Transinformação, Volume: 30, Issue: 3, Published: 2018
  • Co-word analysis applied to highly cited papers in Library and Information Science (2007-2017) Original

    GALVEZ, Carmen

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se identifican las relaciones entre los conceptos y las áreas temáticas principales dentro de la categoría Biblioteconomía y Ciencias de la Información de Web of Science, en el periodo 2007-2017, utilizando la herramienta analítica “Essential Science Indicators”. Partiendo de los artículos altamente citados, la metodología consistió en la aplicación de análisis de co-palabras así como técnicas estadísticas de análisis multivariante y visualización a través de un mapa de la ciencia. Los resultados principales mostraron que las áreas de mayor interés para los investigadores fueron los estudios sobre la Web 2.0 basados en la participación colaborativa de los usuarios, la evaluación de las actividades científica, las métricas alternativas, o Altmetrics, desarrolladas en las plataformas sociales y académicas, la seguridad y confianza en los entornos virtuales y, por último, la aplicación de plataformas digitales en el comercio electrónico.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to identify the conceptual structure in the category Library and Information Sciences in the Web of Science, in the period 2007-2017, using the analytical tool Essential Science Indicators. Based on highly cited papers, the methodology consisted in the application of co-word analysis and multivariate analysis techniques and visualization through science mapping. The main results showed that the studies on Web 2.0 based on the collaborative participation of the users, the evaluation of scientific activities, as well as the alternative metrics developed in the social and academic platforms, such as Altmetrics, trust in virtual environments, and the application of information technologies in companies and digital e-commerce platforms were the areas of greatest interest to the researchers.
  • Building teaching clusters by research interest: A method to assist the decision making in higher education courses Original

    MANSILHA, Ricardo Brandão; SELLITTO, Miguel Afonso; LACERDA, Daniel Pacheco; SERRANO, Rosiane

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo apresenta o resultado da utilização de uma abordagem de análise multivariada e clusterização de docentes para tomada de decisões no curso de Engenharia de Produção em uma Instituição de Ensino Superior. Para isso, primeiramente, é realizada uma revisão conceitual sobre a importância da seleção e alocação de docentes nas diversas atividades de ensino, tais como bancas, orientações e atuação em sala de aula. Posteriormente, o presente estudo propõe um novo contexto de aplicação de ferramentas de clusterização, amplamente utilizadas em ambientes de manufatura, no contexto educacional, apresentando um método para clusterização dos docentes por temas de pesquisa, além do resultado prático da aplicação desse método em um curso de Engenharia de Produção. Por fim, são expostas algumas avaliações e considerações no intuito de contribuir com a gestão de cursos de nível superior, bem como de impulsionar e ampliar a base conceitual para aplicação dessa abordagem junto às instituições de ensino.

    Abstract in English:

    Abstract This article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions.
  • The digital slow journalism of Jot Down and Gatopardo Original

    GAUXACHS, Alba SABATÉ; SANZ, Josep Lluís MICÓ; BOSCH, Míriam DÍEZ

    Abstract in Spanish:

    Resumen Descubrir el éxito de la combinación entre tradición e innovación. Este es el propósito del presente artículo, dedicado a analizar las claves del periodismo narrativo en el entorno digital a partir de los modelos de las revistas Jot Down y Gatopardo. Ante la inmediatez de la digitalización, los medios dedicados al periodismo narrativo rompen con las normas del espacio online y apuestan por el periodismo slow, basado en las técnicas tradicionales de los padres de este periodismo, como Tom Wolfe. Se estudian sus contenidos, técnicas, formatos y se examina cómo un periodismo centrado en la esencia del papel está disfrutando de una consolidada presencia y audiencia en el mundo digital. Al mismo tiempo, la propuesta es conocer la situación y reconocimiento de los periodistas en este tipo de medios; sus rutinas, procesos y condiciones laborales. Para ello se emplea una metodología basada en entrevistas en profundidad, análisis de contenido, observación no participante y revisión de la literatura. Las principales conclusiones muestran que, ante la situación actual del periodismo y de los medios de comunicación, priorizar la calidad a la inmediatez e hibridar la tradición con la innovación puede ser clave como garantía de futuro.

    Abstract in English:

    Abstract To renew journalism without destroying tradition: this the goal of the article. It will analyze the main constituent elements of narrative journalism in the digital era using the models incorporated by the magazines Jot Down and Gatopardo. Challenged by the immediacy of the digital world, narrative journalism seems/appears to break the digital rules. Media working on this kind of journalism place their bets on a slow method, based on traditional, tried-and-tested techniques, typified by authors such as Tom Wolfe and other professionals of narrative journalism. The article will study contents, formats, and techniques of news reporting that not only retain the essence of support papers, but also enjoy a consolidated audience in the digital world. It will be necessary to acquire a deep understanding of the situation in general, and the role of journalists in particular, in this landscape. This research is, above all, interested in their routines, processes and ways of working. The methodology used to examine this model is based on in-depth interviews, content analysis, non-participant observation and literature review. With all this in mind, and taking into account the current state of the media and the profession of journalism, the main conclusions show that this hybridization between innovation and tradition could be a successful formula, not just for survival but also as a way forward.
  • Natural heritage, documentation and research Original

    KARPINSKI, Cezar

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo apresenta discussão sobre Patrimônio Natural a partir de pesquisa documental sobre as Cataratas do Iguaçu, paisagem que, juntamente com o Parque Nacional do Iguaçu, é considerada Patrimônio Natural da Humanidade. O principal objetivo é demonstrar que a documentação histórica sobre a paisagem contribui para a definição de um bem natural como patrimônio da humanidade. Especificamente, objetiva-se apresentar dados de catalogação e digitalização de documentos históricos, subsidiar estudos sobre “Patrimônio Natural” nas áreas da Ciência da Informação e relacionar a produção teórica e bibliográfica sobre Patrimônio Natural com a prática de pesquisa em casos específicos. A metodologia consistiu em levantamento de fontes e pesquisa in loco em bibliotecas e arquivos no Brasil e na Argentina, sendo a busca restringida aos anos de 1850 a 1920. Além disso, fez-se o registro fotográfico digital dos originais, cujas imagens foram tratadas e padronizadas para compor um repositório digital temático. Como resultado, recolheram-se livros, mapas e imagens (pinturas de paisagem, fotografias, cartões postais) que perfizeram um total de 118 obras, das quais 104 foram digitalizadas. A discussão aponta a escassez de bibliografia específica sobre o conceito de Patrimônio Natural nas áreas das Ciências Humanas e Sociais, sendo este um objeto em potencial para a Ciência da Informação, principalmente para o enriquecimento da produção já consistente sobre informação, patrimônio e memória.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents a discussion about Natural Heritage from documentary research regarding the Iguaçu Falls, a landscape that is considered a Natural World Heritage site. The main objective is to demonstrate that the historical documentation about the site contributes to the definition of a natural asset as a patrimony of humanity. Specifically, it aims to present the data acquired with the cataloging and digitalization of historical documents, to subsidize studies on “Natural Heritage” in the area of Information Sciences and to relate the theoretical and bibliographic production on Natural Heritage with the practice of research in specific cases. The methodology consisted of surveying sources and doing research both on-site as well as in libraries and archives in Brazil and Argentina, being the research restricted to the years 1850 through 1920. In addition, there was the digital conversion of photographic material, which were treated and standardized to compose a thematic digital repository. As a result, books, maps and images (landscape paintings, photographs and postcards) were collected, in a total of 118 documents, of which 104 were converted to digital format. The discussion points out the shortage of articles and specific bibliography about Natural Heritage, in social and human sciences, becoming a potential object for Information Sciences, mainly to enrich the production of information, heritage and memory.
  • Bringing out indicators for open scientific journals Comunicação

    MARCHIORI, Patrícia Zeni; BETTONI, Eduardo Michelotti; CARVALHO, Marcelo Batista; APPEL, Andre Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Equipes editoriais envidam constantes esforços no cumprimento de requisitos qualitativos e quantitativos exigidos por agências indexadoras de periódicos científicos. Aqueles periódicos ainda não consolidados nas suas áreas de interesse - e consequentemente ainda não inseridos nas bases de dados que produzem indicadores - normalmente deixam de coletar, calcular e analisar dados que venham a auxiliá-los na tomada de decisão. Assim, questiona-se a possibilidade e as condições de geração de indicadores de desempenho, utilizando-se os dados presentes na plataforma Open Journal Systems - enquanto ambiente de editoração e publicação de periódicos científicos -, em conjunto com outras fontes de dados sob domínio ou alcance dos seus gestores. Nesse sentido, o objetivo deste estudo foi explorar uma metodologia para geração de tais indicadores, integrando a criação e uso de uma base de referências com a consulta aos critérios de avaliação de periódicos verificados na literatura e, ainda, com o processo de extração de metadados. Tal metodologia, aplicada ao periódico “AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento”, resultou na exploração de um corpus de referências em BibTeX e na conversão dos metadados existentes no arco temporal de 2011 a 2016, permitindo o planejamento, criação e análise de indicadores que, potencialmente, podem auxiliar na visão estratégica do periódico. O conjunto de dados coletados e o teste dos indicadores propostos reforçam a necessidade de preenchimento integral e constante dos metadados, bem como as vantagens do uso do formato BibTeX, além de permitir a sequência da investigação, voltada ao entendimento, avaliação e comparação do periódico com outros títulos disponíveis.

    Abstract in English:

    Abstract Editorial teams usually engage in constant efforts to meet the qualitative and quantitative requirements demanded by indexing agencies. Those journals which, due to the fact that they have not been consolidated in the areas of interest for publication - and consequent non-insertion in indexing databases - usually don’t apply procedures to collect, compute and analyze data that could help managers in the decision making process. Under this assumption, a question has been raised concerning the feasibility (and conditions) in which the use of data present in the Open Journal Systems platform - as an environment for publishing scientific journals - along with other sources under the domain/scope of the journal managers could generate performance indicators. The objective of this study was, therefore, to explore a methodology for the generation of such indicators, which integrates the creation and use of an article reference base; evaluation criteria for scientific journals derived from literature; and a process of metadata extraction. This methodology, applied to nine issues of the journal “AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento”, gave rise to the exploration of a corpus of references in BibTeX and existing metadata. The results helped to design, create and analyze ten indicators which can, potentially, assist the editorial team in reviewing the strategic vision of the journal. The gathered data, followed by controlled tests of the proposed indicators, reinforces the need for a constant filling of metadata, as well as, stress the benefits of using the BibTeX format. The research offered some basis for a following investigation, which aims for a comparison between the AtoZ journal performance and other concurrent titles available.
  • Degree studies in Information and Documentation in Spain. From their antecedents to the current situation: A critical view Comunicación

    MUÑOZ-CAÑAVATE, Antonio; LARIOS-SUÁREZ, Verónica

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los estudios universitarios en Documentación se remontan en España a los años ochenta del siglo XX cuando comienza a impartirse la Diplomatura en Biblioteconomía en Documentación, a la que seguirán posteriormente los estudios de Licenciado en Documentación y los Doctorados en esta especialidad. El proceso de adaptación de la Universidad española al Espacio Europeo de Educación Superior tiene como resultado la aparición de los estudios universitarios de Grado en Información y Documentación. Este trabajo presenta el origen de estos estudios de Grado, su desarrollo y situación actual, pero también sus antecedentes, sin los cuales no es posible entender la realidad actual. Se analiza la denominada “crisis de los estudios de Documentación en España” y la necesidad de repensar los estudios universitarios en este país.

    Abstract in English:

    Abstract University studies in Documentation Sciences in Spain go back to the 1980s with the implementation of the University degree in Librarianship and Documentation. This was followed later by the Licentiate degree (roughly equivalent to the M.A. degree) and Doctorate courses in Documentation. The process of adapting Spain’s university system to the European Space for Higher Education resulted in the appearance of Bachelors’ degree courses in Information and Documentation. This study presents the origin of these degree courses, their development and current situation, and their antecedents, without which, would be impossible to understand the current reality. The so-called “crisis of Documentation studies in Spain” is analyzed, together with the need to rethink the country’s university studies.
  • Dialogical elements in Harris, Dewey, Cutter, Otlet, Kaiser, and Ranganathan: Theoretical convergences in the history of Knowledge Organization Review

    SALES, Rodrigo de; MARTÍNEZ-ÁVILA, Daniel; GUIMARÃES, José Augusto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, são examinados diálogos e interseções teóricas entre alguns autores fundamentais para os estudos de classificação e indexação nos séculos XIX e XX, abordando estudos que ajudaram a desenvolver o arcabouço teórico e metodológico da organização do conhecimento. Mais especificamente, são destacadas e analisadas as convergências entre Harris, Dewey, Cutter, Otlet, Kaiser e Ranganathan, de modo a conceber um quadro esclarecedor de suas contribuições teóricas e históricas para a fundamentação epistemológica da organização do conhecimento. Do ponto de vista metodológico, adotou-se uma abordagem crítico-descritiva para analisar as principais contribuições dos autores, bem como se lançou mão de reflexões críticas tecidas por alguns especialistas e biógrafos da área. O ponto de partida deste trabalho foi a discussão que une as classificações bibliográficas à organização do conhecimento, concebida nas ideias de Bliss; posteriormente, a narrativa histórica dividiu-se entre contribuições teóricas vindas do século XIX (Harris, Dewey e Cutter) e do século XX (Otlet, Kaiser e Ranganathan); e, por fim, apresentou-se uma discussão da história da organização do conhecimento a partir do ponto de vista do desenvolvimento teórico-metodológico da classificação e da indexação no decorrer dos séculos citados. O artigo conclui com algumas inferências e observações relativas às principais e convergentes contribuições dos autores para o desenvolvimento do campo da organização do conhecimento.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper, we study the theoretical intersections and dialogues between some foundational authors on classification and indexing of the nineteenth and twentieth centuries that helped developing the theoretical-methodological framework of knowledge organization. More specifically, we highlight and analyze the theoretical convergences of Harris, Dewey, Cutter, Otlet, Kaiser, and Ranganathan as they can provide a clearer picture of the historical and theoretical contributions to the epistemological foundations of knowledge organization. Our methodology follows a critical-descriptive approach to the analysis of the main contributions of the authors and the critical reflections of some specialists and biographers. We continue with a discussion of the links between bibliographic classifications and knowledge organization drawing on the ideas of Bliss; then, we divide our historical narrative between the theoretical contributions during the nineteenth-century (Harris, Dewey, and Cutter) and the twentieth century (Otlet, Kaiser, and Ranganathan); and finally, we present a discussion of the history of knowledge organization from the point of view of the theoretical and methodological development of classification and indexing at the turn of the nineteenth century to the twentieth century. We conclude with some remarks on their main contributions to the development of the knowledge organization field.
Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II - Av. John Boyd Dunlop, s/n. - Prédio de Odontologia, Jd. Ipaussurama - 13059-900 - Campinas - SP, Tel.: +55 19 3343-6875 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: transinfo@puc-campinas.edu.br