Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economia Contemporânea]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1415-984820120003&lang=en vol. 16 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Interpretar e transformar o mundo</b>: <b>o propósito de Aloísio Teixeira</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>An empirical criticism of the "FDI development" convention</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pro-Foreign Domestic Investment (FDI) policies have become a pillar of the development convention. While the literature has provided numerous studies on the effects of FDI on growth and investment in host country, very little is known about how domestic investment itself affects FDI inflows. The paper is an attempt to fill this gap. Evidences from a large cross-country sample (68 countries), over a long period (1984-2004), show that lagged domestic investment has a strong influence on FDI inflows in the host economy, implying that domestic investment is a strong catalyst for FDI in developing countries and that multinational companies do follow economic development. <![CDATA[<b>Efficiency and performance in higher education</b>: <b>a frontier analysis of the educational productivity of the Brazilian Federal Institutes of Higher Education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho tem como objetivo mensurar a eficiência educacional do ensino superior no Brasil, no período de 2004 a 2008, com ênfase nas Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). Para tal propósito, mensuraram-se os escores da eficiência educacional por meio da análise de dados DEA-SBM. Procurou-se considerar os indicadores de gestão educacional das próprias instituições observando-as em dois subconjuntos: o grupo A, contendo 28 instituições; e um grupo B, com 21. Os resultados apontaram, em todos os períodos avaliados, níveis elevados de eficiência educacional. As causas da ineficiência da produção educacional das IFES variaram de acordo com os grupos analisados; por exemplo, para a maioria das IFES do grupo A, o elevado número de alunos por professores e o aumento do custo por aluno foram causas de ineficiência. Já para as IFES do grupo B, os fatores que mais comprometeram a eficiência foram o elevado número de alunos por professores e por funcionários, e o índice de qualificação do corpo docente. Ademais, a baixa taxa de sucesso nos cursos de graduação e do conceito CAPES-MEC, dos cursos de pós-graduação, representaram fatores de ineficiência das IFES.<hr/>The objective of this study is to measure the educational efficiency of higher education in Brazil, in the period between 2004 and 2008, focusing on the Federal Institutions of Higher Education (FIHE). To achieve this purpose, educational efficiency scores were measured by a DEA-SBM analysis. Indicators of educational management of the institutions were considered, observing them in two subsets: group A containing twenty eight institutions and group B with twenty one. The results indicate higher rates of educational efficiency in the periods designated for this research. The causes of inefficiency in educational production at the FIHEs vary according to the two groups analyzed: for the majority of FIHEs in group A, the high number of students per professor and the increase in cost per student were causes of inefficiency; in group B the factors that most compromised efficiency were the high number of students per professor and staff, as well as the qualification index of the faculty. Moreover, the low rate of success in undergraduate courses and the CAPES-MEC ranking of graduate courses, represented inefficiency factors in the FIHEs. <![CDATA[<b>Inflation targeting in Brazil</b>: <b>an empirical analysis of IPCA</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O regime monetário de metas de inflação é um padrão de conduta da política monetária que passou a ser utilizado por vários países a partir da década de 1990, dentre eles o Brasil, que adotou este modelo em 1999, após uma crise cambial. Com seu arcabouço teórico pautado nas premissas da teoria novo-clássica e tendo como principal característica o anúncio prévio de uma meta numérica para a inflação, este regime passou a ser adotado por países que buscavam alcançar a estabilidade de seus preços. O presente trabalho irá brevemente expor a base teórica e as características do referido regime. Porém, o foco principal será a discussão da utilização do IPCA (Índice de Preços ao Consumidor Amplo) pelo regime de metas como balizador da inflação no Brasil.<hr/>Inflation targeting regime is a monetary policy adopted by several countries in the 1990s, Brazil being among them, which adopted it in 1999 after a currency crisis. With a theoretical framework inspired by the new-classical theory, this regime is adopted by countries attempting to achieve price stability and it brings the prior announcement of a numerical target for inflation as a key feature. The present work aims at discussing the use of IPCA (Consumer Price Index) as a measuring index for Brazil's inflation after briefly explain the theoretical basis of the IT regime. <![CDATA[<b>Joint ventures and Brazilian antitrust policy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en As políticas de defesa da concorrência integram atualmente o conjunto fundamental de instituições necessárias à promoção do crescimento e a busca das sociedades por arranjos mais eficientes. O presente trabalho tem como objetivo realizar uma análise da política antitruste brasileira concentrando-se no tratamento dado pelas autoridades à constituição de joint ventures. Na realização dessa tarefa, foram feitas revisões teóricas, constatações acerca dos procedimentos de autoridades internacionais sobre o assunto e um estudo empírico abordando casos julgados no Brasil entre os anos de 2002 e 2010. O resultado encontrado revela a inexistência de normatização específica para o tratamento das joint ventures no Brasil, culminando, assim, em uma relativa discricionariedade por parte dos órgãos do SBDC na análise desses atos.<hr/>The antitrust policy is an essential part of the required institutions that support economic growth and the seeking for more efficient arrangements. This paper aims to examine the Brazilian antitrust policy, paying special attention to way that the authorities deal with the joint ventures. In order to reach this goal, we review the theoretical contributions, discuss the procedures adopted by international antitrust authorities and, more importantly, scrutinize the cases of joint ventures judged by the Brazilian watchdog along period 2002-2010. We conclude that there are not specific norms to be applied by the Brazilian antitrust commissionaires when they are judging joint ventures, allowing them to act with a relatively degree of discretion. <![CDATA[<b>Money as a factor that influences the location of industries</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A literatura sobre economia regional, historicamente, conferiu pouco destaque à moeda e à sua capacidade de afetar a economia. Dentre as razões, pode-se apontar a postura ortodoxa assumida pelos economistas regionais como uma das principais. Se a moeda não impacta a economia real no âmbito nacional, certamente não irá desempenhar papel no contexto regional. A despeito da tendência de negligenciar a importância das variáveis monetárias no crescimento das regiões, alguns estudos sobre desenvolvimento regional vêm mostrando que a moeda não é neutra e produz impacto diferenciado no espaço. Entretanto, ainda que tais estudos tenham contribuído para o avanço na discussão regional, não foi elaborado um aparato conceitual que revele como a moeda influencia na decisão locacional das empresas. Este indagação servirá de eixo para o desenvolvimento das reflexões apresentadas no artigo.<hr/>The literature of regional economics, historically, has given little attention to money and its role in affecting the dynamics of economy. An important reason for that is the orthodox assumption of neutrality of money assumed by many of the regional economists. If money is neutral in the determination of real income, having no impact at the national level, certainly it will not play any role in the regional level either. In spite of this lack of references, there are a few works on regional economic literature that shows that money is not neutral and has differentiated impacts over space. Although these studies have contributed to the ongoing debate on regional economic literature, we are still far from having a conceptual apparatus that encompasses money as a locational factor. Developing this issue is the aim of this paper. <![CDATA[<b>Amartya Sen and the social choice</b>: <b>is it an extension of John Rawls's theory of justice?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-98482012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo é apresentar a visão de Amartya Sen quanto à possibilidade da escolha social como um exercício comparativo e reflexivo com indivíduos comprometidos, tendo como ponto de partida a justiça como equidade de John Rawls. O argumento é o de que o agir por comprometimento e as várias identidades sociais estabelecidas pelos diferentes indivíduos durante suas vidas - considerando um conceito de indivíduo que não é o racional e autointeressado da Economia tradicional - são formas de desenvolver o pensamento seniano no que se refere ao processo de escolha social via raciocínio público, sem necessitar do conceito de racionalismo estrito como proposto na Economia.<hr/>This paper presents Amartya Sen's view on the possibility of social choice as a comparative and reflexing exercise with committed individuals, having as starting point John Rawls' Justice as equity. The argument is that to act by commitment and the various social identities one develops during his/her life - considering a concept of individual that is not the rational and self-interested individual of traditional Economics - are ways for developing Sen's thinking related to process of social choice through public reasoning, without to adopt the concept of restrict rationalism like is proposed in Economics.