Scielo RSS <![CDATA[Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=2176-457320200001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Between Hidden and Open Polemics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“It’s True This No<em>tt</em>e”: Dialogic Relations and/in Discourse in the Cyberspace]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo contempla nosso estudo de práticas socioculturais que demonstram que/como o sujeito contemporâneo dialoga online com enunciados advindos de acontecimentos do universo off-line. Nosso corpus apresenta postagens circuladas publicamente em páginas diversas no Facebook em que se lê: “É verdade esse bilete”. A afirmativa, proveniente de um bilhete escrito por uma criança em sua esfera familiar e divulgado em redes sociais, foi (re)apropriada por múltiplos interlocutores no ciberespaço a fim de produzir efeitos de humor e(m) dizeres contraditórios em diferentes instâncias discursivas. Para a análise, recorremos a elementos constitutivos do dialogismo de proposição bakhtiniana; aos conceitos de meme e remix e às discussões foucaultianas acerca da vontade de verdade. Nossas interpretações apontam que é possível rastrear, nas réplicas ativas analisadas, posições axiológicas que nos remetem ao sujeito contemporâneo, o qual, usando a ironia e(m) efeitos de humor, constitui/compartilha enunciados no intuito de estabelecer sua vontade de verdade na ágora digital.<hr/>ABSTRACT This paper presents a study of sociocultural practices that exemplify how subjects interact online with offline events. We analyse selected posts collected from social media profiles supported by Facebook. Each excerpt shows the affirmative “It’s true this notte,” a rough translation of a written message addressed by a four-year-old Brazilian boy to his mother stating that there would “supposedly” be a school holiday the following day. The note went viral after his teacher posted it publicly on her social media timeline and the reassuring assertion was (re)appropriated multiple times in the cyberspace so as to as trigger a humour effect in different discourse instances. Grounded on the concepts of meme; remix; Bakhtinian dialogism and Foucauldian’s ideas on truth, we perform a discursive analysis. Our results point to track marks of axiological positions of contemporary subjects that resort to irony to construct/share utterances in order to establish their will to truth in the digital landscape. <![CDATA[Between the Decent and the Precarious: A Biopolitical Framework of Women in Journalistic Photographs about the <em>Bolsa-Família</em> Program]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto delineia, a partir de Foucault, Fassin, Rancière e Butler, a existência de um enquadramento biopolítico de cidadãs e mulheres empobrecidas no contexto da implementação de políticas sociais. A reflexão aqui desenvolvida apresenta resultados parciais de projeto de pesquisa desenvolvido com apoio do CNPq, no qual são analisadas 150 imagens relacionadas ao Programa Bolsa Família, reunidas entre os anos de 2003 a 2015, publicadas nos veículos Folha de S. Paulo, Estado de S. Paulo, O Globo, Veja e IstoÉ. O argumento central é que esse enquadramento envolve a produção de narrativas que traçam distinções entre modos de vida considerados “dignos” e outros não, ressaltando situações de vulnerabilidade da vida e da governamentalidade que formata cenas de aparência, preparando-as para definir cidadãos e grupos exemplares a partir de determinados parâmetros de consideração e apreciação.<hr/>ABSTRACT From the perspectives of Foucault, Fassin, Rancière and Butler, this paper outlines the existence of a biopolitical framing in press pictures of impoverished women included in the Bolsa Familia social project. The present reflection is based on the partial results of a research project developed with the financial support of CNPq in which we analyze a total of 150 pictures related to the Bolsa Família Program. They were collected from the newspapers Folha de S. Paulo, O Estado de S. Paulo, O Globo, and the magazines Veja and IstoÉ from 2003 to 2015. We argue that the biopolitical framing involves the production of narratives that distinguish ways of life that are “dignified” from those that are not. It also highlights situations of vulnerability and governmentality that shape appearances and prepare them to define citizens and exemplary groups, using certain parameters for consideration and appreciation. <![CDATA[The Concept of <em>Verbal-visual Quotation Marks</em> and their Classifications]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100061&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem por objetivo apresentar o conceito de aspas verbo-visuais e suas classificações. O fenômeno deve ser entendido como um desdobramento metaenunciativo opacificante (em analogia à modalização autonímica, presente no plano verbal), resultante de determinadas relações entre elementos verbais e visuais constitutivos de um mesmo enunciado, uma vez tomada sua dimensão verbo-visual. São três as classificações do fenômeno: aspas verbo-visuais de relação direta entre elementos verbais e visuais, aspas verbo-visuais de opacificação de elementos verbais no plano visual e aspas verbo-visuais de alegoria verbo-visual opacificante. A contribuição pretendida é oferecer ao campo dos estudos sobre a linguagem o conceito de aspas verbo-visuais e suas classificações, com o intuito de auxiliar com um novo instrumental teórico-metodológico as pesquisas que se debruçam sobre a dimensão verbo-visual dos enunciados e suas formas de produção de efeitos de sentido.<hr/>ABSTRACT This article aims to present the concept of verbal-visual quotation marks and their classifications. Once the phenomenon is taken in its verbal-visual dimension, it must be understood as an opacifying meta-utterative unfolding (in an analogy to autonymic modalizations in the verbal dimension), resulting from certain relations between verbal and visual elements that constitute the same utterance. The three classifications of the phenomenon are: verbal-visual quotation marks with a direct relationship between verbal and visual elements; verbal-visual quotation marks that opacify verbal elements on the visual plane, and verbal-visual quotation marks with opacifying verbal-visual allegory. This paper aims to contribute to the field of language studies by providing it with the concept of verbal-visual quotation marks and its classifications, and to offer a new theoretical-methodological instrument to research that focuses on the verbal-visual dimension of utterances and their ways of producing meaning effects. <![CDATA[Between Accidents and Explosions: Indeterminacy and Aesthesia in the Becoming of History]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100081&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo propõe uma releitura cruzada dos conceitos de acidente, desenvolvido por Landowski no âmbito de sua teoria sociossemiótica da interação, e explosão, elaborado por Lotman em seus últimos escritos de semiótica da cultura. Longe de ser um fim em si mesmo, este confronto almeja esboçar uma síntese teórico-epistemológica que possa contribuir à análise dos processos comunicacionais-discursivos que regem o devir dos sistemas socioculturais, bem como ao seu enquadramento conceitual. A minha hipótese é que a cifra desta articulação resida no vínculo entre a indeterminação destacada por ambos os autores e a carga estésica, isto é, o núcleo de tensões sensíveis que, conforme vislumbra Landowski, os acontecimentos acidentais/explosivos são capazes de mobilizar. Para procurar demonstrar sua pertinência e relevância, partirei de um caso concreto: as jornadas de junho de 2013 e seu impacto no processo que levou, em 2016, ao impeachment de Dilma Rousseff e, em 2018, à eleição de Jair Bolsonaro.<hr/>ABSTRACT The article proposes a comparison between the concepts of accident, developed by Landowski in his sociosemiotic theory of interaction, and explosion, elaborated by Lotman in his last writings on the semiotics of culture. Far from being an end in itself, this confrontation aims to sketch a theoretical-epistemological synthesis that can contribute to the analysis of the communicational-discursive processes that trigger the historical flow of sociocultural systems, as well as to their conceptual categorisation. My hypothesis is that the basis of this articulation lies in the link between the indeterminacy highlighted by both authors, and the aesthesic value, that is, the core of sensible tensions that, as shown by Landowski, the accidental/explosive events could mobilise. In order to demonstrate its pertinence and relevance, I will focus on a specific case study: the 2013 protests in Brazil and their impact on the process that led to the impeachment of Dilma Rousseff in 2016 and the election of Jair Bolsonaro in 2018. <![CDATA[Other Quixotes - Notes on the Discourse in Cervantes and Borges]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo parte de várias considerações de Bakhtin a respeito do discurso romanesco (especialmente aquelas presentes nos textos Epos e romance e em O discurso no romance) a fim de compreender alguns aspectos discursivos do Dom Quixote, de Miguel de Cervantes. Procede-se, então, a uma comparação com o discurso de outra obra que reproduz parcialmente o Dom Quixote: o conto Pierre Menard, autor do Quixote, de Jorge Luis Borges. Por fim, discute-se brevemente o problema da quase ausência do Dom Quixote nas discussões de Bakhtin sobre o romance, apresentando-se a hipótese de Walter Reed de que, tal como no conto de Borges, a própria teoria bakhtiniana também reproduz parcialmente o peculiar pensamento do Quixote.<hr/>ABSTRACT This article discusses several of Bakhtin’s concepts regarding discourse in the novel genre (especially those found in his texts Epic and Novel and Discourse in the Novel) as a way to understand some discursive aspects of Miguel de Cervantes’ Dom Quixote. We then proceed to a comparison with the discourse in another literary work that partially reproduces Dom Quixote: the short story “Pierre Menard, Author of the Quixote,” by Jorge Luis Borges. Finally, we briefly discuss the problem of Dom Quixote’s almost absence in Bakhtin’s work about the novel genre, while presenting the hypothesis by Walter Reed that, as in Borges’ short story, Bakhtin’s theory itself also partially reproduces the Quixote’s particular way of thinking. <![CDATA[Literary Readers’ Education: Possible Dialogues between Conceptions of the Bakhtin Circle and Textbook Activities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo convoca as concepções do Círculo de Bakhtin para redesenhar atividades de leitura literária propostas em livro didático brasileiro, tornando-as mais responsivas à vida contemporânea. Tem como base os conceitos de dialogismo e de responsividade, evocados para contribuírem com a percepção da infecundidade do uso do modelo de atividades vigente na formação de leitores (literários) e para apontar possibilidades na elaboração de atividades abertas ao diálogo das vivências dos alunos/leitores com os textos literários, bem como convidativas à expressão das atitudes responsivas ativas dos alunos frente à leitura literária. Uma atividade baseada em soneto camoniano, presente em livro didático aprovado pelo PNLD 2018, é analisada na tentativa de contribuir com a desaprendizagem de práticas referentes à abordagem da leitura literária na escola. Por fim, o mesmo soneto camoniano é abordado para elaboração de proposta de atividades pautada no dialogismo e na responsividade.<hr/>ABSTRACT This article summons the conceptions of the Bakhtin Circle to redesign literary reading activities proposed in Brazilian textbooks, making them more responsive to contemporary life. It is based on the concepts of dialogism and responsiveness and evokes such concepts to contribute to the perception of infertile use of the current activity model in the (literary) reader’s formation. Besides, it points out possibilities to the elaboration of activities open to the dialogue of students/readers’ experiences with literary texts as well as inviting to the expression of the students’ active responsive attitudes towards literary reading. The article analyzes an activity based on a Camonian sonnet, which is present in one of the textbooks approved by the National Book and Teaching Material Program (Programa Nacional do Livro Didático - PNLD) 2018, in an attempt to contribute to the unlearning of practices regarding the approach to literary reading in school. Finally, the same Camonian sonnet is used to elaborate a set of activities grounded on dialogism and responsiveness. <![CDATA[Refractions of Reported Speech as a Discursive Episteme in Verbal Creativity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100154&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O ensaio revê a análise crítica de V. N. Volóchinov a respeito dos processos de transmissão discursiva, questionando estudos consagrados das categorias estilísticas e impressionistas. Ao descobrir formas em que o discurso citado tensiona a citação fazendo emergir um discurso quase direto, que tanto pode ser do narrador como da personagem, Volóchinov entende ter encontrado uma outra história do discurso, muito mais favorável à manifestação da bivocalidade como reação ativa ao discurso de outrem e como plena manifestação do ideologema. Inferimos, por conseguinte, que o problema examinado pelo teórico se coloca como uma nova episteme discursiva nos estudos dialógicos.<hr/>ABSTRACT This essay reviews the critical analysis of V.N. Voloshinov with respect to the process of discursive transmission, questioning consecrated studies of stylistic and impressionistic categories. Voloshinov, on discovering ways in which reported speech creates tension in the citation, causing a quasi-direct discourse to emerge, which can be attributed to both the narrator as well as the character, understands he has found another history of discourse that is much more favorable to the manifestation of bivocality as active reaction to the discourse of the other, and as a full manifestation of the ideologeme. We infer, thus, that the problem examined by the theorist establishes a new discursive episteme in dialogic studies. <![CDATA[Thomas Fink entrevista Lakshmi Bandlamudi: <em>Difference, Dialogue and Development: a Bakhtinian World</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732020000100180&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O ensaio revê a análise crítica de V. N. Volóchinov a respeito dos processos de transmissão discursiva, questionando estudos consagrados das categorias estilísticas e impressionistas. Ao descobrir formas em que o discurso citado tensiona a citação fazendo emergir um discurso quase direto, que tanto pode ser do narrador como da personagem, Volóchinov entende ter encontrado uma outra história do discurso, muito mais favorável à manifestação da bivocalidade como reação ativa ao discurso de outrem e como plena manifestação do ideologema. Inferimos, por conseguinte, que o problema examinado pelo teórico se coloca como uma nova episteme discursiva nos estudos dialógicos.<hr/>ABSTRACT This essay reviews the critical analysis of V.N. Voloshinov with respect to the process of discursive transmission, questioning consecrated studies of stylistic and impressionistic categories. Voloshinov, on discovering ways in which reported speech creates tension in the citation, causing a quasi-direct discourse to emerge, which can be attributed to both the narrator as well as the character, understands he has found another history of discourse that is much more favorable to the manifestation of bivocality as active reaction to the discourse of the other, and as a full manifestation of the ideologeme. We infer, thus, that the problem examined by the theorist establishes a new discursive episteme in dialogic studies.