Acessibilidade / Reportar erro
Trans/Form/Ação, Volume: 44, Número: 4, Publicado: 2021
  • Apresentação Editorial

    Alves, Marcos Antonio
  • Algumas contribuições de Habermas para o estudo da comunicação pública da ciência Artigo

    Alvim-Silva, Ana Eliza Ferreira; Pereira, José Roberto; Aguiar, Cibele Maria Garcia de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este ensaio teórico explora três publicações de Jürgen Habermas da década de 1960, nas quais o autor trata da crítica da ciência, da produção do conhecimento e da democratização das universidades. O objetivo foi extrair delas recortes de reflexões que podem contribuir para os estudos da comunicação pública da ciência. Consolidam-se as reflexões em uma representação gráfica que resume os fatores a serem considerados, ao se pensar a prática de comunicação da ciência, na sociedade: a importância de levar em conta os três interesses que movem a produção do conhecimento - técnico, prático e emancipatório -, de promover a autorreflexão das ciências em universidades politizadas e democratizadas, e de haver a mediação da sociedade na interação entre ciência e política, de forma a subsidiar a tomada de decisões com base em interesses sociais. Argumenta-se que as bases para uma ideia de comunicação pública da ciência dialógica - hoje amplamente defendida - despontaram no pensamento do filósofo alemão, em livros publicados há mais de 50 anos, embora essa não fosse sua motivação central, naquele momento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This theoretical essay explores three publications by Jürgen Habermas from the 1960s. The author deals with the critique of science, the production of knowledge and universities democratization. The objective was to extract from them clipings of reflections that can contribute to the studies of public communication of science. We consolidated the considerations into a graphic representation that summarizes the factors to be considered when thinking about the practice of science communication in society: the importance of considering the three interests that drive the production of knowledge - technical, practical and emancipatory, of promoting self-reflection of sciences in politicized and democratized universities, and the mediation of society in the interaction between science and politics, to subsidize decision-making based on social interests. We argue that the basis for a public communication idea of dialogical science - now widely defended - emerged in the German philosopher’s thinking in books published more than 50 years ago. However, that was not his central motivation at that time.
  • Comentário a “Some contributions of Habermas to the study of public communication of science” Artigo

    Oliveira, Juliano Cordeiro da Costa
  • Em busca do(s) deus(es) ausente(s): o modo de vida populista em Laclau e em Chaui Artigo

    Maeso, Benito Eduardo Araujo

    Resumo em Português:

    Resumo: Entender a política latino-americana passa por precisar suas peculiaridades em relação às formas políticas erroneamente tidas como mais desenvolvidas, em países hegemônicos. Um conceito-chave nesse processo é o de populismo. Para Ernesto Laclau, trata-se de uma técnica política na qual demandas sociais diversas se cristalizam provisoriamente em uma delas ou na figura de um líder, não dependendo de alinhamentos ideológicos. Já Marilena Chaui observa afinidades concretas entre práticas populistas e questões culturais, numa sociedade, tendo foco no chamado “mito fundador” brasileiro e sua presença no imaginário coletivo. Este artigo propõe articulações entre as análises da política latino-americana pelos autores para, a partir disso, ensejar respostas a certas questões, como: por que o populismo parece se ajustar tão bem à realidade do Sul do mundo? Seria ele mais do que sistema de práticas de governo, mas modo de vida expresso nas instituições políticas, econômicas, sociais e culturais das comunidades latino-americanas? Até que ponto a busca de alternativas político-intelectuais ao falso Messias - o governante populista - não recai na lógica messiânica que julga combater?

