SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.47 número1Percurso semântico do assédio moral na trajetória profissional de mulheres gerentesDetecção do gerenciamento de resultados pela análise do diferimento tributário índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista de Administração de Empresas

versão impressa ISSN 0034-7590

Resumo

BOEHE, Dirk Michael. Desenvolvimento de produtos em subsidiárias de empresas multinacionais no Brasil. Rev. adm. empres. [online]. 2007, vol.47, n.1, pp.33-45. ISSN 0034-7590.  http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902007000100002.

Why do subsidiaries of foreign owned multinational companies (MNCs) carry out product development projects for clients located abroad? In order to answer this question, we carried out a web survey with more than 140 valid responses and used cluster analysis and non parametric hypothesis tests. This study identifi es fi ve significantly distinct strategic roles, local adaptors, nascent innovators, local innovators, innovators for emerging markets and global innovators. Based on the profiles of these roles, we conclude that subsidiaries with local market scope tend to develop more new products when they have higher decision-making autonomy. Subsidiaries which develop new products for external markets, however, might see their decision-making autonomy reduced. Our results also suggest that subsidiaries are more likely to develop new products for external markets multinationals when multinationals stimulate competition among their subsidiaries.

Palavras-chave : Product development; multinational enterprises; strategic roles; autonomy; internal markets.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons