Acessibilidade / Reportar erro
Trans/Form/Ação, Volume: 35, Número: 3, Publicado: 2012
  • Palavras da editora

    Martins, Clélia Aparecida
  • A visão sensível como imagem da visão dos inteligíveis Artigos

    Haddad, Alice Bitencourt

    Resumo em Português:

    O artigo pretende explicitar em que consiste a visão (ópsis) na República de Platão, usada pelo filósofo como imagem que ajudaria a fazer compreender o que ele entende por conhecimento de Ideias.

    Resumo em Inglês:

    This paper aims to explain what Plato means in the Republic by "sight" (opsis), a concept used by the philosopher as an image that can help us to understand what he means by knowledge of Ideas.
  • As dificuldades do teísmo do ponto de vista transcendental Artigos

    Rosales, Jacinto Rivera de

    Resumo em Português:

    Neste texto, são expostos os pontos de vista do Kant crítico e do primeiro Fichte acerca de Deus, e as dificuldades tanto teóricas como prácticas que envolvem a concepção de um Deus teísta, quando se filosofa a partir de um método transcendental, de maneira que, mais do que de um Deus, se deveria falar antes do divino.

    Resumo em Inglês:

    This article explains the points of view expressed by Kant's critical philosophy and Fichte's first principle in relation to God and to the theoretical and practical difficulties that the theist conception of a personal God entails, when one philosophizes from the transcendental method in such a way that one is required refer to the divine rather than to one God.
  • The demonism of creation in Goethe's philosophy Articles

    Râmbu, Nicolae

    Resumo em Português:

    A filosofia da criatividade de Goethe gira em torno do que ele denominou "Dämonische". Este ensaio não consiste numa definição ou numa explicação da criação demoníaca, pois apresenta um texto por excelência demoníaco, como o termo "demoníaco" é definido por Goethe no Elegy de Marienbad. O processo de criação deste texto, como é descrito por Goethe, também representa um exorcismo estranho, como toda a força criativa demoníaca do autor é transposta nessa obra-prima lírica da literatura alemã e universal. Após o Elegy de Goethe, a filosofia da criatividade já não é demoníaca.

    Resumo em Inglês:

    Goethe's philosophy of creativity revolves around what he called das Dämonische. This essay is not meant as a definition or an explanation of demonic creation, but instead presents a demonic work par excellence, as the term "demonic" is defined by Goethe in the Elegy from Marienbad. The process of the creation of this work, as it is described by Goethe, also represents a strange exorcism, as the entire daemonic creative force of the author is transposed in this lyrical masterpiece of German and universal literature. After writing the Elegy Goethe, it is no longer demonic.
  • La vida humana como principio interpretativo radical en la filosofía de Ortega y Gasset

    Gutiérrez-Pozo, Antonio

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo presentamos el concepto de vida humana como texto eterno en el pensamiento de Ortega y sus consecuencias para el problema de la interpretación. La filosofía de la razón vital de Ortega se fundamenta en el concepto de vida humana como realidad radical y principio interpretativo universal, y por esta razón se presenta desde el principio como una filosofía hermenéutica de la vida y no como una reducción hacia la conciencia trascendental. Esta hermenéutica se practica especialmente en el ámbito del arte. Pero para Ortega todo texto es hermenéutico y necesita por tanto la interpretación, porque ningún texto posee en sí mismo su verdad.

    Resumo em Inglês:

    In this article we present the concept of human life as eternal text in Ortega's thought, and its consequences for the problem of interpretation. Ortega's philosophy of vital reason is grounded in the concept of human life as radical reality and universal interpretative principle, and for this reason his philosophy appears from the beginning as a hermeneutic philosophy of life and not as reduction to transcendental consciousness. This hermeneutic is especially carried out in the sphere of art. For Ortega, however, all text is hermeneutic and therefore needs interpretation, because no text has its own truth in itself.
  • O cartório e a caixa registradora sobre Anerkennung e Écriture Artigos

    Bensusan, Hilan

    Resumo em Português:

    O trabalho considera as relações entre a escrita e o reconhecimento. Os esforços de Derrida começaram a mostrar que a distinção entre a oralidade e a escrita é filosoficamente importante - e que muitos problemas filosóficos são problemas da escrita. A partir dessa perspectiva, considero a distinção entre conotação e denotação e a ideia - abraçada por Mill e, mais recentemente, por teorias da denotação inspiradas em Kripke - de que a denotação prescinde, em grande medida, de conotação. A diferença entre conotação e denotação é então associada à diferença entre a oralidade e a escrita. Nesse contexto, o tema do reconhecimento aparece. O reconhecimento, tal como identificado em uma tradição kantiana, também tem nuances relativas à escrita e à oralidade e estas nuances são exploradas. As queixas de Lévinas com respeito ao reconhecimento são então exploradas e analisadas desde um ponto de vista gramatológico (isto é, um ponto de vista que dá atenção à escrita). O trabalho termina com algumas considerações gerais sobre o reconhecimento, a escrita e a natureza dos encontros, mesmo em situações em que o reconhecimento não tem um papel central.

    Resumo em Inglês:

    This work examines the connections between writing and recognition. Derrida's work shows that the distinction between oral and written forms of language is of philosophical importance, and that many philosophical problems have to do with writing. Within this framework I consider the philosophically charged distinction between connotation and denotation, specifically, the idea put forward by Mill and endorsed more recently by theories of denotation inspired by the work of Kripke, that denotation may take place without resorting to connotation. I proceed to draw a relation between the distinction between connotation and denotation on the one hand, and that between oral and written language on the other. It is in this context that the idea of Anerkennung becomes important. Its nuances in written and oral forms are then elaborated. I analyze Lévinas critique of recognition from a grammatological perspective (i.e. from a perspective that focuses on written language). I conclude with some general remarks on recognition and writing, and on occasions where recognition can be deemed irrelevant.
  • Do que depende a vida em sociedade? Artigos

    Bocca, Francisco Verardi

    Resumo em Português:

    O presente artigo apresenta, na tentativa de produzir uma interpretação filosófica do pensamento de Freud, uma problematização acerca de uma gama de noções como subjetividade, realidade, princípio de prazer, princípio de realidade, pulsão de morte, fonte e sustentação da vida individual e grupal, entre outras. Investigando as condições de constituição da subjetividade humana, privilegiamos, entre outras vias possíveis, pelo apoio em diversos textos do psicanalista sobre hipnose. Pretendemos esclarecer, a partir dela e das relações que comporta, as condições em que os laços sociais, vale dizer libidinais, são estabelecidos, além do que proporcionam, a saber, a própria sustentação da vida pela oposição que oferecem à agressividade e autodestrutividade primária postulada por Freud. Com esse recurso, pretendemos sustentar nossa tese de que toda constituição da subjetividade como a sustentação da vida se dão por uma articulação entre interior e exterior que se opõe, por um período determinado de tempo, à conservadora pulsão de morte que subsiste em todo organismo.

    Resumo em Inglês:

    In an attempt to produce a philosophical interpretation of Freud's thought, this essay presents a problematization of a range of notions such as subjectivity, reality, the pleasure principle, the reality principle, the death instinct and the source and sustenance of individual and group life. In investigating the conditions for the constitution of human subjectivity, we have chosen to examine several texts on hypnosis by the psychoanalyst. Based on these texts and on the relationship that holds among them, we intend to clarify the conditions under which social - that is, libidinal - bonds are established, beyond merely the sustenance of life, the opposition to aggressiveness and primary self-destructiveness, as postulated by Freud. In this way, we intend to support our thesis that the whole constitution of subjectivity, as well as life sustenance, takes place through an interaction between the inner and outer which is opposed, for a determined period of time, to the conservative death drive that exists in every organism.
  • A estrutura do sentido: Goldstein e Merleau-Ponty Artigos

    Silva, Claudinei Aparecido de Freitas da

    Resumo em Português:

    Ao reatar o elo mais profundo entre a psicologia e a filosofia, Merleau-Ponty revisita a obra clínica de Kurt Goldstein (1878-1965), reavivando, em especial, seu contributo fenomenológico. As noções de "estrutura" (Gestalt) e "sentido" são, aqui, agenciadas quanto a uma compreensão mais integral do comportamento, da vida e da linguagem; alcance que Goldstein obtém, ao estudar os diferentes distúrbios linguísticos, na contramão das teorias intelectualistas e empiristas, essencialmente causais. Ao retomar esse inventário crítico, Merleau-Ponty atenta para o caráter original, dinâmico e, sobretudo, ontológico dessa proposta.

