Scielo RSS <![CDATA[Revista de História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0034-830920200001&lang=en vol. num. 179 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[WRITING HISTORY IN THE 17<sup>TH</sup> CENTURY: USE OF SPANISH, ITALIAN, AND FRENCH TREATISES BY PORTUGUESE HISTORIANS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100300&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Durante a Época Moderna, o gênero histórico passou a ter um papel relevante na configuração do Estado, sobretudo no processo da Restauração portuguesa na segunda metade do século XVII. Este artigo apresenta uma reflexão acerca das práticas de composição dessas narrativas e o uso das regras ditadas nas preceptivas, em específico as de Cabrera de Córdoba, Agostino Mascardi, San José e Le Moyne. Nesse sentido, o texto trata da maneira como letrados portugueses teceram suas obras utilizando os tratados sobre o gênero histórico.<hr/>Abstract During the Early Modern period, the historical genre came to perform a relevant role in the State’s configuration, chiefly in the Portuguese restoration process, in the second half of the 17th century. This paper presents a reflection upon the composition practices of such narratives, and the use of rules dictated in preceptive literature, specifically the works of Cabrera de Córdoba, Agostino Mascardi, San José, and Le Moyne. Within this scope, the article regards the fashion in which Portuguese scholars wove their works using the treatises on historical genre. <![CDATA[“CUÍCAS AND PANDEIROS FOR STOKOWSKI TO LISTEN!”: THE ALBUM <em>NATIVE BRAZILIAN MUSIC</em> AND THE GOOD NEIGHBOR POLICY (1940-1942)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em 1940, no contexto da chamada Política da Boa Vizinhança, o regente Leopold Stokowski (1882-1977) visitou alguns países da América do Sul em turnê com a All-American Youth Orchestra. Por meio da análise de fontes da imprensa e do acervo documental do Museu Villa-Lobos, o presente artigo pretende iluminar aspectos relacionados à gravação do disco Native Brazilian Music, que reuniu, sob a iniciativa de Stokowski, alguns expoentes da música popular do Rio de Janeiro - como Donga, Pixinguinha e João da Baiana. O trabalho discute o papel desempenhado por músicos na esfera diplomática e argumenta que um dos efeitos da Política da Boa Vizinhança foi criar um jogo especular no qual, apesar da pretensa unidade cultural do continente, a aproximação promoveu discussões sobre identidade nacional, diferença e resistência.<hr/>Abstract In 1940, in the context of the so-called “good neighbor policy,” regent Leopold Stokowski (1882-1977) visited some South American countries on a tour with the All-American Youth Orchestra. Through the analysis of press sources and the Villa-Lobos Museum documentary collection, this article aims to illuminate aspects related to the recording of the album Native Brazilian Music, which brought together, under Stokowski’s initiative, some exponents of popular music from Rio de Janeiro - such as Donga, Pixinguinha, and João da Baiana. The paper discusses the role played by musicians in the diplomatic sphere and argues that one of the effects of the “good neighbor policy” was to create a specular game in which, despite the continent’s alleged cultural unity, the approach fostered discussions about national identity, difference and resistance. <![CDATA[“THE MYSTERY” SHERLOCKISMS: DETECTIVE FICTION AND HUMOR IN BRAZILIAN FIRST REPUBLIC (1907-1928)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste trabalho é analisar o humor na ficção policial brasileira da Primeira República, tomando como fonte principal o romance O mistério, escrito a oito mãos em 1920 por Afrânio Peixoto, Viriato Correia, Medeiros e Albuquerque e Coelho Netto. Nossa tese é que esse romance representa sobretudo a recepção da ficção policial difundida no país desde 1907. Focaremos a recepção dos textos policiais de Conan Doyle por terem marcado a imaginação dos leitores brasileiros. Sherlock Holmes ensejou imitadores de tal modo que suas deduções foram aplicadas pelos leitores de jornal e jornalistas na solução dos crimes noticiados na imprensa, servindo também de modelo à investigação policial, marcada por uma criminologia científica bastante difundida no período. Mostraremos como esses fenômenos estão presentes em O mistério, mobilizados para uma sátira da polícia e da sociedade brasileira.<hr/>Abstract This paper aims to study humour in the First Republic Brazilian detective stories, using as main source the crime novel The mistery, written in 1920 by Afrânio Peixoto, Viriato Correia, Medeiros e Albuquerque and Coelho Netto. Our objective is to show that this novel represents the Brazilian reception of the detective fiction spread in the country since 1907. Our focus is Conan Doyle’s detetive fiction because it so marked Brazilian readers’ imagination. Sherlock Holmes had several imitators in such a way that his deductions were applied by newspaper readers and journalists in crimes reported in press, being also a model to policing inquiry, at that time marked by a widespread scientific criminology. We will show how all these phenomena were represented inside The mistery, used as a satire against police and Brazilian society. <![CDATA[NO PAY, NO GAIN: THE ATTEMPTS TO IMPLEMENT THE PROPAGANDA PAYED BY THE AMERICAN PRESS TO THE BRAZILIAN GOVERNMENT (1930-1945)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O aprimoramento das comunicações nos Estados Unidos, nas primeiras décadas do século XX, tornou a imprensa um importante ator na política, sobretudo no campo da opinião pública. Com isso, jornais e revistas se configuraram vitrines das principais questões do país. Pela importância, a utilização dos jornais e revistas se constituiu instrumento de propaganda externa dos países interessados em aprimorar suas relações com os EUA, sobretudo no período da Segunda Guerra Mundial. Este artigo objetiva compreender, a partir da análise da documentação diplomática, o assédio dos profissionais da propaganda e jornalistas estadunidenses ao governo Vargas (1930-1945) por espaços pagos na imprensa estadunidense com objetivo de criar matérias jornalísticas favoráveis ao Brasil nos Estados Unidos.<hr/>Abstract The improvement of communications in the United States in the first decades of the twentieth century has made the press an important actor in politics, especially in the field of public opinion. With this, newspapers and magazines were configured as windows of the main issues of the country. Importantly, the use of newspapers and magazines became an external propaganda tool for countries interested in improving their relations with the United States, especially during the World War II. This paper aims to understand, from the analysis of the diplomatic documentation, the harassment of the US advertising professionals and journalists to the Vargas government (1930-1945) for spaces paid in the US press in order to create Brazilian friendly news stories in the United States. <![CDATA[“AESTHETICIZATION OF POLITICS” AND “POLITICIZATION OF ART” IN THE USSR: WALTER BENJAMIN AND THE PRODUCTIVIST MOVEMENT (1926-1936)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo objetiva analisar as relações históricas e conceituais entre Walter Benjamin e o movimento produtivista soviético, centrando-se, sobretudo, na relação entre a noção de “politização da arte”, defendida por Benjamin como dispositivo de combate ao fascismo no ensaio “A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica”, de 1936, e a noção de “factografia”, desenvolvida pelo produtivista soviético Sergei Tretiakov a partir de 1927. Sustenta-se, neste texto, que as categorias de “estetização da política” e de “politização da arte” tiveram seu primeiro desenvolvimento conceitual no pensamento de Benjamin a partir de sua viagem à URSS (1926-1927) e do seu contato com o pensamento produtivista.<hr/>Abstract This article analyzes the historical and conceptual links established between Walter Benjamin and the Soviet productivist movement, focusing on the relation between the notion of “politicization of art” - defended by Benjamin as a device to combat fascism in the essay “The work of art in the age of mechanical reproduction” of 1936 -, and the notion of “factography”, developed by the Soviet productivist Sergei Tretiakov from 1927 onwards. It is argued in this text that the categories of “aestheticization of politics” and of “politicization of art” had their first conceptual development in Benjamin’s thinking from his trip to the USSR (1926-1927) and from his contact with the productivist thought. <![CDATA[THE TWO FATES OF PORTUGAL: THE PORTUGUESE IMAGERY ISSUE IN ITS DIALOGUE WITH EUROPE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo parte de representações contidas no romance A jangada de pedra, de José Saramago, lançado no ano do ingresso de Portugal na Comunidade Econômica Europeia, para revisitar o conceito de “imagologia” de Eduardo Lourenço. Tenta-se compreender como episódios traumáticos da história portuguesa deram origem, no passado, a projetos iberistas e à produção de uma autoimagem diminuída de Portugal, em particular no que se refere à sua posição no concerto europeu de nações. Produz-se uma crítica quanto à operacionalidade do conceito de Lourenço, atentando para suas fragilidades intrínsecas, e se adota - também com base na história de Portugal, mas a partir de uma visão mais abrangente - postura moderadora, em dissonância com o posicionamento do Prêmio Nobel português. O texto é uma tentativa de estabelecer um diálogo entre História das Ideias e História tout court, no intuito de enriquecer a análise sobre o lugar que ocupa Portugal na Europa.<hr/>Abstract The article stems from representations from José Saramago’s novel The stone raft released in the year when Portugal joined the European Economic Community, to revisit Eduardo Lourenço’s concept of “imagery”. It is an attempt to understand how traumatic episodes of the Portuguese history gave birth, in the past, to Iberian projects and to a diminished Portuguese self-image, especially in relation to Portugal’s position amongst the other European countries. A criticism is made as to the functionality of Lourenço’s concept, paying attention to its inherent fragilities and having a moderating attitude also based in Portugal’s history, but stemming from a broader view, in contrast with the position of the Portuguese Nobel Prize winner. The text tries to establish a dialogue between History of Ideas and History tout court with the purpose of enriching the analysis about Portugal’s place in Europe. <![CDATA[THATCHERISM AND CITIZENSHIP: REASONS FOR THE RISE OF THE CONCEPT OF ACTIVE CITIZENSHIP IN THE LATE 1980]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo examina o surgimento do discurso conservador de active citizenship na administração da primeira-ministra britânica, Margaret Thatcher, no final da década de 1980. A análise investiga as razões de curto prazo que levaram à fabricação deste discurso, o qual emergiria como resposta a um clima de crescente disputa ideológica - consequência de visões distintas sobre a relação entre indivíduo e Estado e seus respectivos papéis, atribuições e deveres - e contestação popular, que alcançariam seu auge com as reformas no Welfare State britânico, na terceira administração Thatcher. Portanto, argumenta-se que o discurso de active citizenship não seria uma consequência direta dos graves problemas sociais britânicos, mas antes uma resposta ao acirramento ideológico do final da década, que chegaria ao seu clímax pela junção de diferentes e emergentes fatores contemporâneos.<hr/>Abstract This article explores the emergence of the conservative active citizenship discourse under the British Prime Minister Margaret Thatcher’s administration in the late 1980s. The analysis investigates how short-term reasons would lead to the fabrication of this discourse, which emerges in response to a climate of crescent ideological tension - a consequence of distinct views regarding the relationship between individual and the State, as well as their respective roles, duties and assignments - and popular resistance, which would reach its peak with Thatcher’s reforms in the British welfare State. Therefore, this article arguments that the speech of active citizenship is not a straightforward response to British social problems, would rather be a response to the ideological excitement of the end of the decade, which would come to its climax by the putting together different and emerging contemporary factors. <![CDATA[<em>BRASIL ILUSTRADO</em> (1877-1878) AND FÉLIX FERREIRA: USEFUL KNOWLEDGE ON BEHALF OF THE NATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo tem por objeto o periódico Brasil Ilustrado: arquivo de conhecimentos úteis, lançado no Rio de Janeiro em janeiro de 1887. Além de localizar a folha no rol das muitas publicações ilustradas que surgiram ao longo do século XIX, trata-se de precisar a sua natureza, o projeto editorial, as razões que motivaram seus idealizadores e analisar o conteúdo difundido, em termos textuais e imagéticos. Especial destaque merece Félix Ferreira, que efetivamente respondeu pela direção do periódico. No mesmo momento, os leitores tinham a oportunidade de adquirir outro mensário, A Ilustração (1884-1892), impresso em Paris e que regularmente chegava a Lisboa e ao Rio de Janeiro a partir do porto de Bordeaux. A confrontação dos dois impressos convida a refletir acerca das condições de produção de estampas na capital do Império, num momento em que se afigurava urgente obter métodos baratos, rápidos e eficientes de reprodução da informação visual, cuja demanda cresceu de maneira muito significativa ao longo do Oitocentos.<hr/>Abstract The article analyzes the periodical Brasil Ilustrado: arquivo de conhecimentos úteis, released in Rio de Janeiro in January 1887. In addition to establish its place among the many illustrated publications that emerged throughout the nineteenth century, we intend to identify its nature, its editorial project, the reasons that motivated its owners to take forward the idea and analyze its textual and iconographic content. Particular attention is given to Félix Ferreira, who was effectively responsible for the journal’s direction. At the same time, readers in Brazil had the opportunity to acquire another monthly journal, A Ilustração (1884-1892), printed in Paris and regularly arriving in Lisbon and Rio de Janeiro from the harbor of Bordeaux. The confrontation of the two periodicals invites us to reflect on the printing conditions in the capital of the Empire, at a time when it was urgent to obtain inexpensive, fast and efficient methods of reproduction of visual information, whose demand grew in a very significant way during the nineteenth century. <![CDATA[VISUAL CULTURE AND MONEY FORGERY: THE TRAJECTORY OF THE PHOTOGRAPHER VICTOR TELLES - 1861-1906]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100308&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute a falsificação de dinheiro pelo viés da história pessoal de um de seus grandes ícones no século XIX: o fotógrafo Victor Telles. Para tanto, propõe-se um estudo da trajetória do português naturalizado brasileiro e seu envolvimento em acusações de falsificação de dinheiro no Brasil e em Portugal no final do século XIX. Propõe-se compreender a implicação de Victor Telles na falsificação de papel-moeda, tendo em vista a cultura visual vigente e as práticas fotográficas do período.<hr/>Abstract This article discusses money forgery by addressing the personal trajectory of one of its main icons in the nineteenth century: the photographer Victor Telles. To do so, I begin by outlining an analysis of the photographer’s personal trajectory, who was born Portuguese and naturalized Brazilian, and his involvement in several charges of forgery both in Brazil and Portugal at the end of the nineteenth century. I aim to understand the implications of Victor Telles in the forgery crime, focusing on the prevailing visual culture at that time, as well as the photographic practices in the same context. <![CDATA[BARRICADES IN NEWSPAPERS’ PAGES FOOTERS: POPULAR REVOLT AND POLITICAL CITIZENSHIP IN <em>GAZETA DE NOTICIAS</em> (1880)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em abril de 1880, a Gazeta de Noticias deu início à publicação d’O livro verde, do húngaro Mór Jokai. Repleto de movimentos conspiratórios, o romance-folhetim contava a história da “Insurreição Dezembrista”, ocorrida na Rússia em 1825 contra a coroação do czar Nicolau I, tematizando os riscos das grandes agitações sociais. Em meio aos ecos do “Motim do Vintém”, o romance chegava ao Brasil num momento de intensas disputas políticas acerca de uma nova reforma eleitoral. Em diálogo com as notícias internacionais sobre os atentados ao czar Alexandre II e a anistia concedida na França aos integrantes da Comuna de Paris, a proposta deste artigo é mostrar como a escolha do folhetim de Jokai serviu para pautar temas caros à intelectualidade brasileira naquele final de século, tais como o dilema entre reforma e revolução. Pretende-se realizar uma análise que enfatize tanto a articulação do folhetim com outros conteúdos do jornal quanto o uso da literatura como espaço de intervenção social e política.<hr/>Abstract In April 1880, the Brazilian journal Gazeta de Noticias began the publication of The green book written by the Hungarian Mór Jokai. Filled with conspiratorial movements, the Roman-feuilleton told the story of the “Decembrista Revolt”, which took place in Russia in 1825 against the coronation of Tsar Nicholas I, thematizing the risks of great social upheavals. Amid the echoes of the “Vintém Revolt”, the novel arrived in Brazil at a moment of intense political disputes on a new electoral reform. In a dialogue with the international news about the attacks on Tsar Alexander II and the amnesty granted in France to the members of the Paris Commune, the proposal of this article is to show how the Jokai’s novel served to the Brazilian intellectuality debate subjects such as the dilemma between reform and revolution in that end of century. It is aimed to carry out an analysis that emphasizes both the articulation between the novel and other journal contents and the use of literature as a space for social and political intervention. <![CDATA[TIME AND SPACE IN THE PRODUCTION OF A MODERN TERRITORY: THE “PÁTRIA CEARENSE” IN THE CARTOGRAPHY OF FRANCISCO SATURNINO RODRIGUES DE BRITO (1892)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100310&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nos quarenta dias em que esteve no Ceará a serviço da Estrada de Ferro de Baturité, Francisco Saturnino Rodrigues de Brito mapeou o território e relatou seu parecer sobre o melhor percurso para o prolongamento dessa ferrovia, que deveria atravessar as terras cearenses e chegar até as margens do rio São Francisco, em Pernambuco. Nessa documentação, o engenheiro, convencido de sua obrigação para com a pátria brasileira e o progresso do país, definiu as marcas para a produção de um território moderno, que aliasse o Ceará à rapidez e eficiência dos moldes europeus ocidentais. Suas colocações, via de regra, apresentaram um olhar preconceituoso sobre a realidade observada, classificando o diferente como desigual e inferior. Trata-se de farta documentação a partir da qual é possível refletir sobre os projetos de modernização para o Brasil do final do século XIX e início do XX.<hr/>Abstract In the forty days he was in Ceará, Brazil, at the service of the Baturité Railway, Francisco Saturnino Rodrigues de Brito mapped the territory and reported an opinion on the best route for the extension of said railroad, which should cross Ceará lands and reach the banks of the São Francisco river, in Pernambuco. In this documentation, the engineer, convinced of his obligation to the Brazilian nation and the country’s progress, defined the marks for the production of a modern territory, which would ally Ceará to the speed and efficiency of the Western European molds. His affirmations, as a rule, presented a prejudiced look on the reality he observed, classifying anything different as uneven and inferior. This is a plentiful documentation from which it is possible to reflect on the modernization projects for Brazil of the late nineteenth and early twentieth centuries. <![CDATA[SLAVES AS COLLATERALS, CAMPINAS - 1865-1874]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo tem por objetivo analisar o crédito por meio das escrituras públicas de empréstimo a juros com obrigações hipotecárias no município de Campinas, de 1865 a 1874, transcritas do Livro n. 2, “Inscrições de Hipotecas Especiais”. A análise concentra-se na propriedade escrava fornecida pelos devedores aos credores para assegurar o empréstimo. Procuramos analisar a composição dos escravos hipotecados, de acordo com sexo, origem, idade, e a riqueza patrimonial e ocupação dos principais devedores e credores hipotecários.<hr/>Abstract The article aims at analyzing credit based on notarial deeds on loans, pledged by public mortgage, in the county of Campinas, Province of São Paulo, from 1865 to 1874. The information is based on the general mortgage register - Book n. 2 - denominated ‘Inscrições de Hipotecas Especiais’. The analysis concentrates on the role of slave property as collateral in the mortgage market. We showed the composition of the collateralized slaves in terms of sex, origin and age, and the wealth and occupations of creditors and debtors. <![CDATA[“THROUGH THE CALMS AND CONTRARY WINDS”: THE TRAJECTORY OF FRANCISCO DE MELLO FRANCO IN RIO DE JANEIRO, 1817-1823]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo analisa os anos finais da trajetória de Francisco de Mello Franco (1757-1823), tomando como ponto de partida sua participação como primeiro médico da comitiva que acompanhou a arquiduquesa Leopoldina em viagem ao Rio de Janeiro, onde uniu-se ao príncipe Pedro de Alcântara, futuro D. Pedro I. Natural de Paracatu, Minas Gerais, Mello Franco realizou estudos médicos na Universidade de Coimbra e construiu sólida carreira em Lisboa como médico da Câmara Real, membro da Academia de Ciências e autor de conhecida produção intelectual. A análise privilegia as redes de sociabilidade e as articulações políticas e familiares que envolveram sua chegada e estadia no Brasil. Assim, procura-se enfatizar essas questões como elementos indissociáveis da trajetória intelectual de personagens com o seu perfil e que revelam aspetos na maior parte das vezes inacessíveis à mera análise de suas obras.<hr/>Abstract This paper analyzes the final years of the brazilian physician Francisco de Mello Franco in Brasil between 1817 and 1823. Born in Paracatu, Minas Gerais Mello Franco studied medicine at the University of Coimbra and built a solid career in Lisbon as doctor of the Royal Chamber, member of the Academy of Sciences and author of well-known medical works. After more than 40 years abroad he has left Lisbon to move to Rio de Janeiro as the first doctor of the archduchess Leopoldina on her travel to marry the Prince Pedro de Alcântara. The analysis privileges the sociability networks and political and family articulations that have involved his life in Brazil. It aims to emphasize these issues as inseparable elements of the intellectual trajectory of intelectuals of that time revealing aspects that are often inaccessible to the mere analysis of their works. <![CDATA[FOR A SOFT REVOLUTION IN THE FIELDS: MEANINGS OF THE POLITICAL VOCABULARY OF ANTONIO CALLADO’S REPORTS ON THE NORTHEAST (1959-1960)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo pretende explorar possíveis relações entre a história da imprensa e a história dos movimentos sociais no campo no Brasil. Para tanto, analisará uma série de reportagens de Antonio Callado sobre o Nordeste e as Ligas Camponesas publicadas no jornal Correio da Manhã, em 1959, e reunidas no livro Os industriais da seca e os “galileus” de Pernambuco um ano depois. Tal obra tem sido desde então tomada por historiadores e cientistas sociais como fonte central de informações para o estudo daquele período. Entretanto, essas matérias ainda não receberam um estudo específico que procure esclarecer suas condições de produção e seus objetivos políticos. Desse modo, esta análise pretende, ao levar em conta as referidas matérias em seu suporte original e os editoriais do Correio da Manhã que as comentaram, deter-se sobre essas questões. Isso talvez permita avaliar o papel das escolhas individuais de Callado e das forças sociais que convergiram para a confecção daquelas reportagens, bem como alguns dos significados do vocabulário político presente nelas.<hr/>Abstract This article aims to explore possible relations between the history of press and the history of rural social movements in Brazil. To do so, it will analyze a series of news reporting from Antonio Callado concerning the north-east region and the Peasant Leagues. They were first published in the daily newspaper Correio da Manhã in 1959 and printed together in the book Os industriais da seca e os “galileus” de Pernambuco (“The entrepreneurs of drought and the ‘Galileans’ from Pernambuco”) one year later. Since then, this work has been taken by historians and social scientists as a major source of information to study that period. However, these reportings have not yet received a specific study that might shed light on their conditions of production and their political objectives. Therefore, this analysis intends, by considering the news reportings published originally in the newspaper and the editorials that commented on them, to think through these questions. This approach might assess the role of Callado’s individual choices and the social forces that converged to produce those texts, as well as some of the meanings of their political vocabulary. <![CDATA[CÉSAR LATTES, JOSÉ LEITE LOPES AND THE SCIENTIFIC NATIONALISM IN BRAZIL IN THE 1940<sup>S</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-83092020000100314&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisamos as ideias do grupo de físicos reunido em torno de César Lattes, que tinha nas propostas de José Leite Lopes o núcleo de uma concepção que via a ciência como base de um projeto nacional desenvolvimentista. Leite Lopes falava, publicamente, sobre a responsabilidade do cientista diante dos problemas do país, e, privadamente, o grupo formulava estratégias para ampliar o número de polos de ensino e pesquisa no Brasil. Ao analisar cartas, discursos e entrevistas destes físicos, percebe-se uma noção de pertencimento à coletividade brasileira mediada pela ciência que impulsionou o surgimento de uma identidade científica nacional, culminando na criação do Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (CBPF), em 1949, e do Conselho Nacional de Pesquisas (CNPq), em 1951. Sugerimos o uso da categoria “nacionalismo científico” como chave interpretativa da manifestação e tomada de consciência deste sentimento, que levou os sujeitos históricos a agirem na realidade para a materialização institucional da prática da física no CBPF atrelada à ciência como matéria de Estado no CNPq.<hr/>Abstract We analyze the ideas of a group of physicists gathered around César Lattes, which had in the proposals of José Leite Lopes the core of a conception that understood science as the base of a national developmentalist project. At the same time Leite Lopes publicly spoke about the responsibility of the scientists regarding the problems of the country, the group was privately formulating strategies to expand the number of research and teaching centers in Brazil. Analyzing letters, speeches and interviews of these physicists, it is possible to observe a sense of belonging to the Brazilian society mediated by science, which stimulated the emergence of a national scientific identity, culminating in the creation of the Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (CBPF), in 1949, and of the Conselho Nacional de Pesquisas (CNPq), in 1951. We suggest the use of the “scientific nationalism” category as the interpretative key of the manifestation and awareness of this feeling, which led the historical actors to act on the reality to institutionalize the practice of physics through CBPF, linked to the concept of science as a State issue through CNPq.