Trabalho, Educação e Saúde, Volume: 10, Issue: 1, Published: 2012
  • Untitled document Editorial

    Fonseca, Angélica Ferreira; Martins, Carla Macedo; Pronko, Marcela Alejandra
  • Body at work and body for work: perspectives in the study of corporality and education in contemporary capitalism Ensaio

    Herold Junior, Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Este ensaio ambiciona mostrar a importância da discussão da relação entre corpo, trabalho e educação. A proposta é fazer uma análise mediante reflexões que se ocupam do 'corpo no trabalho e do 'corpo pelo trabalho'. Como resultado, mostrase que o relacionamento entre corpo, trabalho e educação é uma temática que poderá enriquecer as reflexões sobre o corpo, sobre a sociedade a partir do marxismo e, também, sobre problemáticas importantes para aqueles que se inquietam com a dimensão corporal da educação.

    Abstract in English:

    The purpose of this essay is to show the importance of discussing the relationship among the body, work and education. The goal is to make an analysis based on reflections concerning the 'body at work' and the 'body for work.' The essay shows that the relationship among the body, work and education is an issue that can enrich reflections on the body, on society from a Marxist viewpoint and, also, on matters that are important to those who are concerned with the body dimension in education.
  • Continuing education with community health agents: a proposal for care of asthmatic children Artigos

    Coriolano, Maria Wanderleya de Lavor; Lima, Marinus de Moraes; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de; Ruiz-Moreno, Lídia; Lima, Luciane Soares de

    Abstract in Portuguese:

    O uso de metodologias ativas nos processos de formação dos trabalhadores de saúde é uma diretriz recomendada na Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) para trabalhadores do Sistema Único de Saúde (SUS). Neste estudo, formulou-se uma intervenção educativa para agentes comunitários de saúde (ACS) sobre cuidados dirigidos a crianças/famílias com asma. O objetivo é descrever uma ação educativa com agentes comunitários de saúde sobre conhecimentos relacionados à asma, adotando as diretrizes da PNEPS no contexto da atenção primária. Tratase de estudo 'quantiqualitativo', com avaliação préteste e pósteste autopreenchida pelos agentes comunitários de saúde, além de metodologias ativas em três grupos focais vivenciais, que tiveram sua trajetória gravada e transcrita para posterior análise de dados, com uso da técnica análise de conteúdo na modalidade temática proposta por Bardin. Os conhecimentos dos ACS sobre mitos relacionados à asma apontaram acréscimo após a ação educativa. Dos grupos focais emergiram as temáticas: Educação em saúde para prevenção das doenças respiratórias; Significado atribuído à asma; Bombinhas: desmistificando conceitos; Fatores desencadeantes para asma; Adaptando cuidados preventivos; Avaliando os conhecimentos construídos. A utilização de metodologias ativas favoreceu o desenvolvimento de competências por parte dos ACS, despertando motivação na abordagem educativa junto às crianças/famílias com asma.

    Abstract in English:

    The use of active methods in the health worker training process is a guideline that is recommended under the National Continuing Education in Health Policy (PNEPS) for National Health System (SUS) employees. In this study, the authors created an educational intervention for community health agents (CHA) regarding care aimed at children/families with asthma. The aim is to describe an educational action involving community health workers about asthmarelated knowledge, adopting the National Policy on Continuing Education in Health in the context of primary care. This was a 'quantiqualitative' study, with pretest and posttest assessments filled in by the community health workers them-selves, in addition to active approaches in three experiential focus groups, which had their activities recorded and transcribed for later data analysis using the content analysis methodology in accordance with the thematic mode proposed by Bardin. The CHA's knowledge about the myths related to asthma increased after the educational activity. The following themes emerged from the focus groups: Health education for the prevention of respiratory diseases; Meaning attributed to asthma; Firecrackers: demystifying concepts; Trigger factors for asthma; Adapting preventive care; Assessing the knowledge built. The use of active methodologies favored the development of skills among the CHAs, arousing motivation in the educational approach with children/families with asthma.
  • The theater of Augusto Boal and the vocational education in health Artigos

    Goldschmidt, Irene Leonore

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo discute as possibilidades da inserção do teatro na educação profissional em saúde, tendo como referência a proposta estética e pedagógica de Augusto Boal. A concepção de politecnia, ao defender para a formação dos trabalhadores uma integração entre trabalho, ciência e cultura, abre espaço para novas possibilidades nesse campo. Autores como Paulo Freire, na educação, e Augusto Boal, no teatro, convergem para a perspectiva de construção, por parte dos trabalhadores, de uma cultura e estética próprias, que reflitam sua concepção de mundo. Buscamos pensar de que forma as proposições teatrais de Augusto Boal podem ser apropriadas para o campo da educação em saúde, tentando estabelecer afinidades e relações entre essas duas práticas, dentro da ótica de uma educação para os trabalhadores da saúde que lhes propicie uma formação humana para além daquela requerida de forma mais imediatista pelo mercado de trabalho.

    Abstract in English:

    This article discusses the possibilities of including the performing arts in professional health education based on the aesthetic and pedagogical proposal set forth by Augusto Boal. The polytechnic concept, by advocating that workers' training include an integration of work, science and culture, opens space for new possibilities in this field. Authors such as Paulo Freire, in the field of education, and Augusto Boal, in theater, converge towards the prospect of the workers building both a culture and aesthetics of their own to reflect their world view. Our goal was to think about how Augusto Boal's theatrical propositions may be appropriate for the field of health education in an attempt to establish relationships and affinities between these two practices, from the perspective of health worker education, that they will provide the professionals with a more humanistic type of training that will extend beyond the labor market's more immediate requirements.
  • Hospital class: coordination between health and education as an expression of the NHS' policy of humanization Artigos

    Zombini, Edson Vanderlei; Bogus, Cláudia Maria; Pereira, Isabel Maria Teixeira Bicudo; Pelicioni, Maria Cecília Focesi

    Abstract in Portuguese:

    A saúde é determinada por condições sociais, econômicas, educacionais, políticas e ambientais, extrapolando, portanto, a dimensão exclusivamente biológica. O presente trabalho tenta estabelecer uma reflexão interpretativa sobre os princípios do SUS e mostrar a interface deles com a proposta da classe hospitalar, uma modalidade de educação especial que estimula a construção de conhecimentos, a capacitação e o ensino de algumas habilidades, contribuindo para o desenvolvimento infantil. Tratase de um exercício de argumentação para o entendimento do papel da classe hospitalar na realização da atenção integral à saúde no Brasil. O desenvolvimento de atividades pedagógico-educacionais em hospitais permite oferecer às crianças e adolescentes hospitalizados a continuidade do seu aprendizado.

    Abstract in English:

    Health is determined by social, economic, educational, political and environmental conditions and, as such, it ranges well beyond a solely biological dimension. This article attempts to establish an interpretative reflection on the principles of the NHS and to show the interface of such principles with the hospital class proposal, a type of special education that encourages the construction of knowledge, training and the teaching of a set of skills to contribute to development in childhood. This is an exercise of reasoning conceived to understand the role played by the hospital class in the achievement of comprehensive health care in Brazil. Providing educational activities in hospitals allows hospitalized children and adolescents to carry on with their learning processes.
  • Humanization experiences for students of medicine Artigos

    Garcia, Maria Alice Amorim; Ferreira, Fernanda Proa; Ferronato, Fernanda Avenoso

    Abstract in Portuguese:

    Tendo em vista as dimensões da humanização na atenção e formação do profissional de saúde, as reformas curriculares implantadas nacionalmente e a experiência de reestruturação do projeto pedagógico da faculdade em estudo, esta pesquisa objetivou analisar as percepções de discentes de medicina referentes às experiências que possibilitaram o desenvolvimento de conteúdos, habilidades e comportamentos voltados à humanização. Procedeuse a um estudo de caráter qualitativo, com base nas narrativas de vivências significativas de cuidado e acolhimento, de 63 estudantes do segundo e do quarto anos. A análise embasou-se no conteúdo simbólico das redações, enfocando aspectos pedagógicos, psicológicos e éticos. Buscou-se ampliar a diversidade de pontos de vista e valorizar as mensagens que demonstravam percepções, impressões e intuições. Constataram-se como marcantes, principalmente, as atividades práticas que acontecem em diferentes cenários, quando se propicia aos discentes o acompanhamento, a responsabilização e o contato com o sofrimento perante a doença e a morte. Por meio de modelos docentes e profissionais, ou na relação direta com pacientes e famílias, tais situações criam movimentos de perturbação e desassossegos que implicam possíveis sentidos à humanização.

    Abstract in English:

    Given the dimensions of humanization in both the care and in the training of health professionals, the curriculum reforms implemented nationally and the educational project restructuring experience at the school under review, this article sought to analyze the medical students' views regarding the experiences that enabled them to develop content, skills and behaviors aimed at humanization. The authors conducted a qualitative study among 63 sophomore and senior students based on their accounts of significant experiences involving care and receptivity. The analysis was based on the symbolic content of the essays and focused on educational, psychological and ethical aspects involved. An attempt was made to broaden the diversity of viewpoints and add value to messages that showed perceptions, impressions and intuitions. It was shown that most striking ones were practical activities that took place in different scenarios, when students were required to monitor, assigned responsibilities related to, and came into contact with suffering caused by disease and death. By employing academic and professional models, or in the direct relationship with patients and families, such situations create movements of disturbance and unrest and direct possible senses towards humanization.
  • The importance of problematization in the construction of knowledge in community health Artigos

    Torrezan, Rosiane Morais; Guimarães, Raul Borges; Furlanetti, Maria Peregrina de Fátima Rotta

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, relatase a experiência de devolução de conhecimentos produzidos por meio de uma pesquisa-ação educativa em saúde, efetivada em uma comunidade local, e demonstrase que, por meio do diálogo proporcionado pela problematização, surgiram oportunidades de reflexão coletiva acerca de problemas vividos por todos, oferecendo condições para o desenvolvimento de cidadãos mais participativos, mais críticos e, principalmente, mais ativos diante de sua realidade. O objetivo da pesquisa foi o de trabalhar com a população a relação entre moscas domésticas e saúde ambiental, problematizando as questões relativas a saúde e ambiente nos bairros Jardim Morada do Sol e Parque Residencial Francisco Belo Galindo, em Presidente Prudente, São Paulo, Brasil. Utilizou-se, para isso, a metodologia da pesquisa-ação, e como referencial teórico a educação popular de Paulo Freire, problematizandose as condições de saúde em áreas urbanas periféricas pobres e analisandose a experiência de articulação de atores sociais na resolução dos seus problemas de saúde. Ao final, indicam-se alguns aspectos que foram apreendidos na investigação acerca dos processos educativos comunitários em saúde, pelos quais, partindo-se das reflexões sobre o ambiente, foram descortinados problemas ambientais e de saúde mais amplos que afetavam a comunidade.

    Abstract in English:

    This article reports on the experience of returning knowledge produced through an educational research action in health carried out in a local community and shows that the dialogue afforded by problematization allows for opportunities for collective reflection on problems experienced by everyone, offering conditions for the development of citizens who are more participatory, more critical and, particularly, more active in confronting their realities. The goal was to discuss with the population the relationship there is between houseflies and environmental health, bringing up issues relating to health and environment in the Morada do Sol Garden and Park Residencial Francisco Belo Galindo neighborhoods, in the city of Presidente Prudente, state of São Paulo, Brazil. To achieve this goal, the research action approach was used based on Paulo Freire's popular education theoretical framework, debating health conditions in impoverished periurban areas and analyzing the experience of coordinating social players to solve their health issues. At the end, the authors bring up a few aspects that were seized in the investigation of the community health educational processes, by which, starting from the reflections on the environment, health and environmental problems affecting the wider community were unveiled.
  • Quality of life of public school science teachers in Rio Grande do Sul, Brazil Artigos

    Brum, Liliani Mathias; Azambuja, Cati Reckelberg; Rezer, João Felipe Peres; Temp, Daiana Sonego; Carpilovsky, Cristiane Köhler; Lopes, Luis Felipe; Schetinger, Maria Rosa Chitolina

    Abstract in Portuguese:

    A investigação da qualidade de vida dos professores de ciências e a busca por melhorias que promovam um melhor desempenho desses profissionais no cotidiano das escolas podem ser uma forma de reduzir as desigualdades na educação no Brasil e favorecer o crescimento dos professores em nível educacional e social. Este estudo teve o objetivo de analisar indicadores físicos e mentais de qualidade de vida dos professores de ciências de uma escola pública localizada no interior do Rio Grande do Sul. Foram avaliadas informações acerca das características demográficas, econômicas, ocupacionais, atividades domésticas, esforços físicos, saúde física, saúde mental e os diagnósticos médicos mais referidos pelos professores desde o início do trabalho como docente. Como resultados, encontraram-se diversas queixas em relação à saúde e à qualidade de vida dos professores estudados, como nervosismo, rouquidão, dor nas costas, braços e pernas, além de formigamento e inchaço nas pernas. Conclui-se que o conhecimento dessas evidências pode contribuir para a construção de medidas para a reorganização da sistemática de trabalho e influenciar diretamente na qualidade de vida dos professores, gerando melhor desempenho na atividade de educar.

    Abstract in English:

    The investigation regarding the quality of life of science teachers and the search for improvements that ameliorate these professionals' performance in primary education schools can be a way to reduce inequalities in education in Brazil and help teachers progress, not only from the educational but also from the social viewpoint. This study aimed to analyze indicators of physical and mental quality of life among science teachers in a public school located in the interior of Rio Grande do Sul, Brazil. The information that was assessed included the demographic, economic, occupational and domestic characteristics, data on physical exertion and health, on mental health conditions, as well as the medical diagnoses most frequently mentioned by the teachers ever since they started working in the profession. The teachers brought up several complaints about their health and quality of life, such as nervousness; hoarseness; back, arm and leg pain; and tingling and swelling in the legs. It was concluded that knowledge of this evidence may contribute to preparing measures for the systematic reorganization of the work and directly influence the teachers' quality of life, affording them better performance in the activity of educating.
  • Informal caregivers in Portugal: experiences of caring for elderly Artigos

    Marques, Maria João Fernandes; Teixeira, Helena Jorge Cardoso; Souza, Dayse Cristine Dantas Brito Neri de

    Abstract in Portuguese:

    O cuidador informal surge da necessidade de se cuidar dos doentes e idosos no domicílio, com a função de auxiliar nas medicações, higiene e alimentação sem remuneração. Esse tipo de auxílio suscita sobrecarga física, psicológica e financeira. No âmbito da qualidade do cuidar, salienta-se a necessidade de se olhar e ajudar os cuidadores informais no árduo apoio aos seus doentes, que, na maioria, são idosos. O objetivo deste artigo é apresentar as percepções vivenciadas pelas cuidadoras informais, bem como o reconhecimento, por elas próprias, das sobrecargas que as afetam holisticamente - emocionais, físicas, financeiras -, e a importância de desenvolver estratégias de coping na formação sobre como melhor cuidar. As entrevistadas residem nas regiões Norte e Centro de Portugal e responderam ao inquérito adaptado do The Zarit Burden Interview. As entrevistas foram analisadas com o apoio do software NVivo 8. Os dados obtidos indicam que as cuidadoras informais enfrentam mais sobrecargas físicas e emocionais do que financeiras. No entanto, salientaram que, apesar das dificuldades, gostam de cuidar dos seus familiares. Quanto a serem convidadas para participarem de formações sobre como melhor cuidar, algumas confirmaram o interesse. Verificase que as cuidadoras informais são carentes de uma formação que as capacite a melhor cuidar prevenindo consequências danosas.

    Abstract in English:

    The informal caregiver arises from the need to care for sick and elderly in their homes with the task of assisting with medications, hygiene and food without payment. This kind of aid raises overhead in physical, psychological and financial. From the quality of care emphasizes the need to look at and assist caregivers in helping hard their patients, which most are elderly. The aim is to present the perceptions experienced by informal caregivers, as well as recognition of the same burdens that affect them holistically: emotional, physical, financial and the importance of developing coping strategies through training on how to better care. The interviewed in the research belong to the North and Central Portugal, answer to the survey adapted from The Zarit Burden Interview. The interviews were analyzed with the support of NVivo 8 software. The data indicate that informal caregivers face more types of physical and emotional than financial burden. However, they stressed that despite the difficulties like taking care of their families. About being invited to participate in training on how to best care, some have confirmed their interest. We found that informal caregivers are lacking of an education that enables them to better care for preventing unsafe consequences.
  • A new look on the preparation of teaching materials for health education Relato

    Rossi, Samuel Quinaud; Belo, Vinícius Silva; Nascimento, Bruno Warlley Leandro; Silva, Jacqueline da; Fernandes, Priscila Correia; Silva, Eduardo Sérgio da

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo tem como objetivo lançar um olhar crítico sobre o processo de elaboração de um conjunto de materiais didáticos em Educação em Saúde, produzido a partir do ano de 2007 na Universidade Federal de São João del-Rei, para uso em um programa que visava o combate a parasitoses intestinais. Os materiais foram analisados de forma a se avaliar as potencialidades e as deficiências encontradas. Como resultado, obtevese a necessária reelaboração deles, com o objetivo de que sejam utilizados como meios educativos que respeitem identidades e contribuam para a construção de saberes em relação à saúde. Espera-se que as propostas de reelaboração e correção, juntamente com as características positivas analisadas, possam colaborar com a produção de novos materiais e contribuir para a melhoria da oferta de produtos que medeiem o processo de construção de conhecimentos na área da saúde.

    Abstract in English:

    This article aims to cast a critical eye on the preparation process used for a set of teaching materials in health education, which was produced from 2007 at the Federal University of São João del Rei for use in a program aimed at combating intestinal parasites. The materials were analyzed in order to address the strengths and weaknesses that were found. As a result, such materials were reworked for use as educational media that respect identities and contribute to building knowledge on health. It is expected that the proposals that were made for material redesign and correction, along with the positive characteristics that were analyzed, may contribute to the production of new materials and contribute to improving the supply of products that mediate the process of building knowledge in health.
  • Saúde, trabalho e direito: uma trajetória crítica e a crítica de uma trajetória Resenhas

    Gomez, Carlos Minayo
  • Hegemonia às avessas: economia, política e cultura na era da servidão financeira Resenhas

    Junckes, Ivan Jairo
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio Avenida Brasil, 4.365, 21040-360 Rio de Janeiro, RJ Brasil, Tel.: (55 21) 3865-9850/9853, Fax: (55 21) 2560-8279 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
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