    Resumo em Inglês:

    To reactivate a more profound alliance between psychology and philosophy, Merleau-Ponty revisits the clinical work of Kurt Goldstein (1878-1965), recalling, in particular, its phenomenological contributions. The notions of "structure" (Gestalt) and "sense" are here used the search for a more integral understanding of behavior, life and language. Goldstein achieves this by studying different language disturbances, in contrast to essentially causal intellectualist and empiricist theories. To reconstitute this critical inventory, Merleau-Ponty observes the original, dynamic and, above all, ontological character of Godstein's proposals.
  • Michel Foucault e a Escola de Frankfurt: reflexões a partir da obra crítica do poder, de Axel Honneth Artigos

    Hilário, Leomir Cardoso; Cunha, Eduardo Leal

    Resumo em Português:

    O objetivo deste artigo é analisar os elementos centrais da crítica realizada por Axel Honneth ao pensamento de Michel Foucault, em Crítica do Poder, articulando-a com sua análise da obra do chamado "círculo interno" da Escola de Frankfurt, principalmente Adorno e Horkheimer. Dessa maneira, entende-se que Honneth opera uma aproximação do pensamento foucaultiano à tradição crítica frankfurtiana, com ênfase em deficiências comuns que apontam para uma filiação entre os autores e, ao mesmo tempo, para sua insuficiência na análise da sociedade contemporânea. Tal leitura, contudo, em que pese sua inovação em pôr lado a lado Foucault e Habermas enquanto desenvolvimentos rivais da Teoria Crítica, é limitada tanto cronologicamente, por não levar em consideração a reorientação realizada por Foucault, a partir de 1978, quanto por identificar problematicamente as noções de poder e dominação. Essa limitação não inviabiliza, entretanto, manter o gesto de convergência entre o pensamento foucaultiano e a Escola de Frankfurt, pensando-o através de uma via positiva, que não se restrinja às limitações das suas ferramentas críticas, mas que, ao contrário, ao focalizar a radicalidade de tal crítica, torne possível destacar a sua atualidade.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this paper is to analyze the core elements of Axel Honneth's critique Michel Foucault's thought in The Critique of Power, by linking it with his analysis of the work of the "inner circle" of the Frankfurt school, especially Adorno and Horkheimer. Thus it is understood that Honneth makes an approximation between Foucault's thinking and the Frankfurt School critical tradition, emphasizing common deficiencies that indicate an affiliation between these authors, while at the same time noting their failures in the analysis of contemporary society. Such a reading, despite its innovation in putting side by side Foucault and Habermas as rival developers of critical theory, is limited in not considering the reorientation in Foucault's thought from 1978 on, and in not identifying the notions of power and domination as problematic. These limitations do not preclude sustaining a convergence between Foucault's thinking and that of the Frankfurt school, thinking of it in a positive fashion that is not restricted to the limitations of its critical tools, and instead focusing on the radicality of such criticism, making it possible to highlight its relevance.
  • A esfera pública 50 anos depois: esfera pública e meios de comunicação em Jürgen Habermas em homenagem aos 50 anos de Mudança estrutural da esfera pública Artigos

    Lubenow, Jorge Adriano

    Resumo em Português:

    O texto trata da relação entre esfera pública e meios de comunicação de massa, no corpus bibliográfico de Jürgen Habermas, nestes 50 anos que nos separam de Strukturwandel der Öffentlichkeit (1962). O objetivo do texto é mostrar que, diferente de alguns estudos críticos, não se trata de uma lacuna investigativa - ausência, abandono ou não exploração do tema - , mas de uma abordagem secundária, implícita; que a abordagem secundária do tema está relacionada com a posição pessimista original de Habermas acerca da influência negativa dos meios de comunicação de massa, na despolitização da esfera pública; que o pessimismo de Habermas sobre os efeitos negativos dos meios de comunicação de massa mantém uma conexão interna com a orientação original da crítica da cultura de massa de Adorno. Isso significa que, apesar das reformulações e novos diagnósticos, a posição cética de Habermas quanto ao potencial democrático dos meios de comunicação de massa na repolitização da esfera pública parece não ter mudado em seus fundamentos, nestes 50 anos.

    Resumo em Inglês:

    This article explores the relationship between public sphere and mass media in Habermas' bibliographic corpus, during the 50 years that separate us from Strukturwandel der Öffentlichkeit (1962). The aim of this paper is to show that, as opposed to certain critical studies, what is found is not an investigative gap - an absence, abandonment or non-exploitation of the topic - but a secondary and implicit approach. The secondary approach to the theme is related to Habermas' original pessimistic position regarding the negative influence of mass media in the depoliticization of the public sphere. Habermas' pessimism about the negative effects of mass media maintains an internal connection to the original orientation of Adorno's critique of mass culture. This means that, despite reformulations and new diagnoses, Habermas' skeptical position with regard to the democratic potential of mass media in the repoliticization of the public sphere seems not to have changed in its foundations over these 50 years.
  • ¿Que moral para un derecho intercultural?: la autonomía y el concepto "simpliciter" de tolerancia

    Tiznado, Juan Pablo Zambrano

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo del presente trabajo es doble. En primer lugar, pretendo defender un concepto simpliciter de tolerancia según el cual la autonomía personal o la necesidad de fortalecer una cultura son las únicas razones que debe ponderar el agente-Estado para tolerar. En segundo lugar, pretendo responder afirmativamente a la pregunta de si puede el liberalismo perfeccionista y multicultural de Joseph Raz sostener desde la teoría moral y política un derecho intercultural. Para cumplir estos objetivos, me concentraré en los usos morales del término tolerar para luego siguiendo a Michael Sandel, analizar los casos de tolerancia crítica y no crítica. Posteriormente, desarrollaré el liberalismo de Raz con el fin de mostrar los problemas teóricos que genera el fundamento de los derechos colectivos. Concluiré afirmando la existencia de derechos colectivos como recurso institucional para permitir el desarrollo de grupos culturales minoritarios dentro del actual desarrollo del Estado- nación.

    Resumo em Inglês:

    This article has two objectives. First, I want to represent a concept of tolerance simpliciter where personal autonomy and the need to strengthen a culture are the only reasons for which the agent-state must consider tolerance. Secondly, I intend to respond affirmatively to the question of whether, in the perfectionist and multicultural liberalism of Joseph Raz, intercultural rights can be derived from moral and political theory. To meet these objectives, I will focus on the moral uses of the word "tolerate" and then, following Sandel, on the analysis of critical and uncritical tolerance. Subsequently, I will explore Raz' liberalism in order to show the theoretical problems generated by the foundations of collective rights. I conclude by affirming the existence of collective rights as an institutional resource for enabling the development of cultural minority groups within the current development of the nation state.
  • La interpretación como evento cognitivo expresado en razonamientos abductivos

    Navarro, María G.

    Resumo em Espanhol:

    En esas páginas propongo una definición de la acción de interpretar según la cual esta actividad produce una forma específica de eventos denominados interpretaciones que preforman la actividad cognitiva de interpretar. Además, sostengo que en algunos casos la actividad de interpretar consiste en un proceso encaminado a la búsqueda de premisas plausibles para la formación de hipótesis explicativas consistentes por lo que la lógica de la interpretación puede ampliar el estudio de la llamada reproducción o generación de hipótesis.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this paper is to argue that abductive reasoning is part of a cognitive process of interpreting something as being something. The paper makes two fundamental claims. First, it proposes a definition of interpretation as a type of cognitive event. Second, it is argued that in some cases the activity of interpreting is a process of searching for plausible assumptions for the consistent formation of explanatory hypotheses. As a result of these two theses, it is concluded that the logic of interpretation can enrich and extend the study of so-called reproduction or generation of hypotheses. The treatment given here to abduction is contrasted and integrated into the history of studies on logical patterns of abduction and their applications.
  • Resenha

    Carvalho, José Mauricio de
  • A altermodernidade de Nicolas Bourriaud Resenha

    Fabbrini, Ricardo Nascimento
  • Fragmentos menores de Caio Musônio Rufo Gaius Musonius Rufus - Fragmenta Minora Tradução

    Dinucci, Aldo
Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia Av.Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900 Marília-São Paulo/Brasil, Tel.: 55 (14) 3402-1306, Fax: 55 (14) 3402-1302 - Marília - SP - Brazil
E-mail: transformacao@marilia.unesp.br