Acessibilidade / Reportar erro

The generation of visual inferences in normal elderly Influence of schooling and visual complexity

A geração de inferências visuais em idosos normais- influência da escolaridade e complexidade visual

Abstract

The generation of inferences makes the construction and comprehension of discourse easier, and integrates representations which add coherence to the arguments. Visuoperceptual and inferential deficits merge in the attempt to explain the difficulties that some individuals have in the comprehension of certain kinds of visual stimuli.

Objectives:

a) To examine the performance of cognitively healthy elderly subjects in the execution of visual inferences using pictures of different levels of complexity; b) To compare the performance of subjects according to schooling level.

Methods:

A total of 45 normal elderly aged from 61 to 82yrs (M=68; SD=0.57) were examined. The subjects were divided into three groups according to schooling level: Group 1 (1 to 4 years); Group 2 (5 to 8 years) and Group 3 (9 or more years). Each subject had to create a narrative based on four figures with controlled visual complexity. The narratives were transcribed, analysed and scored.

Results:

For the essential inferences, the high educated group (3) had a better performance in both visually simple and complex conditions. On the visually complex figures, the medium educated group (2) was statistically equivalent to the high educated group for one figure and equivalent to the less educated group (1) for the other. There was no difference among the groups for the accessory propositions.

Conclusions:

Visual complexity interferes with the subject's ability to make inferences in low and medium educated individuals. High educated subjects maintain the same performance in making inferences, regardless of the visual complexity level.

Key words:
visual inference; normal elderly; visual and inferential complexity.

Resumo

A geração de inferências facilita a construção e a compreensão do discurso, e integra representações que dão maior coerência aos argumentos. Os déficits visuoperceptuais e inferenciais confundem-se na tentativa de explicar as dificuldades de alguns indivíduos em compreender alguns tipos de estímulos visuais.

Objetivos:

a) Investigar o desempenho de indivíduos idosos normais, na realização de inferências visuais, a partir de figuras de diferentes graus de complexidade visual; b) Comparar o desempenho dos sujeitos de acordo com os níveis de escolaridade.

Métodos:

Foram examinados 45 idosos normais com idades entre 61 e 82 anos (M=68; DP=0.57). Constituiu-se 3 grupos segundo nível de escolaridade: grupo 1 (de 1 a 4 anos); grupo 2 (de 5 a 8 anos) e grupo 3 (9 ou mais anos). A cada indivíduo foram apresentadas 4 figuras, com graus de complexidade visuoespacial controlados para elaboração de discurso. Os itens colhidos foram transcritos, analisados e pontuados.

Resultados:

No que diz respeito às proposições essenciais, o grupo de maior escolaridade (3) apresentou melhor desempenho na descrição de ambas as figuras (simples e complexas). Nas figuras visualmente complexas, o grupo com escolaridade média (2) apresentou resultados estatisticamente equivalente ao grupo de alta escolaridade para uma figura e resultado estatisticamente equivalente ao grupo de menor escolaridade (1) para outra figura. Em relação às informações acessórias, não houve diferenças entre os grupos.

Conclusões:

A complexidade visual interfere na capacidade de realizar inferências nos indivíduos com baixa e média escolaridade. Indivíduos com alta escolaridade mantêm o mesmo desempenho na realização de inferências, independentemente do grau de complexidade das figuras.

Palavras-chave:
inferência visual; idosos normais; complexidade visual e inferencial.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

References

  • 1
    Silveira JRC. The image: interpretation and communication [A imagem: Interpretação e comunicação]. In: Linguagem em Discurso. 2005; 5. Available at: http:// www3. unisul.br/ paginas/ensino/pos/ linguagem/0503/05.htm Acessado em 09.02.2009.
    » http:// www3. unisul.br/ paginas/ensino/pos/ linguagem/0503/05.htm
  • 2
    Lopez A, Alfredo O. Information and Inference as combined cognitive processes. Interdisciplinaria 2004;(n.esp):23-34.
  • 3
    Fonseca RP, Parente MAMP. Inferences and metaphor comprehension in aging. [Inferências e compreensão de metáforas no envelhecimento]. In: Parente MAMP. Cognição e envelhecimento. Porto Alegre: Artmed; 2006:169- 80.
  • 4
    Kuperberg GR, Lakshaman BM, Caplan DN, Holcomb PJ. Making sense of discourse: an fMRI study of causal inference across sentences. Neuroimage 2006;1:343-61.
  • 5
    Myers PS. Communication disorders associated with right hemisphere damaged. In: Chapey R. Language interventions strategies in adult aphasia. 5th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 2001:809-827.
  • 6
    Singer M, Remillard G. Retrieving text inferences: controlled and automatic influences. Mem Cognit 2004;8:1223-1237.
  • 7
    Sternberg RJ. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed; 2000.
  • 8
    Koch IGV, Travaglia LC. A coerência textual. 11. ed. São Paulo: Contexto; 2001.
  • 9
    Johnson- Laird P. Mental models. Cambridge, MA: Harvard University Press; 1983.
  • 10
    Virtue S, Haberman J, Clancy Z, Parrish T, Jung Beeman M. Neural activity of inferences during story comprehension. Brain Res 2006;1084:104-114.
  • 11
    Sundermeier BA, Virtue SM, Marsolek CJ, Van den Broek P. Evidence for dissociable neural mechanisms underlying inference generation in familiar and less-familiar scenarios. Brain Lang 2005;95:402-413.
  • 12
    Myers PS, Brookshire RH. Effect of visual and inferential variables on scene descriptions by right-hemisphere-damaged and non-brain-damaged adults. J Speech Hear Res 1996; 39:870-80.
  • 13
    Kintsch W, Van Dijk TA. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press; 1983.
  • 14
    Pereira Junior A. Comentário a respeito das bases neurobiológicas da aprendizagem. Interface (Botucatu). 1998;2.
  • 15
    Fonseca RP, Ferreira GD, Liedtke FV, Müller JL, Sarmento TF, Parente MAMP. Alterações cognitivas, comunicativas e emocionais após lesão hemisférica direita: em busca de uma caracterização da síndrome do hemisfério direito. Psicologia USP. 2006;17:241-262.
  • 16
    Bartolo A, Benuzzi F, Nocetti L, Baraldi P, Nichelli P. Humor comprehension and appreciation: an FMRI study. J Cogn Neurosci 2006;18:1789-1798.
  • 17
    Bibby H, McDonald S. Theory of mind after traumatic brain injury. Neuropsychologia. 2005;43: 99-114.
  • 18
    Blonder LX, Heilman KM, Ketterson T, Rosenbek J, Raymer A, Crosson B, et al. Affective facial and lexical expression in aprosodic versus aphasic stroke patients. J Int Neuropsychol Soc 2005;11:677-685.
  • 19
    Kucharska-Pietura K, Phillips ML, Gernand W, David AS. Perception of emotions from faces and voices following unilateral brain damage. Neuropsychologia 2003;41:1082-1090.
  • 20
    Springer SP, Deutsch G. Left brain, right brain [Cérebro esquerdo, cérebro direito]. 2ed. São Paulo: Summus; 1998.
  • 21
    Brandão L, Parente MAMP. Studies on elderly language in the last century. Interdisciplinary studies on aging [Os estudos de linguagem do idoso neste último século. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento] 2001;3:37-54.
  • 22
    Mansur LL, Radanovic M, Taquemori L, Greco L, Araújo GC. A study of the abilities in oral language comprehension of the Boston Diagnostic Aphasia Examination - Portuguese version: a reference guide for the Brazilian population. Braz J Med Bio Res 2005;38:277-292.
  • 23
    Brucki SMD. Suggestions for utilization of the Mini Mental State Examination in Brazil [Sugestões para o uso do Mini-Exame do Estado Mental no Brasil]. Arq Neuropsiquiatr 2003;61:777-781.
  • 24
    Bustamante SEZ, Bottino CMC, Lopes MA, Azevedo KD, Hototian SR, Litvoc J, Jacob Filho W. Combined instruments on the evaluation of dementia in the elderly: preliminary results. [Instrumentos combinados na avaliação de demência de idosos]. Arq Neuropsiquiatr 2003;61: 601-606.
  • 25
    Joanette Y, Goulet P, Ska B,Nespoulous JL. Informative content of narrative discourse in right-brain-damaged right-handers. Brain Lang 1986;29:81-105.
  • 26
    Mansur LL, Radanovic M, Araújo GC, Taquemori LY, Greco LL. Boston Naming Test: performance of Brazilian population from São Paulo. Pró Fono. 2006;18:13-20.
  • 27
    Radanovic M, Mansur LL, Scaff M. Normative data for the Brazilian population in the Boston Diagnostic Aphasia Examination: influence of schooling. Braz J Med Biol Res 2004;37: 1731-1738.
  • 28
    Silveira JRC. The image: interpretation and communication [A imagem: Interpretação e comunicação]. In: Linguagem em Discurso. 2005; 5.
  • 29
    Machado MAR. The role of inferential process in the comprehension of written texts. Thesis. [Portuguese]. Campinas, São Paulo: University of Campinas, 2005:65-67.
  • 30
    Dell'Isola R ilable at: http:// www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0503/05.htm/
    » http:// www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0503/05.htm
  • 31
    LP. Reading: inferences and sociocultural context. [Leitura: inferências e contexto sociocultural]. 2001. 2. ed. Belo Horizonte: Formato Editorial.
  • 32
    Rickheit G, Schnotz W, Strohner H. The concept of inference in discourse comprehension. In: Machado, MAR. O papel do processo inferencial na compreensão de textos escritos. Dissertação apresentada ao Departamento de Lingüística do Instituto de Estudos da Linguagem, da Universidade Estadual de Campinas, como requisito parcial para obtenção do título de Mestre em Lingüística. 2005.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jul-Sep 2010

History

  • Received
    04 Apr 2010
  • Accepted
    12 June 2010
Academia Brasileira de Neurologia, Departamento de Neurologia Cognitiva e Envelhecimento R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices, Torre Norte, São Paulo, SP, Brazil, CEP 04101-000, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistadementia@abneuro.org.br | demneuropsy@uol.com.br