Topoi (Rio de Janeiro), Volume: 19, Issue: 39, Published: 2018
  • The new realities of Guimarães Rosa’s ‘fictâncias’ Artigo

    Rodrigues, Camila

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste artigo propomos abordar o papel de João Guimarães Rosa na literatura de seu tempo, examinando a obra Primeiras estórias (1962) e problematizando sua relação com a História a partir de seu conto inicial e também do final, que são protagonizados por Menino, o qual teria viajado ao local onde se edificava a grande cidade, remetendo à construção de Brasília e ao processo histórico de urbanização do Brasil, que ali é visto a partir do olhar de uma criança. Nossa análise centra-se na questão da ficção como mediadora engendradora dos discursos da Literatura e da História, que é ideia defendida por teóricos como Luiz Costa Lima e Carlo Ginzburg. Nossos resultados sublinham que a perspectiva literária rosiana, ao abordar a História, não reproduz o discurso da historiografia, mas aposta em uma criativa reapresentação.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN En este artículo proponemos abordar el papel de João Guimarães Rosa en la literatura de su tiempo, examinando la obra Primeiras estórias (“Primeros cuentos”, 1962) y problematizando su relación con la Historia a partir de su cuento inicial y también del final, que son protagonizados por Menino, quien habría viajado al local donde se edificaba la gran ciudad, remitiendo a la construcción de Brasilia y al proceso histórico de urbanización de Brasil, que en el libro es visto a partir de la mirada de un niño. Nuestro análisis se centra en la cuestión de la ficción como mediadora engendradora de los discursos de la Literatura y de la Historia, que es la idea defendida por teóricos como Luiz Costa Lima y Carlo Ginzburg. Nuestros resultados subrayan que la perspectiva literaria de Rosa, al abordar la Historia, no reproduce el discurso de la historiografía, pero sí apuesta en una creativa nueva presentación.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this article, we propose to approach the role of João Guimarães Rosa in the literature of his time, examining the work Primeiras estórias (‘First Stories,’ 1962) and problematizing his relationship with History through his initial story as well as his last one, whose main character is Menino, who would have traveled to the place where the great city was being built, in reference to the construction of the capital city of Brasilia and the historical process of urbanization of Brazil, which is observed in his book through the perspective of a child. Our analysis focuses on the issue of fiction as the mediator that produces the discourses of Literature and History, which is the idea advocated by such theoreticians as Luiz Costa Lima and Carlo Ginzburg. Our results underline that the literary perspective of Rosa, when approaching History, does not reproduce the discourse of historiography, but bets on a creative new presentation.
  • Indigenous Peoples Marriages, Mixed Marriages, and Politics in Portuguese America: Friendship, Negotiation, Capitulation and Social Assimilation Artigo

    Moreira, Vania Maria Losada

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A interferência colonial nos casamentos dos índios representa um capítulo importante da história colonial brasileira, pois modificou a estrutura e a dinâmica das sociedades nativas e abriu importantes caminhos para viabilizar os processos de conquista e colonização. O objetivo do artigo é analisar alguns aspectos deste problema, explorando especialmente dois momentos da política colonial: a imposição do casamento monogâmico cristão, inaugurado durante o regime das missões, e os incentivos aos casamentos mistos entre índios e “brancos”, iniciado oficialmente com o Diretório pombalino.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN La interferencia colonial en los matrimonios de los indios representa un capítulo importante de la historia colonial brasileña, pues modificó la estructura y la dinámica de las sociedades nativas y abrió importantes caminos para viabilizar los procesos de conquista y colonización. El objetivo de este artículo es analizar algunos aspectos de este problema, explorando especialmente dos momentos de la política colonial: la imposición del matrimonio cristiano monógamo, inaugurada durante los regímenes de las misiones, y los incentivos a los matrimonios mixtos entre indios y “blancos”, iniciados oficialmente con el Directorio Pombalino.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Colonial interference on the marriages of indigenous peoples represents an important chapter in Brazilian colonial history, for it has modified the structure and dynamics of native societies, and enabled the emergence of important ways to make the processes of conquest and colonization viable. The objective of this article is to analyze some aspects of this problem, exploring two particular moments of the colonial politics: the imposition of Christian monogamous marriage, enacted during the mission regime, and the incentives for mixed marriages between Indians and ‘whites,’ which were officially initiated with the Pombaline Directory.
  • The Place of those who Speak or on Authorship and Time Artigo

    Moraes, Kleiton de Sousa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A construção de autoridade sobre textos impressos passa pelo processo de distinção do nome em determinado regime de escrita. Acompanhando a trajetória do modinheiro e poeta Catulo da Paixão Cearense, o artigo debate as estratégias mobilizadas pelo escritor a fim de tornar-se autor de sua obra e poeta de destaque no campo literário brasileiro da primeira metade do século XX. A historicidade das práticas de escrita de um “outro” que é dado a ver no texto - o sertanejo popular - é fundamental para a compreensão da representação de uma autoria construída pelo poeta em sua obra. O caráter autoral da obra de Catulo é progressivamente consolidado a partir de um reconhecimento das regras que regem o regime de escrita e de uma trajetória incomum no mundo letrado de então.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN La construcción de autoridad sobre textos impresos pasa por el proceso de distinción del nombre en determinado régimen de escrita. Acompañando la trayectoria del tonadillero y poeta Catulo da Paixão Cearense, el artículo debate las estrategias movilizadas por el escritor con el fin de tornarse autor de su obra y poeta de destaque en el campo literario brasileño de la primera mitad del siglo XX. La historicidad de las prácticas de escritura de un “otro” que es dado a ver en el texto -el paleto popular- es fundamental para la comprensión de la representación de una autoría construida por el poeta en su obra. El carácter autoral de la obra de Catulo es progresivamente consolidado a partir de un reconocimiento de las reglas que rigen el régimen de la escritura y de una trayectoria inusual en el mundo letrado de entonces.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Building authority over printed text goes through the process of distinguishing the name in a given writing regime. Following the trajectory of ditty writer and poet Catulo da Paixão Cearense, the article discusses the strategies mobilized by the writer in order to become the author of his works and a prominent poet in the Brazilian literary of the first half of the 20th century. The historicity of writing practices of an “other” that revealed in the text - the popular hillbilly - is fundamental to understanding the representation of an authorship built by the poet in his works. The authorial character of Catulo’s works is progressively consolidated through the recognition of the rules that govern the writing system and this unusual trajectory in the cultured world of that time.
  • Major Words in the History of Kings, Infantes and Navigators Artigo

    França, Susani Silveira Lemos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO No Portugal do século XV, as crônicas e os relatos de viagem dedicados ao passado dos reinos e ao avanço por terras africanas mostram-se estruturados a partir de certas ideias gerais, como ordenar, não deixar esquecer, ensinar os que hão de vir e evitar toda e qualquer falsidade. Esses dois tipos de narrativas com função ordenadora do passado lançam mão de um jogo vocabular relativamente homogêneo em torno de algumas palavras, a saber: a graça, a virtude e a obediência. Tais palavras, como será examinado neste estudo, por sua recorrência, revelam-se elos ou eixos moralizadores para justificar e ornar as ações dos protagonistas das histórias de então: os reis, os infantes e os navegadores.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN En Portugal del siglo XV, las crónicas y los relatos de viaje dedicados al pasado de los reinos y al avance por tierras africanas se muestran estructurados a partir de ciertas ideas generales como ordenar, no dejar olvidar, enseñar a los que han de venir, y evitar a toda y cualquier falsedad. Esos dos tipos de narrativas con función ordenadora del pasado lanzan mano de un juego léxico relativamente homogéneo que gira en torno a algunas palabras, a saber: la gracia, la virtud y la obediencia. Estas palabras, como será examinado en este estudio, por su recurrencia, se revelan como vínculos y ejes para justificar y ornar las acciones de los protagonistas de las historias de la época: los reyes, los infantes y los navegadores.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In Portugal in the 15th century, chronicles and travel accounts dedicated both to the past of the kingdoms and to the ever-deeper incursions into African lands are structured around certain general ideas, like ordering, not letting people forget, teaching those who are to come, and avoiding all and any falsehood. These two types of narratives with the role of organizing the past make use of a relatively homogeneous vocabulary that revolves around a few specific terms: grace, virtue and obedience. These words, as it will be examined in the present study, by their recurrence, reveal themselves as moralizing links or axes to justify and adorn the actions of the protagonists of the stories of that time: kings, infantes and navigators.
  • Amateur Theatre in Rio de Janeiro: Dramatic Associativism in the Construction of Citizenship Artigo

    Penna-Franca, Luciana

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Entre 1861 e 1930, 196 associações dramáticas amadoras intituladas sociedades, grêmios, clubes ou grupos atuavam no Rio de Janeiro. Este artigo pretende analisá-las como formas associativas de expressão que lutavam por algum tipo de reconhecimento, maior instrução, melhorias urbanas, sociais ou trabalhistas ou exercitavam práticas de diversão na construção e na afirmação de sua cidadania no cotidiano da capital. Espalhadas por toda a cidade, reuniam operários, funcionários públicos, militares, advogados, banqueiros do jogo do bicho; indivíduos pertencentes a diferentes grupos sociais e com os mais diversos objetivos, mas com uma prática comum: fazer e assistir teatro.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Entre 1861 y 1930, 196 asociaciones dramáticas amadoras denominadas sociedades, gremios, clubes o grupos actuaban en Río de Janeiro. Este artículo pretende analizarlas como formas asociativas de expresión que luchaban por algún tipo de reconocimiento, mayor instrucción, mejoras urbanas, sociales o laborales, o ejercitaban prácticas de diversión en la construcción y afirmación de su ciudadanía en el cotidiano de la capital. Esparcidas por toda la ciudad, reunían obreros, funcionarios públicos, militares, abogados, tesoreros del juego de números; individuos pertenecientes a diferentes grupos sociales y con los más diversos objetivos, pero con una práctica común: hacer y asistir al teatro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Between 1861 and 1930, there were 196 active amateur dramatic associations in Rio de Janeiro, which were named societies, guilds, clubs or groups. This article intends to analyze them as associative forms of expression that struggled to obtain some sort of recognition, better schooling, urban, social or work-related improvements, or that exercised entertainment practices in the construction and affirmation of their citizenship within the daily life of the capital city. Scattered throughout the city, they were composed of blue-collar workers, public servants, soldiers, lawyers, numbers game financial controllers; individuals who were parts of different social groups and who had very distincts goals, but one common practice: to make and watch the theater.
  • Valentim Gomes Tolentino: The Economic and Social Mobility Experienced by a Mulatto in the 19th Century (Zona da Mata Mineira, 1817-1855) Artigo

    Bôscaro, Ana Paula Dutra; Guimarães, Elione Silva

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O texto discute as possibilidades de mobilidade econômica e social vivenciadas pela população de pardos livres em Minas Gerais na primeira metade do século XIX, quando a província possuía a segunda maior população de mestiços do Brasil. A questão foi abordada a partir da trajetória do pardo Valentim Gomes Tolentino, assentado no arraial de Santo Antônio do Paraibuna, futuro município de Juiz de Fora, na Zona da Mata Mineira, nas margens do Caminho Novo. No período em análise, a localidade destacava-se pela produção de alimentos e por uma incipiente economia cafeeira. Exercendo as atividades de tropeiro, lavrador, prestamista, fazendeiro e comerciante, Tolentino alcançou prestígio e riqueza, sendo um dos maiores proprietários de escravos de sua localidade em 1831 e possuidor de mais de uma sesmaria de terras. Ele ostentou a patente de alferes e era senhor de uma fortuna considerável quando faleceu em 1848.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El texto discute las posibilidades de movilidad económica y social vividas por la población de mulatos libertos en Minas Gerais en la primera mitad del siglo XIX, cuando la provincia tenía la segunda más grande población de mestizos de Brasil. La cuestión fue abordada a partir de la trayectoria del mulato Valentim Gomes Tolentino, asentado en la villa de Santo Antônio do Paraibuna, futuro municipio de Juiz de Fora, en la región llamada Zona da Mata Mineira, en las márgenes del Caminho Novo (Camino Nuevo), una de las estradas reales que llevaba a Minas Gerais. En el periodo de análisis, la localidad se destacaba por la producción de alimentos y por una incipiente economía cafetera. Ejecutando las actividades de tropero, labrador, prestamista, hacendado y comerciante, Tolentino alcanzó prestigio y riqueza, siendo uno de los más grandes propietarios de esclavos de su localidad en 1831, y poseedor de más de una concesión de tierras. Él ostentó el rango militar de alférez, y poseía una fortuna considerable cuando falleció en 1848.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The text discusses the possibilities of economic and social mobility experienced by the population of freed mulattos in Minas Gerais in the first half of the 19th century, when the province had the second largest populations of mixed-race individuals in Brazil. The question was approached through the trajectory of Valentim Gomes Tolentino, a mulatto who settled in the village of Santo Antônio do Paraibuna, the future municipality of Juiz de Fora, in the region called Zona da Mata Mineira, on the edge of what was then called Caminho Novo (New Way), one of the so-called royal roads that led to Minas Gerais. In the period analyzed, the locality was known for the production of food and by an incipient coffee trade. Working as a drover, farmhand, money lender, farmer and trader, Tolentino conquered prestige and wealth, being one of the largest slave-owners of his village in 1831, possessing more than one many leagues of land. He was a second lieutenant in the Army, and owner of a considerable fortune when he died in 1848.
  • Revolutionary Nationalism and the Politics of Discourse in Mexico Resenha

    Silva Júnior, José Antonio Ferreira da
  • Body normalization and gender regulation in the transition from feudalism to capitalism Resenha

    Reis, Marcus
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