido) que a cerca pode ser parte intrínseca da imagem, a ideia do espaço pictórico dissociado da estrutura mate­rial está ausente, tanto na pintura do vaso quanto na escultura arquitetônica. Em vez disso, o espaço das figuras é idêntico à sua estrutura material, seja na área de pintura do vaso ou no frontispício de um templo.

    Abstract in French:

    Résumé Par une analyse parallèle de la relation entre la figure et l´espace dans la peinture sur vases atti­ques et la sculpture architecturale, cet article explore la relevance du médium dans l´étude de l´art grec. Alors que la recherche récente avait tendance à souligner l´incommensurabilité de différents médiums de représentation picturale, cet article met en avant l´analogie. Dans ces deux médiums de l´image, la figure s´avère comprendre plus que le seul corps physique. Aucune frontière nette ne peut être tracée entre celui-ci et ses « extensions » armes, vêtements, attributs, ou même des élé­ments du contexte spatial de la figure, son « paysage ». Alors que ce (soi-disant) espace environnant peut être une partie intrinsèque de la figure, l´idée d´un espace pictural dissocié du cadre matériel de l´image ne se retrouve ni dans la peinture sur vases, ni dans la sculpture architecturale. Tout au contraire, l´espace des figures s´avère identique au cadre matériel de l´image, que ce soit le champ d´image sur un vase, ou le fronton d´un temple.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A través de una análisis paralelamente de la relación entre la figura y el espacio en la pintura sobre los jarrones áticos y la escultura arquitetónica, este artículo explora la importancia del medium en el estudio del arte griega. Mientras que la pesquisa recente destaca la incomensurabilidad de diferentes médiuns de la representación de la imagen, ese artículo plantea la analogia. En esos dos médiuns de la imagen, la figura tiene la intención de comprender más do que solamente el cuerpo físico. Ninguna frontera clara se puede ser trazada entre eso y sus « extensiones » - armas, ropas, atributos, o mismo elementos del contexto espacial de la figura, su « paisaje ». Mientras que ese (supuesto) espacio circun­dante puede ser una parte intrínseca de la figura, la ideia de un espacio pictório disociado del escená­rio material de la imagen no es ni en la pintura sobre jarrones, ni siquiera en la escultura arquitetónica. Por el contrário, el espacio de las figuras muestra ser idéntico al escenário material de la imagen, que este sea el campo de la imagen sobre un jarrón, o un frontón de un templo.

    Abstract in English:

    Abstract The present article explores the relevance of medium in the study of Ancient Greek art by a parallel analysis of the relationship of figure and space in Attic vase painting and architectural sculpture. While innovative recent scholarship on Greek art tends to emphasize the incommensurability of different media of pictorial representation, this article shows essential analogies. The figures found in both pictorial media prove to comprise more than the physical body definition. Instead, no clear border can be drawn between the physical body and its “extensions”-armor, clothing, attributes, in some cases even elements of the figure’s spatial context as e.g., “landscape.” While such (presumed) surrounding space can be an intrinsic part of the figure, the idea of a pictorial space dissociated from the material frame is absent from both vase painting and architectural sculpture. Instead, the figures’ space is identical with their material frame, be it the picture field on a vase, or the pediment of a temple. This common trait among the two pictorial media is finally interpreted as an anthropological predisposition regarding what made for an image in Ancient Greece, pointing to the image’s power of presentification, as opposed to the modern concept of pictorial illusion. In doing so, this article advocates for further adoption of cross-media perspectives on Ancient Greek art-not as an alternative, but as an intellectually productive supplement to the newly increased awareness for differences of pictorial media.
  • To offer a flower, to offer your philia Dossiê

    Kei, Nikolina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Existe, na cerâmica ática dos séculos VI e V a. C., certo número de imagens nas quais o gesto de oferecer uma flor a alguém se apresenta como uma maneira de saudá-lo, além de expressar sua estima, seu reconhecimento e seu afeto. Objeto de prazer tanto visual, como olfativo e tátil, a flor é um dom que seduz, capaz de atar ou de reforçar os laços de amizade. Assim, em cenas de partida, de encontro, de reencontros e até de reconciliação, a presença discreta da flor remete às noções gregas de philia (amizade) e de charis (amor) em todas as suas declinações: charme, generosidade, prazer.

