Editorial Documento sem título Fonseca, Angélica Ferreira Martins, Carla Macedo Pereira, Isabel Brasil |
Ensaio Tramitação e desdobramentos da LDB/1996: embates entre projetos antagônicos de sociedade e de educação Brzezinski, Iria Resumo em Português: Objetiva-se neste artigo analisar a luta no campo das políticas educacionais durante a tramitação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (lei n.º 9.394/1996) no Congresso Nacional e as mudanças mais significativas em seus dispositivos na década pós-lei. Tratam-se dos embates entre os atores de dois mundos com ideários conflitantes sobre as concepções de sociedade, cidadania, educação, escola e ensino: o mundo real, dos educadores, e o oficial, o mundo do sistema educativo. Resultou desses embates, na Câmara dos Deputados, a 'conciliação aberta' entre interesses dos partidários do ensino público e gratuito e do ensino privado como estratégia de inclusão de suas reivindicações no diploma legal. No Senado da República, um balanço dos procedimentos regimentais casuísticos leva à conclusão de que a forte pressão do poder do mundo do sistema (o Executivo), representado pelo Ministério da Educação, favoreceu ações dos interessados no ensino privado, prevalecendo hegemonicamente esses interesses sobre as reivindicações dos defensores do ensino público, laico, gratuito em todos os níveis e de qualidade para todos os cidadãos brasileiros. Nos desdobramentos da lei durante a década posterior, tais procedimentos se replicam, uma vez que permanecem em disputa na arena política dois projetos de educação.Resumo em Inglês: The purpose of this article is to examine the struggle in the field of educational policies during the proceduring of the Law of Directives and Bases of National Education (Law n.º 9394/1996) in Congress and the most significant changes made to its provisions in the decade after the law was enacted. These are the conflicts among the players of two worlds with conflicting ideologies about the conceptions regarding the society, citizenship, education, school and education: the real world, of the educators, and the official one, the educational system universe. These clashes, at the House of Representatives, led to the 'open reconciliation' of the interests of the supporters of free public education and the backers of private schools as a strategy for the inclusion of their demands under the legislation. At the Senate, a review of the casuistic regimental procedures led to the conclusion that the strong pressure exerted by the system's world power (the Executive), represented by the Ministry of Education, favored the actions of private education interests, which prevailed in a hegemonic manner over those of the advocates of public, secular, free, and quality education at all levels for all citizens. Such procedures replicate in the development of the law during the following decade, since the two educational projects remain in contention in the political arena. |
Artigos A Educação Permanente em Saúde como estratégia pedagógica de transformação das práticas: possibilidades e limites Lima, Josiane Vivian Camargo de Turini, Bárbara Carvalho, Brígida Gimenez Nunes, Elisabete de Fátima Pólo Almeida Lepre, Rafaela de Lemos Mainardes, Priscila Cordoni Junior, Luiz Resumo em Português: Para contribuir com a transformação das práticas profissionais, foi desenvolvido um curso a distância para facilitadores de Educação Permanente em Saúde, e de Londrina participaram mais de 150 profissionais. Este estudo visa analisar as contribuições desse curso, sob a ótica dos participantes. Tratase de uma pesquisa quanti-qualitativa, e a coleta dos dados se deu a partir de grupos focais e entrevista semiestruturada. As discussões do grupo focal e da entrevista foram gravadas e transcritas, e as questões fechadas processadas pelo programa Epi Info. Os resultados apontam que o curso possibilitou a instituição de espaços coletivos de reflexão das práticas e promoveu a integração das equipes. As facilidades e dificuldades referiram-se à garantia de espaço, tempo, material e apoio, porém a motivação, interesse e participação também foram destacados. Conclui-se que houve contribuição para uma prática mais humanizada e acolhedora dos profissionais de saúde, tanto da gestão como do cuidado.Resumo em Inglês: To contribute to transforming professional practices, we created a distance learning course for Continuing Education in Health facilitators. Upwards of 150 professionals from Londrina took part in the course. This study aims to examine the contributions of this course from the participants' perspective. This is a quantitative and qualitative survey, and data were collected from focus groups and semistructured interviews. The focus group discussions and interviews were taped and transcribed, and the closed questions processed using the Epi Info software. The results indicate that the course allowed the deployment of collective spaces for reflection on practices and drove team integration. The facilities and difficulties involved securing space, time, material and support, but motivation, interest and participation were also highlighted. It is concluded that a contribution was made to a more humane, welcoming practice among both management and care health professionals. |
Artigos A crescente escolarização do agente comunitário de saúde: uma indução do processo de trabalho? Mota, Roberta Rodrigues de Alencar David, Helena Maria Scherlowski Leal Resumo em Português: O agente comunitário de saúde (ACS) é um dos atores profissionais que compõem as equipes da Estratégia Saúde da Família (ESF), sendo sua atuação considerada fundamental para a ampliação e consolidação dessa estratégia. Desde as primeiras experiências locais com ACS em fins dos anos 1970, seu perfil sociodemográfico vem apresentando mudanças. Este artigo tem por objetivo apresentar e discutir o aspecto da escolaridade e da capacitação dos ACS que atuam na Área Programática (AP) 5.2 do município do Rio de Janeiro, articulando trabalho e educação e entendendo o trabalho como um princípio emancipatório. Este estudo foi formulado com base na ideia de triangulação metodológica, aqui alcançada a partir da formulação original de Denzin. Os dados sobre a escolaridade dos ACS foram obtidos mediante questionário autoaplicável individual, respondidos por 301 ACS dos 12 módulos de ESF e seis módulos da Estratégia de Agentes Comunitários de Saúde (EACS) da AP 5.2. A apresentação e a discussão dos dados mostram mudanças no perfil de escolaridade desse trabalhador, concluindo-se que o ACS é um trabalhador que busca alternativas de escolarização e formação profissional. Defende-se a ampliação da escolaridade e o ensino técnico como processo para a consolidação do Sistema Único de Saúde.Resumo em Inglês: Community health agents (CHA) are among the professional players that make up the Family Health Strategy (FHS) teams, and their performance is considered as critical to the expansion and consolidation of this strategy. Since the first local experiences with CHAs in the late 1970s, their sociodemographic profile has been changing. This article aims to present and discuss the aspect of education and training of the CHAs who work in Program Area (PA) 5.2 of the city of Rio de Janeiro, integrating work and education and understanding the work as an emancipatory principle. This study was formulated based on the methodological triangulation idea, reached here based on the original formulation of Denzin. Data on the CHAs' education were obtained via an individual self-applied questionnaire answered by 301 of the CHAs of the 12 FHS modules and six Community Health Workers Strategy (CHWS) modules of PA 5.2. The presentation and discussion of the data show changes in this worker's educational profile, and it can be concluded that the CHA is a worker who is in search of alternative schooling and vocational training. An expansion of the schooling and technical education is defended as a process to consolidate the Unified Health System. |
Artigos Educação permanente com os auxiliares de enfermagem da Estratégia Saúde da Família em Sobral, Ceará Balbino, Aldiania Carlos Bezerra, Mirna Marques Freitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima Albuquerque, Izabelle Mont´Alverne Napoleão Dias, Maria Socorro de Araújo Pinto, Vicente de Paulo Teixeira Resumo em Português: A proposta da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) é a formação e o desenvolvimento dos trabalhadores para o Sistema Único de Saúde (SUS). A partir desse pressuposto, o objetivo deste estudo foi analisar a percepção dos auxiliares de enfermagem sobre o processo de Educação Permanente (EP) que vem sendo realizado pela Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia (EFSFVS) em Sobral, Ceará, Brasil. Desenvolveu-se um estudo exploratório-descritivo de natureza qualitativa com dez auxiliares de enfermagem que participaram pelo menos uma vez das atividades de EP desenvolvidas pela Coordenação de EP de Sobral. Os dados foram coletados por meio da técnica de grupo focal, e os resultados, analisados a partir do discurso do sujeito coletivo. Os resultados evidenciaram que houve mudanças na prática dos auxiliares de enfermagem após a inserção destes nas atividades de EP através do apoderamento e aperfeiçoamento de competências (habilidades, atitudes e conhecimentos). Destarte, faz-se necessária a permanência desses trabalhadores no processo de EP, assim como de avaliação sistemática nesse processo, para que se alcance uma prática profissional eficiente e transformadora, pelo aprender constante, qualificando a atenção à saúde.Resumo em Inglês: The proposal set forth by the National Policy on Continuing Education in Health (PNEPS) is to train and develop workers for the Unified Health System (SUS). Based on this assumption, the purpose of this study was to analyze the perceptions nursing assistants have about the Continuing Education (CE) process being carried out by the Visconde de Sabóia School for Education in Family Health (EFSFVS), in Sobral, state of Ceará, Brazil. A qualitative descriptive-exploratory study was undertaken involving ten nursing assistants who participated at least once in the CE activities undertaken by the Sobral CE Coordination. Data were collected through focus group techniques, and results were analyzed from the collective subject discourse. The results showed that there were changes in the nursing assistants' practice after their insertion in the CE activities by means of the empowerment and the improvement of competencies (skills, attitudes, and knowledge). Thus, it is necessary for these workers to remain in the CE process, as well as for their systematic assessment in it in order to reach an efficient, transforming professional practice based on constant learning and aiming to qualifying health care. |
Artigos Formação de agentes comunitários em ambiente e saúde na Colônia Juliano Moreira: uma abordagem etnográfica Cecchetto, Fátima Monteiro, Simone Fernandes, Erica Resumo em Português: O trabalho analisa o processo de formação de agentes comunitários em saúde em uma comunidade na zona oeste do Rio de Janeiro, realizada no âmbito de um projeto de construção de metodologias participativas em saúde. A partir da observação etnográfica das práticas comunitárias e educativas e do uso de questionários, o estudo objetivou contextualizar o desenvolvimento do curso e analisar a visão dos participantes sobre as expectativas e aprendizagem de conhecimentos em saúde e ambiente. Os dados revelam que o curso atendeu a parte das expectativas dos alunos e resultou no fortalecimento das redes comunitárias locais e do capital social de alguns participantes. O artigo pretende colaborar para uma antropologia das ações educativas, desenvolvidas em espaços formais e não formais, tanto no âmbito da contextualização da formulação e desenvolvimento de tais ações quanto no da visão dos diferentes atores envolvidos nos programas educativos.Resumo em Inglês: The article analyzes the process of training community health agents in a community in the western zone of Rio de Janeiro, carried out under a project designed to build participatory approaches in health. Based on the ethnographic observation of community and educational practices and by using questionnaires, the study aimed to contextualize the development of the course and analyze the participants' view about the expectations and learning of knowledge on health and the environment. The data show that the course met part of the students' expectations and resulted in the strengthening of local community networks and in some of the participants' social capital. The article aims to contribute to an anthropology of the educational activities, undertaken in formal and informal spaces, both within the context of the formulation and development of such actions and in the vision of the different players involved in the educational programs. |
Artigos Profissão, docente de odontologia: o desafio da pós-graduação na formação de professores Baltazar, Mariângela Monteiro de Melo Moysés, Samuel Jorge Bastos, Carmen Célia Barradas Correia Resumo em Português: O presente artigo é resultante de intensa busca nos referenciais teóricos sobre a temática universidade e formação docente e se propõe a analisar a formação do docente de odontologia, à luz dos antecedentes históricos da instituição universidade no mundo e no Brasil. Faz a identificação dos conflitos que colocam a universidade contemporânea em crise, identifica o início da atividade docente na história da humanidade e sua trajetória até os dias atuais, bem como as condições de profissionalização do docente do ensino superior, apontando para o modo como se deu a formação e a atividade dos primeiros docentes de odontologia no Brasil e as possíveis implicações para os dias atuais. A partir destes relatos e por meio de busca nos cadernos de indicadores da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) do triênio 2004-2007 e de referenciais teóricos recentes sobre o tema da formação do docente de odontologia, em particular, buscou-se analisar as pós-graduações stricto sensu em Odontologia no Brasil e, assim, contribuir para o debate acerca dos problemas na formação dos profissionais da saúde, especificamente nessa área. O estudo não teve por objeto de análise o Pró-Saúde, podendo, este aspecto, ser uma limitação.Resumo em Inglês: This article is the outcome of an intense search in theoretical references on the university and professor training subject and aims to analyze the training given to dentistry professors in the light of the historical background of the university institution in the world and in Brazil. It identifies the conflicts that put the contemporary university in crisis, identifies the start of the teaching activity in the history of mankind and its history to the present day, and the conditions under which university professors are trained, pointing to how the first dentistry faculty were trained in Brazil and to their activities and the possible implications of this for the present day. Based on these reports, and by surveying the indicator books of the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (Capes) from 2004 to 2007 and recent theoretical references on the professor of dentistry training issue, in particular, we sought to examine the stricto sensu post-graduate work in dentistry in Brazil and, thus, contribute to the debate about the problems in the training of health professionals, specifically in this area. The study was not aimed to analyze the "Pró-Saúde" (Pro-Health), and this aspect may be a limitation. |
Artigos A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo Cavaca, Aline Guio Esposti, Carolina Dutra Degli Santos-Neto, Edson Theodoro Gomes, Maria José Resumo em Português: O objetivo do estudo foi analisar a relação professor-aluno no curso de Odontologia da Universidade Federal do Espírito Santo e discutir os possíveis reflexos dessa relação no processo ensinoaprendizagem. Trata-se de um estudo exploratório, de abordagem quantitativa, no qual foram aplicados questionários contendo perguntas fechadas e abertas a 130 alunos e 40 professores. Os resultados demonstram que 49% dos alunos e 45% dos professores consideram boa a relação professor-aluno. Quando questionados se já haviam sido repreendidos pelos professores na frente do paciente, 35% dos alunos responderam que nunca foram e 65% responderam já terem sido repreendidos pelo menos uma vez. A confiança no ensino foi trabalhada ao se questionar o professor se ele traria um parente para ser tratado nas clínicas do curso e 47% terem respondido positivamente, apontando a confiança no aluno, orientação dos professores e a qualidade do atendimento como norteadores de suas decisões. A relação professor-aluno é considerada boa para ambos, mas alguns fatores foram apontados como interferência negativa na qualidade do processo ensino-aprendizagem, como: a falta de acessibilidade e de interação pedagógica e social entre os atores, a arrogância e a intimidação por parte de professores e a falta de compreensão de limites por parte dos alunos.Resumo em Inglês: The aim of this study was to analyze the professor-student relationship at the Federal University of Espírito Santo's school of Dentistry and to discuss the possible impact this relationship has in the teaching-learning process. This is a quantitative exploratory study under which questionnaires containing both closed and open questions were applied to 130 students and 40 professors. The results show that 49% of the students and 45% of the professors believe the professor-student relationship is good. When asked whether they had been reprimanded by the professors in front of a patient, 35% of students responded they had never been, while 65% said they had at least once. The trust in education was worked on by asking the professor if he or she would bring a relative to be treated at the school's clinics. In total, 47% responded positively, showing confidence in the students, in the professors' guidance, and in the quality of care as a guide for their decisions. The professor-student relationship is considered good for both, but a few factors were singled out as negative interferences in the quality of the teaching-learning process, such as the lack of accessibility and educational and social interaction among the players, the professors' arrogance and bullying, and the students' lack of understanding of their limits. |
