Scielo RSS <![CDATA[Gestão & Produção]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-530X20090003&lang=en vol. 16 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Carta do Editor</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Standing on the shoulders of giants</b>: <b>production concepts <i>versus</i> production applications. The Hitachi Tool Engineering example</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article analyzes the methodologies of Henry Ford, Taiichi Ohno, and Eliyahu Goldratt and presents explicitly the four principles of flow management according to these operations management philosophies. The differences among them are related to different instances of the same principles in different environments: Ford in his industry focusing on mass production of few (or one) products, Ohno at Toyota with the Toyota production System (TPS), and Goldratt in a wide range of production environments. The concepts are illustrated and tested in a practical case of implementation in the Hitachi Tool Engineering company. Here, we have the classic case of an unlikely successful attempt to implement a methodology (Lean), and how the Theory of Constraints (TOC) solved this issue. Finally, the limits for the solution proposed by Goldratt for operations management (DBR) are described.<hr/>Este artigo avalia as metodologias de Henry Ford, Taiichi Ohno e Elyahu Goldratt e apresenta de maneira explícita os quatros princípios de gestão do fluxo que estão por trás destas filosofias de gestão de operações. As diferenças entre estas três são traçadas para diferentes instâncias dos mesmos princípios em ambientes específicos: Ford em sua indústria, com foco na produção em massa de poucos (ou um) produtos; Ohno na Toyota, com o Toyota Production System (TPS); e Goldratt, em uma classe ampla de ambientes de produção. Os conceitos são ilustrados e postos à prova no caso prático da Hitachi Tool Engineering. Este é o caso clássico de tentativa de implementação de uma metodologia (Lean) que não se aplica e como isto foi resolvido pela Teoria das Restrições (TOC). Finalmente os limites da solução proposta por Goldratt para a gestão de operações (TPC) são explicitados. <![CDATA[<b>Analysis of the value flow mapping application to waste identification on the product development process</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O processo de desenvolvimento de produtos se torna cada vez mais crítico para a competitividade das empresas devido a crescente internacionalização dos mercados, aumento da diversidade e variedade de produtos e redução do ciclo de vida dos produtos. O presente trabalho tem como objetivo principal avaliar a contribuição da utilização da técnica de mapeamento lean no processo de desenvolvimento de produtos. O método utilizado é o estudo de caso realizado em uma empresa do sul de Minas que possui ciclos de desenvolvimento de produtos curtos, médios e longos. A aplicação do mapeamento de fluxo de valor, ferramenta da filosofia lean, no desenvolvimento de produtos identificou desperdícios dentro do processo de desenvolvimento, nas interfaces entre os agentes envolvidos, a partir da análise do processo de desenvolvimento de holders. Algumas adaptações foram necessárias, mas a pesquisa mostrou que a confecção dos mapas do estado atual e futuro na linguagem padronizada pela fisolofia lean pode ser aplicada no processo de desenvolvimento de produtos.<hr/>The product development process issue has gradually become more critical to the companies' competitiveness. The reasons are mainly due to the increase in product variety and also the reduction of the life cycle. This work aims to evaluate the Value Stream Mapping contribution to the product development process. The research was conducted in a bakery equipment manufacturing company by means of a case study. For instance, the application of the Lean Value Stream Mapping technique identified many wastes in the holders' product development. The product development process particularities demanded some adaptations to the lean mapping technique. However, the Lean Thinking approach supported by the Value Stream Mapping technique, either the current or the future state, proved fully feasible to be applied in the product development process. <![CDATA[<b>Development and implementation of a SMED methodology in contract manufacturing enviroments</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta o desenvolvimento de uma metodologia de redução do tempo de preparação de máquina (tempo de changeover) para ambientes voláteis de manufatura contratada do setor eletroeletrônico e de informática.. As empresas desse setor fabricam uma grande variedade de produtos caracterizados por um alto valor agregado, curto ciclo de vida e instabilidade da demanda, exigindo flexibilidade das empresas para acompanhar o dinamismo do mercado. Com isso, a produção enxuta surge como uma alternativa, já que tem como características fluxo contínuo de produção, altos níveis de qualidade, redução de custos e agilidade na introdução de mudanças, fatores primordiais para se atingir a flexibilidade. O presente artigo tem como foco a redução do tempo de troca de ferramentas em uma linha de produção que utiliza a tecnologia de montagem em superfície conhecida como SMT (Surface Mount Technology). A diminuição desse tempo é relevante, pois possibilita a redução da necessidade de estoques intermediários; aumento da flexibilidade de produção com lotes e lead times menores; aumento de produtividade; respostas rápidas a mudanças de volume; e velocidade na programação da produção. A metodologia utilizada foi a pesquisa ação. O artigo traz contribuições teóricas e práticas além da aplicação da metodologia desenvolvida no setor de manufatura contratada. O método desenvolvido possibilitou ganhos importantes de flexibilidade de resposta a alterações de variedade e volume, traduzidos em ganhos de flexibilidade, produtividade e financeiros.<hr/>This paper presents the development of a methodology to reduce the machine preparation time (changeover time) in volatile environments of the informatics and electronic contract manufacturing. The companies of this sector produce a large product variety characterized for a high aggregate value, short life cycle, and demand instability requiring flexibility to follow the dynamism of the market. Thus, the lean manufacturing seems to be a good alternative since its main characteristics are: continuous production flow, high quality level, low costs, and fast changes' introduction. The focus of this study is to reduce tool change time in a production line that uses the SMT (Surface Mount Technology). Time reduction is extremely important because it leads to the reduction of intermediate inventor, increases production flexibility with short lots and lead times, productivity increase, fast responses to improvements of the amount and production programming. The methodology used was the Action Research. The paper brings theoretical and practical contributions besides the application of the developed methodology in the contract manufacturing sector. The method developed allowed flexibility to respond to variety and volume changes resulting in considerable financial, productivity, and flexibility gains. <![CDATA[<b>An enumeration algorithm based on partial ordering to solve the minimization of tool switches problem</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en No problema de minimização de troca de ferramentas procura-se por uma sequência para processar um conjunto de tarefas de modo que o número requerido de trocas de ferramentas seja o menor possível. Neste trabalho propõe-se um algoritmo para resolver este problema baseado em um ordenamento parcial das tarefas. Uma sequência ótima é obtida expandindo-se as sequências parciais enumeradas. Testes computacionais são apresentados.<hr/>In the minimization of tool switches problem we seek to determine a sequence to process a set of jobs so that the number of tool switches required is minimized. In this work we propose an algorithm to solve this problem based on partial ordered sequences of jobs. An optimal sequence is obtained expanding the partial sequences enumerated. Computational test results are presented. <![CDATA[<b>Forecasting a call center demand using a Multiple Regression model</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho descreve - por meio do estudo de um caso - o problema da previsão de demanda de chamadas para um determinado produto no call center de uma grande empresa brasileira do setor - a Contax - e como ele foi abordado com o uso de Regressão Múltipla com variáveis dummy. Depois de destacar e justificar a importância do tema, o estudo apresenta uma breve revisão de literatura acerca de métodos de previsão de demanda e de sua aplicação em call centers. O caso é descrito, contextualizando, inicialmente, a empresa estudada e descrevendo, a seguir, a forma como ela lida com o problema de previsão de demanda de chamadas para o produto 103 - serviços relacionados à telefonia fixa. Um modelo de Regressão Múltipla com variáveis dummy é, então, desenvolvido para servir como base do processo de previsão de demanda proposto. Este modelo utiliza informações disponíveis capazes de influenciar a demanda, tais como o dia da semana, a ocorrência ou não de feriado e a proximidade da data com eventos críticos, como a chegada da conta à residência do cliente e seu vencimento; e apresentou ganhos de acurácia da ordem de 3 pontos percentuais para o período estudado, quando comparado com a ferramenta anteriormente em uso.<hr/>This work describes - with the aid of a case study -a demand forecast problem for a specific product reported to the call center of a large Brazilian company in an industry called Contax, and the way it was approached with the use of Multiple Regression using dummy variables. After highlighting and justifying the studied matter relevance, the article presents a small literature review regarding demand forecast methods and their use in the call center industry. The case is described presenting the studied company and the way it deals with the Forecasting Demand for a telephone all center regarding telephone services products. Therefore, a Multiple Regression with dummy variables model was developed to work as the basis of the proposed demand forecast process. This model uses available data capable of influencing the demand such as the week day, occurrence of holidays, and the date of critical events such as the date on which the bill is sent and the date of payment collect. The model presented an improvement of Demand Forecasting Accuracy of 0.3% in the studied period when compared to the previously tool in use <![CDATA[<b>Methodology for the construction and choice of credit risk prediction models</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o aumento recente nos volumes de créditos a pessoas físicas e, por consequência, nos índices de inadimplência, as empresas estão buscando melhorar sua análise de crédito incorporando critérios objetivos. Técnicas multivariadas têm sido utilizadas para construir modelos de previsão de crédito que, baseados em informações cadastrais dos clientes, levam à criação de um padrão de comportamento em relação à inadimplência. O objetivo deste artigo é propor uma sistemática para construção de modelos de previsão de risco de crédito e avaliar seu desempenho usando três modelos específicos: análise discriminante, regressão logística e redes neurais. O método proposto (denominado Modelo PRC) é composto de seis etapas: (i) delimitação da população; (ii) seleção da amostra; (iii) análise preliminar; (iv) construção do modelo; (v) escolha do modelo; e (vi) passos para implantação. O Modelo PRC foi aplicado em uma amostra de 17.005 clientes de uma rede de farmácias com crediário próprio. Os resultados para este banco de dados específico apontam uma pequena superioridade do modelo de redes neurais em relação aos outros modelos, que pode ser atribuída a sua não linearidade em relação à combinação de variáveis.<hr/>Due to the growing consumer credit market and, therefore, insolvency indices, companies are seeking to improve their credit analysis by incorporating objective judgments. Multivariate techniques have been used to construct credit models. These models, based on consumer registration information, allow the identification of behavior standards concerning insolvency. The objective of this work is to propose a methodology for the construction of credit risk models and to evaluate prediction performance using three specific models: discriminant analysis, logistic regression, and neural networks. The proposed method (entitled PRC Model) embraces six steps: (i) population definition, (ii) sampling, (iii) preliminary analysis, (iv) model development, (v) model selection, and (vi) implementation steps. The PRC Model was applied to a sample of 17,005 customers of an organization which manages its own credit system and controls a pool of drugstores. The results for this specific database show slight superiority of neural networks over the other two techniques, which can be attributed to its non-linear approach when dealing with the combined effect of explanatory variables <![CDATA[<b>Studies on non-random patterns in Shewhart control charts</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Além de investimento em novas tecnologias e modernização do parque industrial, a competitividade dos produtos brasileiros está ligada ao aumento de produtividade. O Controle Estatístico de Processo (CEP), junto com os gráficos de controle, inseriu-se neste contexto no que diz respeito ao controle das características significativas do produto e do processo, em tempo real, garantindo níveis de qualidade, a um custo exigido pelo mercado. Um procedimento importante é a interpretação dos gráficos de controle. Um estudo foi feito para ilustrar e discutir padrões de não aleatoriedade, que auxiliam na interpretação de tais gráficos. Alguns padrões de não aleatoriedade foram ilustrados e, por meio de cálculo de probabilidade, mostrou-se quais deles rejeitaram a hipótese de controle estatístico, a um nível de significância pré-especificado. Concluiu-se que os padrões mencionados na literatura não eram tão informativos. No que diz respeito ao nível de significância, observou-se então que em alguns padrões a um certo nível de significância retornaram resultados diferentes dos mencionados na literatura.<hr/>In the last two decades, the Brazilian consuming market was modified by the insertion of products of better quality and minor cost. Statistical Process Control (SPC) and control charts look after significant characteristics products and processes, in real time, guaranteeing quality levels, in a cost demanded by the market. In that context, an important procedure is the interpretation of the control charts; this is made through non-random patters. A study was made illustrating and arguing such standards. Standards had been illustrated and one revealed which of them, rejected the nullity hypothesis, under a determined significance. One concluded that the standards mentioned in literature are not so informative and can be improved. <![CDATA[<b>A proposal for the process of definition of safety stock of purchased items for make-to-order companies that manufacture complex products</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A definição do Estoque de Segurança costuma seguir critérios puramente qualitativos, muitas vezes sem nenhum fundamento ou puramente quantitativos, em que o conhecimento de pessoas-chave não é aproveitado. Com base na experiência prática do autor e com o apoio da literatura, propõe-se neste trabalho um modelo para a definição deste parâmetro com base nestes dois critérios, conjuntamente. Espera-se que ele possa subsidiar as decisões relacionadas à definição do Estoque de Segurança de itens comprados em empresas que fabricam produtos complexos sob encomenda, nas quais este tipo de item responde pela maior parte do custo do produto final. Incertezas existentes nos ambientes interno e externo destas empresas tornam necessário este tipo de estoque em muitas situações.<hr/>The definition of Safety Stock usually follows only qualitative criteria, which most of the times do not have any conceptual foundation, or only quantitative criteria, which does not make actual good use of the knowledge of essential people involved. Based on the author's practical experience and with the support of the literature, this paper presents a model for the definition of this parameter based on these two criteria, at the same time. It is expected it can support the decisions related to the definition of Safety Stock of purchased items for make-to-order companies that manufacture complex products, in which this kind of item accounts for most of the cost of the final product. Uncertainties in the internal and external environment of these companies make this kind of stock necessary in a lot of situations. <![CDATA[<b>Breaking barriers to the project management office implementation in a small and high technology enterprise</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esse artigo apresenta o caso da criação de um escritório de projetos (Project Management Office - PMO) em uma indústria médica de médio porte que passou a desenvolver produtos para o setor espacial. Descreve como a entrada no novo segmento impulsionou a adoção de práticas de gestão de projetos (GP) e como o equacionamento das tensões resultantes dessas práticas levou ao surgimento de um PMO na empresa. Apresenta levantamento com membros das equipes de projeto, os quais foram questionados quanto à efetividade das práticas de gestão sobre os resultados dos projetos. Os dados confirmam a bibliografia quanto a tensões próprias de PMEs de base tecnológica com relação à introdução de ferramentas gerenciais e adicionam duas contribuições: descrevem como o equacionamento das tensões existentes sobre o PMO pode contribuir para sua consolidação e demonstram que a introdução de atividades de caráter mais operacional pode melhorar a forma pela qual os times de projeto avaliam o desempenho do PMO.<hr/>This paper presents a case of a project management office (PMO) implementation in a medium sized medical industry that started to develop e spatial-related products. The article describes how the entry in a new market have driven the adoption of project management best practices, and solving problems emerged from these practices led to the consolidation of a PMO. The developers were asked whether or not project management (PM) practices were effective for project results. The answers confirm the literature information about the tension due to the introduction of management techniques in technology-based SMEs and added two insights: describe how solving the tensions of the PMO can contribute to its consolidation and demonstrate that the introduction of more operational activities can improve the way the teams involved in projects evaluate the PMO performance. <![CDATA[<b>An approach model to a comparative economic assessment of alternatives for threaded fastening systems</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en As demandas junto aos diferentes setores de manufatura têm crescido em termos de qualidade e prazos. Todavia, estas demandas sofrem forte impacto de etapas anteriores, mais notadamente, do estágio de desenvolvimento do produto. Nesta fase, importantes decisões são tomadas, sendo que, em muitos casos, estas são fortemente influenciadas pela experiência ou preferência das pessoas envolvidas na atividade. Outra constatação bastante evidente é a de que, na maioria das vezes, produtos dependem de processos de montagem, que podem assumir diferentes configurações (e.g., uniões fixas ou móveis; reversíveis ou irreversíveis; entre outras). Considerando, principalmente as pressões ambientais, as uniões do tipo "desmontáveis" assumem papel fundamental no desenvolvimento de produtos. Estas podem ser de diferentes tipos, sendo que sua escolha ocorre na etapa de projeto. Assim, o objetivo deste artigo é apresentar o desenvolvimento de um modelo para facilitar a tomada de decisão quanto ao emprego de sistemas de fixação desmontáveis, considerando aspectos econômicos envolvidos nos processos examinados. Os dados de entrada e estruturação do modelo são representativos da realidade industrial, de parâmetros oriundos de literatura e de dados obtidos a partir de experimentos em ambiente controlado. O modelo contempla as considerações de custos nas etapas de: i) aquisição e estocagem; ii) manufatura; iii) montagem; e iv) manutenção; que são etapas principais do ciclo de vida do componente. O conjunto de equações que dá sustentação ao modelo é apresentado em anexo. Um teste preliminar do uso do modelo ilustra que este é capaz de capturar as diferenças de custos entre os sistemas de fixação considerados para determinada montagem, a partir de parâmetros definidos nas etapas iniciais de projeto.<hr/>The demands for quality and delivery time have been growing in the majority of manufacturing sectors. However, these demands are strongly dependent on previous stages decisions, mostly those related to the product development process. Several of these decisions are influenced by the experience or personal preferences from the design team. Additionally, most products depend on the assembly processes, which can assume different configurations (e.g. permanent (riveting) or non-permanent (fastening) joining solutions). From the environment point of view, the reversible systems perform a fundamental role during the product development process. The choice for a fastening system occurs during the design stage. Thus, this paper aims at the development of a model that supports the decision making process when choosing reversible fastening systems, based on the economic aspects of the manufacturing/assembling process examined. The entry data and model structure are well adhered to the industrial reality, theoretical parameters, and data from the experiments. The model considers the costs factors originated from: i/ purchasing and storage; ii/ manufacturing; iii/ assembling; and iv/ maintenance; which are the main stages of a component life cycle. The set of equations that support the model is also presented. A preliminary model test illustrates its capabilities for capturing the cost differences amongst fastening systems for a specific assembly, from parameters defined at early stages of the design process. <![CDATA[<b>Switching costs in logistics service</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os custos relacionados às dificuldades inerentes à troca de um fornecedor para outro, também chamados de Custos de Mudança, estão presentes em todas as relações entre empresas. No entanto, o tema carece de estudos que analisem a inserção desses custos no processo de decisão de compra de compradores empresariais. O presente estudo explora o tema da troca de fornecedor nas empresas e os Custos de Mudança a ela associados, objetivando identificar a percepção dos gestores sobre os Custos de Mudança e como procuram minimizar estes custos. Uma pesquisa exploratória que coletou dados por meio de entrevistas em profundidade com compradores de serviços logísticos de indústrias químicas e petroquímicas do Estado de São Paulo foi conduzida. Os dados coletados foram analisados e interpretados segundo a técnica de análise de conteúdo. Os resultados mostram que os Custos de Mudança são de naturezas diversas, proporcionando impactos diferentes na decisão de compra. Uma parte destes custos tem caráter subjetivo, sendo, portanto, de difícil quantificação monetária. A pesquisa identificou que a percepção dos Custos de Mudança é afetada por fatores, como satisfação em relação ao serviço prestado pelo fornecedor atual e a complexidade do bem comprado. As empresas buscam evitar estes custos fazendo mudanças graduais e procurando não estabelecer cláusulas de garantias com penalidades monetárias para a quebra de contratos, a menos que existam investimentos específicos da relação em jogo.<hr/>Switching costs are related to difficulties which emerge when suppliers are changed to new ones, and they exist in all supply chain relationships. Despite the subject importance to the buying decision process, there is not much evidence about how buyers in the business-to-business setting consider them in their working routine. The main proposal here is to present an exploratory discussion on how buyers deal with switching costs and how switching costs affect buying decision. In depth interviews with buyers of logistics services of chemistry and petrol firms located in the São Paulo State - Brazil were conducted. The results show that many types of switching costs can occur simultaneously when considering changing a supplier, and each type affects differently the decision. The respondents affirmed that it is hard to objectively calculate the total cost of ownership because many of its components can be assessed only qualitatively by members of the buying department. As those people have different perceptions about each cost, that is, each person perceives differently the cost and benefits linked with a supplier substitution, a compounded evaluation is costly. The situation leads to a very stressful condition which was appointed as one of the most relevant switching costs. The higher is the satisfaction with the current supplier, the lower is the predisposition to change, and the higher is the switching costs and on the contrary, the higher is the dissatisfaction with supplier, and the higher is the intention to assume the switching costs. The complexity and specificity of the service provided increase the switching costs since it increases the perceived uncertainty. <![CDATA[<b>Evaluation of enterprise cooperation through information exchange</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partindo da premissa que a cooperação entre empresas contribui significativamente para a melhoria do desempenho do produto da Cadeia de Suprimento, este trabalho apresenta um método para avaliar esta cooperação pela troca de informação. A avaliação é feita por dois indicadores: a intensidade; e a extensão de troca de informações são trocadas tanto a montante quanto a jusante da empresa em estudo. O método é aplicado por meio de um questionário a empresas de autopeças e alguns resultados relevantes são obtidos.<hr/>Considering that cooperation among enterprises contributes significantly to improve the product performance in a supply chain, this work presents a method for analyzing the enterprise cooperation focused on the exchange of information among firms. Two indicators are used: the intensity, which seeks to measure the amount of information shared; and the extension, which seeks to measure how many stages of the supply chain the information is exchanged, both upstream and downstream, considering each company and its relationships with partners in a supply chain. The measurement of the intensity and the extension indicators for each enterprise was carried out through a questionnaire that was answered by staff members of auto parts companies, and some relevant conclusions are presented. <![CDATA[<b>The transactions between European supermarkets and Brazilian fresh fruit producers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vários autores apontam a importância do segmento varejista como indutor de mudanças nas cadeias produtivas de diferentes produtos. Particularmente, no que diz respeito às cadeias produtivas de frutas frescas pode-se observar a importância do segmento varejista como indutor de padrões de qualidade e de uma série de mudanças que se revelam por meio de ações tomadas pelos outros segmentos de maneira a atender suas exigências. No entanto, não há estudos que mostrem qual a intensidade desta ação e quais os elementos que podem influenciá-la. Sendo assim, o objetivo deste trabalho é caracterizar as transações entre produtores brasileiros de manga e uva e compradores europeus e as estruturas das cadeias de valor de manga e uva para exportação. Na parte conceitual foi utilizada a abordagem de Cadeia de Valor Global e de Economia dos Custos de Transação. O método escolhido foi o estudo de casos múltiplos, conduzido com duas cadeias produtivas, a de uva e a de manga, voltadas para exportação para o mercado europeu. Foram conduzidas entrevistas presenciais com produtores e exportadores brasileiros de manga e uva, bem como com importadores alemães, ingleses e holandeses, no período de 2004 a 2005. Os resultados indicam que os supermercados atuam de maneira diferenciada nos dois mercados estudados, o inglês e alemão. Nas transações entre supermercados ingleses na cadeia de valor de frutas frescas com produtores brasileiros há o gerenciador de categoria que é o agente responsável pela ligação entre produtores brasileiros e supermercados ingleses e predominam estruturas de governança híbridas. Já no mercado alemão, não há o gerenciador de categoria e predomina a estrutura de governança de mercado. Estas diferenças nas estruturas das cadeias de valor nos dois mercados têm implicações diretas na maneira de inserção dos produtores de frutas frescas de países em desenvolvimento no comércio global.<hr/>The aim of this paper is to investigate the transactions between European supermarkets and Brazilian fresh fruit producers and the structure of the Brazilian mango and grape value chain to Europe. The element pointed out in this paper is the characteristic of the distributor segment. There are indications that the structures of the retail sector affect the strategies of developing countries producers in global markets. In addition, the procurement strategies of the retail sector are different when compare the United Kingdom and Germany. The Global Value Chain and Transaction Costs Economy approaches were used as theoretical background. The method selected for this study was the multiple case studies which were made viable by means of semi-structured questionnaires conducted with mango and grape producer's agents in Brazil and with mango and grape imported agents located in the United Kingdom and Germany. <![CDATA[<b>Bounding the scope for competence identification for the qualification of professors of engineering for distance education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2009000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A educação vive um tempo revolucionário em que as esperanças se contrastam com as incertezas, tornando os resultados imprevisíveis. As concepções de tempo, espaço, real, material e virtual passam por um processo de resignificação em busca de novas formas de se ensinar. Nos últimos anos, a educação a distância (EaD) vem se destacando como uma alternativa educacional possibilitando uma maior flexibilidade no processo de ensino e aprendizagem e sendo útil principalmente como suporte em praticamente todas as áreas do conhecimento, dentre as quais estão as Engenharias. Embora a educação a distância possa ser implementada por meio de diversas metodologias e tecnologias, é importante enfatizar que ela não deve ser aplicada nos mesmos moldes do modelo tradicional de ensino. Na tentativa de prevenir que isso ocorra, enfatizou-se a importância da capacitação docente a partir da premissa de que o professor é um dos elementos principais no processo de ensino e aprendizagem a distância. Assim, este artigo apresenta a concepção de uma matriz de relacionamentos que auxilia na identificação de competências que são desejáveis para os professores de engenharia atuarem na EaD. Nesse sentido é realizada uma ilustração da matriz no contexto da engenharia de produção. Essa matriz delimita a área de fronteira, da qual as competências podem ser extraídas, facilitando, assim, sua identificação. A concepção da matriz de relacionamentos se baseou na correlação de algumas teorias de ensino e em processos de capacitação docente.<hr/>Education has been undergoing a revolutionary period in which hopes contrast to uncertainty making the future uncertain. The concepts of time, space, virtual and reality, and material, have been reviewed to adapt to new ways of teaching. In the last years, Distance Education (DE) has been pointed out as an educational alternative allowing a greater flexibility in the teaching and learning processes and have been useful mainly as support in practically every knowledge area, for instance, engineering. Despite the existence of various methodologies and technologies for distance teaching, it is important to emphasize that its application cannot be carried out the same way traditional educational model is. Trying to prevent this to happen, the qualification instructors is a key point once the professor is a fundamental element in this teaching process. Thus, this paper presents a relationship matrix which helps to identify desirable competences for engineering professors who will work with DE. In this sense, an illustration of the matrix in the production engineering context is presented. Such matrix establishes the boundary in which such competences may be reached thus facilitating its identification. The relationship matrix has been conceptualized based on the correlation of teaching theories and on professor qualification processes.