    Abstract in French:

    Résumé Il existe dans la céramique attique du VIe et du Ve siècle av. J.-C., un certain nombre d’images où le geste d’offrir une fleur à l’autre se présente comme un moyen de le saluer tout en lui exprimant son estime, sa reconnaissance et son affection. Objet de plaisir à la fois visuel, olfactif et tactile, la fleur est un don qui ravit, capable de nouer ou de renforcer des rapports d’amitié. Ainsi, à l’intérieur des scènes de départ, de rencontre, de retrouvailles et même de réconciliation, la présence discrète de la fleur véhicule-t-elle les notions grecques de philia (amitié) et de charis dans toutes ses déclinaisons: charme, générosité, plaisir.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Existen, en la cerámica ática de los siglos V y VI a. C., algunas imágenes en las que ofrecer una flor a alguien se presenta como una forma de saludarlo, además de expresar su estima, su reconocimiento y su afecto. Objeto de un placer a la vez visual, olfativo y táctil, la flor es algo que alegra y es capaz de iniciar o reforzar lazos de amistad. Asimismo, en escenas de partida, de encuentro, de reencuentros o hasta mismo de reconciliación, la discreta presencia de la flor remite a las nociones griegas de philia (amistad) y de charis (amor), en todas sus declinaciones: encanto, generosidad, placer.

    Abstract in English:

    Abstract There is a rather small set of images on attic vases dating from the sixth and fifth century BCE, where the gesture of offering a flower to someone is as a way to salute while expressing his/her esteem, gratitude and affection. As an object of visual, olfactory and tactile pleasure, the flower is a gift that delights, capable of establishing or strengthening relations of friendship. Thus, within scenes of departure, meeting, reunion and even reconciliation, the discreet presence of the flower conveys the Greek notions of philia (friendship) and charis in all its declinations: charm, generosity, pleasure.
  • Imagética de Vasos Gregos - Apresentação Dossiê

    Lima, Alexandre Carneiro Cerqueira
  • Among books and letters: the royal library and the writing of librarian Luís Joaquim dos Santos in the joan period (1808 -1821) Artigo

    Conceição, Adriana Angelita da; Meirelles, Juliana Gesuelli

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Entre livros e cartas, a história do império luso-brasileiro passou por profundas mudanças no início d’Oitocentos. O Rio de Janeiro tornou-se a sede da monarquia com a chegada da corte em 1808. O bibliotecário Luís Joaquim dos Santos Marrocos viu sua vida transformar-se ao acompanhar a segunda leva de livros da Real Biblioteca d’Ajuda para a América. Ele atuou na estruturação da Real Biblioteca do Rio de Janeiro, pensada como um locus de saber. Nesse contexto, estudaremos a correspondência ativa de Marrocos escrita entre 1811 e 1821 pelas seguintes perspectivas: a historicidade da Real Biblioteca; a relação de Marrocos com a escrita ; as sociabilidades individuais e coletivas desse momento; as relações políticas nas quais estava inserido e a interlocução com seu pai, Francisco José dos Santos Marrocos; a conservação deste acervo epistolar. Nossa proposta é analisar tais cartas como tema e objeto de pesquisa para refletirmos sobre a escrita das relações políticas e culturais do império luso-brasileiro.

    Abstract in French:

    Résumé Entre des livres et des lettres, l’histoire de l’empire luso-brésilien a subi de profonds changements au début du XIXème siècle. Rio de Janeiro est devenue le siège de la royauté à l’arrivée de la Couronne en 1808.Le bibliothécaire Luis Joaquim dos Santos Marrocosa vu sa vie se transformer en assurant le suivi du deuxième envoi de livres de la Bibliothèque Royale d’Ajudavers l’Amérique. Il a travaillé dans la structuration de la Bibliothèque royale de Rio de Janeiro, conçue comme un lieu de savoir. Dans ce contexte, nousexaminerons la correspondance active de Santos Marrocos écrite entre 1811 et 1821, dans les perspectives suivantes: l’historicité de la Bibliothèque Royale ; la relation de Santos Marrocosavec l’écriture ; les sociabilités individuelles et collectives de ce moment historique; les relations politiques où il s’introduisaitet le dialogue avec son père, Francisco José dos Santos Marrocos ; la conservation de ces archives épistolaires. Notre objectif est d’analyser ces lettres et d’en faire notre objet de recherche,en vue de réfléchir sur l’écriture dans les relations politiques de l’empire luso-brésilienne.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Entre libros y cartas, la historia del imperio luso-brasileño pasó por profundas transformaciones a inicios de 1800. Río de Janeiro se convirtió en la sede de la monarquía con la llegada de la corte en 1808. El bibliotecario Luís Joaquim dos Santos Marrocos vio su vida transformarse al supervisar el segundo envío de los libros de la Real Biblioteca de Ayuda para América. Actuó en la estructuración de la Real Biblioteca de Río de Janeiro, pensada como un locus del saber. En ese contexto, estudiaremos la correspondencia activa de Marrocos escrita entre 1811 y 1821, mediante las siguientes perspectivas: la historicidad de la Real Biblioteca; la relación de Marrocos con la escritura; las sociabilidades individuales y colectivas del momento; las relaciones políticas en las cuales se encontraba inmerso y el diálogo con su padre, Francisco José dos Santos Marrocos; la conservación de este acervo epistolar. Nuestra propuesta será la de analizar tales cartas como tema y objeto de nuestra pesquisa para reflexionar sobre la escrita en las relaciones políticas y culturales del imperio luso-brasileño.

    Abstract in English:

    Abstract Among books and letters, the history of the Luso-Brazilian empire underwent profound changes at the beginning of the nineteenth century. Rio de Janeiro turned into the home of the Monarchy upon the court arrival in 1808.The librarian LuísJoaquim dos Santos Marrocos saw his life turned up side down when accompanied the second wave of books from Royal Library d’Ajuda to America. He was present in setting up the Royal Library of Rio de Janeiro, now conceived as a locus of knowledge. In this context, we will study Marrocos’s active correspondence written between 1811 and 1821 by the following perspectives: the historicity of Royal Library; the relationship between Marrocos and writing; the individual and collective sensibilities of this historical moment; the political relations in which he was inserted and the dialogue with his father, Francisco José dos Santos Marrocos; the conservation of this epistolary collection. Our aim is to examine such letters as the object of study to reflecton the written culture of the political relations in the Luso-Brazilian empire.
  • “Oh! Gegê! Come and save us”: popular political propaganda (1945-1953) Artigo

    Queler, Jefferson José

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, procuro explorar um significado distinto para propaganda política. Esta é normalmente vislumbrada em mensagens produzidas por governos e difundidas por meios de comunicação de massa. Entretanto, pretendo mostrar que Getúlio Vargas contou com o apoio de muitos trabalhadores que o promoveram por conta própria desde o Estado Novo até sua ascensão à Presidência em 1950. Expressando seus interesses políticos, muitos deles escreveram e ecoaram versos, músicas e panfletos defendendo sua personalidade e suas propostas. Tais atividades propagandísticas parecem ter contribuído para criar uma espécie de esfera pública no Brasil naquele momento.

    Abstract in French:

    Résumé Dans cet article j’explore un signification distinct de propagande politique. Celle-ci est normalement identifiée dans quelques messages produits par des gouvernments et difusés à travers mass médias. Néanmoins je suggère que Getúlio Vargas avait l’appui de beaucoup d’ouvriers qui l’ont promu par eux-même au cours de sa trajectoire dès l’Estado Novo jusque la présidence en 1950. En exprimant ses interêts politiques, beaucoup d’entre eux ont écrit et resonné verses, chansons et pamphlets defendant sa personalité et ses propositions. Telle propagande pourrait avoir créé une sorte de sphère public dans cette période-là.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En esto artículo yo analizo una significación distinta para propaganda política. Esta es normalmente identificada en mensajes producidas por médios de comunicación de masa. Pero yo sugiro que Getúlio Vargas ha tido el apoyo de muchos obreros que lo han promovido por sí mismos durante su trayectoria desde el Estado Novo hasta la presidensia. Ellos han defendido sus intereses escribiendo y resonando versos, canciones y panfletos defendiendo su personalidad y proposiciones. Tal propaganda puede haber creado un tipo de esfera pública en el mencionado período.

    Abstract in English:

    Abstract In this article I try to explore a distinct meaning for political propaganda. This is usuallynoticed in messages produced by governments and spread through mass media. However I intend to show that Getúlio Vargas had the support of many workers who promoted him on their own account through his path from Estado Novo to presidency in 1950. By expressing their political interests,many of them wrote and echoed verses, songs and pamphlets defending his personality and proposals. Such propagandaseems to have contributed to create a sort of public sphere here at the time.
  • Saints and sacraments in everyday life of the Macapá’s workers (1948-1964) Artigo

    Lobato, Sidney da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Entre 1948 e 1964, a Igreja Católica ampliou rapidamente sua envergadura institucional no Território Federal do Amapá. Neste território, ocorreu a chegada de missionários italianos e a consequente formação de diversas paróquias. Os párocos procuraram então depurar as práticas religiosas dos leigos, seguindo os rígidos princípios da ortodoxia eclesiástica. Neste artigo, procuramos enfocar o esforço destes leigos para defender uma religiosidade na qual o culto aos santos ocupava um lugar central, em detrimento da importância que os padres atribuíam aos sacramentos. Procuramos também demonstrar que, diante deste esforço, muitas vezes os clérigos recuaram.

    Abstract in French:

    Résumé De 1948 à 1964, l’Eglise Catholique a développé rapidement son influence institutionnelle dans le Territoire Fédéral de l’Amapá. Dans ce contexte, les missionnaires italiens sont arrivés et, à partir d’ici, les paroisses ont été institué. Par conséquence, les curés ont essayé de discipliner les pratiques religieuses des fidèles laïcs, en faisant respecter les principes de l’orthodoxie ecclésiastique. Dans cet article, nous voulons attirer l’attention sur les efforts des membres laïcs qui ont défendu leur religiosité, où le culte aux saints avait le rôle principal, au détriment de l’importance que le clergé accordait aux sacrements. Par ailleurs, nous voulons montrer qu’ en face de cette résistance, plusieurs fois les clercs ont freiné son élan d’imposer leur approche pastorale.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Entre 1948 y 1964, la Iglesia Católica se expandió rápidamente en su ámbito institucional, en el Territorio Federal de Amapá. En este territorio, ocurrió la llegada de los misioneros italianos y la consiguiente formación de diversas parroquias. Luego los sacerdotes trataron de purificar las prácticas religiosas de laicos, siguiendo los estrictos principios de la ortodoxia eclesiástica. Tratamos de enfocar los esfuerzos de estos laicos para defender una religión en la que el culto a los santos tomara un lugar central en detrimento de la importancia que asignara a los sacerdotes los sacramentos. También tratamos de demostrar que a la vista de este esfuerzo, a menudo clérigos se retiraron.

    Abstract in English:

    Abstract Between 1948 and 1964, on Amapá Federal Territory, the Catholic Church quickly amplified its institutional size, creating a lot of parochial communities, with fixed italian missionaries. Orthodoxly, they attempted cleaning laymen’s religious practices. In this article, we focus laymen’s struggle to defend their saints, even though priests had considered saints less important than sacraments. We also demonstrate that many times italian missionaries retreated in face of this struggle.
  • “Citizens in theory of a nebulous nation”: the political action of foreigners during Dom Miguel’s reign, 1822-1834 Artigo

    Gonçalves, Andréa Lisly

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O reinado de D. Miguel (1828-1834) colocou fim à primeira experiência liberal portuguesa e foi marcado por intensa repressão política aos seus opositores. Contra o rei absoluto formou-se uma verdadeira “internacional antimiguelista”, que incluía militantes do Brasil, da América Hispânica, da Espanha, da Itália, entre outros países. Tendo como fonte principal os processos políticos do Reinado de D. Miguel, depositados no Arquivo Nacional da Torre do Tombo, em Lisboa, este artigo pretende esclarecer o trânsito de pessoas e de ideias, ressaltando os contrastes existentes entre os contextos americano e europeu.

    Abstract in French:

    Résumé Le royaume de D. Miguel (1828-1834) a mis fin à la première expérience libérale portugaise et a été marqué par une répression politique intense à ses opposants. Il s’est formé, contre le roi absolu, un véritable anti-miguelisme international, constitué par des militants du Brésil, de l’Amérique hispanique, de l’Espagne, de l’Italie, et d’autres pays. Ayant comme source principale les procès politiques du Royaume de D. Miguel, qui se trouvent aux Archives Nationales « Torre do Tombo », à Lisbonne, cet article vise à jeter une lumière sur la circulation des personnes et des idées dans cette période, en mettant en valeur les contrastes existants entre les contextes américain et européen.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El reinado de D. Miguel (1828- 1834) puso fin a la primera experiencia liberal portuguesa y fue marcado por una intensa represión política a sus opositores. Contra el rey absoluto se formó una verdadera “internacional antimiguelista” , que incluía militantes de Brasil , de Hispanoamérica, de España, de Italia, entre otros países. Teniendo como fuente principal los procesos políticos del Reinado de D. Miguel , depositados en el “Arquivo Nacional da Torre do Tombo”, en Lisboa, este artículo pretende aclarar el tránsito de personas y de ideas , resaltando los contrastes existentes entre los contextos americano y europeo.

    Abstract in English:

    Abstract The reign of D. Miguel (1828-1834) brought an end to the first Portuguese liberal experiment and was marked by an intense political repression against its opponents. A veritable “antimiguelist international” was organized to confront the absolute monarch, congregating militants from Brazil, Hispanic America, Spain and Italy, among other countries. Drawing, as its main source, from the political proceedings of D. Miguel’s reign deposited at the National Archives of Torre do Tombo, in Lisbon, this paper aims at elucidating the transit of people and ideas, stressing the contrasts existing between the American and European contexts.
  • Images of simultaneity and the difficulties of the narrative - The case of Johann Christoph Gatterer’s Synopsis historiae universalis (1766) Artigo

    Araújo, André de Melo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No contexto acadêmico em que o pensamento histórico moderno se cientificiza, Johann Christoph Gatterer (1727-1799) publica um conjunto de seis tábuas históricas reunidas sob o título Synopsis historiae universalis (1766). Por meio delas, o autor procura apresentar uma visão geral da simultaneidade dos acontecimentos históricos e, assim, solucionar os impasses de representação narrativa da história universal. Ao analisar os seis fólios publicados por Gatterer, este artigo identifica nas tábuas de 1766 tanto a retomada de um gênero historiográfico já bastante difundido na época das Luzes, quanto sua reconfiguração feita em nome de uma nova semântica visual científica. Desse modo, leituras fundamentalmente logocêntricas do pensamento histórico moderno encontram limites ante a tese segundo a qual a informação visual deve ser considerada como um elemento importante no processo de cientifização da história na segunda metade do século XVIII.

    Abstract in French:

    Résumé Dans le contexte académique dans lequel la pensée historique se scientificise, Johann Christoph Gatterer (1727-1799) publie un ensemble de six tables historiques réunies sous le titre de Synopsis historiae universalis (1766). L’auteur cherche à y présenter une vision générale de la simultanéité des événements historiques et, par conséquent, résoudre les impasses de la représentation narrative de l’histoire universelle. En analysant les six folios publiés par Gatterer, cet article identifie dans les tables de 1766 aussi bien la reprise d’un genre historiographique déjà fort répandu au temps des Lumières, que sa reconfiguration faite au nom d’une nouvelle sémantique visuelle scientifique. Ainsi, des lectures foncièrement logocentriques de la pensée historique moderne trouvent des limites devant la thèse selon laquelle l’information visuelle doit être considérée un élément important dans le processus de scientifisation de l’histoire dans la deuxième moitié du XVIIIe siècle.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En el contexto académico en el que el pensamiento histórico moderno se convirtió en una ciencia Johann Christoph Gatterer (1727-1799) publicó un conjunto de seis tablas históricas bajo el título Synopsis historiae universalis (1766). A través de ellas el autor procura presentar una visión general de los acontecimientos históricos así como solucionar las dificultades de la representación narrativa de la historia universal. A través del análisis de los seis folios publicados por Gatterer este artículo identifica un género bastante difundido en la época de la Ilustración, apuntando a las reconfiguraciones que acompañaron la emergencia de una nueva semántica visual científica. El artículo argumenta que la información visual debería ser considerada parte del proceso por medio del cual el pensamiento histórico ilustrado tardío se convirtió en ciencia, mostrando al mismo tiempo los límites de las interpretaciones logocéntricas tradicionales de la historia del pensamiento histórico moderno

    Abstract in English:

    Abstract In the academic context in which modern historical thought became a science, Johann Christoph Gatterer (1727-1799) published a set of six historical tables under the title Synopsis historiae universalis (1766). His aim was both to present an overview of the simultaneity of historical events and to overcome difficulties faced by the narrative representation of world history. By analyzing Gatterer’s six folios, this article outlines the features of a historiographical genre that was already widespread at the time of the Enlightenment, pointing to the reconfigurations that accompanied the emergence of a new visual semantics in the sciences. The paper argues that visual information should be considered as part and parcel of the process through which late Enlightenment historical thought became science. By doing so, it also attempts to show the limits of traditional logocentric interpretations of the history of modern historical thought.v
  • The corruption in the Modern Age - concepts and methodological challenges Artigo

    Romeiro, Adriana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo aborda o conceito da corrupção nas sociedades da Época Moderna,indagando sobre a sua pertinência naquele contexto histórico. A partir de uma investigação sobre os significados da palavra corrupção nos textos coevos,propõe-se a refletir sobre as noções que estruturavam o imaginário do mau governo. Considerada um vício,a ambição desmedida dos governantes era objeto de condenação nos textos políticos e morais da época,sendo apontada como uma das causas da corrupção do corpo da República.

    Abstract in French:

    Résumé Cet article traite de la notion de la corruption dans les sociétés de l’ère moderne, renseigner sur leur pertinence dans le contexte historique. De une enquête sur les significations du mot corruption dans les textes contemporaines, il est proposé de réfléchir sur les notions qui structurent le mauvais gouvernement de l’imaginaire. Considéré comme un vice, l’ambition excessive des dirigeants était l’objet de la condamnation dans les textes politiques et morales de l’époque, est considérée comme l’une des causes de la corruption du corps de la République.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo aborda el concepto de corrupción en las sociedades de la Edad Moderna, preguntando acerca de su relevancia en este contexto histórico. A partir de una investigación sobre los significados de la palabra corrupción en los textos coetáneos, se propone reflexionar sobre las nociones que estructuraron el imaginario del mal gobierno. Considerada un vicio, la ambición desmedida de los gobernantes era objeto la condena en los textos políticos y morales de la época, siendo considerado una de las causas de la corrupción del cuerpo de la República.

    Abstract in English:

    Abstract This article discusses the concept of corruption in the societies of the Modern Age, inquiring about their relevance in that historical context. From an investigation into the meanings of the word corruption in coeval texts, it is proposed to reflect on the notions that structured the imaginary about the bad government. Considered a vice, the excessive ambition of rulers was condemnation object in political and moral texts of the time, being considered one of the causes of corruption of the body of the Republic.
  • Happy ending for a documentary: “Trem da Serra”, a poem of Brazilian integration Artigo

    Murari, Luciana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo aborda o livro de poemas modernistas Trem da Serra, publicado por Ernani Fornari em 1928. Seu tema é uma viagem de trem de Porto Alegre a Caxias do Sul, no Rio Grande do Sul, expondo o efeito da imigração na região, e defendendo a miscigenação como forma de incorporação das influências estrangeiras à cultura nacional. São citados textos de autores como Graça Aranha, Monteiro Lobato, João Pinto da Silva e Plínio Salgado para demonstrar a importância do tema no debate sobre a cultura brasileira e a assimilação das influências estrangeiras nos últimos anos da década de 1920.

    Abstract in French:

    Résumé Cet article trait du livre de poèmes modernistes « Trem da Serra » publié par Ernani Fornari en 1928. Il a pour sujet un voyage en train de Porto Alegre à Caxias do Sul, a l’état de Rio Grande do Sul, au Brésil. Le livre analyse l’effet de l’immigration dans la région, en defendent le métissage comme une façon d’incorporer des influences étrangères à la culture nationale. Cet article fait référence à des intellectuels comme Graça Aranha, Monteiro Lobato, João Pinto da Silva et Plínio Salgado, en fin de démontrer l’importance de ce sujet dans le débat sur la culture brésilienne et l’assimilation des influences étrangères, à la fin des années 1920.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo aborda el libro de poemas modernistas “Trem da Serra”, publicado por Ernani Fornari en 1928. Su tema es un viaje en tren desde Porto Alegre a Caxias do Sul, en Rio Grande do Sul, Brasil, exponiendo el efecto de la inmigración en la región, y defendiendo el mestizaje como una manera de incorporar las influencias extranjeras en la cultura nacional. Se citan intelectuales como Graça Aranha, Monteiro Lobato, João Pinto da Silva y Plinio Salgado para demostrar la importancia de la cuestión en el debate sobre la cultura y la asimilación de las influencias extranjeras en el país en los últimos años de la década de 1920.

    Abstract in English:

    Abstract This paper focuses on modernist poetry book Trem da Serra, published by Ernani Fornari in 1928. The poems deal with a train trip from Porto Alegre to Caxias do Sul, in the state of Rio Grande do Sul, Brazil’s extreme south. Their main subject is the effect immigration had on the region, and it defends the notion of miscegenation as the means to incorporate foreign influences. Texts by authors such as Graça Aranha, Monteiro Lobato, João Pinto da Silva and Plínio Salgado are used to demonstrate how seriously that state of affairs was debated in the late 1920’s.
  • The papal monarchy (1000-1300): the foundation of a concept Artigo

    Rust, Leandro Duarte

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A vinculação do papado à história medieval sofreu profunda alteração após 1850. Até então habituais, as referências intelectuais sobre as características medievais do poder temporal dos papas tornaram-se genéricas e insuficientes. Um novo modelo interpretativo ganhou contornos, sobrepujando as explicações existentes. Ancorado na aplicação do método de crítica documental e reivindicando credenciais científicas, esse modelo fixou os séculos seguintes ao ano 1000 como período da institucionalização da Igreja romana, isto é, de sua transformação em uma monarquia papal. Com esse trabalho, buscamos esclarecer como se deu essa fundação historiográfica, analisando a importância do trabalho do erudito francês Paul Fabre e a publicação da edição moderna do Liber Censuum. Toda argumentação é orientada por uma hipótese: esse deslocamento epistemológico naturalizou certas categorias políticas oitocentistas na escrita da história medieval.

    Abstract in French:

    Resumé La place occupée par la papauté en l’histoire médiévale a subide profonds changements après la décennie de 1850. Les références intellectuelles existantes sur les caractéristiques médiévales du pouvoir temporel du pape ont été considérés comme génériques et insuffisantes. Un nouveau modèle d’interprétation a pris forme sur passant l’application de la méthode critique et documentaire prétendant références scientifiques, ce modèle a mis dessiècles qui suivirent l’année 1000 comme la période de l’institutionnalisation de l’Église romaine, de sa transformation en une monarchie papale. Avec ce travail, nous cherchons à clarifier comment a eu lieu cette fondation historiographique, à travers l’analyse de l’importance des travaux du savant français Paul Fabre et la publication de l’édition moderne de Liber Censuum. Toute l’argumentation est guidé par une hypothèse: ce changement épistémologique a naturalisé certaines catégories politiques du XIXe siècle dans l’écriture de l’histoire médiévale.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El lugar ocupado por el papado en la historia medieval sufrió cambios profundos después de la décadade 1850. Las referencias intelectuales existentes sobre las características medievales del poder temporal del Papa fueron consideradas genéricas e insuficientes. Un nuevo modelo interpretativo tomó forma superando la aplicación del método crítico documental y reclamando credenciales científicas, este modelo se ha fijado los siglos posteriores al año 1000 como el periodo de la institucionalización de la Iglesia Romana, es decir, de su transformación en una monarquía papal. Con este trabajo, tratamos de aclarar cómo fue este fundamento historiográfico, mediante el análisis de la importancia de la labor del estudioso francés Paul Fabre y la publicación de la edición moderna del Liber Censuum. Todo el argumento está guiado por una hipótesis: este cambio epistemológico naturalizó ciertas categorías políticas del siglo XIX en la escritura de la historia medieval.