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Understanding Latin-American politics implicates in defining its peculiarities regarding political forms amiss considered more developed by hegemonic central nations. A key concept for this process is that of populism. According to Ernesto Laclau, it can be defined as a political technique in which multiple social demands crystallize tentatively in slogans or in the figure of a leader, not depending on ideological alignment. On the other hand, Marilena Chaui identifies a concrete affinity between populist practices and social issues in a society, focusing on the so-called “founding myth” of Brazilian society and its prevalence in the imaginary. This article presents similarities and differences between forms of analysis of Latin-American politics by the aforementioned authors in order to trigger answers to questions such as: why does populism seem to fit so perfectly to Southern Hemisphere realities? Would it be more than a government practice system, but a way of life that is pervasive in political, economic, social and cultural institutions in Latin-American communities? To which extent the search for political and intellectual alternatives to the false messiah embodied in the populist leader is not resorting to the messianic logic that it is suposed to counter?
  • Comentário a “Em busca do(s) deus(es) ausente(s): o modo de vida populista em Laclau e em Chaui” Artigo

    Chaui, Marilena de Souza
  • Comentário a “Em busca do(s) deus(es) ausente(s): o modo de vida populista em Laclau e em Chaui”: Polêmico populismo Artigo

    Santiago, Homero
  • Levinas et le socialisme libertaire Artigo

    Balbontin-Gallo, Cristobal

    Resumo em Francês:

    Résumé: Dans Autrement qu’être Levinas introduit la notion d’“an-archie”, pour désigner un ordre de sens immémorial aussi bien que dans un sens politique, qui fait de la place à une puissance de révolte issue de l’éthique. Désormais, la mise en place de l’ordre de sens politique ne permet plus d’englober ni d’épuiser la socialité issue de cette expérience intersubjective. Dans cette revendication anarchique de la socialité de l’humain Levinas rejoint donc quelques présuposés du socialisme et le judaïsme libertaire en Europe. Il s’agit donc de déceler les possibles points de raprochement et de croisement, qui aparaîtront d’une façon souvent inattendue pour une certaine orthodoxie levinassienne.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In Autrement qu’être Levinas introduces the notion of “an-archy”, not only to refer to an immemorial order of meaning in the trace of the other in oneself, but also in a political sense that claims a disorder or even a power of revolt stemming from the ethical sociality that the experience of the face awakens. Henceforth, the establishment of the order of political meaning no longer makes it possible to embrace or exhaust the sociality resulting from this intersubjective experience. In this anarchic demand for the sociality of the human Levinas thus joins some presupositions of socialism and libertarian Judaism in Europe. It is therefore a question of identifying possible points of raprochement and crossroads, which will apear in a way that is often unexpected for certain Levinassian orthodoxy.
  • Comentário a “Lévinas et le socialisme libertaire” Artigo

    Higuet, Etienne Alfred
  • Sí mismo como pueblo: Comunidad en el pensamiento de M. Heidegger Artigo

    Briones, Daniel Michelow

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente análisis tiene como objetivo una descripción sintética pero acabada del fenómeno de la alteridad en el pensamiento de M. Heidegger, abocandose primero al tratamiento doble que se le da a esta en Ser y tiempo como otredad y comunidad, así como al posterior desarrollo y profundización que experimenta en los años 30 de la mano del concepto de pueblo. Dos preguntas centrales guían el presente escrito: la primera es aquella por la necesidad metódica que determina al pueblo como la forma más amplia posible de la comunidad humana y la segunda aquella que busca determinar en que grado es el Volk una comunidad caracterizada por una verdadera apertura al Otro.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present analysis aims at a synthetic but finished description of the phenomenon of alterity in M. Heidegger’s thought, first addressing the double treatment that is given to this in Being and time as otherness and community, as well as the subsequent development and deepening that it experienced in the 1930s hand in hand with the concept of people. Two central questions guide this writing: the first is that due to the methodical necessity that determines the people as the broadest possible form of the human community and the second one that seeks to determine to what degree the Volk is a community characterized by a true openness to the Other.
  • Comentário a “Sí mismo como pueblo: Comunidad en el pensamiento de M. Heidegger”: pueblos como nos-otros: ontologías desde afuera Artigo

    Pitta, Maurício Fernando
  • ‘Nichts zu sagen. nur zu zeigen’: En torno al método de ‘mostración’ del pensamiento benjaminiano a partir del fragmento ‘N 1 a 8’ del Libro de los pasajes Artigo

    Fernández H., Diego

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Aunque la forma definitiva que tomaría el Libro de los pasajes es algo que nunca podremos llegar a conocer, Benjamin dedicó varias anotaciones metodológicas del “Convoluto N” a discutir su diseño o ‘dispositivo crítico’. En el presente artículo prestamos especial atención a la anotación N 1 a 8, en la que se confrontan dos maneras de entender la tarea del historiador: por un lado, aquella en la que el historiador “dice” (sagen) -propia del “historicismo”-, y aquella en la que el historiador “muestra” (zeigen) -propia del “historiador materialista”, y que Benjamin busca hacer suya. Sostenemos que esta confrontación contiene una especificación fundamental acerca de la forma o ‘dispositivo crítico’ del Libro de los pasajes, en virtud del cual los materiales de trabajo (“harapos” y “desechos”) podrían llegar a ‘hablar por sí mismos’. El esclarecimiento de este procedimiento obliga revisar los conceptos de “presentación” y “objetividad” lingüística, y permite clarificar el problema del método en el pensamiento de Benjamin.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: While we will never know the definitive form of the Arcades Project, Benjamin discussed its design (or “Critical Dispositive”) in several methodological notes of “Convolute N.” In this article, we focus on the note N 1 a 8 where Benjamin confronts two ways of understanding the task of the historian: one where the historian “says” (sagen), which he identifies with the “Historicism”; and other where the historian “shows” (zeigen), which he identifies with the “Materialist Historian.” We contend that this distinction is crucial for the “Critical Dispositive” of the Arcades Project since only through this dispositive, the materials of the book (the “refused” and the “wasted”) might be able to “speak for themselves” and to “show (by) themselves.” Seeking to clarify this “dispositive” of Arcades Project, we analyze the Benjamin’s early concepts of “Presentation”, linguistic “Objectivity” and “Method”.
  • Comentário a “Nichts zu sagen. nur zu zeigen”: En torno al método de ‘mostración’ del pensamiento benjaminiano a partir del fragmento ‘N 1 a 8’ del Libro de los pasajes”: Nada a dizer. Somente a mostrar: Muito a despertar! Artigo

    Jarek, Márcio
  • A interdisciplinaridade da retórica e sua influência na música colonial Brasileira Artigo

    Soares, Eliel Almeida; Ricciardi, Rubens Russomanno

    Resumo em Português:

    Resumo: Em determinadas músicas do final do século XVI ao começo do século XIX, a retórica mostrou-se como componente indispensável à tarefa de compreender e clarificar o discurso musical, haja vista a sua utilização, relacionada à gramática, bem como sua adequação nas estruturas musicais. Tal processo ocorreu por meio de uma sistematização e teorização aprimorada por diversos tratadistas da retórica musical, cujo postulado se embasava nos mestres da Retórica Clássica, Aristóteles, Cícero e Quintiliano, estabelecendo, assim, uma nomenclatura conhecida como Musica Poetica. Resultantes dessa metodização, vários tratados destacavam os meios pelos quais a música pudesse ser elaborada num discurso organizado e ordenado por elementos retóricos, de modo a mover os afetos do ouvinte. Nesse sentido, nos últimos 50 anos, a área da Música, através da musicologia, da performance e da teoria-análise, vem demonstrando interesse sobre o tema, desenvolvendo inúmeras pesquisas mediante análise retórico-musical, objetivadas em esclarecer a relação entre música e afeto. Por esse motivo, este artigo apresenta o diálogo da retórica com as outras áreas do conhecimento humano, a saber, Música, Filosofia e Hermenêutica, além da sua influência e emprego na música colonial brasileira por alguns compositores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In certain music of the late sixteenth century to early nineteenth century, rhetoric shows itself as an indispensable component for its use, combined with grammar, as well as its adjustment in the musical structures of the time, to be understood and clarified within the musical statement. This process went through a systematization and theorization improved by several authors whose postulate was based on the masters of Classical Rhetoric, thus establishing a terminology known as Musica Poetica. Resulting from this methodology, several treatises highlighted the means by which music could be elaborated in a discourse organized and ordered by rhetorical elements aimed at eliciting and moving the affections of the listener. In this regard, the field of Music through musicology, performance and theory-analysis, in the last fifty years, has been showing interest in the subject developing countless researches through new analytical means, aimed at clarifying the relationship between music and affection. Therefore, this article intends to examine the use of rhetoric to dialogue with other areas of human knowledge, namely, Music, Philosophy and Hermeneutics, besides its influence and use in the Brazilian colonial music by some composers.
  • Outros Inconscientes: Desconstruindo a Translucidez da Consciência Sartriana Artigo

    Alt, Fernanda

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo coloca em questão o conceito de transparência da consciência, em Sartre, mostrando outras possibilidades de se pensar modos “inconscientes”, que não o freudiano, em sua filosofia. Ao rejeitar o inconsciente psicanalítico, ao mesmo tempo que propõe uma filosofia da consciência transparente, Sartre é frequentemente interpretado como aquele que assume e potencializa os problemas levantados pela herança do sujeito cartesiano, no séc. XX. Assim, é preciso, em primeiro lugar, apontar quais são esses problemas para, em seguida, interrogar o sentido da consciência transparente em Sartre, no intuito de verificar se, de fato, este acarreta nas consequências mais clássicas de tal característica. Nesse movimento, ocorre que a própria consciência revela elementos desconstrutivos, graças a seu caráter “espectral”, traço implícito, porém presente no texto de Sartre. Além disso, a investigação torna possível vislumbrar outras formas inconscientes - nesse caso, aspectos que indicam desconhecimento e opacidade na relação a si -, colocando finalmente em questão tal herança e suas consequências.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article questions the concept of transparency of consciousness in Sartre, while showing other possibilities of thinking “unconscious” modes, other than the Freudian, in his philosophy. By rejecting the psychoanalytical unconscious, at the same time as proposing a philosophy of transparent consciousness, Sartre is often interpreted as the one that assumes and potentializes the problems raised by the heritage of the Cartesian subject in the 20th century. Thus, it is necessary, in the first place, to point out what these problems are and then to question the meaning of transparent consciousness in Sartre, in order to verify whether it in fact entails the most classical consequences of such characteristic. In this movement, it hapens that the consciousness itself reveals deconstructive elements due to its “spectral” character, an implicit but present trait in Sartre’s text. Moreover, the investigation still makes it possible to glimpse other unconscious forms - in this case aspects that indicate ignorance and opacity in self-relationship -, finally calling into question such inheritance and its consequences.
  • Comentário a “Outros Inconscientes: Desconstruindo a Translucidez da Consciência Sartriana” Artigo

    Onate, Alberto Marcos
  • Comentário a “Outros Inconscientes: Desconstruindo a Translucidez da Consciência Sartriana” Artigo

    Fujiwara, Gustavo
  • Comentário a “Outros Inconscientes: Desconstruindo a Translucidez da Consciência Sartriana”: O estranho que vive em mim: lucidez e consciência translúcida em Sartre Artigo

    Silva, Luciano Donizetti da
  • O conceito inicial de Nietzsche sobre cultura Artigo

    Jeong, Jihun

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste trabalho é analisar e elucidar a definição inicial de Nietzsche sobre cultura, em Considerações Extemporâneas. Nos trabalhos iniciais de Nietzsche, o conceito de cultura se refere a um mundo compartilhado e a sua ideia de cultura é relacionada com a questão de como o mundo compartilhado é formado. Argumenta-se que, em suas ideias iniciais em relação a essa questão, Nietzsche acredita que a linguagem e a arte são significativas como a base para um mundo compartilhado, e isso está refletido na sua definição de cultura como unidade de estilo artístico, em todas as expressões da vida de um povo. Este é o argumento expresso no artigo, de que a linguagem é a base comum para um mundo compartilhado de um povo, e a arte é o que molda o mundo compartilhado, dando-lhe forma ou estilo e tornando-o mais rico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The aim of this paper is to analyze and elucidate Nietzsche’s early definition of culture in Untimely Meditations. In Nietzsche’s early work the concept of culture refers to a shared world, and his idea of culture is concerned with the question of how the shared world is formed. I argue that in his early ideas in relation to this question, Nietzsche believes language and art are significant as the basis for a shared world, and this is reflected in his definition of culture as ‘unity of artistic style in all the expressions of the life of a people’. It is my argument that language is the common basis for a shared world of a people, and art is what shapes the shared world, giving it form or style, and making it richer.
  • Comentário a “Nietzsche’s early concept of culture” Artigo

    Lopes, Adriana Delbó
  • Comentário a “Nietzsche’s early concept of culture” Artigo

    Gonçalves, Alexander
  • Comentário a “Nietzsche’s early concept of culture”: Nietzsche - Cultura e futuro Artigo

    Maia, Leonardo
  • La máquina de guerra nómada del COVID-19: paisajes estéticos del epidemiocapitalismo Artigo

    Tenorio, José Manuel Romero; Alvarez, William Andres

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El coronavirus emergió en un espacio donde tanto el poder que oprime como los oprimidos coinciden en el deseo de vigilar y de ser vigilados, por la acción de las redes sociales, que generan seres superfluos que cambian su intimidad por un like. De ahí que llegamos a un capitalismo donde la epidemiología antecede a la demografía (epidemiocapitalismo): la población se organiza según la lógica ultraindividual de control de la pandemia (pasaportes inmunológicos, supervisión de contagios). Con el concepto de máquina de guerra nómada de Deleuze y Guattari, se analiza el covid-19 como un paisaje estético en el que las territorialidades se definen desde los bordes que contaminan y no desde unas coordenadas que delimitan. Se concluye que este totalitarismo perfecto, al que se denomina net-f(l)asci(x)smo, por tener como acicate el ocio, puede transitar hacia formas de disidencias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The coronavirus emerged in a space where both the power that opresses and the opressed coincide in the desire to watch and be watched, by the action of social networks, which generate superfluous beings that exchange their intimacy for a like. Hence, we come to a capitalism where epidemiology precedes demography (epidemic-capitalism): the population is organized according to the ultra-individual logic of pandemic control (immunological passports, monitoring of infections). With the concept of a nomadic war machine by Deleuze et Guattari, the covid-19 is analyzed as an aesthetic landscape in which the territorialities are defined from the edges that pollute and not from the coordinates that delimit them. Therefore, it is concluded that this perfect totalitarianism, which is called al que se denomina net-(fl)asc(ix)smo, can move towards forms of dissent.
  • Comentário a “La máquina de guerra nómada del COVID-19: paisajes estéticos del epidemiocapitalismo”: A morte mais terrível que a morte fascista: sobre pacificar máquinas de guerra no epidemiocapitalismo Artigo

    Carvalho, Alexandre Filordi de
  • Amor e conhecimento: Freud e Espinosa Artigo

    Paula, Marcos Ferreira de

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste artigo, elabora-se uma reflexão sobre a relação entre amor e conhecimento em Freud e Espinosa, tomando-se como núcleo da análise as teses de Freud, em seu famoso ensaio sobre Leonardo da Vinci. Busca-se mostrar que a oposição freudiana entre amor e conhecimento, a qual se deixa captar no conceito de sublimação, mas não tem lugar no pensamento de Espinosa. Na teoria espinosana dos afetos, tal oposição se desfaz; e é sobretudo através do conceito de Amor Dei Intellectuallis, apresentado na Parte V de sua Ética, que Espinosa deixa ver que, em vez de oposição, há antes a realização plena do amor enquanto ação da mente que conhece a si no seio da Natureza imanente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this article, a reflection is made on the relation between love and knowledge in Freud and Espinosa, taking as the nucleus of the analysis the theses of Freud in his famous essay on Leonardo da Vinci. It is tried to show that the Freudian oposition between love and knowledge, oposition that lets itself be captured in the concept of sublimation, does not have place in the thought of Espinosa. In the Spinoza’s theory of the affects, such the oposition undoes; and it is above all through the concept of Amor Dei Intellectuallis, presented in Part V of his Ethics, that Spinoza reveals that instead of oposition, there is rather the full realization of the love as the action of the mind that knows itself in the heart of immanent Nature.
  • Comentário a “Amor e conhecimento: Freud e Espinosa”: Em busca da vida feliz Artigo

    Santiago, Homero
  • Reminiscência e alma remêmora no Fédon de Platão Artigo

    Rachid, Rodolfo José Rocha

    Resumo em Português:

    Resumo: Pretende-se analisar o estatuto ontológico e epistemológico da alma cognitiva, no Fédon de Platão, a fim de evidenciar sua capacidade inata concernente à memória e à reminiscência, para a constituição da teoria platônica das Formas. Para esse propósito, visa-se a demonstrar que a atividade escrita de Platão ressalta a coexistência entre o discurso figurativo e o discurso racional, na qual ele desenvolve a dialética entre os gêneros sensível e inteligível. Assim, na primeira seção, a pesquisa escrutina a expressão mathésis anámnesis, o aprendizado é recordação, atestada previamente no Mênon e no Fédon, como condição epistemológica fundamental para adquirir o conhecimento das ideias. Na seção seguinte, almeja-se explicar como a posse de uma sabedoria numinosa pela alma remêmora estabelece uma forma original de saber, que não pode ser adstrita em limites humanos, requerendo, para seu entendimento, uma nova abordagem hermenêutica, a qual se denomina hermenêutica cultual. Por fim, demonstra-se, na última seção, que o escopo fenomenológico do mito prevê uma semântica da visibilidade, pela qual Platão descreve a genuína natureza do logos filosófico, representado no encômio socrático da meléte thanátou.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: I intend in this article to analyze the epistemological and ontological statute of cognitive soul on Plato’s Phaedo in order to clarify its innate ability concerning memory and reminiscence for the constitution of platonic theory of Forms. My purpose here is to demonstrate that Plato’s written activity points out the coexistence between figurative discourse and rational discourse, by which he conceives the dialectic between sensible and intelligible genders. Hence, in the first section the research scrutinizes the expression mathésis anámnesis, learning is recollection, observed preliminarily on Meno and Phaedo, as the main epistemological condition to achieve the knowledge of ideas. In the next section I aim to explain how the possession of a numinous wisdom by a reminiscent soul stipulates an original kind of knowing, that cannot be restricted in human boundaries, requiring, for its understanding, a new hermeneutic aproach, which I called cultual hermeneutic. At least, in the last section I will demonstrate that the phenomenological scope of myth foresees a semantic of visibility, by which Plato describes the genuine nature of philosophical logos, represented properly in the socratic compliment of meléte thanátou.
  • Comentário a “Reminiscência e alma remêmora no Fédon de Platão”: Considerações sobre uma teoria do conhecimento platônica “Técnica” em Charles Kahn Artigo

    Motta, Guilherme Domingues da
  • Comentário a “Reminiscência e alma remêmora no Fédon de Platão” Artigo

    Bocayuva, Izabela Aquino
  • Recognition of Older Adults as a Heterogeneous Social Group Artigo

    Ivic, Sanja; Nikolic, Goran; Igrutinovic, Milan

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Los derechos humanos de las personas mayores aún no están suficientemente desarrollados. Este artículo explorará cómo los derechos de los adultos mayores están regulados por la legislación europea y si la legislación europea reconoce suficientemente a los adultos mayores como un grupo social heterogéneo. La población de la Unión Europea está envejeciendo. Según los informes de la Comisión Europea, la discriminación por edad en Europa está muy extendida. Por tanto, se debe transformar el concepto de sistema de trabajo y jubilación, así como la percepción de los adultos mayores. La discriminación contra los adultos mayores y diversas formas de desigualdad se ven agravadas por la pandemia de COVID-19.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Human rights of older adults are still not sufficiently developed. This paper will explore how the rights of older adults are regulated by European law and whether European law sufficiently recognizes older adults as a heterogeneous social group. The population of the European Union is growing older. According to the European Commission’s reports, age discrimination in Europe is widespread. Therefore, the concept of work and retirement system as well as the perception of older adults should be transformed. Discrimination against older adults and various forms of inequality are amplified by the COVID-19 pandemic.
  • Opinião pública e tecnologia: os impactos do Big Data nos estudos de opinião pública sob o olhar do pragmatismo Artigo

    Romanini, Vinícius; Caldas, Pedro

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste artigo, investiga-se como o estudo da opinião pública é influenciado pelas pesquisas de opinião pública, na medida em que estas funcionam como meios para inquirição da realidade. Com o crescente movimento de datificação do mundo, transformações científicas e tecnológicas emergem e impactam o campo de estudos da opinião pública. Têm-se hoje, de um lado, as pesquisas de opinião tradicionais e, do outro lado, as pesquisas possibilitadas pelo advento do Big Data. Para além de um apanhado de protocolos metodológicos, cada um dos modelos abarca em si um significado de “opinião pública’’, remontando ao velho embate epistemológico entre teoria e metodologia presente nesse campo de estudo. Descrevem-se as principais diferenças entre esses dois modelos, para, em seguida, sob o olhar do pragmatismo de Peirce enquanto teoria de significação, analisar a transição pela qual se está passando, nos dias de hoje.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this article, we investigate how the study of public opinion is influenced by public opinion polls as they work as a means of inquiring reality. With the growing movement of datification in the world, scientific and technological transformations emerge and impact the field of public opinion studies. Today, on the one hand, we have traditional opinion polls and, on the other, the researchers made possible by the advent of Big Data. In addition to a collection of methodological protocols, each model encompasses a meaning of “public opinion”, going back to the old epistemological clash between theory and methodology present in this field of study. We will describe the main differences between these two models and then, under the perspective of Peirce’s pragmatism as a theory of meaning, to analyze the transition we are going through today.
  • A Filosofia da Ciência de Bas van Fraassen e o Seu Voluntarismo Epistêmico, de Kathleen Okruhlik Tradução

    Gava, Alessio

    Resumo em Português:

    Resumo: A visão antirrealista acerca da ciência de Bas van Fraassen desempenhou um papel determinante no desenvolvimento da filosofia da ciência recente. Particularmente, seu empirismo construtivo tem sido amplamente discutido e criticado, nas revistas especializadas, e constitui um tópico comumente abordado nos programas das disciplinas de filosofia da ciência. Outros aspectos do empirismo de van Fraassen são menos conhecidos. Entre eles, sua abordagem empirista às leis científicas, sua reavaliação, relativamente recente, do que significa ser um empirista e seu estruturalismo empirista. O presente estudo visa a oferecer uma panorâmica desses diferentes aspectos do empirismo de van Fraassen e mostrar como estão relacionados entre si. Detém-se, ainda, sobre a natureza do voluntarismo epistêmico de van Fraassen e seu nexo com a filosofia da ciência empirista desse autor.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Bas van Fraassen’s anti-realist account of science has played a major role in shaping recent philosophy of science. His constructive empiricism, in particular, has been widely discussed and criticized in the journal literature and is a standard topic in philosophy of science course curricula. Other aspects of his empiricism are less well known, including his empiricist account of scientific laws, his relatively recent re-evaluation of what it is to be an empiricist, and his empiricist structuralism. This essay attempts to provide an overview of these diverse aspects of van Fraassen’s empiricism and to show how they relate to one another. It also focuses on the nature of van Fraassens’s epistemic voluntarism and its relationship to his empiricist philosophy of science.
Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia Av.Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900 Marília-São Paulo/Brasil, Tel.: 55 (14) 3402-1306, Fax: 55 (14) 3402-1302 - Marília - SP - Brazil
E-mail: transformacao@marilia.unesp.br