Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Ciências do Esporte]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-328920210001&lang=en vol. 43 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Educação Física e Ciências do Esporte no tempo presente: defender vidas, afirmar as ciências]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100100&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Beautiful game or ugly game: what is it and how can we quantify it?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100200&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo desse estudo foi identificar quais variáveis quantitativas de uma partida de futebol são relacionadas à classificação de jogo bonito ou feio. A partir dos indicadores de desempenho disponíveis no site oficial da FIFA, selecionamos quatro jogos da Copa do Mundo de 2018 com características distintas. Os jogos foram assistidos por dez participantes que, em um questionário semiestruturado, apontaram os indicadores de desempenho que influenciaram o julgamento estético da partida. O jogo bonito foi associado à grande quantidade de finalizações, chances de gols e passes certos. A ausência destes mesmos indicadores foi importante para a classificação dos jogos como feios. As variáveis quantitativas identificadas nesse estudo avançam com o debate sobre futebol e estética.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to identify the quantitative variables of a football match associated to the classification of a beautiful or ugly game. Based on the performance indicators 2018 FIFA World Cup, we selected four games with different characteristics. The games were watched by ten participants who pointed out the performance indicators that influenced the aesthetic judgment of the game. A semi-structured questionnaire was used for data collection. The beautiful game was associated with a large number of shots, shots on goal and pass accuracy. The absence of these same indicators was important for classifying the games as ugly. The quantitative variables identified in this study advance the debate on football and aesthetics.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio fue identificar qué variables cuantitativas de un partido de fútbol están relacionadas con la clasificación de un juego bello o feo. Hemos seleccionado cuatro juegos de la Copa Mundial 2018 con diferentes características de los indicadores de rendimiento. Los juegos fueron observados por diez voluntarios que, en un cuestionario semiestructurado, señalaron los indicadores de rendimiento que influyeron en el juicio estético del juego. El juego bello se asoció con la gran cantidad de presentaciones, posibilidades de goles y pases ciertos. La ausencia de estos mismos indicadores fue importante para clasificar los juegos como feos. Las variables cuantitativas identificadas en este estudio avanzan el debate sobre el fútbol y la estética. <![CDATA[The television construction of MMA: the TUF Brasil program and the fighter's humanization process]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As artes marciais mistas (MMA) são um esporte criado e modificado em associação com a mídia, cujo principal expoente são os eventos do UFC. O objetivo foi descrever e analisar o programa televisivo The Ultimate Fighter (TUF) Brasil. A pesquisa caracterizou-se como um estudo de caso que empregou uma etnografia de tela, de forma a descrever e interpretar sentidos ali produzidos. A análise do reality show TUF Brasil construiu três categorias: o programa, estrutura e regras; as técnicas, treinos, lutas e estratégias de esportivização; e os dramas pessoais/familiares e o processo de “humanização” do lutador. O programa impulsiona o processo de esportivização do MMA ao aliar elementos técnico-táticos das lutas com narrativas e dramas dos sujeitos.<hr/>ABSTRACT Mixed martial arts (MMA) is a sport created and modified in association with the media, whose main exponent are UFC. The objective was to describe and analyze The Ultimate Fighter (TUF) Brazil. The research was characterized as a case study that used screen ethnography, in order to describe and interpret meanings. The analysis of TUF Brasil built three categories: the program, structure and rules; techniques, training, fights and sportization strategies; and the personal/family dramas and the “humanization” process of the fighter. The program boosts the sportization process of MMA by combining technical-tactical elements of the contests with the subjects' narratives and dramas.<hr/>RESUMEN Las artes marciales mixtas (MMA) son un deporte creado y modificado en asociación con medios de comunicación, cuyo principal exponente es el UFC. El objetivo fue describir y analizar el programa de televisión The Ultimate Fighter (TUF) Brasil. La investigación se caracterizó como estudio de caso que utilizó la etnografía en pantalla, con el fin de describir e interpretar los significados. El análisis construyó tres categorías: el programa, la estructura y las reglas; técnicas, entrenamientos, luchas y estrategias de deportización; y los dramas personales/familiares y el proceso de “humanización” del luchador. El programa impulsa el proceso de deportización de MMA al combinar elementos técnico-tácticos de las luchas con las narrativas y dramas de los sujetos. <![CDATA[“I have missing of that time”: memories about after school sports of Curitiba (1980-1990)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente estudo visou retratar a prática do esporte escolar extracurricular em escolas particulares de Curitiba-PR, entre os anos de 1980 e 1990. O método de investigação utilizado foi a História Oral. Para tanto, foram ouvidos atletas, técnicos e gestores que o vivenciaram. Dentre os achados da pesquisa destacam-se: a Copa Intercolegial Itaú marca a memória dos entrevistados como símbolo do esporte escolar curitibano da época, assim como o Ginásio do Tarumã como local de memória; o esporte é tido como puro e benevolente pelos entrevistados, destacando a sua importância na formação humana; alguns nomes de protagonistas do esporte nacional passaram pelas quadras escolares curitibanas.<hr/>ABSTRACT The present study portrayed the practice of performance school sports in private schools in Curitiba-PR, between 1980 and 1990. The research method used was Oral History. For doing so, Managers, coaches, and athletes who actively participated in the process were interviewed. Among the research findings, the following stand out: the Copa Intercolegial Itaú marks the memory of the interviewees as a symbol of the school sports of Curitiba at the time, as well as the Ginásio do Tarumã as a place of memory; sport is seen as pure and benevolent by the interviewees, highlighting its importance in human formation; some names of protagonists of the national sport passed through the school courts in Curitiba.<hr/>RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo retratar la práctica de deportes escolares extracurricular en escuelas privadas en Curitiba-PR, entre 1980 y 1990. El método de investigación utilizado fue Historia Oral. Con este fin, se escucharon gerentes, atletas y entrenadores que lo escucharon. Entre los hallazgos de la investigación se destacan: la Copa Intercolegial Itaú marca la memoria de los entrevistados como símbolo del deporte escolar de Curitiba en ese momento, así como el Ginásio do Tarumã como lugar de memoria; el deporte es visto como puro y benevolente por los entrevistados, destacando su importancia en la formación humana; algunos nombres de protagonistas del deporte nacional pasaron por las canchas escolares de Curitiba. <![CDATA[Use of ict in school Physical Education classes in teaching and teaching dynamic units]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo desta pesquisa foi elaborar, implementar e avaliar unidades didáticas de atletismo e dança no 6° ano do ensino fundamental, por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) em uma escola pública. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com enfoque colaborativo, tendo a participação de uma professora e uma turma do 6° ano. Os alunos demonstraram interesse e domínio das tecnologias e foram os protagonistas nas aulas. Quanto à professora, o estudo contribuiu para uma percepção diferente desta no uso das TIC, e de novas metodologias de ensino nas aulas de Educação Física escolar (EFE). Conclui-se que as tecnologias podem ser aliadas na prática pedagógica do professor de Educação Física desde que ocorra intervenção pedagógica na sua utilização.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to design, implement, and evaluate didactic units of athletics and dance in the 6th year of elementary school, through Information and Communication Technologies in a public school. It is a qualitative research, with a collaborative focus, with the participation of a teacher and a class from the 6th year. The students showed interest and mastery of the technologies and were the protagonists in the classes. As for the teacher, the study contributed to a different perception of this in the use of ICT, and new teaching methodologies in school Physical Education (EFE) classes. It is concluded that the technologies can be combined in the pedagogical practice of the Physical Education teacher as long as there is a pedagogical intervention in its use.<hr/>RESUMEN El objetivo de esta investigación fue elaborar, implementar y evaluar unidades didácticas de atletismo y danza en el sexto año de la escuela primaria, a través de las Tecnologías de la Información y Comunicación en una escuela pública. Fue una investigación de abordaje cualitativa que tuvo un enfoque colaborativo con la participación de una profesora y una clase del sexto año. Los alumnos mostraron interés, dominio de las tecnologías y fueron los protagonistas de las clases mientras que para la profesora, el estudio contribuyó a una percepción diferente del uso de las TIC así como de nuevas metodologías de enseñanza en las clases de Educación Física. Se concluye que las tecnologías pueden combinarse en la práctica pedagógica del maestro de Educación Física siempre que haya una intervención pedagógica en su uso <![CDATA[Systematization of gymnastic knowledge in physical education classes in reference schools in the middle school of the state of Pernambuco]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo analisou a sistematização da Ginástica nas aulas de Educação Física, procurando refletir sobre a necessidade de existir uma sequência do ensino visando às aprendizagens dos estudantes. A investigação ocorreu a partir de uma pesquisa qualitativa, em que foram utilizados questionários, entrevistas e observações. Constatou-se que as dificuldades e problemáticas presentes no contexto escolar são diversas. Identificou-se, ainda, que mesmo diante da complexa realidade nas escolas, existe a preocupação com o ensino do conhecimento Ginástica de maneira sistematizada. Desta forma, tal preocupação tem contribuído com a formação dos estudantes das escolas investigadas, mediante as alternativas e ações criadas pelos professores para a sistematização da Ginástica.<hr/>ABSTRACT The study analyzed the systematization of Gymnastics in Physical Education classes, seeking to reflect on the need for sequence of teaching aimed at students' learning. The investigation took place from a qualitative research, in which questionnaires, interviews and observations were used. It was found that the difficulties and problems present in the school context are diverse. It was also identified that despite the complex reality in schools, there is a concern with teaching Gymnastics knowledge in a systematic way. In this way, this concern has contributed to the training of students in the investigated schools, through the alternatives and actions created by teachers to systematize Gymnastics.<hr/>RESUMEN El estudio analizó la sistematización de las clases de Gimnasia en Educación Física, buscando reflexionar sobre la necesidad de una secuencia de enseñanza. La investigación se realizó a partir de una investigación cualitativa, en la que se utilizaron cuestionarios, entrevistas y observaciones. Se encontró que las dificultades y los problemas presentes en el contexto escolar son diversos. También se identificó que, a pesar de la compleja realidad en las escuelas, existe la preocupación de enseñar el conocimiento de gimnasia de manera sistemática. De esta manera, esta preocupación ha contribuido a la formación de los estudiantes en las escuelas investigadas, a través de las alternativas y acciones creadas por los docentes para sistematizar la gimnasia. <![CDATA[Prevalence of premenstrual syndrome and its psychological effects among university students who participate and do not participate in resistance training]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The study aimed to investigate the prevalence and effects of premenstrual syndrome (PMS) on the psychological factors of university students who do and do not participate in resistance training. The initial sample consisted of 81 participants, and the prevalence of PMS was 64.2%. Forty women diagnosed with PMS were divided into two groups: women who participated in (GP) and did not participate in (GNP) resistance training. The intergroup comparison showed significant differences (with higher scores in the GNP) in the items: difficulty concentrating, lack of energy, and feeling under pressure, and they reported a greater influence of the symptoms on their family relationships. It is concluded that women who participate in resistance training have reduced indicators of some psychological symptoms of PMS.<hr/>RESUMO O estudo objetivou investigar a prevalência e os efeitos da Síndrome Pré-Menstrual (SPM) nos fatores psicológicos de universitárias praticantes e não praticantes de treinamento resistido. A amostra inicial consistiu em 81 participantes, e a prevalência da SPM foi de 64,2%. Quarenta mulheres diagnosticadas com SPM foram divididas em dois grupos: praticantes (GP) e não-praticantes (GNP) de treinamento resistido. A comparação intergrupos apresentou diferenças significativas (com maiores escores do GNP) referentes aos itens: dificuldade de concentração, falta de energia, e sentindo-se sob pressão, tendo maior interferência dos sintomas em seus relacionamentos familiares. Conclui-se que mulheres praticantes de treinamento resistido apresentam indicadores reduzidos de alguns sintomas psicológicos da SPM.<hr/>RESUMEN El objetivo fue investigar la prevalencia y los efectos del síndrome premenstrual (SPM) sobre los factores psicológicos de las universitarias que practican y no practican el entrenamiento de resistencia. La muestra inicial consistió en 81 mujeres, y la prevalencia del SPM fue del 64,2%. Cuarenta mujeres diagnosticadas con SPM se dividieron en dos grupos: practicantes (GP) y no practicantes (GNP) de entrenamiento de resistencia. La comparación intergrupal mostró diferencias significativas (con puntajes de GNP más altos) con respecto a: dificultad para concentrarse, falta de energía y sentirse bajo presión, con una mayor interferencia de síntomas en sus relaciones familiares. Las mujeres que practican el entrenamiento de resistencia han reducido los indicadores de algunos síntomas psicológicos del SPM. <![CDATA[Physical Education teacher’s concerns along the career development]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do estudo foi pontuar as preocupações relacionadas ao exercício da docência dos professores de EF conforme os diferentes ciclos de desenvolvimento profissional. Participaram 20 professores de Educação Física da Educação Básica da cidade de Maringá – PR, sendo a coleta de dados realizada por meio de uma entrevista semiestruturada a qual foi avaliada pela análise de conteúdo. Os resultados demonstraram que os professores com menor tempo de experiência docente eram mais preocupados consigo, ocorrendo a sua diminuição com o avançar da carreira. Os docentes com maior experiência demonstraram preocupações em relação ao desenvolvimento e ao impacto das tarefas realizadas. Conclui-se que os professores eram mais preocupados com o resultado da sua ação pedagógica e com as tarefas que envolvem a prática docente do que com a sobrevivência no ambiente de trabalho.<hr/>ABSTRACT The aim of the study was to analyze the concerns of Physical Education teachers according to the professional development cycles. Data collection was carried out through a semi-structured interview with 20 teachers from Maringá (Brazil), which was evaluated by content analysis. The results showed that teachers with less teaching experience were more concerned with the self-dimension and this concern decreases as their career progressed. Teachers with more experience showed concerns about the development and impact of the tasks performed. It was concluded that the teachers were more concerned with the result of their pedagogical action and with the tasks that involve teaching practice than with the survival in the work environment.<hr/>RESUMEN El estudio analizó las preocupaciones de docentes de Educación Física según los ciclos de desarrollo profesional. Participaron 20 profesores de Maringá (Brasil), siendo aplicada una entrevista semi estructurada, que fue evaluada por medio del análisis de contenido. Los resultados demostraron que los profesores con menor experiencia docente eran más preocupados consigo mismo, ocurriendo una disminución de esa preocupación con el pasar del tiempo de carrera. Los docentes con mayor experiencia demostraron preocupaciones en relación al desarrollo y al impacto de las tareas realizadas. Se concluye que los profesores eran más preocupados con el resultado de su acción pedagógica y con las tareas relacionadas a la práctica docente que con la sobrevivencia en el ambiente de trabajo. <![CDATA[Immanence and language plan: what may be able to be done in the bodily movement practices field]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A partir do conceito de imanência em sua leitura deleuziana, este trabalho objetivou pensar a criação de si como forma de afirmar nossa existência e nosso desejo. O exercício analítico realizado discutiu o aspecto problemático de se justificar a linguagem por seu caráter hermenêutico e seus reflexos em nossa potência de agir. Esse é o resultado de uma produção subjetiva que, ao capturar o desejo, nos distancia daquilo que “podemos” e acaba por diminuir nossa capacidade de ação no mundo das práticas corporais de movimento.<hr/>ABSTRACT Based on the concept of immanence in its Deleuzian reading, this work aimed to think about the creation of ourselves as a way of affirming our existence and our desire. The conducted analytical exercise discussed the problematic aspect of justifying language by its hermeneutic character and its reflexes on our power to act. This is the result of a subjective production, by capturing the desire, that distances us from what may be able to be done and ends up decreasing our capacity for action in the world of body movement practices.<hr/>RESUMEN Partiendo del concepto de inmanencia en su lectura deleuziana, el objetivo de este trabajo es pensar “la creación de si” como una forma de afirmar nuestra existencia y nuestro deseo. El ejercicio analítico realizado discutió el aspecto problemático de justificar el lenguaje por su carácter hermenéutico y sus reflejos sobre nuestra capacidad de actuar. Ese es el resultado de una producción subjetiva que, al capturar el deseo, nos aleja de ese que “podemos” y acaba por disminuir nuestra capacidad de actuación en el mundo de las prácticas corporales de movimientos. <![CDATA[The performance of the São Sebastião revelry in the Quilombola Magalhães Community]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa analisou os aspectos simbólicos do ritual de Folia de São Sebastião da Comunidade Quilombola Magalhães. Valeu-se de uma perspectiva etnográfica para interpretar as performances dos foliões, entendidas como técnicas corporais eficazes e simbolicamente prestigiosas que se ancoram nas tradições do grupo social. A folia é um ritual caracterizado pela dádiva, na qual suas trocas/intercâmbios ocorrem através do símbolo na sua menor unidade, ou seja, a bandeira. Nessa folia, a bandeira não é uma mera representação do santo perante os homens, mas ele em si. A Folia de São Sebastião é uma performance complexa no interior da tradição cultural desta comunidade e que representa as relações de poder, parentesco e afinidade desse grupo familiar.<hr/>ABSTRACT This research analyzed the symbolic aspects of the Folia de São Sebastião ritual of the Quilombola Magalhães Community. It used an ethnographic perspective to interpret the performances of revelers, understood as effective and symbolically prestigious body techniques that are anchored in the traditions of the social group. The revelry is a ritual characterized by the gift, in which its exchanges / exchanges occur through the symbol in its smallest unit, that is, the flag. In this revelry, the flag is not a mere representation of the saint before men, but he himself. The Folia de São Sebastião is a complex performance within the cultural tradition of this community and represents the power, kinship and affinity relationships of this family group.<hr/>RESUMEN Esta investigación analizó los aspectos simbólicos del ritual Folia de São Sebastião de la Comunidad Quilombola Magalhães. Utilizó una perspectiva etnográfica para interpretar las actuaciones de los juerguistas, entendidas como técnicas corporales efectivas y simbólicamente prestigiosas de las tradiciones del grupo social. La juerga es un ritual caracterizado por el regalo, en el cual sus intercambios ocurren a través del símbolo en su unidad más pequeña, es decir, la bandera. En esta juerga, la bandera no es una mera representación del santo ante los hombres, sino él mismo. La Folia de São Sebastião es una actuación compleja dentro de la tradición cultural de esta comunidad y representa el poder, el parentesco y las relaciones de afinidad de este grupo familiar. <![CDATA[Public leisure and sport equipment: the institutional scenario of municipalities that implemented the Programa Esporte e Lazer da Cidade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo buscou analisar os equipamentos públicos de lazer e esporte dos municípios que implementaram o PELC entre 2013 e 2017. Para isso, aplicou-se um questionário digital aos 105 municípios elegíveis, analisando os dados por estatística descritiva. Identificou-se a prevalência de instalações destinadas aos esportes coletivos e às ginásticas - o que também se materializou na concepção de novos equipamentos. Verificou-se a necessidade de se qualificar serviços auxiliares como estacionamento para automóveis e bicicletas, postos de hidratação, banheiros / vestiários públicos. Conclui-se que a passagem do PELC pelas cidades pode induzir reflexões sobre relações indissociáveis entre os equipamentos públicos e a garantia de direitos sociais.<hr/>ABSTRACT The study aimed to analyze the public leisure and sports equipment of the municipalities that implemented the PELC between 2013 and 2017. For this, a digital questionnaire was applied to the 105 eligible municipalities, analyzing the data by descriptive statistics. The prevalence of equipments for collective sports and gymnastics was identified - which also materialized in the design of new areas. It was verified the need to qualify ancillary services such as parking for cars and bicycles, hydration stations, toilets / public changing rooms. It is concluded that the passage of PELC through cities can induce reflections on inseparable relations between public equipment and the guarantee of social rights.<hr/>RESUMEN El estudio tuvo como objetivo analizar el ocio público y el equipamiento deportivo de los municipios que implementaron el PELC entre 2013 y 2017. Para ello, se aplicó un cuestionario digital a los 105 municipios elegibles, analizando los datos mediante estadísticas descriptivas. Se identificó la prevalencia de instalaciones para deportes colectivos y gimnasia, que también se materializó en el diseño de nuevas estructuras. Se verificó la necesidad de calificar servicios auxiliares tales como aparcamiento para coches y bicicletas, estaciones de hidratación, baños / vestuarios públicos. Se concluye que el paso de PELC por las ciudades puede inducir reflexiones sobre las relaciones inseparables entre el equipamiento público y la garantía de los derechos sociales. <![CDATA[Arguments for recognizing athletes as civil public workers: beyond dual career]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El deporte es una actividad que se práctica de forma recreativa o profesional. Quienes lo hacen profesionalmente en ocasiones reciben aportes económicos y logran estudiar una carrera profesional, lo que se conoce como carrera dual. No obstante, hay quienes presentan esta actividad como su trabajo. El objetivo general del estudio fue analizar los argumentos de los deportistas chilenos para referirse a la práctica deportiva como una actividad laboral; el objetivo específico fue reflexionar críticamente sobre el desarrollo de la carrera dual en Chile. Para comprender estos argumentos, se realizó un estudio cualitativo por medio de entrevistas activas semiestructuradas a deportistas de alto rendimiento (DAR) y recreativos, olímpicos y paralímpicos. Los resultados muestran que los atletas demandan reconocimiento como trabajadores públicos por medio de tres argumentos: económico, subordinación y dependencia e identidad. Las conclusiones y discusiones sugieren debatir el reconocimiento de ellos y ellas como trabajadores públicos.<hr/>ABSTRACT Sport is an activity practiced recreationally or professionally. Those who do it professionally occasions receive financial contributions and manage to study a professional career, which is known as a dual career. However, there are those who present this activity as their work. The objective of the study was to analyze the arguments of Chilean athletes to refer to sports as a work activity. The specific objective was to critically reflect on the development of the dual career in Chile To understand these arguments, a qualitative study was conducted through semi-structured active interviews with high performance athletes and recreational, Olympic and Paralympic athletes. The results show that athletes demand recognition as public workers through three arguments: economic, subordination and dependency, and identity. The conclusions and discussions suggest to debate their recognition as public workers.<hr/>RESUMO O esporte é uma atividade praticada recreativa ou profissionalmente. Quem pratica profissionalmente às vezes recebe contribuições financeiras e consegue estudar uma carreira profissional, conhecida como carreira dupla. No entanto, há quem apresente essa atividade como trabalho. O objetivo do estudo foi analisar os argumentos de atletas chilenos para se referir ao esporte como atividade de trabalho. O objetivo específico foi refletir criticamente sobre o desenvolvimento da carreira dupla no Chile Para entender esses argumentos, foi realizado um estudo qualitativo, por meio de entrevistas ativas semiestruturadas com atletas de alto desempenho (DAR) e atletas recreativos, olímpicos e paralímpicos. Os resultados mostram que os atletas exigem reconhecimento como funcionários públicos por meio de três argumentos: econômico, subordinação e dependência e identidade. As conclusões e discussões sugerem debater seu reconhecimento como funcionários públicos. <![CDATA[Urinary incontinence in female road runners from the Brazilian Federal District - occurrence and associated risk factors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Urinary incontinence (UI) is defined as the involuntary leakage of urine and stress urinary incontinence (SUI) is a common type of UI, characterized by the loss of urine during physical effort, including running. Objective Analyze UI and associated factors in female road runners in the Brazilian Federal District (DF). Method Cross-sectional descriptive study that investigated UI by applying an adapted questionnaire to female road runners in DF. Results 94 runners, 3.2% of whom reported UI and 56.6% complained of SUI. Body mass index (BMI), birth weight of largest baby and episiotomy were factors associated of SUI. Conclusion Although few women reported UI while running, the results suggest that SI needs to be addressed, especially when associated with risk factors.<hr/>RESUMO A incontinência urinária (IU) é definida como a perda involuntária de urina, e a incontinência urinária de esforço (IUE) é um tipo comum de perda urinária, caracterizada pela perda de urina durante esforço físico, como, corrida. Objetivo Analisar a prevalência e fatores associados de IU em corredoras de rua do Distrito Federal (DF). Método Estudo transversal descritivo, com aplicação de questionário adaptado, em mulheres, corredoras no DF. Resultados De 94 corredoras, 3.2% apresentaram IU, sendo IUE, 56.6% mais comum entre 40 a 49 anos. Índice de massa corporal (IMC), peso do maior bebê e episiotomia foram fatores associados à IU. Conclusão Embora poucas mulheres relatem IU, os resultados sugerem que a IU precisa ser abordada, ainda quando associada aos fatores de risco.<hr/>RESUMEN La incontinencia urinaria (IU) se define como la pérdida perdida involuntaria de orina, y la incontinencia urinaria de esfuerzo (IUE) es un tipo común de pérdida urinaria, caracterizada por la pérdida de orina durante el esfuerzo fisico, como correr. Objetivo Analizar la prevalencia y sus factores asociados de IU en corredoras de la calle en el Distrito Federal (DF). Método Estudio descriptivo de corte transversal, com aplicación de un cuestionario adaptado, en mujeres, en DF. Resultados De 94 corredoras, 3.2% tenían UI, con IUE más común entre 40 y 49 años. Índice de masa corporal (IMC), partos de fetos grande y la episiotomía fueros factores associados con la IU. Conclusión Aunque pocas mujeres informan IU, los resultados sugieren que es necesario abordar la IU, incluso cuando se associa com factores de riesgo. <![CDATA[The practice of Physical Education professionals in the Psychosocial Care Center: an analysis of care based on the National Humanization Policy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Estudo descritivo que teve como objetivo identificar como se apresentam valores da Política Nacional de Humanização (PNH) no fazer de profissionais de Educação Física (PEF) em Centros de Atenção Psicossocial (CAPS). Foram realizadas 4 entrevistas e 32 observações. As categorias analisadas foram autonomia do usuário; vínculo profissional-usuário; e participação coletiva na gestão. Os resultados apontaram que valores da PNH transitam no fazer do PEF em CAPS, no entanto ainda é possível identificar atitudes hospitalocêntricas. Neste sentido, reforça-se a necessidade de educação permanente; diálogo e práticas interprofissionais; e parcerias institucionais no território, como elementos importantes na produção do cuidado antimanicomial.<hr/>ABSTRACT This descriptive study aimed to identify how values ​​of the National Humanization Policy (PNH) are presented in the work of Physical Education professionals (PEF) in Psychosocial Care Centers (CAPS). 4 Interviews and 32 observations were carried out. The categories analyzed were user autonomy; professional-user bonds; and collective participation in management. The results showed that values ​​of the PNH transit in making the PEF in CAPS, however it is still possible to identify hospital-centered attitudes. In this sense, the need for permanent education is reinforced; interprofessional dialogue and practices; and institutional partnerships in the territory, as important elements in the production of anti-asylum care.<hr/>RESUMEN Estudio descriptivo identificado cómo se presentan los valores de la Política Nacional de Humanización (PNH) en el trabajo de los profesionales de Educación Física (PEF) en los Centros de Atención Psicosocial (CAPS). Se realizaron 4 entrevistas y 32 observaciones. Las categorías analizadas fueron la autonomía del usuario; bonos de usuarios profesionales; y participación colectiva en la gestión. Los resultados mostraron que los valores del tránsito de la PNH al hacer el PEF en CAPS, todavía es posible identificar actitudes centradas en el hospital. En este sentido, se refuerza la necesidad de una educación permanente; diálogo y prácticas interprofesionales; y asociaciones institucionales en el territorio, como elementos importantes en la producción de la atención contra el asilo. <![CDATA[Boxing and humor in the Italian press in São Paulo: representations in the <em>Il Pasquino Coloniale</em> newspaper (1915-1939)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta pesquisa teve por objetivo evocar as representações da prática pugilística produzidas pelo jornal ítalo-paulista Il Pasquino Coloniale entre os anos 1915 e 1939, como parte de um estudo sobre esportes entre grupos imigrantes. Os resultados mostraram que o boxe era representado de modos diversos, por vezes com críticas à sua violência e ao dinheiro envolvido, mas também com paixão e empolgação. Como semanal humorístico, o Pasquino também troçava a identidade “científica” do boxe moderno e, em ocasiões específicas, debatia ora o caráter natural de sua violência, ora a construção do boxeador pela experiência.<hr/>ABSTRACT This research aimed to evoke the representations of pugilistic practice produced by the Italian-Brazilian newspaper Il Pasquino Coloniale between the years 1915 and 1939, as part of a study on sports among immigrant groups. The results showed that boxing was represented in different ways, sometimes with criticism of its violence and the money involved, but also with passion and excitement. As a humorous weekly newspaper, Pasquino also mocked the “scientific” identity of modern boxing and, on specific occasions, debated either the natural character of its violence, or the construction of the boxer through experience.<hr/>RESUMEN Esta investigación tuvo como objetivo evocar las representaciones de la práctica pugilística producidas por el periódico italiano-brasileño Il Pasquino Coloniale entre los años 1915 y 1939, como parte de un estudio sobre deportes entre grupos de inmigrantes. Los resultados mostraron que el boxeo estaba representado de diferentes maneras, a veces con críticas por su violencia y el dinero involucrado, pero también con pasión y entusiasmo. Como un semanario humorístico, Pasquino también se burló de la identidad “científica” del boxeo moderno y, en ocasiones específicas, debatió sobre el carácter natural de su violencia o la construcción del boxeador a través de la experiencia. <![CDATA[The design of a volleyball training drill: definition of parameters and assessment of drills’ contents]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892021000100400&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The aim of this work was to define a model of volleyball drills’ structure. A set of parameters has been designed and tested for: i) pertinence and accuracy; ii) criteria reliability; iii) practical application. Expert judges evaluated model’s pertinence, accuracy and criteria reliability. A sample of 50 drills was assessed for drills’ analysis. The model demonstrated pertinence and accuracy, with complete agreement among experts. Criteria were reliable (Kappa test results &gt; 0.8). Analysis indicated significant differences in the frequency of model’s parameters (graph topology), for instance among attributes (basic complex - 30%) with manifold drills (46,7%) in the technical domain (100%). The model contributes with theoretical support for a coach’s key task of designing practice contents.<hr/>RESUMO O objetivo deste trabalho foi definir um modelo de estruturação de exercícios de treinamento no voleibol. Um conjunto de parâmetros foi determinado e testado por especialistas quanto a: i) pertinência e precisão; ii) confiabilidade; iii) aplicação prática. Uma amostra de 50 exercícios foi avaliada com base no modelo. O modelo demonstrou pertinência e precisão, com total concordância entre os especialistas. Os critérios foram confiáveis ​​(resultados do teste Kappa &gt; 0,8). A análise indicou diferenças significantes na frequência dos parâmetros do modelo (topologia do grafo), por exemplo entre atributos (complexo básico - 30%) com tarefas múltiplas (46,7%) no domínio técnico (100%). O modelo contribui com suporte teórico ao treinador em sua função-chave de planejar os conteúdos de treinamento.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo fue definir un modelo de la estructura de tareas de entrenamiento em voleibol. Un conjunto de parámetros fue determinado y evaluado por expertos cuanto a: i) pertinencia y precisión; ii) fiabilidad; iii) aplicación práctica. Se evaluó una muestra de 50 ejercicios según el modelo. El modelo demostró pertinencia y precisión, con total acuerdo entre los expertos. Los criterios fueron confiables (resultados del teste Kappa &gt; 0.8). El análisis indicó diferencias significativas en la frecuencia de los parámetros del modelo (topología del grafo), por ejemplo entre atributos (complejo básico - 30%) con múltiples tareas (46.7%) en el dominio técnico (100%). El modelo aporta suporte teórico al entrenador en su papel clave de diseñar el contenido de entrenamiento.