SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 issue3Risco de taxas de juros: inovações na gestão de ativos e passivos de instituições financeirasThird age careers: meeting the corporate challenge author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Revista de Administração de Empresas

Print version ISSN 0034-7590

Rev. adm. empres. vol.36 no.3 São Paulo July/Sept. 1996

https://doi.org/10.1590/S0034-75901996000300008 

ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO

 

Aumentando as chances de sucesso no desenvolvimento e implementação de sistemas de informações

 

 

Alberto Luiz Albertin

Professor do Departamento de Informática e Métodos Quantitativos da EAESP/FGV. E-mail: albertin@eaesp.fgvsp.br

 

 


RESUMO

A implementação de um Sistema de Informações é mais do que simplesmente instalar um sistema desenvolvido e treinar usuários a utilizá-lo. Para que esta implementação tenha sucesso, é necessário, desde o início de seu desenvolvimento até sua efetiva implementação, estudar o contexto no qual ele atuará e formar um ambiente propício para garantir seu desenvolvimento, sua implementação, sua aceitação e uso. O enfoque de variáveis utilizado combina o contexto da organização durante o desenvolvimento e a implementação do SI, as relações das pessoas que se envolvem com o processo e a estratégia utilizada para garantir o sucesso do projeto.

Palavras-chave: sistemas de informações, desenvolvimento de sistemas de informações, implementação de sistemas de informações.


ABSTRACT

The Information System implementation is more than installing a developed system and training the user to use it. For the implementation success, we need, since its beginning until its implementation, to study the context and build a propitious environment in order to guarantee its development, implementation, acceptance and use. The variables approach combines the organizational context during the SI development and implementation, the relationship among the process participants and the strategy in order to guarantee the project success.

Key words: information systems, information systems development information systems implementation.


 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

 

 

1. PORTER, M. E. Estratégia competitiva. São Paulo: Campus, 1986.
2. PORTER, M. E., MILLAR, C. K. How information gives you competitive advantage. Harvard Business Review, v. 63, n.4, July/August 1985.         [ Links ]
3. HENDERSON, J. C. e VENKATRAMAN, N. Strategic Alignment: a model for organizational transformation through Information Technology. In: KOCHAN, T. A. e USEEM, M. (org.), Transforming Organizations. Oxford: Oxford University Press, 1992.         [ Links ]
4. FOGUEL, S. e SOUZA, C. C. Desenvolvimento organizacional. São Paulo: Atlas, 1980.
5. KING, W. R. Strategic planning for management information systems. Management Information Systems Quarterly, v. 2, n. 1, March 1978.         [ Links ]
6. McFARLAN, E. W. Information Technology changes the way you compete. Harvard Business Review, v. 62, n. 3, May/June 1984.         [ Links ]
7. NOLAN, R. L. Managing the crises in data processing. Harvard Business Review, v. 57, n. 2, Mar./Apr. 1979.         [ Links ]
8. SYNNOTT, W. R. The Information Weapon. New York: John Wiley, 1987.
9. CASH Jr., J. I., McFARLAN, F. W. e McKENNEY, J. L. Corporate Information Systems Management: the issues facing senior executives. 3ª ed. Homewood: Richard D. Irwin, 1992.         [ Links ]
10. McFARLAN, E. W., McKENNEY, J. L. e PYBURN, P. The Information Archipelago: plotting a course. Harvard Business Review, v. 61, n. 1, Jan./Feb. 1983.         [ Links ]
11. KLlNG, R. Computadorization as an ongoing social and political process. Irvine: University of California, 1985.         [ Links ]
12. KLlNG, R. Defining the boundaries of Computing across complex organizations. No: BOLAND Jr., R. J. e HIRSCHHEIM, R. A. (org.), Critical issues in information systems research. New York: John Wiley, 1987.
13. HIRSCHHEIM, R. A. The effects of a priori views on the social implications of computing: the case of office automation. Computing Surveys, v. 18, n. 2, June 1986.         [ Links ]
14. BUDAN, R. The strategic use of information: seizing the competitve edge. Strategic Systems, Information Week, May 26, 1986.         [ Links ]
15. SCHEIN, E. H. The role of the CEO in the management of change: the case of information Technology. Massachusetts: MIT, Sloan School of Management, Working Paper, 1989.
16. BENJAMIN, R. I., ROCKART, J. F. e MORTON, M. S. S. Information Technology: a strategic opportunity. Sloan Management Review, v. 25, n. 3, Spring 1984.         [ Links ]
17. PARSONS, G. L. Information Technology: a new competitive weapon. Sloan Management Review, v. 25, n. 1, Fall 1983.         [ Links ]
18. ALBERTIN, A. L. Administração de informática: funções e fatores críticos de sucesso. São Paulo: Atlas, 1996.
19. EIN-DOR, P. e SEGEV, E. Strategic planning for management information systems. Management science, v. 24, n. 15, November 1978.         [ Links ]
20. YIN, R. K. Case study research: desing and methods. Newburry Park: Sage Publicaiíons, 1989.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License