SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número37Os processos formativos da corporeidade e o marxismo: aproximações pela problemática do trabalhoO cinema na conquista da América: um filme e seus diálogos com a história índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Art and contemporary metaphors for reflecting on childhood and education. Rev. Bras. Educ. [online]. 2008, vol.13, n.37, pp.112-122. ISSN 1809-449X.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000100010.

This paper discusses the relation between art, education and childhood by means of the following questions: how can we know more about childhood by means of contemporary art metaphors? What message could contemporary art have for teachers? How do teachers regard infancy and its art? Can we think of an aesthetic dimension of teacher training for children? On the basis of these questions, the text discusses the very place of art within public policies of child education, particularly with regard to teacher training and the recent extension of basic education in Brazil from eight to nine years. Deleuze, Nietzsche and Agamben are the privileged interlocutors for this debate.

Palavras-chave : aesthetic dimension and teaching; childhood; contemporary art and education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons