SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número33Subversão da exclusão escolar via mediação em atividade de produção textualCrianças e televisão: o que elas pensam sobre o que aprendem com a tevê índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

SOUZA, Mauricio Rodrigues de. For an anthropological education: comparing the ideas of Bronislaw Malinowski and Paulo Freire. Rev. Bras. Educ. [online]. 2006, vol.11, n.33, pp.487-496. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300009.

This article analyses the ideas of Malinowski and Paulo Freire proposing some proximities between anthropology and pedagogy. Among the possibilities resulting from such a meeting, one certainly deserves special attention: the recommendation that anthropologists and teachers should always respect the community knowledge previously acquired by students and "natives" as the real starting point for the construction of science. In this way, it is possible to consider that in both disciplines knowledge be associated with a respect for alterity, a lesson they must share not only with other disciplines, but especially with the wider community.

Palavras-chave : education; anthropology; knowledge; alterity.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons