Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-247820100003&lang=pt vol. 15 num. 45 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>A formação humana na perspectiva histórico-ontológica</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O tema da formação humana está no centro da filosofia da educação, cujo objeto é precisamente o processo de promoção humana levado a efeito pela educação. A partir da vigilância crítica, própria da filosofia, o texto esboça uma fenomenologia da época atual, constatando que as ideias atualmente hegemônicas na educação se centram na crítica à razão e às noções de verdade e de objetividade. A esse neopragmatismo que, na tentativa de opor-se à metafísica, acaba por ser profundamente metafísico reduzindo tudo à linguagem, os autores contrapõem o pensamento de Marx como uma filosofia historicizadora em que estão em causa não os sujeitos abstratos, mas os indivíduos reais, sujeitos históricos que se constituem como síntese de relações sociais. Para tanto, recorre-se à reflexão histórico-ontológica sobre a formação humana contida nos Manuscritos econômico-filosóficos de 1844, de Marx. O artigo conclui com a defesa da tese de que o acesso aos clássicos é condição necessária para a formação humana.<hr/>The theme of human formation is at the centre of the philosophy of education, whose aim is precisely the process of human promotion brought about by education. Starting from the critical vigilance proper to philosophy, the text sketches a phenomenology of the present time, verifying that the ideas prevailing in education at present are centred on the critique of reason and on the notions of truth and objectivity. This neo-pragmatism, which in the attempt to oppose metaphysics becomes deeply metaphysical, reducing everything to language, is contested by the authors with Marx's thoughts as a historicising philosophy that concerns not abstract subjects, but real individuals, historical subjects that are constituted as a synthesis of social relations. To that end, the authors resort to the historical ontological reflection on human formation contained in Marx's Economic and Philosophical Manuscripts of 1844. The article concludes by defending the proposition that access to the classics is a necessary condition for human formation.<hr/>El tema de la formación humana está en el centro de la filosofía de la educación cuyo objetivo es precisamente el proceso de promoción humana, llevado a cabo por la educación. Partiendo de la vigilancia crítica, propia de la filosofía, el texto esboza una fenomenología de la época actual comprobando que las ideas actualmente hegemónicas en la educación, son centradas en la crítica a la razón y a las nociones de la verdad y de la objetividad. A ese neo pragmatismo que con la intención de oponerse a la metafísica acaba siendo profundamente metafísico reduciendo todo al lenguaje, los autores contraponen el pensamiento de Marx como una filosofía de historicismo en que la causa no son los sujetos abstractos, sino los individuos reales, sujetos históricos que se constituyen como síntesis de relaciones sociales. Para esto se recurre a la reflexión histórica ontológica sobre la formación humana incluida en los "Manuscritos Económico Filosóficos de 1844" de Marx. El artículo concluye con la defensa de la tesis de que el acceso a los clásicos es condición necesaria para la formación humana. <![CDATA[<b>Micro-história, macro-história</b>: <b>o que as variações de escala ajudam a pensar em um mundo globalizado</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os cientistas sociais opõem atualmente a micro e a macro análise em termos de tópicos, desafios e estratégias da pesquisa. Nas décadas passadas, historiadores também debateram e compararam as vantagens da micro-história com versões diferentes da história do macro, a transnacional ou a global. Este ensaio sugere como alternativa colocar a atenção sobre a importância do princípio de variação das escalas da observação, em termos heurísticos e críticos. Esboça um modelo analítico que convida a pensar que é em todos os níveis, desde o mais local até o mais global, que os processos sócio-históricos são gravados. Só podem ser compreendidos, portanto, como resultantes de uma multiplicidade de determinações, projetos, obrigações, estratégias e táticas individuais e coletivas.<hr/>Nowadays, social scientists oppose micro and macro analysis in terms of topics, challenges and research strategies. In past decades, historians also debated and compared the advantages of micro history, with different versions of the history of the macro, transnational or global. This essay suggests, as an alternative, paying attention to the importance of the variation principle in the scales of observation, in critical and heuristic terms. It sketches an analytic model that leads one to think that it is on every level, from the most local to the most global, that socio-historical processes are preserved. Therefore, they can only be understood as the result of a multiplicity of individual and collective determinations, projects, obligations, strategies and tactics.<hr/>Los científicos sociales actualmente oponen el micro y el macro análisis en términos de tópicos, desafíos y estrategias de datos. En las décadas pasadas, historiadores también discutieron y compararon las ventajas de la micro historia con diferentes versiones de la historia del macro, la transnacional o la global. Este ensayo sugiere como alternativa colocar la atención sobre la importancia del principio de variación de las escalas de la observación, en términos heurísticos y críticos. Esboza un modelo analítico que nos lleva a pensar que es en todos los niveles, desde el más local hasta el más global, que los procesos socios históricos son grabados. Sólo pueden ser comprendidos, por lo tanto, como resultados de una multiplicidad de determinaciones, proyectos, obligaciones, estrategias y tácticas individuales y colectivas. <![CDATA[<b>Políticas educacionais contemporâneas</b>: <b>tecnologias, imaginários e regimes éticos</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Inspirado em um conjunto de estudos que problematizam o caráter global das reformas educacionais desde os anos de 1990 e nos estudos de Michel Foucault acerca do discurso e da governamentalidade, o artigo examina a racionalidade que tem pautado as atuais reformas educacionais, destacando suas principais tecnologias de governo e relações com a produção de imaginários sociais e regimes éticos dos indivíduos. A título de ilustração, apresenta enunciados dispersos em documentos oficiais produzidos no Brasil ou que apontam, de modo exógeno, para as formas de identidade e atuação desejadas para o sujeito econômico, político e educacional. Argumenta que os imaginários e os regimes do eu promovidos pelos discursos educacionais oficiais, no Brasil, têm um caráter híbrido, aliando preocupações economicistas e "cosmopolitas" a demandas locais, marcadas pela necessidade de justiça e igualdade social. Conclui que o discurso das reformas e de promoção da qualidade da educação vem sendo tomado de empréstimo para justificar o movimento de reorganização do Estado brasileiro em bases gerencialistas, não modificando substancialmente as condições de desigualdade educacional entre jovens oriundos de diferentes classes sociais.<hr/>Based on a set of studies that question the global character of educational reforms since the 1990's, and on Michel Foucault's studies on discourse and on governmentality, the article examines the rationality that has ruled the present educational reforms, emphasising their main technologies of government and their relations with the production of social imaginaries and ethical regimes of individuals. It introduces, by way of illustration, enunciations scattered in official documents produced in Brazil or which, in an exogenous way, point to the desired forms of identity and performance for the economic, political and educational individual. It argues that the imaginaries and the regimes of self, promoted by the official educational discourse in Brazil, have a hybrid character, allying economicistic and "cosmopolitan" concerns with local demands characterized by the need for justice and social equality. It concludes that the discourse on the reforms and on the promotion of the quality of education has been borrowed to justify the movement to reorganize the Brazilian State on a managerialistic basis, and does not modify substantially the conditions of educational inequality among youths from different social classes.<hr/>Inspirado en un conjunto de estudios que torna problemático el carácter global de las reformas de la educación desde los años de 1990 y los estudios de Michel Foucault a respecto del discurso y del carácter gubernamental, el artículo examina la racionalidad que ha relacionado las actuales reformas de la educación, destacando sus principales tecnologías de gobierno y relaciones con la producción de imaginarios sociales y regímenes éticos de los individuos Como título de ilustración, presenta enunciados dispersos en documentos oficiales producidos en Brasil o que apuntan, de modo exógeno, para las reformas de identidad y actuación deseadas para el sujeto económico, político y de la educación. Argumenta que los imaginarios y los regímenes del yo promovidos por los discursos oficiales de la educación, en Brasil, tienen un carácter híbrido, aliando preocupaciones economicistas y "cosmopolitas" a demandas locales, marcadas por la necesidad de justicia e igualdad social. Concluye que el discurso de las reformas y de promoción de la calidad de la educación, viene siendo tomado como préstamo para justificar el movimiento de reorganización del Estado brasileño en bases gerenciales, no modificando sustancialmente las condiciones de desigualdad de educación entre los jóvenes oriundos de diferentes clases sociales. <![CDATA[<b>Paradigmas e cognições no campo da administração educacional</b>: <b>das políticas de avaliação à avaliação como política</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nas duas últimas décadas, os dispositivos e instrumentos de avaliação adquiriram uma importância crescente no campo da administração em educação. Não podendo ser dissociados do processo de erosão do Estado educador, os actuais dispositivos de avaliação não se insinuam, apenas, como dispositivos mais eficazes de regulação dado serem sustentados num conhecimento mais detalhado do campo. Neste artigo admite-se que a avaliação produz o campo que avalia e se propõe uma análise das principais tendências de constituição do campo, situadas nos níveis político, cognitivo e institucional. Na esfera política, comenta-se o processo de desqualificação do debate político contextualizado e da afirmação sem precedentes de uma definição contabilística de educação, na qual se enfatiza sobretudo o trabalho de descontextualização e a reflexão sobre a eficácia dos meios. No plano cognitivo, são debatidos os conhecimentos e desconhecimentos produzidos pela avaliação, para realçar o trabalho de coisificação dos entes educativos e das suas relações que, deste modo, são desapropriados das suas qualidades especificamente educativas. No plano institucional, são realçados tanto os processos de produção de novas figuras institucionais como os processos de redistribuição das responsabilidades sociais pelos fracassos da escolarização. Conclui-se explicitando alguns referenciais susceptíveis de configurarem um paradigma alternativo que, não sendo normativo, se preocupa com a reabilitação dos desconhecimentos produzidos pelo paradigma da avaliação, valorizando sobretudo as mediações epistemológicas, institucionais e cognitivas.<hr/>In the last two decades, the mechanisms and instruments of evaluation have acquired an increasing importance in the field of educational administration. Since they cannot be dissociated from the process of erosion of the educative State, the current mechanisms of evaluation do not propose themselves only as more efficient mechanisms of regulation, considering that they are supported by a more detailed knowledge of the field. This article admits that evaluation produces the field that it evaluates, and proposes an analysis of the main tendencies in the constitution of this field, situated on the political, cognitive and institutional levels. In the political sphere, the text comments on the process of disqualification of the contextualized political debate and the unprecedented affirmation of an book keeping definition of education, in which the work of decontextualization and the reflection on the efficiency of the means are emphasized above all else. On the cognitive plane, the text debates the knowledge and lack of knowledge produced by the evaluation designed to emphasize the reification of the educative persons and their relations, who are thus deprived of their specific educative qualities. On the institutional plane, the text emphasizes both the processes of production of new institutional figures as well as the processes of redistribution of social responsibilities for the failures of schooling. It concludes by making explicit some frameworks that are susceptible to configuring an alternative paradigm that, by not being normative, is concerned with the rehabilitation of the lack of knowledge produced by the paradigm of evaluation, valuing, above all, the epistemological, institutional and cognitive mediations.<hr/>En las dos últimas décadas los dispositivos e instrumentos para evaluar han adquirido una creciente importancia en el ámbito de la administración en educación. Los actuales dispositivos de evaluación no pueden desconectarse del proceso de erosión del Estado Educador, y no se presentan únicamente como métodos más eficaces de regulación, ya que se sustentan en un conocimiento detallado del campo. En este artículo proponemos que la evaluación que produce el campo que evalúa y elegimos un análisis de las tendencias clave en la constitución del campo, situándolas en el plan político, cognitivo e institucional. En política nos damos cuenta del proceso de inhabilitación del debate político contextualizado y de la afirmación sin precedentes de una definición contabilistica de la educación que hace hincapié fundamentalmente sobre el trabajo de descontextualización y la reflexión sobre la eficacia de los medios. A nivel cognitivo analizamos los conocimientos y desconocimientos producidos por la evaluación para resaltar el trabajo de "objetivación" de las entidades educativas y de sus relaciones, que son así despojados de sus cualidades educativas específicas. A nivel institucional ponemos en relieve los procesos de producción de nuevas figuras institucionales como los procesos de redistribución de las responsabilidades sociales por los fracasos de la escolarización. En conclusión este artículo dibuja algunos referenciales que se pueden constituir como un paradigma alternativo, no normativo y relacionado con la rehabilitación de los desconocimientos producidos por el paradigma de la evaluación, valorando sobre todo las mediaciones epistemológicas, institucionales y cognitivas. <![CDATA[<b>Estado, escolas e famílias</b>: <b>públicos escolares e regulação da educação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto apresenta alguns resultados de uma investigação recentemente concluída que, genericamente, se inscreve nos complexos processos de (multi)regulação da educação. O estudo desenvolveu-se num concelho do norte de Portugal (convencionalmente designado Vila Formosa), circunscrevendo-se às escolas com oferta de ensino secundário. A análise dos dados sugere que, na topografia complexa dos processos de (multi)regulação do campo escolar, a combinação de medidas de política educativa com recursos e cursos de acção que as diferentes escolas e as diversas categorias de famílias e jovens detêm e adoptam constituem uma tríade de fontes de dinâmicas, umas vezes convergentes, outras vezes em tensão que, por seus efeitos sociológicos cumulativos, geram a reordenação do campo de lutas concorrenciais em torno da educação, lutas essas que parecem penalizar sobretudo as famílias que já sofrem de outras desvantagens.<hr/>The text presents some results of a recently concluded investigation that, generically, is part of the complex processes of the (multi) regulation of education. The study was developed in a district in the north of Portugal (conventionally designated Vila Formosa) and was limited to schools that offered secondary education. The analysis of the data suggests that, in the complex topography of the processes of (multi)regulation of the school field, the combination of measures of educational policy with resources and courses of action that the different schools and the diverse categories of families and young people possess and adopt constitute a triad of dynamic sources, sometimes convergent and sometimes tense, that, by their cumulative sociological effects, generate the re-ordination of the field of competing struggles in education that seem to penalize, above all, the families that already suffer other disadvantages.<hr/>El texto presenta algunos resultados de una investigación recientemente finalizada que, genéricamente, se inscribe en los complexos procesos de (multi) regulación de la educación. El estudio se desarrolló en un consejo del norte de Portugal (asignado convencionalmente Vila Formosa), circunscribiéndose a las escuelas con oferta de enseñanza secundaria. El análisis de los datos sugiere que, en la compleja topografía de los procesos de (multi)regulación del campo escolar, la combinación de medidas de política educativa con los recursos y los cursos de acción que las diferentes escuelas y las diversas categorías de familias y jóvenes retienen y que adoptan, constituyen una tríada de fuentes de dinámicas, unas veces convergentes, otras veces en tensión que, por sus efectos sociológicos acumulativos, generan la reordenación del campo de luchas competitivas alrededor de la educación y de los resultados de esas luchas que parecen penalizar principalmente a las familias que ya sufren de otras desventajas. <![CDATA[<b>Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar</b>: <b>um estudo à luz de Bourdieu e de Coleman</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Bourdieu e Coleman introduziram o conceito de capital em bases teóricas distintas para falar das vantagens culturais e sociais mobilizadas pelos indivíduos e que geralmente os conduzem a um nível socioeconômico mais elevado. O presente estudo tem como objetivo avaliar os méritos relativos dessas abordagens sociológicas, explorar o potencial explicativo do capital econômico, social e cultural na análise do desempenho educacional e analisar os efeitos das diferentes formas de capital e de sua mobilização familiar sobre o desempenho em leitura dos estudantes brasileiros participantes do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA), realizado em 2000. Os dados foram analisados por meio de modelos de regressão linear e de análise de conglomerados. Os resultados apontam que as variáveis relacionadas aos diferentes tipos de capital possuem efeitos significativos no desempenho escolar, particularmente o capital social e sua mobilização pela rede de apoio familiar.<hr/>Bourdieu and Coleman introduced the concept of capital on distinct theoretical bases to speak of the cultural and social advantages mobilized by individuals and which generally lead them to a higher socioeconomic level. The aim of the present study is to evaluate the relative merits of these sociological approaches, to explore the explanatory potential of economic, social and cultural capital in the analysis of educational performance, and to analyze the effects of the different forms of capital and their familial mobilization on the reading performance of Brazilian students who participated in the Programme for International Student Assessment (PISA) held in 2000. The data was analyzed using models of linear regression and the analysis of conglomerates. The results suggest that the variables related to the different types of capital have significant effects on school performance, especially social capital and its mobilization by the network of family support.<hr/>Bourdieu y Coleman introdujeran el concepto de capital en bases teóricas distintas para hablar de las ventajas culturales y sociales movilizadas por los individuos y que generalmente los conducen a un nivel socioeconómico más elevado. El presente estudio tiene como objetivo evaluar los méritos relativos de estos abordajes sociológicos; explorar el potencial explicativo del capital económico, social y cultural en el análisis del desempeño educacional; y analizar los efectos de las diferentes formas de capital y de su movilización familiar sobre el desempeño en lectura de los estudiantes brasileños participantes del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA 2000). Los datos fueron analizados por medio de modelos de regresión lineal y de análisis de conglomerados. Los resultados apuntan que las variables relacionadas a los diferentes tipos de capital tienen efectos significativos en el desempeño escolar, particularmente el capital social y su movilización por la red de apoyo familiar. <![CDATA[<b>Práticas e percepções docentes e suas relações com o prestígio e clima escolar das escolas públicas do município do Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta resultados de uma pesquisa realizada em escolas públicas do município do Rio de Janeiro que investigou a percepção dos professores sobre suas práticas pedagógicas, a fim de compreender se as características referentes ao clima e prestígio escolar podem influenciar o trabalho docente realizado nas escolas. Os achados sugerem que os professores tendem a mudar suas atitudes nas escolas em função da reputação destas e das imagens que constroem acerca de seu alunado. Fatores associados à contribuição da escola em promover ou acentuar as desigualdades escolares entre os alunos foram identificados, destacando-se diferenças no critério de oferta de vagas, perfil da gestão escolar, diferenças no tratamento dos conteúdos a serem ensinados e nas formas de avaliação. O trabalho indica que há um efeito bola de neve na tendência a que as escolas se tornem ambientes relativamente homogêneos.<hr/>The article presents results of a research conducted in public schools in the municipality of Rio de Janeiro. It investigated the perceptions teachers have about their pedagogic practices, in order to understand if the characteristics that refer to the school environment and prestige can influence the teaching accomplished in the schools. The findings suggest that teachers tend to change their attitudes in the schools according to the schools' reputation and to the images they construct of their students. Factors associated with the school's contribution to promoting or emphasizing the inequalities among the students were identified, stressing differences in the criterion for offering vacancies, in the profile of school administration, differences in the treatment of the contents to be taught and in the forms of evaluation. The work indicates that there is a snowball effect by which the schools tend to become relatively homogeneous environments.<hr/>El documento presenta resultados de una encuesta de las escuelas públicas en el municipio de Río de Janeiro, que investigo percepciones de los maestros sobre sus prácticas de enseñanza con el fin de comprender las características relacionadas con el clima escolar y la reputación, puede influir en la labor docente realizada en las escuelas. Los resultados sugieren que los profesores tienden a cambiar sus actitudes en las escuelas en función de su reputación y la creación de una imagen sobre sus estudiantes. Los factores asociados con la contribución de la escuela en la promoción o aumento de las desigualdades entre los estudiantes de la escuela fueron identificados, destacan las diferencias en los criterios de plazas escolares, el perfil de la gestión escolar, las diferencias en el tratamiento de los contenidos a enseñar y las formas de evaluación. <![CDATA[<b>Jovens e adultos trabalhadores pouco escolarizados no Brasil e em Portugal</b>: <b>alvos da mesma lógica de conformidade</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa medidas referentes às políticas educacionais dirigidas a jovens e adultos pouco escolarizados, no Brasil e em Portugal, que, a despeito de suas diferenças, apresentam similaridades devidas a sua posição no cenário internacional, assim como se mostram receptivas às determinações emanadas por organizações supranacionais. Comum a essas organizações é a defesa de uma concepção instrumental de educação para a empregabilidade, produtividade, competitividade e coesão social. Os governos dos dois países aderiram às teses de que sua posição na divisão internacional do trabalho é resultado do baixo nível de qualificação da classe trabalhadora. A análise compreende os Programas Novas Oportunidades, em Portugal, e PROJOVEM, no Brasil, e destaca que ambos contribuem para aumentar a subordinação funcional das políticas educacionais aos interesses econômicos e para reforçar a conformidade ideológica da classe trabalhadora nos dois países.<hr/>The article analyzes measures that refer to educational policy aimed at young people and adults with little schooling in Brazil and Portugal, which, despite its differences, presents similarities due to its position on the international stage, as well as demonstrating its receptiveness to the determinations emanating from supranational organizations. These organizations have in common the defence of an instrumental conception of education for employability, productivity, competitiveness and social cohesion. The governments of both countries have adhered to the proposition that their position in the international division of work is the result of the low level of qualification of the working class. The analysis covers the New Opportunities Programme (Programa Novas Oportunidades) in Portugal and the ProJovem Programme in Brazil, and indicates that both contribute to increase the functional subordination of educational policies to economic interests and to reinforce the ideological conformity of the working class in both countries.<hr/>El artículo analiza medidas que hacen referencia a las políticas de la educación que son dirigidas a jóvenes y adultos poco escolarizados, en Brasil y en Portugal, que, a pesar de sus diferencias, presentan analogías debidas a su posición en el escenario internacional, así como se muestran receptivas a las determinaciones emanadas por organizaciones supranacionales. Común a esas organizaciones es la defensa de una concepción instrumental de educación para la labor, productividad, competitividad y cohesión social. Los gobiernos de los dos países adhirieron a las tesis de que su posición en la división internacional del trabajo es resultado del bajo nivel de calificación de la clase trabajadora. El análisis comprende a los Programas Nuevas Oportunidades, en Portugal, y Pro Joven, en Brasil, y destaca que ambos contribuyen para aumentar la subordinación funcional de las políticas de educación a los intereses económicos y para reforzar la conformidad ideológica de la clase trabajadora en los dos países. <![CDATA[<b>O impacto da educação e do trabalho como programas de reinserção social na política de execução penal do Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Considerando-se que hoje, no Brasil, não há informações consistentes sobre a reincidência entre egressos penitenciários que, sem qualquer fundamentação empírica, é identificada como alta no país, este artigo tem como objetivos: compreender como vêm funcionando os programas educativos e laborativos no sistema penitenciário brasileiro, qual a percepção dos diversos agentes operadores da execução penal quanto aos programas de ressocialização, e qual o impacto efetivo da educação e do trabalho na ressocialização dos detentos. Pretendeu-se verificar se realmente os programas de ressocialização de cunho educacional e laborativo interferem diretamente na reinserção social do apenado, bem como qual seu efetivo impacto na execução penal.<hr/>Considering that today, in Brazil, there is no consistent information on recidivism among ex-prisoners, which, without any empirical basis, is considered high, the aims of this article are: to understand how the education and work programmes function in the Brazilian penitentiary system, how the diverse agents of penal execution perceive the re-socialization programmes and how effective is the impact of education and work on the re-socialization of prisoners. The intention was to verify if the re-socialization programmes based on work and education really interfere directly in the social reinsertion of the convict, as well as what its effective impact is on penal execution.<hr/>Considerándose que hoy, en Brasil, no se posee informaciones consistentes sobre la reincidencia entre egresos penitenciarios que, sin cualquier fundamentación empírica, es identificada como alta en el país, este artículo tiene como objetivos: comprender como vienen funcionando los programas educativos y laborables en el sistema penitenciario brasileño, cual la percepción de los diversos agentes operadores de la ejecución penal cuanto a los programas de resocialización de los presos. Se pretendió verificar si realmente los programas de resocialización de carácter educacional y laboratorio, interfieren directamente en la reintegración social del preso, bien como cual es su efectivo impacto en la ejecución penal. <![CDATA[<b><i>Performances</i></b><b> da docência</b>: <b>compreensão das dimensões filosóficas da formação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo mapeia a produção sobre a temática da formação, difundida, nos anos de 2007 a 2009, no grupo de trabalho Filosofia da Educação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisas em Educação (ANPEd). Ressaltam-se as dimensões filosóficas da formação docente, procurando entender em que direção essas pesquisas estão caminhando. A identificação de formas distintas de delinear o uso da racionalidade docente implica, decisivamente, expectativas colocadas sobre os ombros do professor e suas performances. O desafio é estabelecer vínculos comunicativos, no sentido imagético, entre as diferentes formas de compreender a formação e a racionalidade que guiam a docência nesses estudos. As reflexões sobre o fazer pedagógico alimentam, de alguma forma, a construção de imagens aglutinadoras das dimensões éticas e estéticas da formação, constituindo-se essa preocupação com a performance da docência num campo promissor para o debate sobre as confluências entre filosofia e educação.<hr/>The article maps the production on the theme of training divulged, in the period between 2007 and 2009, by the working group on the Philosophy of Education of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPEd). The philosophical dimensions of teacher formation are highlighted, in an effort to understand in which direction this research is going. The identification of diverse forms of delineating the use of rationality in teaching gives rise to expectations being placed on the shoulders of the teacher and his/her performance. The challenge is to establish communicative links, in the imageable sense, between the different forms of understanding the training and the rationality that guides teaching in these studies. The reflections on pedagogic acts nourish, in some way, the construction of agglutinating images of the ethical and aesthetic dimensions of training, and this concern with the performance of teachers constitutes a promising field for the debate on the confluences between philosophy and education.<hr/>El artículo enfoca la producción de la temática de la formación, divulgada, entre los años de 2007 a 2009, en el grupo de trabajo de Filosofía de la Educación de la Asociación Nacional de Postgrado y Pesquisas en la Educación (ANPEd). Se destacan las dimensiones filosóficas de la formación docente, tratando de comprender en qué dirección se dirigen estas investigaciones. La identificación de formas diferentes de de delimitar el uso de la racionalidad docente implica, de manera decisiva, en las expectativas puestas sobre los hombros del profesor y su desempeño. El reto es establecer vínculos de comunicación, en la perspectiva de las imágenes, entre las diferentes formas de entender la formación y la racionalidad que guía a la enseñanza en estos estudios. Las reflexiones sobre el hacer pedagógico alimentan, de alguna forma, a la construcción de imágenes aglutinantes de las dimensiones éticas y estéticas de la formación, constituyéndose esta preocupación con el desempeño de la enseñanza en un campo prometedor para la discusión sobre las confluencias entre filosofía y educación. <![CDATA[<b>A dimensão performativa do gesto na prática docente</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo, de caráter ensaístico, discorre, desde um ponto de vista filosófico, sobre o sentido do gesto em geral e na prática educativa. A análise procede da diferenciação do sentido do gesto do mero gesto motor em relação aos gestos figurado ou expressivo a partir da qual se depreende a acepção própria de gesto à investigação. Infere-se que a dimensão performativa e, portanto, expressiva do gesto permite criar um espaço de experimentação e construção do saber qualitativamente distinto do ordinário, não regulado por fins de ordem meramente biológica, cognitiva ou instrumental. Essa perspectiva compreende o gesto desde sua dimensão performativa como ato estético. Descrevem-se e analisam-se os conteúdos, os objetos, as condições e os efeitos do elemento estético em face de uma prática docente performativa. A investigação é amparada pelas intuições de Osman Lins, Walter Benjamin, Hans Ulrich Gumbrecht, Jean Galard, Baldine Saint Girons, entre outros.<hr/>The present study, in the form of an essay, argues, from a philosophical point of view, about the meaning of gestures in general and in teaching practice. The analysis proceeds from the differentiation of the meaning of the gesture from a mere motor gesture to symbolic or expressive gestures from which one perceives the proper meaning of gesture for this investigation. It is inferred that the performative, and therefore expressive, dimension of the gesture allows for the creation of a space for experimentation and construction of knowledge that is qualitatively distinct from the ordinary and not regulated by merely biological, cognitive or instrumental purposes. This perspective comprehends gesture from its performative dimension as an aesthetic act. The study describes and analyzes the contents, the objects, the conditions and the effects of the aesthetic element with regard to a performative teaching practice. The investigation is supported by the intuitions of Osman Lins, Walter Benjamin, Hans Ulrich Gumbrecht, Jean Galard, Baldine Saint Girons, among others.<hr/>Este artículo, de carácter ensayístico, discurre, desde un punto de vista filosófico, sobre el sentido del gesto en forma general y en la práctica de la educación. El análisis procede de la diferenciación del sentido del gesto del simple gesto motor en relación a los gestos figurados o expresivos a partir de lo cual se desprende la acepción propia del gesto a la investigación. Se deduce que la dimensión del desempeño y, por lo tanto, expresiva del gesto, permite crear un espacio de experimentación y construcción del saber cualitativamente diferente del ordinario, no regulado por intenciones de orden puramente biológica, cognitiva o instrumental. Esta perspectiva comprende el gesto desde su dimensión de desempeño como un acto estético. Se describen y se analizan los contenidos, los objetos, las condiciones y los efectos del elemento estético en razón de una práctica docente de desempeño. La investigacipon es amparada por las intuiciones de Osman Lins, Walter Benjamin, Hans Ulrich Gumbrecht, Jean Galard, Baldine Saint Girons, entre otros. <![CDATA[<b>Promoção de habilidades cognitivas e educação</b>: <b>um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No âmbito educativo, a promoção do desenvolvimento cognitivo tem-se materializado em distintas propostas de intervenção conhecidas como programas de "ensinar a pensar" ou programas de desenvolvimento cognitivo (PDC). A partir da constatação da necessidade de uma aproximação crítica ao enquadramento conceptual e design dos referidos programas, o artigo apresenta um modelo de análise que parte do questionamento dos modelos teóricos que estão na base dos PDC. Propõe como referenciais teóricos da análise empreendida as teorias do desenvolvimento e da cognição emergentes das neurociências cognitivas e da biologia evolutiva, integradas no paradigma da complexidade, e elabora, com base nelas, um modelo de análise aplicado a um conjunto de programas seleccionados. O modelo proposto pode contribuir para repensar os programas existentes e propor novas formas de intervir neste campo em particular.<hr/>In the educative environment, the promotion of cognitive development has materialized in distinct proposals of intervention known as programmes for "teaching how to think" or cognitive development programmes (CDP). Taking as a starting point the establishment of the need for a critical approach to the conceptual framing and design of such programmes, the article presents a model of analysis that starts by questioning the theoretical models that are at the base of the CDPs. It proposes as theoretical frameworks of the analysis undertaken, the theories of development and of cognition emerging from the cognitive neurosciences and from evolutionary biology, integrated in the paradigm of complexity and based on this, elaborates a model of analysis applied to a set of selected programmes. The proposed model can contribute to a rethinking of the existing programmes and to proposing new forms of intervention in this particular field.<hr/>En el ámbito educativo la promoción del desarrollo cognitivo se ha materializado en distintas propuestas de intervención conocidas como programas de "enseñar a pensar" o programas de desarrollo cognitivo (PDC). La ausencia de un análisis crítico y de un cuestionamiento de los conceptos y teorías relacionados con la cognición y el desarrollo cognitivo en el ámbito de la promoción cognitiva, junto con la emergencia de nuevos modelos de la cognición y del desarrollo en diferentes áreas del saber, indicia la necesidad de una aproximación crítica al encuadramiento conceptual y diseño de dichos programas. El modelo de análisis que se propone parte del cuestionamiento de los modelos teóricos que están en la base de los PDC, propone como referenciales teóricos del análisis emprendida las teorías del desarrollo y de la cognición emergentes en las neurociencias cognitivas y de la biología evolutiva, integrados en un paradigma de la complejidad y elabora a partir de ellos un modelo de análisis que ha sido aplicado a un conjunto de programas seleccionados. El modelo propuesto puede contribuir para repensar los programas existentes y proponer nuevas formas de intervenir en este campo particular. <![CDATA[<b>Ata da segunda reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No âmbito educativo, a promoção do desenvolvimento cognitivo tem-se materializado em distintas propostas de intervenção conhecidas como programas de "ensinar a pensar" ou programas de desenvolvimento cognitivo (PDC). A partir da constatação da necessidade de uma aproximação crítica ao enquadramento conceptual e design dos referidos programas, o artigo apresenta um modelo de análise que parte do questionamento dos modelos teóricos que estão na base dos PDC. Propõe como referenciais teóricos da análise empreendida as teorias do desenvolvimento e da cognição emergentes das neurociências cognitivas e da biologia evolutiva, integradas no paradigma da complexidade, e elabora, com base nelas, um modelo de análise aplicado a um conjunto de programas seleccionados. O modelo proposto pode contribuir para repensar os programas existentes e propor novas formas de intervir neste campo em particular.<hr/>In the educative environment, the promotion of cognitive development has materialized in distinct proposals of intervention known as programmes for "teaching how to think" or cognitive development programmes (CDP). Taking as a starting point the establishment of the need for a critical approach to the conceptual framing and design of such programmes, the article presents a model of analysis that starts by questioning the theoretical models that are at the base of the CDPs. It proposes as theoretical frameworks of the analysis undertaken, the theories of development and of cognition emerging from the cognitive neurosciences and from evolutionary biology, integrated in the paradigm of complexity and based on this, elaborates a model of analysis applied to a set of selected programmes. The proposed model can contribute to a rethinking of the existing programmes and to proposing new forms of intervention in this particular field.<hr/>En el ámbito educativo la promoción del desarrollo cognitivo se ha materializado en distintas propuestas de intervención conocidas como programas de "enseñar a pensar" o programas de desarrollo cognitivo (PDC). La ausencia de un análisis crítico y de un cuestionamiento de los conceptos y teorías relacionados con la cognición y el desarrollo cognitivo en el ámbito de la promoción cognitiva, junto con la emergencia de nuevos modelos de la cognición y del desarrollo en diferentes áreas del saber, indicia la necesidad de una aproximación crítica al encuadramiento conceptual y diseño de dichos programas. El modelo de análisis que se propone parte del cuestionamiento de los modelos teóricos que están en la base de los PDC, propone como referenciales teóricos del análisis emprendida las teorías del desarrollo y de la cognición emergentes en las neurociencias cognitivas y de la biología evolutiva, integrados en un paradigma de la complejidad y elabora a partir de ellos un modelo de análisis que ha sido aplicado a un conjunto de programas seleccionados. El modelo propuesto puede contribuir para repensar los programas existentes y proponer nuevas formas de intervenir en este campo particular. <![CDATA[<b>Linguagem, gênero, sexualidade</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No âmbito educativo, a promoção do desenvolvimento cognitivo tem-se materializado em distintas propostas de intervenção conhecidas como programas de "ensinar a pensar" ou programas de desenvolvimento cognitivo (PDC). A partir da constatação da necessidade de uma aproximação crítica ao enquadramento conceptual e design dos referidos programas, o artigo apresenta um modelo de análise que parte do questionamento dos modelos teóricos que estão na base dos PDC. Propõe como referenciais teóricos da análise empreendida as teorias do desenvolvimento e da cognição emergentes das neurociências cognitivas e da biologia evolutiva, integradas no paradigma da complexidade, e elabora, com base nelas, um modelo de análise aplicado a um conjunto de programas seleccionados. O modelo proposto pode contribuir para repensar os programas existentes e propor novas formas de intervir neste campo em particular.<hr/>In the educative environment, the promotion of cognitive development has materialized in distinct proposals of intervention known as programmes for "teaching how to think" or cognitive development programmes (CDP). Taking as a starting point the establishment of the need for a critical approach to the conceptual framing and design of such programmes, the article presents a model of analysis that starts by questioning the theoretical models that are at the base of the CDPs. It proposes as theoretical frameworks of the analysis undertaken, the theories of development and of cognition emerging from the cognitive neurosciences and from evolutionary biology, integrated in the paradigm of complexity and based on this, elaborates a model of analysis applied to a set of selected programmes. The proposed model can contribute to a rethinking of the existing programmes and to proposing new forms of intervention in this particular field.<hr/>En el ámbito educativo la promoción del desarrollo cognitivo se ha materializado en distintas propuestas de intervención conocidas como programas de "enseñar a pensar" o programas de desarrollo cognitivo (PDC). La ausencia de un análisis crítico y de un cuestionamiento de los conceptos y teorías relacionados con la cognición y el desarrollo cognitivo en el ámbito de la promoción cognitiva, junto con la emergencia de nuevos modelos de la cognición y del desarrollo en diferentes áreas del saber, indicia la necesidad de una aproximación crítica al encuadramiento conceptual y diseño de dichos programas. El modelo de análisis que se propone parte del cuestionamiento de los modelos teóricos que están en la base de los PDC, propone como referenciales teóricos del análisis emprendida las teorías del desarrollo y de la cognición emergentes en las neurociencias cognitivas y de la biología evolutiva, integrados en un paradigma de la complejidad y elabora a partir de ellos un modelo de análisis que ha sido aplicado a un conjunto de programas seleccionados. El modelo propuesto puede contribuir para repensar los programas existentes y proponer nuevas formas de intervenir en este campo particular. <![CDATA[Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No âmbito educativo, a promoção do desenvolvimento cognitivo tem-se materializado em distintas propostas de intervenção conhecidas como programas de "ensinar a pensar" ou programas de desenvolvimento cognitivo (PDC). A partir da constatação da necessidade de uma aproximação crítica ao enquadramento conceptual e design dos referidos programas, o artigo apresenta um modelo de análise que parte do questionamento dos modelos teóricos que estão na base dos PDC. Propõe como referenciais teóricos da análise empreendida as teorias do desenvolvimento e da cognição emergentes das neurociências cognitivas e da biologia evolutiva, integradas no paradigma da complexidade, e elabora, com base nelas, um modelo de análise aplicado a um conjunto de programas seleccionados. O modelo proposto pode contribuir para repensar os programas existentes e propor novas formas de intervir neste campo em particular.<hr/>In the educative environment, the promotion of cognitive development has materialized in distinct proposals of intervention known as programmes for "teaching how to think" or cognitive development programmes (CDP). Taking as a starting point the establishment of the need for a critical approach to the conceptual framing and design of such programmes, the article presents a model of analysis that starts by questioning the theoretical models that are at the base of the CDPs. It proposes as theoretical frameworks of the analysis undertaken, the theories of development and of cognition emerging from the cognitive neurosciences and from evolutionary biology, integrated in the paradigm of complexity and based on this, elaborates a model of analysis applied to a set of selected programmes. The proposed model can contribute to a rethinking of the existing programmes and to proposing new forms of intervention in this particular field.<hr/>En el ámbito educativo la promoción del desarrollo cognitivo se ha materializado en distintas propuestas de intervención conocidas como programas de "enseñar a pensar" o programas de desarrollo cognitivo (PDC). La ausencia de un análisis crítico y de un cuestionamiento de los conceptos y teorías relacionados con la cognición y el desarrollo cognitivo en el ámbito de la promoción cognitiva, junto con la emergencia de nuevos modelos de la cognición y del desarrollo en diferentes áreas del saber, indicia la necesidad de una aproximación crítica al encuadramiento conceptual y diseño de dichos programas. El modelo de análisis que se propone parte del cuestionamiento de los modelos teóricos que están en la base de los PDC, propone como referenciales teóricos del análisis emprendida las teorías del desarrollo y de la cognición emergentes en las neurociencias cognitivas y de la biología evolutiva, integrados en un paradigma de la complejidad y elabora a partir de ellos un modelo de análisis que ha sido aplicado a un conjunto de programas seleccionados. El modelo propuesto puede contribuir para repensar los programas existentes y proponer nuevas formas de intervenir en este campo particular.