SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número53A parresía pedagógica de Foucault e o êthos da educação como psicagogiaNação, região, sertão e a invenção dos brasis: chaves de leitura para a história da educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

ANDRADE, Erika Natacha Fernandes de  e  CUNHA, Marcus Vinicius da. John Dewey's psychological discourse. Rev. Bras. Educ. [online]. 2013, vol.18, n.53, pp.339-354. ISSN 1413-2478.  https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200006.

This work examines the discourse of the American philosopher and educator John Dewey (1859-1852) about "human nature", adopting as reference the book Human nature and conduct: an introduction to Social Psychology. In this book, published in 1922, Dewey discusses fundamental concepts of Psychology - instinct, habit, intelligence, and others - and proposes a new psychological science; the author's elaborations cover the fields of philosophy, psychology and education. The methodology to analyze his discourse follows the studies developed by the Research Group "Rhetoric and Argumentation in Pedagogy". Such studies are based on Chaïm Perelman's and Stephen Toulmin's theories.

Palavras-chave : John Dewey; Social Psychology; educational foundations; rhetoric analysis.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons