SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.6 número1Relatos compartilhados: experiências de conversão ao pentecostalismo entre brasileiros e portuguesesCosmologia, crise e paradoxo: da imagem de homens e mulheres brancos na tradição Xamânica Kuna índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Mana

versão impressa ISSN 0104-9313versão On-line ISSN 1678-4944

Resumo

SANSONE, Livio. Os objetos da identidade negra: consumo, mercantilização, globalização e a criação de culturas negras no Brasil. Mana [online]. 2000, vol.6, n.1, pp.87-119. ISSN 1678-4944.  http://dx.doi.org/10.1590/S0104-93132000000100004.

The article focuses upon the items that have been used in the process of the commoditization of Afro-Bahian culture, both traditional and modern. It concerns symbolic and material exchanges amongst this manifestation of black culture, black cultures in other regions of the Black Atlantic and, over the last few decades, globalized youth culture. Once commoditized, "black objects" travel, often far and wide. This article also concerns itself with the qualities of these exchanges between centres and peripheries of the Black Atlantic, their direction and hierarchies implicit in them. Backed by fieldwork in Salvador and Rio de Janeiro, the article highlights the situation of lower-class black-mestizo young people and, to a lesser extent, the growing group of black-mestizos in a middle-class position.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons