Scielo RSS <![CDATA[Cadernos Pagu]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-833320190003&lang=es vol. num. 57 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Un recorrido por la historia trans*: desde el ámbito biomédico al movimiento activista-social]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300500&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El término transexualismo es acuñado en 1948 por Harry Benjamin, pero los comportamientos rupturistas en el ámbito de género han sido documentados desde épocas tan antiguas como la Grecia clásica. En este trabajo se crea una línea temporal que refleja la evolución y los grandes hitos logrados por el colectivo trans* a lo largo del tiempo, tanto desde una perspectiva activista-social como médico-psiquiátrica, analizando los eventos más relevantes desde los años 20 hasta la actualidad.<hr/>Abstract The term transsexualism was definited in 1948 by Harry Benjamin, but disruptive behavior in relation to the gender has been documented from ancient times like classical Greece. In this work, a time line it was created. This time line reflects the evolution and the great milestones achieved by the trans* collective over time, from an activist-social as well as a psychiatric-medical perspective, analyzing the most relevant events from the 20s to the present. <![CDATA[Perflamboyances of Gender: The Contribution of The Flamboyant and Effeminate to The Theory of Gender Performativity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300501&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho avalia algumas críticas relacionadas à teoria da performatividade de gênero, criada por Judith Butler, e propõe a perfechatividade para pensar a performatividade de gênero a partir de pesquisas sobre gays fechativos e/ou afeminados realizadas em Salvador. Para realizar esse percurso, o texto divide as críticas à Butler em dois blocos e explica como ela ampliou a teoria da performatividade de gênero e, ao mesmo tempo, respondeu aos seus críticos. Ao fazer isso, Butler qualificou a sua teoria, mas usou uma distinção entre performance e performatividade que pode ser problematizada a partir dos estudos da performance e daquilo que estamos nomeando como perfechatividade.<hr/>Abstract The paper evaluates some critiques related to the gender performativity theory, created by Judith Butler, and proposes the perfechatividade to think about the gender performativity by means of researches about flamboyant / or effeminate gays performed in Salvador. To accomplish this, the text divides the criticism to Butler into two blocks and explains how she expanded the gender performativity theory and, at the same time, responded to its critics. By doing so, Butler improved her theory but used a distinction between performance and performativity that can be problematized through performance studies and through what we are naming as perfechatividade. <![CDATA[Códigos corporales y tecnológicos: Los feminismos como prácticas hacker]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300502&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el presente artículo destaco las principales críticas feministas a la tecnociencia y las contribuciones procedentes de las heterogéneas aproximaciones feministas a las tecnologías. El objetivo se dirige a desarrollar una lectura que sitúa en un mismo plano cuerpo y tecnología para interpretar los feminismos como prácticas hacker a sistemas normativos. Dicha lectura es derivada de las reflexiones propiciadas por la experiencia etnográfica con colectivos, trayectorias y proyectos que abordan la conexión entre cuerpos, sexualidades y tecnologías desde perspectivas feministas y transfeministas.<hr/>Abstract In this article, the primary feminist critiques of techno-science and the contribution originating from heterogeneous feminist approaches to technologies are pointed out. The objective directs to develop an interpretation which places body and technology at the same plane in order to read feminisms as hacker practices to normative systems. This reading derives from reflections promoted by the ethnographical experience with groups, career paths and projects that deal with the connection between bodies, sexualities and technologies from feminist and trans-feminist perspectives. <![CDATA[The “Rolê Feminista”: Autonomy and Prefigurative Politics in Contemporary Feminist Field]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300503&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo parte do contexto dos movimentos sociais contemporâneos e tem como objeto empírico uma rede informal de ativistas jovens auto-referenciada como rolê feminista, cujas relações são norteadas por ideário associado à autonomia, ao faça você mesma e à horizontalidade. Tendo em vista as formas recentes de politização do gênero e da sexualidade, o artigo busca explorar os sentidos nativos atribuídos à autonomia. Assim, olhando para os discursos e práticas ativistas, discuto a sua materialização na prática da okupação e seus desdobramentos – como o escracho – no espaço público. Para tal, dialogo criticamente com a noção de “prefiguração”, apontando, à luz dos dados etnográficos, potencialidades e lacunas. Por fim, chamo atenção para a rentabilidade analítica de rolê frente aos limites da categoria movimento social no período pós-anos 2000.<hr/>Abstract This paper concerns the context of contemporary social movements, by analyzing a young informal activist network called “rolê feminista” which takes autonomy, do it yourself and horizontality as its political orientation. Considering current forms of politicization of gender and sexuality, it aims to explore the native meanings attributed to the category of autonomy. Then, this paper examines the materialization of autonomy in the so called okupação and its contentious unfoldings in the public space. In doing so, it critically discusses the literature on prefigurative politics, pointing out its potentiality and limitations. At last, I highlight the analytical rentability of rolê towards the limits of social movements category in the 2000s. <![CDATA[Fluctuaciones de la energía emocional durante las clases de salsa y bachata]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300504&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo, desde un abordaje cualitativo, describo y analizo las fluctuaciones de la energía emocional, en términos de Randall Collins, en situaciones de interacción que tienen lugar en clases de salsa y bachata localizadas en la Ciudad de Buenos Aires (Argentina). Dichas clases son un ámbito donde mujeres y varones cis heterosexuales, adultos/as, sin pareja y de sectores medios concurren para sociabilizar erótica y/o afectivamente. Las situaciones de interacción donde la energía emocional aumenta se vinculan a la pedagogía erótica dictada por los/as docentes a sus estudiantes; y las interacciones en las cuales decrece son los conflictos derivados de celos y el desprecio.<hr/>Abstract This article, from a qualitative methodology, describes and analyzes which are the fluctuations of emotional energy, in terms of Randall Collins, in situations of interaction that happen in salsa and bachata classes located in Buenos Aires City (Argentina). These classes are a place where cis heterosexual, adults, single and from middle-class women and men concur for erotic and/or affectively socialize. The situations of interaction where emotional energy increases are related to the erotic pedagogy that teachers teach to their students; and the interactions in which it decreases are related to the conflicts caused for jealousy and contempt. <![CDATA[Ideologies of Female Education in the First Brazilian Republic]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300505&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Partindo das propostas políticas e científicas que nortearam os caminhos da Primeira República brasileira, duas questões inter-relacionadas se projetaram nesta pesquisa: resgatar as ideias básicas relacionadas à educação e à instrução da mulher, que começavam a se institucionalizar no Rio de Janeiro, e compreender os diferentes graus de adesão desse ideário pedagógico às formulações normatizadoras, higiênicas e eugênicas, que construíram o discurso hegemônico no período.<hr/>Abstract Starting from the political and scientific proposals that guided the institutional paths of the first Brazilian republic, two interrelated issues were projected in this research: to rescue the basic ideas related to education and instruction of Brazilian women, who became institutionalized in Rio de Janeiro; and to understand the different degrees of adherence of this pedagogical ideology to the normative, hygienic and eugenic formulations that have shaped the hegemonic discourse in the period. <![CDATA[Crazy or Modern? Women in Review (1920-1940)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000300506&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo propõe analisar, à luz da história cultural, as mudanças nas relações de gênero durante as décadas de 1920 a 1940, período de grande modernização do Rio de Janeiro. As fontes selecionadas para análise foram as vozes de médicos em periódicos científicos; cartas abertas de conselheiros em colunas sentimentais; e cartas de leitores de revistas de variedades. De novidade, o artigo sublinha o papel das “modernistas”, uma das muitas categorias construídas no contexto da redefinição dos papéis sociais femininos que oscilavam entre representações de vanguarda e patologia.<hr/>Abstract Through the lenses of cultural history, this article analyzes changes in gender relations during the decades of 1920 to 1940, a period of great modernization of Rio de Janeiro. The sources selected for analysis gave voice to scientific journals; open letters of sentimental columns; and readers’ letters of magazines. Of novelty, the article underlines the role of the “modernists”, one of the many categories constructed in the context of the redefinition of the feminine social roles that oscillated between vanguards and pathology’s representations.