SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número123Em busca da flor viva: para uma crítica ao ideário inclusivista em educaçãoUma educação por vir: infância e potência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Educação & Sociedade

versão On-line ISSN 1678-4626

Resumo

GUIMARAES, Denise Azevedo Duarte. The movie The Storyteller and the lessons from the pedagogy of love. Educ. Soc. [online]. 2013, vol.34, n.123, pp.591-610. ISSN 1678-4626.  https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200015.

The article focuses the movie The storyteller (Luiz Villaça, 2009), based on Roberto Carlos Ramos's autobiography: The art of forming citizens - the 15 lessons from the pedagogy of love (2004). To investigate the textual genre, in the light of the relation between imaginary, time and memory, this analysis uses Cultural Studies, narrative theories and educational concepts. It highlights how an ironic, and yet emotional and poetic tone is used in the movie in order to criticize the educational failures of the former Febem, in contrast with the actions of a French pedagogue who dedicated herself to the boy's recovery, as an emblematic example of social inclusion. To conclude, it discusses the narrative in its pedagogical purpose, emphasizing education and culture as effective pillars of citizenship.

Palavras-chave : Brazilian cinema; Autobiography; Education; Citizenship.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons