Scielo RSS <![CDATA[Pro-Posições]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-730720200001&lang=en vol. 31 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Semiformation and artificial intelligence in teaching]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100500&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo procura refletir sobre tecnologias audiovisuais, plataformas digitais e softwares de inteligência artificial voltados à personalização do ensino. A análise aborda o uso de algoritmos para avaliação de professores, defesa de empresas de tecnologia educacional, gamificação como estratégia para incentivar os estudos e elaboração de propostas pedagógicas que preparem o aluno para um mercado cada vez mais apoiado em sistemas operacionais automatizados e artificialmente “inteligentes”. Ao final procurou-se apontar reconfigurações do processo de semiformação no início do século XXI ocasionadas pela instrumentalização computacional da educação e a industrialização digital da cultura.<hr/>Abstract The aim of this article is to reflect on the use of audiovisual technologies, digital platforms and artificial intelligence software aimed at personalization of teaching. The analysis addresses the use of algorithms aimed at teacher evaluation, defense of educational technology companies, gamificationas a strategy to encourage studies and pedagogical proposals that point out skills to be developed by students to prepare them for a market, which is increasingly supported in automated and artificially “intelligent” operating systems. Finally, Critical theoretical analysis that seeks to point out reconfigurations of the semiformation process at the beginning of the 21st century caused by theimpacts of the computational instrumentation of education and the digital industrialization of culture. At the end, we sought to point out reconfigurations of the semiformation process in the early 21st century, caused by the computational instrumentalization of education and the digital industrialization of culture. <![CDATA[Care as an ontological dimension in Child Education: on bodies, spaces and movements in the constitution of being-in-the-world]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto discute o cuidado como dimensão ontológica e potência constitutiva do humano. Vale-se de matriz teórica que une autores da área da educação infantil coma ontologia de Martin Heidegger. Apresenta o conceito heideggeriano de cura (sorge) – cuidado/curadoria numa dimensão ontológica – e o toma como eixo articulador a partir do qual são pensadas a corporeidade e a espacialidade. O conceito de tato, de Helmholtz, também é desenvolvido a fim de sustentar a noção de contato, trazida à tona por Marta Nörnberg. Ratifica-se o argumento da autora de que as instituições de educação infantil devem ser consideradas como domus, isto é, moradas comuns em que o estatuto de “ser-no-mundo-junto-das-coisas-com-outros” seja favorecido por meio de um comprometimento cuidadoso/curador. Destaca-se, ainda que brevemente, a importância do ato de brincar e a necessidade de um olhar cuidadoso/curador tanto para a brincadeira quanto para os ambientes e corpos. Por fim, argumenta-se que as instituições de educação infantil devem ser ambientes cuidados/cuidadores que propiciem a convivência e o contato, indicando caminhos constitutivos do ser-no-mundo.<hr/>Abstract The text discusses care as the ontological dimension and constitutive power of the human. It is based on a theoretical matrix that links authors from the area of Early Childhood Education with the ontology of Martin Heidegger. It presents the concept of care (sorge) – care/curation in an ontological dimension – of Heidegger, and takes it as an articulating axis from which corporeality andspatiality are thought. The concept of tact, by Helmholtz, is also developed in order to support the notion of contact, brought to the fore by Marta Nörnberg. It ratifies the author's argument that the institutions of early childhood education should be considered domus, that is, common abodes where the status of being-in-the-world-with-things-with-others is favored by means of a careful/curator commitment. Highlighted, even briefly, the importance of the act of playing and the need for a careful/curator look both at the play and at the environments and bodies. Finally, he argues that the institutions of Early Childhood Education should be cares/caregivers environments that propitiate familiarity and contact, indicating the constituent ways of being-in-the-world. <![CDATA[Agitated/inattentive children: explanatory models]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100502&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta diferentes perspectivas teóricas que dizem respeito às crianças vistas como agitadas e desatentas na escola. Foram identificadas duas abordagens: uma predominantemente biológica e outra predominantemente social. Na primeira abordagem, a agitação e a desatenção são caracterizadas como alterações situadas no indivíduo, com base biológica, e descritas como sintomas do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH), uma doença mental. Na segundaabordagem, o foco é deslocado para o contexto psicológico, educacional, social,histórico e cultural, e suas influências sobre o processo de desenvolvimentohumano. São discutidos conceitos de normalidade e suas implicações sociais. Éapresentada uma visão crítica à crescente medicalização do processo de ensinoaprendizado e à transformação de problemas coletivos em problemas individuais, de modo a eximir as instituições de suas responsabilidades. Inspirada na perspectiva histórico-cultural, é proposta uma visão integradora, que abranja escola, família e sociedade, expandindo possibilidades de planejamento e atuação educacional e social.<hr/>Abstract This article presents different approaches found in the literature regarding agitated and inattentive children in school. Two tendencies can be identified: one aims on biological aspects and the other on predominantly social aspects. In the first approach, agitation and inattention are characterized as alterations based on the individual, with biological basis, and described as a symptom of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second, the focus is shifted to the psychological, educational, social, historical and cultural context, and their influences on the process of human development. Concepts of normality and their social implications are discussed. A critical view is given to the increasing medicalization of the teaching-learning process and the transformation of collective problems into individual problems, in order to exempt institutions from their responsibilities. Inspired by the historical-cultural perspective, an integrative vision is proposed, encompassing school, family and society, expanding possibilities of planning and educational and social action. <![CDATA[The interdisciplinarity in the professional internship in a physical education course]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100503&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A Educação Física é reconhecida como profissão da Saúde desde 1997. Entretanto, a formação profissional possui limites. Nesse contexto, a Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista tem buscado suprir essa lacuna com uma formação pautada na interprofissionalidade e interdisciplinaridade. Assim, o objetivo do estudo consistiu em analisar o conceito de interdisciplinaridade no contexto do estágio supervisionado profissionalizante do curso de Educação Física da instituição sob a ótica discente. Foi desenvolvida uma pesquisa documental qualitativa a partir dos relatórios finais de estágio de 22 estudantes participantes do estudo. A análise dos dados se deu por categorias não apriorísticas. Os resultados mostraram que o conceito de interdisciplinaridade na ótica discente não é consensual e se mostra revelador de fragilidades e limitações. Entretanto, também aponta para o diálogo com outras áreas e profissões. Assim, conclui-se que a formação no estágio interdisciplinar da instituição possui um caminho promissor a percorrer.<hr/>Abstract Since 1997, Physical Education is recognized as a health profession. However, the professional training has been limited. In this sense, Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista has been attempting to overcome it with professional training based on interdisciplinarity and interprofessionality. Thus, the aim of this study was to comprehend the concept of interdisciplinarity from this university’s Physical Education students involved with professional internship. For this purpose, we designed a documental research that analyzed 22 final reports made by study participants. The analysis was made with non-aprioristic method. We found that there is no unanimity about the concept of interdisciplinarity from the students’ point of view, and it was revealing of weaknesses and limitations. However, this scenario points to the dialogue with other fields of knowledge and professions as well. Thus, we conclude that the interdisciplinarity internship training in this institution still has a long and promising path to go.<hr/>Resumen A Educación Física es reconocida como profesión de la salud desde 1997. Sin embargo, la formación profesional tiene límites. En ese contexto, la Unifesp ha buscado suplir esa laguna con una formación pautada en la interdisciplinaridad e interprofesionalidad. El objetivo del estudio fue analizar el concepto de interdisciplinaridad en el contexto de la práctica supervisada profesionalizante del curso de Educación Física de la Universidade Federal de São Paulo bajo la óptica discente. Se desarrolló una investigación documental cualitativa a partir de los informes finales de prácticas de 22 estudiantes participantes del estudio. El análisis de los resultados los datos se dieron por categorías no apriorísticas. Los resultados mostraron que el concepto de interdisciplinariedad en la óptica discente no es consensual y se muestra revelador de fragilidades y limitaciones sino también apunta al diálogo con otras áreas y profesiones. Se concluye que la formación en la práctica interdisciplinaria de la institución tiene un camino prometedor a recorrer. <![CDATA[Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas””]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100504&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No Pantanal sul-mato-grossense, no município de Corumbá, há um grupo de unidades escolares denominadas escolas das águas, assim chamadas por estarem situadas em regiões de difícil acesso e sofrerem influência do ciclo das águas. O presente artigo apresenta resultados de uma tese de doutorado que analisou a cultura lúdica das crianças de uma dessas escolas. O estudo foi realizado em contexto escolar, com 33 crianças, e envolveu observações, entrevistas e análise de desenhos sobre brincadeiras e jogos produzidos pelas crianças a pedido do pesquisador. Os dados foram submetidos a análise de conteúdo e categorizados em dois eixos temáticos: tipologia do jogo/brincadeira e mídias na cultura lúdica. Os resultados indicam fortes semelhanças entre a cultura lúdica das crianças pantaneiras e de outras regiões do Brasil e pouca presença da cultura pantaneira nas brincadeiras desenvolvidas pelas crianças na escola pesquisada.<hr/>Abstract In the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school. <![CDATA[Deafness and alterity: “the meeting between the tiling of the voices and the waving of hands”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100505&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo De caráter ensaístico, este texto contempla o diálogo entre os estudos surdos com viés pós-estruturalista e a filosofia da linguagem para abordar a diferença como não coincidência. Nele, a experiência da surdez é tratada como um evento singular, problematizando o aprisionamento dos corpos dos surdos às representações fixas, em nome de um projeto homogeneizador marcado pela reprodução da identidade. Ninguém se afirma, pois a força universalista da padronização linguística é diretamente proporcional a invisibilidade daqueles que ouvem e oralizam. Entretanto, afirmar-se evidencia a insubmissão dos surdos ao projeto monolíngue e monocultural ouvinte e denuncia a tentativa de fixação da identidade ditada pelos cânones da normalidade. As relações opositivas que marcam a identidade surda e a normalidade ouvinte trazem consigo a impossibilidade do diálogo, mantendo invisíveis os clamores das mãos que sinalizam nos territórios habitados por vozes inacessíveis aos ouvidos dos surdos, na contramão da alteridade.<hr/>Abstract The essayist text considers the dialogue between Deaf Studies in a post-structuralist bias and the Philosophy of Language to approaching the difference as a non-coincidence. In it, the deafness experience is treated as a single event, problematizing the deaf person’s body imprisonment to fixed representations, on behalf of a homogenizing project marked by the reproduction of the identity. Nobody affirms itself because the universalizing force of linguistic standardization is directly proportional to the invisibility of those who hear and oralize. However, affirming itself becomes evident the non-submission of the Deaf Person to the monolingual and monocultural listener project, and denounces the attempt of fixating the identity according to the normality canons. Opposition relations which mark the deaf identity and the listener normality bear the impossibility of dialogue, making the claims of hands which signal remain invisible in territories inhabited by voices that are inaccessible to the deaf people’s ears, in contrast to the alterity. <![CDATA[Science fiction novels possibilities for education: reading Verne, Wells, Asimov and Clarke]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100506&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo foi escrito para divulgar os principais caminhos e resultados de uma investigação acerca do potencial educativo da literatura de ficção científica. Partindo de sete categorias inspiradas na síntese de Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz e Praia, da epistemologia de Fourez, e considerando os elementos do texto narrativo, como indicados por Gancho, buscamos compreender a forma como a ciência é representada em quatro romances clássicos do gênero. Dentre os resultados mais importantes destacamos diversas relações entre ciência, tecnologia e sociedade (CTS), que podem ser exploradas no contexto do ensino de ciências, para a formação do cidadão crítico e reflexivo com relação à própria ciência. Por essa razão, fortes conexões puderam ser traçadas entre esta pesquisa e a discussão que Santos e Mortimer fazem dos pressupostos teóricos da abordagem CTS.<hr/>Abstract In this article, we share the results of a research about a group of science fiction novels and its possibilities for science education. Pérez, Montoro, Alís, Cachapuz and Praia synthesize seven misconceptions of science that we used to build categories for a content analysis. The epistemology of Fourez was also an important perspective to this work. As a general result, we indicate a number of connections between science, technology and society (STS), that may be explored in science teaching context, in order to promote an education for citizenship. That is why we could establish good connections between this research and the work of Santos and Mortimer, in which they discuss the theoretical assumptions for STS approach. <![CDATA[A perspective of comparison in the historical and social writing of secondary education curriculum]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100507&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste trabalho, apresentamos parte de resultados de uma pesquisa que toma como fontes dissertações e teses sobre o ensino secundário no sul do Mato Grosso e de Minas Gerais, produzidas no Grupo de Estudos Observatório de Cultura Escolar (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul) e no Centro de Pesquisa em História da Educação (Universidade Federal de Minas Gerais), no período de 1999 a 2012. Temos constituído práticas de pesquisa com os estudos comparados, alimentadas por percursos teórico-metodológicos que entendemos em uma versão particular, por recorrermos ao cruzamento da educação comparada com a história comparada da educação. Diante disso, incursionamos por histórias dos “ensinos secundários” construídas em torno de uma interpretação semelhante para suas origens do ponto de vista da organização das cidades, da caracterização socioeconômica da população-alvo e dos fetiches em torno das instituições, mesmo tratando de objetos diferenciados nos espaços e tempos históricos. O desenvolvimento empírico dessas histórias evidenciou que diferenças dos sistemas analisados, se existem ou existiram, não foram abordadas. Estamos falando de diferenças ligadas à composição, às práticas e às dinâmicas das políticas educacionais locais, das estratificações sociais e dos interesses das famílias, responsáveis por experiências socializadoras diferenciadas.<hr/>Abstract We present herein, part of the research results, which are based on the dissertations and theses, used as our sources, regarding secondary education in the Brazilian states of southern Mato Grosso and Minas Gerais and produced by/in the Studies and Research Groups, Observatory of School Culture (UFMS) and History of (UFMG) from 1999 to 2012. We have established research practices with a comparative study, provided by theoretical and methodological pathways, which we understand as being a particular version, because we have drawn on the crossing of compared education with the comparative history of education. In this sense, we enter into stories of "secondary teaching" built around a similar interpretation for their origins, from the point of view of the organization of the cities, the socioeconomic characterization of the target population, the fetishes around the institutions, even when dealing with differentiated objects in historical spaces and times. The empirical development of these histories showed that differences of the analyzed systems, if they exist or existed, were not addressed. We are talking about differences related to the composition, practices and dynamics of local educational policies, of the social stratifications, of the interests of families, responsible for differentiated socializing experiences. <![CDATA[Project 500: a plan meant to include African Americans in a public research university in the United States and its challenges, 1968-2018]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100508&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo analisa uma política de inclusão de estudantes negros em uma importante universidade pública de pesquisa nos Estados Unidos, desde o período em que foi implementada, através do Projeto 500, no final da década de 1960, até os dias atuais. Levam-se em conta relações raciais e peculiaridades do sistema de educação superior norte-americano na contextualização dessa política de ação afirmativa. Examina-se o modo como um grupo historicamente discriminado em instituições de educação superior que formam a elite branca do país questiona não apenas a organização interna da instituição, mas também a relação universidade e sociedade.<hr/>Abstract This article analyses an inclusion policy of black students in an important public research university of the United States since its implementation, through the Project 500, at the end of the 1960's until today. It takes into account race relations and peculiarities of the North American higher education system in the contextualization of this affirmative action policy. It examines how a group historically discriminated in higher education institutions that train the white elite questions not only the internal organization of the institution, but also the relation between university and society. <![CDATA[Views on education for democracy: the vision of the educators who work on the Brazilian National Congress]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100509&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa relatos dos agentes pedagógicos que atuam nos programas de educação para a democracia do Congresso Nacional. Os relatos foram obtidos por meio de entrevistas estruturadas em maio de 2017, com 229 servidores do Senado e da Câmara, responsáveis pelos 15 programas de educação política das duas casas legislativas. A metodologia consiste na análise de conteúdo. As principais conclusões mostram que os agentes pedagógicos associam os desafios da educação para a democracia na atualidade com o contexto de crise que afeta o Brasil, com destaque para a crise cultural, educacional e política.<hr/>Abstract The article aims to analyze reports of education agents for democracy. In order to do so, we examine pedagogical agents who work in the projects of education for democracy of the National Congress. The reports were obtained through structured interviews in May 2017, with 229 Senate and House officers, responsible for the 15 projects of political education of the two legislative houses. The methodology consists of content analysis. The main conclusions show that pedagogical agents associate the challenges of education to democracy today, with the context of crisis that affects Brazil, especially the cultural, educational and political crisis. <![CDATA[Inclusive bilingual education for the deaf as a space of resistance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100510&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo objetiva analisar as trajetórias históricas e as composições de saberes que ativaram um novo cenário educacional inclusivo bilíngue para surdos, distinto das propostas inclusivas consonantes com o modelo referendado pelas diretrizes que sustentam os discursos e as práticas na educação especial. São apresentadas propostas bilíngues para surdos e as ações que buscam romper com o paradigma que ainda mantém a centralidade educacional na língua portuguesa. Os conceitos das filosofias da diferença, em Michel Foucault, Gilles Deleuze e Félix Guattari, contribuíram para a análise e historicização (saber/poder) dos fatores que possibilitaram a emergência de projetos bilíngues como um campo de investigação possível. Nesse sentido, a relevância desta pesquisa consiste em contribuir com as discussões existentes sobre os deslocamentos de saberes para procedimentos educacionais, realizados em municípios que adotam métodos inclusivos bilíngues, a fim de demarcar a história dos movimentos sociais em direção a propostas de escolas-polo bilíngues.<hr/>Abstract This article aims to analyze the historical trajectories and knowledge compositions that have activated a new inclusive bilingual educational scenario for deaf, distinct from the inclusive proposals in line with the model supported by the guidelines that support discourses and practices in special education. Bilingual proposals for deaf are presented and actions that seek to break with the paradigm that still maintains the centrality of education in the Portuguese language. Concepts of the philosophies of difference in Michel Foucault, Gilles Deleuze and Félix Guattari contributed to the analysis and historicization (knowledge/power) of the factors that allowed the emergence of bilingual projects as a possible field of investigation. The relevance of this research is to contribute with the existing discussions about the displacements of knowledge for educational procedures, carried out in municipalities that adopt bilingual inclusive methods, in order to demarcate the history of social movements towards proposals of bilingual polo-schools. <![CDATA[Literacy in the National Common Core (BNCC)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100511&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem por objetivo analisar como a alfabetização é articulada na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) aprovada pelo Conselho Nacional de Educação em dezembro de 2017. Adota, como metodologia de estudo, a pesquisa documental, pois analisa documentos/textos produzidos por órgãos diretores e encarregados da educação, respectivamente, no Brasil e no mundo. Conclui que o modelo de alfabetização funcional adotado pela Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura para subsidiar programas e projetos de alfabetização de adultos, compatível com a noção de competência adotada na BNCC, reduz a alfabetização ao desenvolvimento da consciência fonológica, à aprendizagem da técnica da escrita com o objetivo de formar pessoas adaptadas à ordem social e ao modelo produtivo vigentes.<hr/>Abstract The aim of this paper is to analyze how literacy is articulated in the National Common Core (BNCC4) approved by the National Education Council in December 2017. Documentary research is the methodology used to examine documents/texts produced by both administrative agencies and officials in charge of education, in Brazil and in the world, respectively. It concludes that the functional literacy model, adopted by Unesco for Education, Science and Culture to subsidize adult literacy programs and projects, which is compatible with the notion of competence adopted by the BNCC, reduces literacy to the development of phonological awareness and to the learning of writing technique with the aim of educating people adapted to the prevailing social order and productive model. <![CDATA[The obligation of child education and the shortage of places in kindergartens and similar establishments]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100512&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Existe atualmente uma demanda muito grande por vagas em creches e estabelecimentos similares, e a oferta insuficiente acarreta escassez de vagas para o atendimento do direito das crianças que não completaram quatro anos de idade. O presente estudo visou analisar os dispositivos legais, referentes ao direito à educação, à obrigatoriedade do ensino, assim como a responsabilidade do Estado quanto a essa exigência, o sistema nacional de educação e o Plano Nacional de Educação, buscando compreender a dificuldade enfrentada pela sociedade para solucionar esse problema. Se o direito à educação representa um dever da família, do Estado e de toda a sociedade, o que é realmente necessário para concretizá-lo? Concluímos que o ordenamento jurídico brasileiro seria suficiente para viabilizar educação a todas as crianças, mas existe uma distância considerável entre o que está escrito na lei e a possibilidade de o próprio Estado cumprir essa lei, o que define a realidade escolar de boa parte das crianças brasileiras.<hr/>Abstract There is currently a great demand for places in kindergartens and similar establishments, and inadequate supply causes shortage of places for the care of the rights of children who have not completed four years of age. This study aimed to analyze the legal provisions relating to the right to education, mandatory education, as well as the responsibility of the State as to this requirement, the National System of Education and the National Education Plan, seeking to understand the difficulty faced by society to solve this problem. If the right to education is a duty of the family, the state and the whole of society, what is really necessary for its implementation? We conclude that the Brazilian Legal System would be sufficient to enable education for every child, but there is a considerable gap between what is written in the law and the competence of the state itself to comply with this law, which defines the school reality of a large part of Brazilian children. <![CDATA[School flow correction policy in Pernambuco: an analysis of the Travessia program]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100513&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisamos no presente texto a percepção de alunos egressos do programa Travessia acerca de possíveis repercussões qualitativas dessa política pública no processo de enfrentamento da distorção idade/série escolar na rede de ensino de Pernambuco. A análise dos dados permite-nos constatar que houve efetividade do programa quanto ao processo de regularização do fluxo escolar, registrando-se redução do índice de distorção idade/série escolar no ensino médio de 61% em 2007 para 36,4% em 2013. Por outro lado, com base no referencial de análise de conteúdo, foi possível inferir dos dados coletados por meio da realização de entrevistas semiestruturadas que há limitações no que se refere aos resultados qualitativos, uma vez que os sujeitos da pesquisa reconhecem baixo impacto do programa, no tocante a sequência dos estudos, a inserção no mundo do trabalho formal e ao exercício de práticas cidadãs no contexto social em que os indivíduos vivem.<hr/>Abstract We analyze, in the present text, the perception of students from the Travessia program about the possible qualitative repercussions of this public policy in the process of coping with the distortion of school age/grade in the teaching network of Pernambuco. The analysis of the data allows us to verify that the program was effective in the process of regularizing the school flow, registering a reduction in the index of age/school grade distortion in High School from 61% in 2007 to 36.4% in 2013. On the other hand, based on the ccontent analysis framework, it was possible to infer from the data collected through semi-structured interviews that have limitations in terms of qualitative results, since the subjects of the research recognize the low impact of the program, In terms of the sequence of studies, the insertion in the world of formal work and the practice of citizen practices in the social context in which individuals live.<hr/>Resumen Analizamos, en el presente texto, la percepción de alumnos egresados ??del programa Travessia sobre posibles efectos cualitativos de esta política pública en el proceso de afrontamiento de la distorsión edad/grado en el sistema escolar Pernambuco. El análisis de los datos nos permite ver que hubo efectividad del programa como el proceso de regularización de flujo de la escuela, registrando una reducción del índice de distorsión edad/grado en la escuela secundaria de un 61% en 2007 a 36,4% en 2013. Por otra parte, sobre la base de análisis de contenido de referencia, fue posible inferir a partir de los datos recogidos a través de entrevistas semiestructuradas que hay limitaciones en lo que respecta a los resultados cualitativos, ya que los sujetos reconocen programa de bajo impacto, con respecto a la secuencia de estudios, la inserción en el mundo del trabajo formal y el ejercicio de prácticas ciudadanas en el contexto social en el que viven los individuos. <![CDATA[Teachers on Facebook: explorations on distance and proximity management faced by school audience]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100514&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presença de redes sociais virtuais nas interações entre professores e alunos permite interrogar o trabalho coletivo de gestão da proximidade e da distância. A partir de registros orais de professores extraídos de um videodocumentário, se procura compreender aqui práticas de gestão das relações escolares no Facebook. Os relatos são analisados à luz de duas categorias de análise que, organizadas de modo a apreender situações cotidianas, reúnem as impressões que os professores apresentam quando discorrem sobre o uso do Facebook. A primeira aponta para o que nomeamos aqui de “ajuntamento de círculos sociais diferenciados”, permitindo reconhecer a singularidade de um espaço como o Facebook com relação à gestão da proximidade e da distância do professor diante do público escolar. A segunda se distingue pelas “condições técnicas de discrição”, sinalizando margens de manobras de que os professores podem se servir na rede social on-line, estabelecendo uma forma ideal de interação com seus alunos. Estas categorias resultam em uma realidade em que os professores gestam tanto suas relações com o público escolar (e com a tecnologia) quanto suas imagens pessoais e os possíveis (des)créditos educacionais vinculados a elas.<hr/>Abstract The presence of social medias in teacher- student interactions raises questions on the collective work of managing proximity and distance. From teachers’ testimonies extracted from a video documentary we sought to understand practices of management of school interactions on Facebook. The reports are analyzed in the light of two categories of analysis that, organized to apprehend everyday situations, gather the impressions teachers have when discussing Facebook use. The first one points to what we have called the “gathering of differentiated social circles”, allowing us to recognize the uniqueness of a space such as Facebook in relation to the management of proximity and the distance of the teacher from the school public. The second is distinguished by the “technical conditions of discretion,” signaling margins of maneuvers teachers can use on the online social network, establishing an ideal form of interaction with their students. These categories result in a reality in which teachers manage both their relationships with the school audience (and technology) as well as their personal images and the possible educational (dis)credits associated with them. <![CDATA[Considerations on Brazilian Teacher Training Indicators]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100515&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo buscamos analisar e tecer algumas considerações a respeito dos indicadores divulgados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/Ministério da Educação sobre a formação de professores nos cursos de licenciatura no Brasil. Os dados selecionados para análise e discussão foram retirados das sinopses estatísticas fornecidas entre os anos de 2001 e 2015 e compreendem o número de vagas oferecidas, de ingressos e de concluintes por cursos de graduação. A partir da análise dos dados, podemos observar que, embora o número de vagas tenha aumentado no período, os cursos de licenciatura ainda apresentam baixa procura e muitas vagas ociosas. Os cursos de Física têm o menor número de concluintes em comparação com os outros cursos analisados. Essa realidade pode ser influenciada por diferentes fatores, entre os quais a baixa procura por cursos de licenciatura e a alta taxa de evasão.<hr/>Abstract In this paper, we analyze the data from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/Ministério da Educação on teacher training in Brazil. The data selected for analysis were taken from the synopses provided between 2001 and 2015 and comprise the number of available places, admissions and graduates by undergraduate courses. From the data analysis, we can observe that the number of places available at universities has increased during the period, but teacher-training courses still present low demand and many unfilled places. Physics courses have the lowest number of graduates compared to other courses analyzed. This reality may be influenced by many factors such as high evasion rate and low demand for teacher-training courses. <![CDATA[Knowledge production on dance and physical education in Brazil: analysis of scientific articles]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100516&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo objetiva analisar artigos científicos sobre a dança como conhecimento tratado pela área de educação física, tendo como intenção identificar as suas principais temáticas de estudo. Trata-se de pesquisa de abordagem quanti-qualitativa, do tipo documental, que toma como fonte as produções sobre dança e educação física disponíveis nos periódicos nacionais. Percebe-se que a dança pode ser estudada em diversas áreas, mas é na educação que ela ganha maior destaque, seguida das temáticas que discutem dança como possibilidade de movimento, desempenho motor e atividade física.<hr/>Abstract The aim of this study is to analyze the productions derived from scientific articles about dance as knowledge treated by the area of physical education, with the intention of identify its main themes of study. It is a research of quantitative approach, of the documentary type, that takes as a source the productions on dance and physical education made available in the national newspapers. Identified that the dance possesses diverse possibilities of themes of studies, but is in the education that she gains greater prominence, followed by topics that discuss about dance with possibility of movement, motor performance and physical activity.<hr/>Resumen El estudio tiene como objetivo analizar las producciones oriundas de artículos científicos sobre la danza como conocimiento tratado por el área de educación física, teniendo como intención identificar sus principales temáticas de estudio. Se trata de una investigación de abordaje cuantitativo, del tipo documental, que toma como fuente las producciones sobre danza y educación física disponible en los periódicos nacionales. Se percibe que la danza tiene diversas posibilidades de temáticas de estudios, pero es en la educación que ella gana mayor destaque, seguido de las temáticas que discuten sobre danza como posibilidad de movimiento, desempeño motor y actividad física. <![CDATA[The public and private in higher education: a contribution to the review of concepts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100517&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No âmbito da educação superior, o debate acerca do caráter público ou privado das instituições e seus serviços tem adquirido grande relevância. Termos como “bem público”, “bem privado” e “esfera pública”, entre outros, passaram a compor essas discussões. Mas o que de fato é público e o que de fato é privado na educação superior? Com o objetivo de contribuir para a construção de respostas a essas questões, neste trabalho buscamos reforçar a sustentação teórica de que a educação superior não é pública ou privada, bem como demonstrar, por meio de sistematização, que a realidade empírica da educação superior adere a tal proposição. Evidenciamos, desta forma, que se faz necessário revisar conceitos sobre público e privado na educação superior, de modo a superar, com isso, tendências de enviesamento ideológico.<hr/>Abstract In the environment of higher education, the debate about the public or private character of the institutions and their services has become relevant. The use of the words such as “public good”, “private good” and “public sphere”, among others, has started to become part of the debates in the field. However, what is in fact public and what is in fact private in higher education? Aiming to contribute to answer these questions, this article tries to reinforce the theoretical argument that higher education is not public or private, as well as to demonstrate through systematization that empirical reality of higher education complies with this proposition. Thus, we have shown that a revision of concepts on what is public and private in higher education is necessary, in order to overcome ideological bias tendencies. <![CDATA[The social destination of chemistry teacher education and other graduates: a case study on the pre-service teacher education at the micro-sociological level]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100518&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A “teoria da reprodução”, enunciada por Bourdieu na década de 1960, sustentava que as classes menos favorecidas tinham acesso a oportunidades de menor prestígio no sistema escolar. No Brasil, desde então o sistema educacional sofreu uma grande ampliação qualitativa e quantitativa, gerando hierarquias de acordo com as classes sociais, inclusive entre modalidades de um mesmo curso de graduação. Neste trabalho, apresentaremos um caso que diverge dessa tradição no plano microssociológico em uma graduação em Química oferecida nas modalidades licenciatura e bacharelado. A partir de dados quantitativos, qualitativos e longitudinais, observamos que os licenciandos são originários de classes sociais menos favorecidas, mas concluem o curso com as mesmas oportunidades de inserção profissional e acadêmica que os bacharéis, de forma a alterar seu destino social mais provável.<hr/>Abstract The “social reproduction”, posited by Bourdieu in the 1960s showed that low income class had access to less prestigious opportunities in the school system. Since then, in Brazil, the system has undergone a major qualitative and quantitative expansion that generated hierarchies, according to social classes, even between forms of the same course degree. In this paper we present a case that diverge from this tradition: a Chemistry undergraduate degree offered in the modalities of teacher and professional education. From quantitative, qualitative and longitudinal data we observed that undergraduate teacher education students come from lower social classes, but conclude the course with the same opportunities for professional and academic integration that professional education, altering its likely social destination. <![CDATA[The meeting of bodies in the educational relation between nanny and child: a literature review1]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo exploratório sobre o caráter educativo do trabalho doméstico de cuidado de crianças focaliza especificamente o processo de construção dos corpos-identidades que se faz presente na interação entre a mulher babá e a criança sob seus cuidados. Para tanto, reúne e coloca em diálogo estudos produzidos nos campos da Educação, Psicologia, Sociologia e História. Tal mapeamento visa contribuir para a desnaturalização da imagem estereotipada do cuidado infantil enquanto tarefa feminina e para a valorização desse trabalho formativo realizado em espaço doméstico. O panorama desenhado abre uma série de questões a serem perscrutadas no sentido de elucidar o que está em jogo no corpo a corpo desse encontro.<hr/>Abstract This exploratory research on the educational dimension of professional domestic childcare focuses specifically on the building process of bodies-identities that takes place in the interaction between female nannies and the children under their responsibility. For that purpose, it gathers and discusses studies in the fields of education, psychology, sociology and history. This review aims to contribute to the denaturalization of the stereotyped image of childcare as a feminine task and to the valorization of this formative work in the domestic environment. The exposed panorama opens a series of questions to be examined in order to elucidate what is involved in the meeting of bodies peculiar to this interaction. <![CDATA[The programs Brafitec and Science without Borders: perception of program managers in Brazil and France]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100520&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo da pesquisa é comparar os programas Brasil France Ingénieur Technologie (Brafitec) e Ciência sem Fronteiras (CsF) quanto às características, às exigências lançadas nos editais e à percepção de pessoas que atuam nas relações internacionais de duas universidades que enviaram e receberam estudantes, desde o início dos programas. O corpus documental do estudo foi construído por entrevistas semiestruturadas realizadas no Brasil e na França. Os dados foram tratados com análise de conteúdo. Os resultados revelam a importância de planejamento quanto aos recursos e por parte dos órgãos regulamentadores dos programas. Infere-se que o Programa Brafitec tem um efeito mais positivo que o Programa CsF, por apresentar uma seleção mais rigorosa, fazer acompanhamento do aluno no exterior, planejamento de suas atividades e oferecer a possibilidade de dupla diplomação. Conclui-se que futuras políticas públicas de mobilidade devem fazer uma seleção em que a instituição do aluno participe do processo, em que o planejamento das disciplinas do exterior seja traçado antes da viagem, para convalidações, em que o aluno seja acompanhado no exterior, para ter suporte e orientação, e em que a experiência multicultural sirva para ampliar o idioma estrangeiro, e não fazer dele o único foco do intercâmbio.<hr/>Abstract The aim of the research is to compare the programs Brazil France Ingénieur Technologie (Brafitec) and Science without Frontiers (CsF), regarding the characteristics, the requirements of the calls and the perception of people working in the international relations of two universities that sent and received students, since the beginning of the Programs. The documentary corpus of the study was constructed by semi-structured interviews conducted in Brazil and France. The data were treated with Content Analysis. The results reveal the importance of resource planning and the regulatory bodies of the Programs. It is inferred that Brafitec Program has a more positive effect than CsF Program, because it presents a more rigorous selection, the monitoring of the student abroad, planning of its activities and the possibility of double diploma. It is concluded that future public mobility policies should make a selection in which the student institution participates in the process, in which the planning of the subjects of the exterior is traced before the trip, for validations, in which the student is accompanied abroad, for support and guidance, and that the multicultural experience serves to broaden the foreign language and language is not the only focus of the exchange. <![CDATA[Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100521&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta revisão sistemática de literatura teve como objetivo identificar relações estabelecidas entre cinema (com maior enfoque em desenhos animados e filmes de animação), ciência e ensino em teses, dissertações e artigos publicados entre 2006 e 2017. A pesquisa abrangeu as bases de dados Scientific Electronic Library Online e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, utilizando os termos de pesquisa “desenho” ou “animação” ou “cinema” e “ciência”. Dentre os trabalhados inicialmente encontrados, vinte atenderam aos critérios de inclusão. Verificou-se que a maioria deles se limitou a analisar aprofundadamente as produções fílmicas, enquanto apenas um trabalho analisou e aplicou este recurso no ambiente escolar. Os resultados evidenciaram, ainda, que são escassos estudos que relacionem diretamente ciência e alguns produtos fílmicos, tais como os desenhos animados, principalmente considerando áreas específicas do ensino de ciências, como o enfoque ciência, tecnologia e sociedade (CTS).<hr/>Abstract This systematic literature review aimed to identify the relationships established among cinema, Science and teaching (with a greater focus on cartoons and animated films) in theses, dissertations and articles published in the period from 2006 to 2017. The research was carried out using Scielo data basis and the Brazilian Digital Library of theses and dissertations of IBICT, using the search terms “cartoon” or “animation” or “movie theater” and “Science”. Among the works initially found, twenty met the inclusion criteria. It was found that most of them were limited to an in-depth analysis of the film productions, whereas only one study analyzed and applied this resource in the school environment. The results showed there are few studies which directly relate Science and some film products, such as cartoons, especially considering specific areas of Science Education, such as the STS (Science, Technology and Society) approach. <![CDATA[Appropriation and uses of the Antonio Gramsci’s thought on Education in academic works]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100522&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo analisamos a apropriação e os usos do pensamento de Antonio Gramsci sobre Educação, com o objetivo de apreender como pós?graduandos têm interpretado o pensamento do autor e sua atualidade para compreender a educação contemporânea. Trata-se de pesquisa documental e bibliográfica, com análise de nove teses e dissertações, de um conjunto de 32 trabalhos que indicaram Gramsci como referencial teórico no resumo. Os 32 trabalhos foram coletados de um banco de dados com 1.283 teses e dissertações sobre política educacional, produzidas em programas de pós-graduação em Educação no período de 2000 a 2010, que tiveram notas cinco, seis e sete na avaliação trienal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior (Capes), encerrada em 2010. Concluímos que as ideias gramscianas sobre escola e educação foram referenciais importantes para os autores das teses e dissertações analisarem as políticas educacionais e a escola numa perspectiva crítica, demarcando a atualidade das reflexões educacionais do autor. Também apontamos que o pensamento gramsciano tem alimentado uma reflexão mais ampla e aprofundada da Educação, em articulação à forma de produção material e cultural numa sociedade dividida em classes e com marcante desigualdade social.<hr/>Abstract In this article we analyze the appropriation and uses of Antonio Gramsci’s thought about education, aiming to apprehend how graduate students have interpreted the author’s thought and its relevance to understand contemporary education. It is a documentary and bibliographical research, analyzing nine theses and dissertations out of 32 works that indicated Gramsci as theoretical reference in their abstracts. The thirty-two papers were collected from a data bank with 1,283 theses and dissertations on educational policy, produced in post-graduation programs in Education from 2000 to 2010, which had scored five, six, and seven in the three-year evaluation, finished in 2010, from the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior (Capes). We conclude that Gramscian ideas about school and education were important references for the authors to analyze educational policies and school under a critical perspective, establishing the relevance of the author’s educational reflections. Furthermore, we posit that Gramscian thought has fostered a broader and deeper reflection on education, in articulation with the material and cultural forms of production in a class-divided society with strong social inequality. <![CDATA[In-service teacher training in a city on the urban region of Vitória/ES: an aesthetic exercise]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100523&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo trata da experiência de um curso de formação de professores de Ensino Fundamental da rede municipal de educação da cidade de Serra no estado do Espirito Santo, Brasil. Visa contribuir com a formulação conceitual e metodológica no âmbito da formação de educadores no espaço escolar, considerando que os processos formativos não se reduzem à sua dimensão informacional, mas se constituem como uma pragmática cognitiva de invenção de si e de mundos que, igualmente, produz experiências que transpõem os limites das formas subjetivas instituídas, possibilitando a consolidação de um espaço coletivo de diálogos sobre o trabalho na escola. A experiência formativa realizada viabilizou, ainda, a criação de caminhos para pensar a realidade movente, o existir-acontecimento da vida nas escolas, a partir da perspectiva segundo a qual pensar não é representar um mundo já dado e, sim, inventar-se a si e inventar mundos. A dialogia dos encontros se efetivou a partir das experiências advindas do chão da escola por meio das rodas de conversa. O processo formativo visou a criação de práticas educacionais aliançadas com o viver na sua dimensão expansiva.<hr/>Abstract The article deals with the experience of a training course for elementary school teachers of the municipal education system in the city of Serra in the state of Espírito Santo / Brazil. It aims to contribute with the conceptual and methodological formulation of educators’ training in schools, considering that formative processes are not reduced to its informational dimension. Following this direction of analysis, the training of professionals enabled the consolidation of a collective space for dialogues about work in school. The formative experience carried out also enabled the creation of ways to think of the changing reality, the existence-happening of life in schools, from a perspective, according to which, thinking is not to represent by a previously given world but rather creating oneself and other worlds. The dialogue of meetings took place from the experiences at the school in conversation circles. The formative process aimed to create educational practices grounded on living and its expansive dimension. <![CDATA[The scientific community of Alagoas: an analysis based on its research groups]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100524&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[The selves in the Liquid Modernity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100700&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[Confessions of the flesh: the last Michel Foucault’s book of the History of sexuality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100701&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[The subject (self) exploitation in digital network: freedom in crisis?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100702&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[New Flagship Universities: directions for more relevant universities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100703&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[The circus in the educational scenario of Brazil and Latin American countries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100704&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country. <![CDATA[Thankfulness]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072020000100900&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto da expansão e diversificação do Ensino Superior brasileiro, o presente texto busca aproximar-se de um tema parcamente explorado na literatura nacional: a relação entre a dilatação deste grau de ensino e a construção e o fortalecimento das comunidades científicas nos estados da federação. O caso alagoano é tomado à análise, com vistas a compreender o desenvolvimento de sua comunidade científica nas duas últimas décadas. Trabalhamos, para tanto, com dados compilados e difundidos pelo Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, com os quais elaboramos uma caracterização capaz de oferecer suporte para a objetivação da prática da pesquisa e da formação de novos pesquisadores. A experiência alagoana expressa, pois, questões nacionais e locais de forma concomitante, de maneira que seu estudo implica um olhar relacional sobre as reconfigurações recentes do desenvolvimento da ciência no país.<hr/>Abstract In the context of the expansion and diversification of Brazilian Higher Education, this paper approaches a theme that has been poorly explored in the national literature: the relationship between the expansion of this educational level and the construction and strengthening of the scientific communities in the states of the country. We analyzed the case of Alagoas aiming to understand the development of its scientific community in the last two decades. We work with data compiled and disseminated by the Directory of Research Groups of Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, based on which we elaborated a characterization capable of providing a support for the objectification of research practice and the training of new researchers. Therefore, the Alagoas experience concomitantly expresses national and local issues, so its study implies a relational look at the recent reconfigurations of the development of science in the country.