SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número3Potencialidades no ensino-aprendizagem da comunicação médico-paciente em três escolas brasileira, espanhola e holandesaAvaliação das visitas domiciliárias por estudantes e pelas famílias: uma visão de quem as realiza e de quem as recebe índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação Médica

versão impressa ISSN 0100-5502

Resumo

SUARTZ, Caio Vinícius; QUINTANA, Maria Inês; LUCCHESE, Ana Cecília  e  DE MARCO, Mario Alfredo. assessment of empathy in medical residents of clinic and surgical specialties at the Federal University of São Paulo. Rev. bras. educ. med. [online]. 2013, vol.37, n.3, pp.320-325. ISSN 0100-5502.  https://doi.org/10.1590/S0100-55022013000300003.

In the field of health, empathy is defined as an attribute with cognitive and emotional dimensions that enables an understanding of inner experience and a perspective of the patient as a unique individual, plus the ability to communicate this understanding to the patient. The role of empathy is to identify and understand the patient's feelings, thus promoting an increase in trust, loyalty and respect between doctor and patient. Therefore, the following study was aimed at evaluating the empathy 3rd to 5th year medical residents from the Federal University of São Paulo to verify any possible differences between the empathy of physicians and surgeons and their relationship with the professional profile.

Palavras-chave : Empathy; Residence; Specialties; Psychology; Doctor Patient Relationship; Medical Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons