Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, Volume: 14, Issue: 1, Published: 2017
  • Transpersonal Ether: personhood, family and religion in modern societies Articles

    Duarte, Luiz Fernando Dias; Aisengart, Rachel Menezes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Fazemos neste artigo uma revisão teórica da conjunção entre a experiência vivida do pertencimento familiar e a do englobamento religioso nas sociedades modernas, com base em dados resultantes de um estudo comparativo sobre pessoa, família e religião no Brasil urbano, concentrado em uma rede dos estratos sociais superiores e em um contexto médico de cuidados paliativos. Em ambos os contextos os sujeitos se movem no que se pode chamar de um “éter transpessoal”, um complexo entranhamento da pessoa na experiência religiosa e no parentesco que ultrapassa os limites das unidades racionais e autônomas privilegiadas pelo conhecimento científico hegemônico e pela ideologia individualista. Nosso interesse é o de contribuir para a compreensão dos processos e características do “eu extenso” nas condições modernas em geral e de explorar as circunstâncias em que essas condições tendem a se tornar mais explícitas, como limites e contrapartidas fenomenológicas à individualização e ao desencantamento que caracterizam a modernidade ocidental.

    Abstract in English:

    Abstract This article consists of a theoretical review of the conjunction between lived experience of family belonging and religious encompassment in modern societies, resorting to data resulting from a comparative study of personhood, family and religion in urban Brazil, concentrated in a network of upper social strata and in a medical context of palliative care. In both contexts people move in what may be called a “transpersonal ether”, a complex enmeshing of personhood in kinship and religious experiences that far exceeds the limits of the rational, autonomous, units privileged by hegemonic scientific knowledge and individualistic ideology. Our interest is to contribute to the understanding of the processes and characteristics of the “extended self” in general modern conditions and to explore the circumstances in which these dimensions tend to become more explicit, as phenomenological limits and counterparts to the individualization and disenchantment that has characterized Western modernity.
  • Introduction to the dossier Dossier “on Rituals And Performances”

    Cavalcanti, Maria Laura Viveiros de Castro; Gonçalves, Renata de Sá
  • Les réseaux qui affinent: la conversion symbolique des fromages artisanaux à Minas Gerais, Brésil Dossier “on Rituals And Performances”

    Dupin, Leonardo Vilaça

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa a trajetória do queijo minas artesanal, produzido na Canastra (Minas Gerais, Brasil) dando ênfase a sua passagem por um centro de maturação, tomada aqui como um processo ritual e de desempenho do alimento. Tal passagem será analisada como um mecanismo particular para a transição biológica e simbólica do alimento de um estado a outro, num processo que engloba uma rede ampla de diferentes atores e momentos que compõem a “vida social” do queijo. No texto, procuro recuperar aspectos dessa trajetória descrevendo como o queijo ocupa um lugar privilegiado na formação de vínculos sociais e cosmológicos. Busco mostrar como o caráter artesanal do alimento demarcará diferenças não só em sua identidade mas também naquela dos agentes envolvidos.

    Abstract in French:

    Résumé Cet article analyse la trajectoire du fromage minas artisanal produit dans la Serra da Canastra, dans l’état de Minas Gerais, au Brésil. Il met l’accent sur son passage par un centre de maturation, compris ici comme un processus rituel et une performance de cet aliment. Ce passage est analysé en tant que mécanisme particulier de transition biologique et symbolique de l’aliment d’un état à l’autre, en un processus comprenant un vaste réseau de différents acteurs et de moments composant la « vie sociale » du fromage. L’analyse cherche à récupérer des aspects de cette trajectoire en décrivant comment celui-ci occupe un lieu privilégié dans la formation de liens sociaux et cosmologiques. Elle cherche aussi à montrer comment le caractère artisanal de l’aliment délimite des différences non seulement dan son propre identité, mais aussi dans celle des acteurs impliqués.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyzes the way of the artisanal cheese from Canastra, Minas Gerais state, Brazil, emphasizing its passage by to a center of maturation. This process is taken as a ritual process and as a food performance. That passage will be examined as a particular mechanism for the organic and symbolic transition of the food from one state to another. This process encompasses a wide network of different actors and moments that make up the ‘social life’ of the cheese. In this text, I try to recover moments of its path describing how the artisanal food occupies a privileged place in the creation of social and cosmological ties. I also seek to demonstrate how the cheese artisanal characteristics line off differences not only in its own identity, but also in the social agents involved in its making.
  • The bodies of Christ: performances and agencies of Passion in Ouro Preto Dossier “on Rituals And Performances”

    Pereira, Edilson

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, analiso as práticas de encenação da Paixão de Cristo que ocorrem durante as celebrações da Semana Santa em Ouro Preto (Minas Gerais). Acompanho as experiências de ensaio e atuação dos moradores que encarnam o papel do protagonista em regiões mais periféricas da cidade. As concepções sobre tais práticas e como eles diferenciam uma performance “religiosa” de uma “teatral” serão exploradas por meio do continuum que Victor Turner e Richard Schechner identificaram entre os domínios do ritual e do teatro. Discuto os limites heurísticos da noção de performance proposta por tais autores e argumento que sua amplitude semântica não impede que ela se revele insuficiente para dar conta de situações etnográficas nas quais outras agências transcendem a dualidade ator-público. A análise das atuações dos moradores no papel de Cristo revela as diferentes agências (e intencionalidades) que afetam tais performances e destaca a importância do corpo como lócus privilegiado de ação.

    Abstract in English:

    Abstract In this article, I analyze the enactments of the Passion of Christ that occur during the celebrations of Holy Week in Ouro Preto (Minas Gerais, Brazil). I follow the actors who perform the protagonist’s role and their different forms of rehearsal in more peripheral urban regions. Their conceptions of their practices - including how they distinguish a religious performance from a theatrical enactment - are explored through the idea of a continuum between the domains of ritual and theater identified by Victor Turner and Richard Schechner. I discuss the limits of the notion of performance proposed by the two authors and argue that, from a heuristic point of view, its semantic scope remains insufficient to explore ethnographic settings in which other agencies transcend the actor-audience duality. The analysis of the actors who play the role of Christ reveals different agencies (and intentionalities) that intervene in their performances and emphasizes the importance of the body as a primary locus of action.
  • Danger of words: risk and (mis)comprehension in consultations with the spirits of the povo da rua Dossier “on Rituals And Performances”

    Cardoso, Vânia Zikán

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Mediadores entre diferentes esferas, as entidades conhecidas como povo da rua podem ser tomadas como a própria materialização do princípio de indeterminação, sendo consideradas perigosas e poderosas. Tal indeterminação age sobre os processos de objetificação e subjetivação que acontecem no ritual. Me volto aqui para as sessões de consulta, tomando o encontro entre entidades e seus clientes como um momento de instabilidade, onde a vulnerabilidade da linguagem - o perigo das palavras - está no cerne da própria eficácia ritual. Se todo encontro envolve um risco de des-entendimento, tal risco é certamente intensificado nas sessões de consulta com o povo da rua, onde a instabilidade é uma qualidade implícita do tipo de conhecimento que ali se busca, o qual envolve questões de amores, desafetos, traições e da violência vivida, todos domínios inerentemente instáveis.

    Abstract in English:

    Abstract Mediators between different realms, the spiritual entities known as the people of the streets can be taken as the very materialization of the principle of indeterminacy, being considered to be at once dangerous and powerful. Such indeterminacy acts upon processes of objectification and subjectification that unfold at the very heart of ritual. I turn my attention to the sessions of consultation, taking that encounter between clients and entities as a moment of instability, where the vulnerability of language - the danger of words - is at the center of ritual efficacy. If all human encounters involve a risk of un-understanding, such risk is certainly intensified in the session of consultations with the people of the streets, where instability is an implicit quality of the type of knowledge one seeks in such encounters, which are centered on issues of love, disaffections, betrayals and lived violences, all domains inherently unstable.
  • Brincadeira, mestizo genre: performance, dissensus and decolonial aesthetics Dossier “on Rituals And Performances”

    Garrabé, Laure

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este texto propõe uma reflexão sobre a “brincadeira” como gênero de performance a partir de uma perspectiva que articula aisthesis, opção decolonial e política da estética, tentando contribuir diretamente ao novo campo das decolonial aesthetics. Uma etnografia do maracatu-de-baque-solto de Pernambuco, Brasil, agencia a reflexão teórica e analítica, iluminando suas singularidades entendidas como lógicas do dissenso que produzem uma ordem da multiplicidade indissociavelmente conceitual e vitalista. Em seguida, abordo especificamente as modalidades performativas dabrincadeiracomo gênero à luz da modalidade da ação “brincar”, que se inscreve comoaisthesisresolutamente indisciplinada. Finalmente, busco entender como a brincadeira, como produção cultural nativa, pode participar concretamente do projeto das decolonial aesthetics.

    Abstract in French:

    Résumé Ce texte propose une réflexion sur la brincadeira en tant que genre performanciel à partir d’une perspective articulant option décoloniale, aisthesis et politique de l’esthétique, pour contribuer directement au champ relativement nouveau decolonial aesthetics. Une ethnographie du maracatu-de-baque-solto de Pernambuco agence la réflexion théorique et analytique, mettant en lumière ses singularités comprises comme logiques du dissensus, produisant une multiplicité indissociablement conceptuelle et vitaliste à son image. Il s’intéresse ensuite spécifiquement aux modalités performatives de la brincadeira comme genre à la lumière de la modalité de l’action brincar qui l’inscrit comme aisthesis résolument indisciplinée. Finalement, il tente de comprendre comment, dans cette tension, la brincadeira, une production culturelle native, peut participer concrètement au projet decolonial aesthetics.

    Abstract in English:

    Abstract This paper proposes a reflection about the “brincadeira” as a genre of performance from a perspective which articulates aisthesis, the decolonial option and the politics of aesthetics, trying to contribute to the relatively new perspective of the decolonial aesthetics. An ethnography of maracatu-de-baque-solto (Pernambuco, Brazil) initiates the analytical reflection enlightening its singularities, understood as logics of dissensus, thus producing a merged conceptual and vitalist order of the multiplicity. Subsequently, my interest will focus specifically on the performative modalities of the brincadeira as genre in the light of a modality of action, “brincar”, which inscribes it as an indisciplined aisthesis. Finally, I will try to understand how, in this tension, the brincadeira as a native cultural production and from the perspective of performance can concretely contribute to the decolonial aesthetics project.
  • The Pataxó baptism rite at Aragwaksã Dossier “on Rituals And Performances”

    Grünewald, Rodrigo de Azeredo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo enquadra o rito do batismo realizado na cerimônia do Aragwaksã como uma performance dos indígenas Pataxó efetivada numa arena intercultural. A partir de dados etnográficos, aborda a interação participativa e criativa de indígenas e turistas na realização do evento, examinando as funções da performance, suas possibilidades semióticas, e especialmente o fator experiencial. O ritual tem potencial multivocal e a análise enfoca os meios que proporcionam a emergência de significados. Cultura e identidade indígena são temas importantes e o rito é destacado pela comunhão que promove entre atores e plateia envolvidos na construção da autenticidade de elementos étnicos e potencialmente tradicionais entre os Pataxó.

    Abstract in English:

    Abstract This paper frames the baptism rite conducted at the Aragwaksã ceremony as a performance of the Pataxó Indians undertaken in an inter-cultural arena. Using ethnographic data, the article highlights the participative and creative interaction of Indians and tourists in the execution of the event. Attention will be drawn to the functions of the performance and its semiotic possibilities, but especially to the experiential fact. The ritual has multivocal potential, and the article focuses on how meanings emerge. Culture and indigenous identity are important topics and here the rite is perceived in terms of the communion that it provides, as it involves players and audience in the construction of the authenticity of ethnic and potentially traditional elements among the Pataxó.
  • (In)visible Blood: menstrual performances and body art Dossier “on Rituals And Performances”

    Manica, Daniela Tonelli; Rios, Clarice

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Embora o potencial simbólico do sangue menstrual venha sendo amplamente explorado no contexto de práticas rituais, esse artigo foca na noção de performance e na dimensão experiencial da ação simbólica associada à menstruação e ao sangue menstrual. O termo performance menstrual refere-se às várias formas pelas quais o sangue menstrual vem sendo empregado como uma expressão estético-política. Esses usos ligam-se frequentemente à esfera da arte, mas também ocorrem em contextos mais mundanos como as redes sociais na Internet. O argumento se estrutura em torno de dois aspectos gerais dessas performances - a ressonância emocional de certas experiências físicas e substâncias corporais, tais como a menstruação e o sangue menstrual; e os dispositivos materiais, tais como o coletor menstrual e a própria Internet, que possibilitam que essas performances envolvendo o sangue menstrual cresçam em número e frequência.

    Abstract in English:

    Abstract Although the symbolic potential of menstrual blood has been widely explored in the context of ritual practices, this article focuses on the notion of performance and the experiential dimension of symbolic action associated with menstruation and menstrual blood. The term menstrual performance refers to various ways in which menstrual blood is used as an aesthetic and political expression. These uses are often related to artistic settings, but they also occur in more mundane contexts such as social networks in the Internet. The argument stresses two aspects of these performances: the emotional resonance of certain physical experiences and bodily substances, such as menstruation and menstrual blood; and the material devices, such as the menstrual cup and the internet, that allow these performances involving menstrual blood to grow in number and frequency.
  • Individuality and liminarity: some considerations concerning rites of passage and modernity1 Déjà Lu

    DaMatta, Roberto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo explora um elo crítico entre dois conceitos centrais das ciências sociais: a idéia de liminaridade engendrada pela tradição antropológica dos estudos monográficos, autocontidos e auto-referidos, e a idéia de individualidade, noção central da tradição clássica dos estudos sociohistóricos das grandes civilizações (além de categoria crucial e familiar do nosso universo cívico e político). O autor procura indicar como uma passagem pode ser descoberta entre essas duas áreas conceituais aparentemente tão distantes, focalizando certos aspectos ainda não discutidos dos ritos de passagem. Argumenta-se que a liminaridade dos ritos de passagem está ligada à ambigüidade gerada pelo isolamento e pela individualização dos noviços, e que, portanto, a experiência de estar fora-do-mundo é que engendra e marca os estados liminares, e não o oposto. É a individualidade que engendra a liminaridade. Os ritos de passagem transformam essa experiência em complementaridade, em imersão na rede de relações que os ordálios, pelo contraste, estabelecem como um modelo de plenitude para a vida social.

    Abstract in English:

    Abstract This article explores a critical link between two concepts which are central to the social sciences: the idea of liminarity, engendered by the anthropological tradition of self-centred and self-referred monographic studies; and the idea of individuality, a key concept within the classical tradition of the socio-historical studies of great civilizations (as well as being the crucial and familiar category of our civil and political universe). The author seeks to show how a bridge can be established between these two concepts, which may at first appear distant, by focusing on certain under-discussed aspects of rites of passage. He argues that the ‘liminal’ phase of rites of passage is tied to the ambiguity brought about through the isolation and individualization of the initiate. It is thus the experience of being ‘outside-the-world’ that brings forth and characterises liminal states, not the other way around - in short, it is individuality that engenders liminarity. Rites of passage transform this experience into complementarity, into an immersion within a network of social relationships, which the ordeals, in contrast, establish as a model for the plenitude of social life.
  • A Colloquium of Sorcerers: Mário de Andrade, Fernando Ortiz, and “the music of sorcery” Déjà Lu

    Travassos, Elizabeth

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Mário de Andrade (1893-1945), ecritor e musicólogo brasileiro, e Fernando Ortiz (1881-1969), escritor e antropólogo cubano, são referências consagradas nos estudos de culturas de origem Africana de seus respectivos países. Um dos temas de interesse comum a ambos, sugerido por suas observações diretas e por bibliografia a que tiveram acesso, é o da relação entre música e feitiçaria em concepções e rituais afro-americanos. Explorando os pontos comuns e os contrastes entre os dois autores na abordagem deste tema, sugere-se que o interesse do debate não se restringe à história das ideias, mas encontra eco em teorias contemporâneas sobre “atos de fala”, perfomatividade e agência estética.

    Abstract in English:

    Abstract Brazilian writer and musicologist Mário de Andrade (1893-1945) and Cuban writer and anthropologist Fernando Ortiz (1881-1969) are important references in the study of cultures of African origin in their respective countries. The two intellectuals shared an interest in the relations between music and sorcery in Afro-American conceptions and rituals, as suggested by their field observations and bibliographic references. This essay explores common characteristics and contrasts in their approaches to the theme and suggests that the debate should not be limited to the history of ideas, since it echoes contemporary theories on “speech acts”, performativity, and aesthetic agency.
  • Brazil’s music of sorcery according to Mário de Andrade: an introduction by the editors Déjà Lu

    Cavalcanti, Maria Laura Viveiros de Castro; Fry, Peter
  • The music of sorcery in Brazil (Literary Conference) Déjà Lu

    Andrade, Mário de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo “Música de Feitiçaria no Brasil” resulta de uma conferência lida por Mário de Andrade na Associação Brasileira de Música, no Rio de Janeiro, em 1933. O autor não chegou a concluir a revisão para sua publicação. Disso se encarregou Oneyda Alvarenga, que organizou, com o texto da conferencia e com parte da documentação conexa, o volume XIII - Música de Feitiçaria no Brasil - das Obras Completas de Mário de Andrade (Editora Itatiaia/Instituto Nacional do Livro em 1983, p. 23-70). Andrade busca compreender o papel da música, com seus ritmos e formas melódicas distintivas, no transe místico das religiões afro-brasileiras. O texto combina o sabor de suas pesquisas de campo sobre o catimbó no nordeste brasileiro; seus estudos bibliográficos eruditos, muito influenciados pela antropologia evolucionista e difusionista do final do século XIX e inícios do XX; e uma análise da música de macumba carioca do início dos anos 1930 tal como encontrada nos discos da época que o autor coletava e se comprazia em escutar.

    Abstract in English:

    Abstract “The music of sorcery in Brazil” was given as a lecture by Mário de Andrade to the Brazilian Music Association (Associação Brasileira de Música), in Rio de Janeiro, in 1933. The author never managed to complete its revision for publication. This was undertaken by Oneyda Alvarenga, who published the text of the lecture and a series of related documents in Volume XIII - Música de Feitiçaria no Brasil-of the Complete Works of Mário de Andrade (Editora Itatiaia/Instituto Nacional do Livro, 1983, p.23-70). The author is in search for the role of music, with its distinctive rhythms and melodic form, in the mystical trance of Afro-Brazilian religions. The text combines the flavour of his direct research experience in the catimbó of the Brazilian Northeast; his erudite bibliographical studies that were strongly influenced by evolutionary and diffusionist anthropology at the end of the 19th century and beginning of the twentieth; and an analysis of the music of macumba in the Rio de Janeiro around the 1930s as found in the recordings that Andrade so much enjoyed collecting and listening to.
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