Relato Capacitação de técnicos de saúde: uma experiência pioneira no estado do Tocantins, Brasil Serpa Filho, Arlindo Okochi, Regiane Cristina Neto Resumo em Português: Este artigo tem por objetivo socializar uma experiência vivenciada em um curso de capacitação oferecido no estado do Tocantins, Brasil, pela empresa Enerpeixe S.A., em parceria com a Secretaria de Estado da Saúde (Sesau) e o Instituto Oswaldo Cruz (IOC), da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), além de apresentar a metodologia empregada. As aulas foram ministradas por especialistas de cinco laboratórios do IOC/Fiocruz e envolveram o treinamento de agentes comunitários de saúde e técnicos de saúde de secretarias municipais e da Secretaria Estadual da Saúde do Tocantins, possibilitando a interação com profissionais-alunos em disciplinas que versavam sobre os problemas de saúde ocasionados por vetores e seus principais parasitos. A perspectiva adotada levou a uma diversidade de informações que permitiam a cada participante a compreensão do ciclo de vida do vetor e do parasito de doenças como: oncocercose, mansonelose, malária, leishmaniose, esquistossomose e doença de Chagas. Permitiu também a interação com as questões ecológicas, sanitárias e de educação ambiental. O resultado dessa capacitação proporcionou aos docentes e discentes uma experiência sobre a dimensão dos problemas de saúde no estado do Tocantins.Resumo em Inglês: This article aims to socialize an experience in a training course offered in the state of Tocantins, Brazil, by the Enerpeixe S.A. outfit in partnership with the State Department of Health (Sesau), the Oswaldo Cruz Institute (OCI), and the Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz), in addition to presenting the methodology that was employed. The classes were taught by specialists from five IOC/Fiocruz laboratories and involved the training of community health workers and health professionals from municipal departments and the Tocantins State Health Department, affording interaction with the student-professionals in classes that focused on health problems caused by vectors and their major parasites. The perspective that was adopted led to a diversity of information that enabled each participant to understand the life cycle of the vectors and parasites of diseases such as onchocerciasis, mansonelliasis, malaria, leishmaniasis, schistosomiasis, and the Chagas disease. It also allowed interaction with ecological, health and environmental education issues. The training provided teachers and students with an experience on the extent of health problems in the state of Tocantins. |
Documento sem título Resumo em Espanhol: Claudio Katz nació en Argentina, en 1954. Es economista, integrante del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de la República Argentina, profesor en la Universidad de Buenos Aires y director de varios proyectos de investigación. Es autor de numerosos textos de interpretación del capitalismo contemporáneo y de la crisis económica global. Participa activamente en los foros continentales de impugnación del libre-comercio, el endeudamiento externo y la militarización. Como integrante del EDI (Economistas de Izquierda) ha publicado varios estudios sobre la coyuntura política y social de la Argentina y de América Latina. Entre sus publicaciones, se destacan sus libros El porvenir del socialismo (2004) y Las disyuntivas de la izquierda en América Latina (primera edición, 2008), que recibieron menciones honoríficas del Premio Libertador al Pensamiento Crítico, además de 'El rediseño de América Latina. Alca, Mercosur y Alba' (2006) y 'La economía marxista, hoy. Seis debates teóricos' (2009). En esta entrevista, concedida a la revista Trabalho, Educação e Saúde en junio de 2010, Katz expone algunas reflexiones sobre la realidad latinoamericana contemporánea, destacando la crítica al llamado 'nuevo desarrollismo', la perspectiva socialista del concepto de democracia y la vigencia del marxismo latinoamericano.Resumo em Inglês: Claudio Katz was born in Argentina in 1954. He is an economist, a member of the National Council for Science and Technology of Argentina, a professor at the University of Buenos Aires, and the director of several research projects. Katz is the author of numerous interpretation texts of contemporary capitalism and about the global economic crisis. He participates actively in continental forums on free trade disputes, external debt, and militarization. As a member of the of EDI (Leftist Economists), he has published several studies on the political and social situation of both Argentina and of Latin America. Among his publications, the limelight is on the books titled El porvenir del socialismo (The Future of Socialism) (2004) and Las disyuntivas de la izquierda en América Latina (The Crisis of the Left in Latin America) (first edition, 2008), which received honorable mentions from the Premio Libertador al Pensamiento Crítico, and 'El rediseño de América Latina. Alca, Mercosur y Alba' (2006), and 'La economia marxista, hoy. Seis debates teóricos' (2009). In this interview, granted to Trabalho, Educação e Saúde in June 2010, Katz discusses some of his reflections on the contemporary reality of Latin American, noting the criticism of the socalled 'new development,' the socialist perspective of the concept of democracy, and the validity of Latin America Marxism. |
Resenha Conhecimento e imaginário social Spiess, Maiko Rafael |