    Abstract in English:

    Abstract The place occupied by the papacy in medieval history under went profound change after the 1850s. The existing intellectual references on the medieval characteristics of the papal temporal power were considered generic and insufficient. A new interpretive model took shape surpassing the application of documentary critical method and claiming scientific credentials, this model has set the later centuries to the year 1000 as the period of the Roman Church institutionalization, ie its transformation into a papal monarchy. With this work, we seek to clarify how this historiographical foundation occurs, analyzing the importance of the work of the French scholar Paul Fabre and the publication of the modern edition of Liber Censuum. The central argument is guided by a hypothesis: this epistemological shift naturalized certain nineteenth-century political categories in the writing of medieval history.
  • Male and female citizens in the greek classical city. What gender do to the political body? Artigo

    Cuchet, Violaine Sebillotte

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O gênero, enquanto categoria analítica, combinado aos trabalhos pioneiros dos anos 1980 sobre o caráter misto da maioria das práticas cívicas e do léxico da cidadania, convidam-nos a traçar um quadro da cidadania grega clássica (nomeadamente ateniense) bastante afastado da definição dada por Aristóteles no livro III das Politika (1275b17-20). O presente artigo busca distinguir, por um lado, o que diz respeito ao regime democrático, propriamente dito - e, de forma mais geral, à abordagem que visa descrever regimes políticos (na Grécia antiga ou alhures) -, do que diz respeito, por outro lado, às práticas cívicas dos politai - práticas “políticas”, em termos gregos -, nas quais, embora diferenciados em suas funções, mulheres e homens são solidários.

    Abstract in French:

    Résumé L’outil du genre, combiné aux travaux pionniers des années 1980 sur le caractère mixte de la plupart des pratiques civiques et du lexique de la citoyenneté, invitent à dresser un tableau de la citoyenneté grecque classique (surtout athénienne) assez éloigné de la définition donnée par Aristote dans le livre III des Politika (1275b17-20). Le présent article entend distinguer entre d’une part ce qui relève du régime démocratique proprement dit et, plus généralement, du point de vue visant à décrire des régimes politiques (en Grèce ancienne ou ailleurs) et d’autre part ce qui relève des pratiques civiques - pratiques “politiques” en termes grecs -des politai où, quoique distingués dans leur fonction, femmes et hommes sont solidaires.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El género, en cuanto categoría analítica, combinado con los trabajos pioneros de los años 1980 acerca del carácter mixto de la mayoría de las prácticas cívicas y del léxico de la ciudadanía, nos invitan a trazar un cuadro de la ciudadanía griega clásica (sobretodo ateniense) muy alejado de la definición hecha por Aristóteles en el libro III de las Politika (1275b17-20). El presente artículo pretende distinguir, por un lado, lo que dice respecto propiamente al régimen democrático - y, de forma más general, al enfoque que objetiva describir los regímenes políticos (en Grecia o en otra parte) - de lo que se refiere, por otro lado, a las prácticas cívicas de los politai - prácticas “políticas”, en términos griegos -, en las cuales aunque diferenciados en sus funciones mujeres y hombres son solidarios.

    Abstract in English:

    Abstract Gender as a category of analysis, combined with the results of the pionneering scholarship of the eighties about the mixed feature of many civic practices and of the male and female vocabulary of citizenship, invite us to give a picture of Ancient Greek citizenship quite different from the definition given in Aristotle’s Politika (1275b77-20). This paper distinguishes between what is linked to democratic as a political regime, and more broadly, to the point of view of political regimes’ observations (in Ancient Greece or elsewhere) and what is linked to concrete civical practices - political in Greek words - where the politai, even with different functions, are, male and female, all joined together.
  • The Nobility in movement Resenha

    Furtado, Júnia Ferreira
  • Between memory and History: Cebrap and the 50 years of the civil-military Coup Resenha

    Carloni, Karla
  • The Great War and Latin America Resenha

    Ferreras, Norberto
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