SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 issue1Segurança no trabalho em um canteiro de obras: percepções dos operários e da gerênciaA qualificação/requalificação do engenheiro do setor metal-mecânico author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Production

Print version ISSN 0103-6513

Prod. vol.10 no.1 São Paulo Jan./June 2000

http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132000000100002 

Pequenas e médias empresas no contexto da gestão da qualidade total

 

 

José Carlos Teixeira da SilvaI; Dorival FerreiraII

IDoutor em Engenharia (Poli-USP). Prof. Doutor / Faculdade Engenharia / Depto. Eng de Produção/ UNESP. Av. Luiz Edmundo C. Coube AS/N CEP 17033-000, Bauru-SP
IIDoutor em Educação (Unesp). Prof. Doutor / Faculdade Engenharia / Depto. Eng. de Produção/ UNESP. Av. Luiz Edmundo C. Coube AS/N CEP 17033-000, Bauru-SP

 

 


RESUMO

Este trabalho analisa a gestão da qualidade em organizações, envolvendo pequenas e médias empresas do setor de manufaturados, utilizando um modelo conceitual que envolve aspectos estratégicos e operacionais da gestão da qualidade. Através de referências bibliográficas e pesquisa de campo encaminha uma análise da gestão da qualidade nessas organizações, concluindo que existem dificuldades nesse campo. Existe indicação da necessidade de desenvolvimento de procedimentos e metodologias especificas para essa categoria de organização.

Palavras-chave: qualidade, qualidade de análise de gerência, SMEs


ABSTRACT

This paper discusses the quality management in organizations with respect the strategic and operational aspects, and analyses the stage of traditional small and medium enterprises-SMEs of the manufacture sector, with support of bibliographical references and exploratory research. It was detected some aspects concerning the quality management for those companies: absence of global strategic planning and no practices in conventional tools of quality at factory level Because any regional and cultural characteristics, those firms still get to survive, at short term. However, we denote the necessary introduction of specifics methodologies in quality management for those enterprises.

Keywords: quality, quality management analysis, SMEs


 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

 

 

6. Referências Bibliográficas

BRYMAN, A. Research methods and organization studies. Unwin Hyman, London, 1989.         [ Links ]

CONTI, T., Self Assessment and Strategic Inprovement Planing. Seminário em Busca da Excelência. São Paulo, Março/1995.         [ Links ]

CROSBY, P. Quality is free. Mentor, New York, 1956.         [ Links ]

DODGE, H. ; ROMIG, H. Sampling inspection tables. John Wiley, New York, 1944.         [ Links ]

FEIGENBAUM, A. V. Total quality control. Harvard Business Review, 1956.         [ Links ]

GALGANO, A., Calidad total. Diaz de Santos S. A.. Madri, 1993        [ Links ]

GARVIN, D. A. Gerenciando a qualidade. Quality Mark, Rio de Janeiro, 1992.         [ Links ]

GITLOW, A. The Deming guide to quality and competitive position. Printice-Hall, New Jersey, 1987.         [ Links ]

GHOBADIAN, A.; GALLEAR, D. N. Total quality management in SMEs. Omega, v. 24, Issue 1, p.83-106, Feb.1996        [ Links ]

HALPIN, J. F. Zero defects. McGraw-Hill, New York. 1956.         [ Links ]

HAYES, B. E. Measuring customer satisfaction : development and use of questionaires. ASQC Quality Press, 165p., Wisconsin-USA, 1992.         [ Links ]

JURAN, J. Quality control handbook. MacGraw-Hill, New York, 1951.         [ Links ]

MAIN, J., Guerras pela qualidade. Campus, Rio de Janeiro, 1994.         [ Links ]

MERLI, G. Eurochallenge. Coopers&Lybrand, London, 1993.         [ Links ]

MERLI, G. Comakership. Quality Mark, Trad. Gregório Bouer, Rio de Janeiro, 1994.         [ Links ]

PARKIN, M. A.; PARKIN, R. . Impacto of TQM in UK SMEs. Industrial Management and Data Systems. v. 96, Issue 4, p. 6-10, 1996        [ Links ]

RADFORD, G. The control of quality in manufacturing. Ronald Press, N.Iorque, 1922.         [ Links ]

SHEWHART, W. A. Economic control of quality of manufactured product. VanNostrange, Nova Iorque, 1931        [ Links ]

SHIBA, S., A new american TQM. Productivity Press, Cambridge, 1993.         [ Links ]

SILVA, J.C.T. Modelo interativo empresa-universidade no desenvolvimento de produtos. Tese de Doutorado, Escola Politécnica, Depto. de Engenharia de Produção, Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999.         [ Links ]

SIEGEL, S. Estatística não-paramétrica. São Paulo, McGraw-Hill, 1975.         [ Links ]

SPEAR, S.; BOWEN, H. K. Decoding the DNA of the Toyota Production System. Harvard Business Review, September-October 1999, Executive Summary        [ Links ]

TAYLOR, F. W. The principles of scientific management. Harper & Brothers, New York, 1911.         [ Links ]

WILLIAMS, N. ISO 9000 as a route to TQM in small to medium sized enterprises : snake or ladder . TQM Magazine, v. 9, Issue 1, p. 8-13, 1997.         [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License