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Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte) vol.14 no.2 Belo Horizonte maio/ago. 2012

http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172012140202 

Artigo

AN ACTIVITY THEORY-BASED ANALYTIC FRAMEWORK FOR THE STUDY OF DISCOURSE IN SCIENCE CLASSROOMS1

UMA ESTRUTUA ANALÍTICA BASEADA NA TEORIA DA ATIVIDADE PARA INVESTIGAR O DISCURSO EM SALAS DE AULA DE CIÊNCIAS

UNA ESTRUCTURA ANALÍTICA BASADA EN LA TEORÍA DE LA ACTIVIDAD PARA INVESTIGAR EL DISCURSO EN AULAS DE CLASE DE CIENCIAS

Rodrigo Drumond Vieira 1  

Gregory J. Kelly 2  

Silvania Sousa do Nascimento 1  

1Federal university of Minas Gerais, Belo Horizonte-MG, Brasil

2College of Education, Pennsylvania State University, Pensilvânia, USA.


ABSTRACT

In this paper we introduce a new framework and methodology to analyze science classroom discourse and apply it to a university physics education course. Two fields of inquiry were adapted to develop the framework: activity theory and linguistics. From activity theory we applied levels of analysis (activity, actions, and operations) to organize and structure the discourse analysis. From the field of linguistics we used resources from sociolinguistics and textual linguistics to perform analysis at the action and operation levels. Sociolinguistics gave us criteria to introduce contextualization cues into analysis in order to consider ways that participants segmented their classroom conversations. Textual linguistics provided a basis for categories of language organization (e.g, argumentation, explanation, narration, description, injunction, and dialogue). From this analysis, we propose an examination of a teacher's discourse moves, which we labeled Discursive Didactic Procedures (DDPs). Thus, the framework provides a means to situate these DDPs in different types of language organization, examine the roles such DDPs play in events, and consider the relevant didactic goals accomplished. We applied this framework to analyze the emergence and development of an argumentative situation and investigate its specific DDPs and their roles. Finally, we explore possible contributions of the framework to science education research and consider some of its limitations.

Key words: Discourse analysis methodology; activity theory; sociolinguistics; textual linguistics.

RESUMO

Neste artigo introduzimos uma nova estrutura e metodologia para analisar o discurso em salas de aula de ciências e a aplicamos para analisar um curso de formação de professores de física. Dois campos de pesquisa foram adaptados para desenvolver a estrutura analítica: teoria da atividade e linguística. Da teoria da atividade aplicamos os níveis de análise (atividade, ações e operações) para organizar e estruturar as análises do discurso. Do campo da linguística utilizamos recursos da sociolinguística e da linguística textual para realizar análises nos níveis da ação e da operação. Da sociolinguística utilizamos as pistas de contextualização para considerar os modos pelos quais os participantes segmentaram as suas conversações de sala de aula. A linguística textual nos proveu com um conjunto de categorias para analisar os modos de organização da linguagem (e.g., argumentação, explicação, narração, descrição, injunção e diálogo). A partir dessa análise, propomos o exame dos movimentos discursivos do professor, os quais chamamos de Procedimentos Discursivos Didáticos (PDD). Deste modo, a estrutura oferece meios para situar esses PDD em diferentes modos de organização da linguagem, examinar as funções que os PDD cumprem em eventos e considerar os objetivos didáticos relevantes que são satisfeitos. A estrutura analítica foi aplicada para analisar a emergência e desenvolvimento de uma situação argumentativa e investigar os seus PDD específicos e as suas funções. Finalmente, exploramos as possíveis contribuições da estrutura para a pesquisa em educação em ciências e consideramos algumas das suas limitações.

Palavras-Chave: Metodologia para análise do discurso; teoria da atividade; sociolinguística; linguística textual.

RESUMEN

En este artículo introducimos una nueva estructura y metodología para analizar el discurso en aula de clases de ciencias y la aplicamos para analizar un curso de formación de profesores de física. Dos campos de investigación fueron adaptados para desarrollar la estructura analítica: teoría de la actividad y lingüística. De la teoría de la actividad aplicamos los niveles de análisis (actividad, acciones y operaciones) para organizar y estructurar los análisis del discurso. Del campo de la lingüística utilizamos recursos de la sociolingüística y de la lingüística textual para realizar análisis en los niveles de la acción y de la operación. La sociolingüística posibilitó utilizar las pistas de contextualización para considerar los modos por los cuales los participantes segmentaran sus conversaciones de aula de clase. La lingüística textual nos proveyó con un conjunto de categorías para analizar los modos de organización del lenguaje (e.g., argumentación, explicación, narración, descripción, imposición y diálogo). A partir de ese análisis, proponemos el examen de los movimientos discursivos del profesor, a los cuales llamamos de Procedimientos Discursivos Didácticos (PDD). De este modo, la estructura ofrece medios para situar esos PDD en diferentes modos de organización del lenguaje, examinar las funciones que los PDD cumplen en eventos y considerar los objetivos didácticos relevantes que son satisfechos. La estructura analítica fue aplicada para analizar la emergencia y desarrollo de una situación argumentativa e investigar sus PDD específicos y sus funciones. Finalmente, exploramos las contribuciones posibles de la estructura para la investigación en educación en ciencias y consideramos algunas de sus limitaciones.

Palabras-clave: Metodología para análisis del discurso; teoría de la actividad; sociolingüística; lingüística textual.

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1This research was financially supported by Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) and Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

2We use the word "didactic" as related to teaching, as is the case for the most Indo-European languages.

3Explanation and explanatory are more common words in English. Hereinafter, when we are referring specifically to sequences we will use the term "explicative". This is the term in English that is more akin to the original term in French used by Adam (1992). Also, as discussed further, we will use the term "explicative" when dealing with "discursive orientations".

4Or normative.

5Rodrigo Drumond Vieira - PhD in Education from Federal university of Minas Gerais. High school physics teacher of Secretary of State of Education of Minas Gerais, brazil. E-mail: rodrigo_vdrumond@ yahoo.com.br

6Gregory J. kelly - Professor of science education and the Associate Dean for Research, outreach, Technology in the college of Education, Pennsylvania State university, USA. E-mail: gkelly@psu.edu

7Silvania Sousa do Nascimento - Professor of science education in the Faculty of Education, Director of center of Scientific Divulgation, Federal university of Minas Gerais, brazil. E-mail: silvania.nascimento@gmail.com

Received: November 25, 2011; Accepted: April 04, 2012

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