SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número26Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos?Favorecimento econômico e excelência escolar: um mito em questão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

SOUZA, Mériti de. Threads and holes: the plot of subjectivity and education. Rev. Bras. Educ. [online]. 2004, n.26, pp.119-132. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010.

Discusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects.

Palavras-chave : subjectivity; education; school; modernity.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons