Accessibility / Report Error
Alea: Estudos Neolatinos, Volume: 26, Issue: 1, Published: 2024
  • Thimor by Manuel Astica: A look at the utopian narrative from ecocriticism Articulo

    López Torres, Lorena P.; Benavides Parraguez, Deyanira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O personagem do romance Thimor (1932) de Manuel Astica atravessa o Pacífico determinado a encontrar o mítico continente da Lemúria e relata em seu blog as questões aos seus próprios princípios morais, alterados quando contrastados com as práticas vitais dos ilhéus em sua convivência com a natureza. A narração avança no marco da história utópica para desvendar o significado dessa experiência transcendental e nos permite escutar os acontecimentos que inspiraram Astica em sua criação: sua passagem pela Marinha do Chile e seu papel na revolta da Marinha em 1931 Ao nosso Aparentemente, seu aprisionamento após a rebelião desperta no autor reflexões sobre as desigualdades sociais que, a partir do discurso ecocrítico, se enquadram em uma dialética entre bem-estar e exploração ambiental e humana.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El personaje de la novela Thimor (1932) de Manuel Astica viaja por el Pacífico decidido a encontrar el mítico continente de Lemuria y relata en su bitácora los cuestionamientos a sus propios principios morales, alterados al contrastarse con las prácticas vitales de los isleños en su convivencia con la naturaleza. La narración avanza por los entramados del relato utópico para desentrañar el significado de esta transcendental experiencia y permite auscultar los acontecimientos que inspiraron a Astica en su creación: su paso por la Marina chilena y su rol en la revuelta de la Armada en 1931. A nuestro parecer, su encarcelamiento tras el motín, despierta en el autor reflexiones sobre las inequidades sociales que, desde el discurso ecocrítico, se enmarcan en una dialéctica entre el bienestar y la explotación medioambiental y del ser humano.

    Abstract in English:

    Abstract The character in the novel Thimor (1932) by Manuel Astica travels across the Pacific determined to find the mythical continent of Lemuria and he recounts in his logbook his questioning of his own moral principles, which were shook up when contrasted with the vital practices of the islanders in their coexistence with nature. The narration advances through the framework of the utopian story to unravel the meaning of this transcendental experience and reveal clues to the events that inspired Astica’s creation: his time in the Chilean Navy and his role in the revolt of the Navy in 1931. In our opinion, his imprisonment after the riot awakens in the author reflections on social inequities that, from the perspective of ecocritical discourse, are framed in a dialectic between well-being and environmental and human exploitation.
  • Inhabiting between times and cities: A reading of Algún lugar (2009) by Paloma Vidal Articulo

    Vanney, Julieta Marina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No romance Algún Lugar (2009), de Paloma Vidal, a migração é apresentada como uma questão determinante que molda a experiência de tempo, espaço e vínculos da narradora. O enredo consiste na história de uma viagem que, a princípio, não é uma viagem, mas uma mudança para Los Angeles para fazer um doutorado com uma bolsa de estudos. A mudança é de curta duração, pois nem a narradora nem seu parceiro conseguem se adaptar à cidade. Mas o romance de Vidal também é a história de uma inadequação que contraria as expectativas do mundo globalizado, onde viagens e estadias no exterior são apresentadas como metas desejáveis. Paralelamente à viagem ao exterior, a narradora faz uma viagem para dentro e para trás que gera nela uma desconexão de seu contexto imediato, fato que ecoará na estrutura do texto.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En la novela Algún lugar (2009) de Paloma Vidal la migración se presenta como una cuestión determinante que moldea la experiencia que la narradora hace en relación al tiempo, al espacio y a los vínculos. El argumento consiste en el relato de un viaje que en principio no es un viaje, sino una mudanza a Los Ángeles para realizar un doctorado con una beca. Dicha mudanza dura poco, ya que ni la narradora ni su pareja logran adaptarse a la ciudad. Pero la novela de Vidal es, además, la historia de una inadecuación que resulta contraria a las expectativas del mundo globalizado, donde los viajes y estadías en el extranjero se presentan como objetivos deseables. En paralelo al viaje exterior, la narradora realiza un viaje hacia adentro y hacia atrás que genera en ella una desconexión de su contexto inmediato, hecho que encontrará eco en la estructura del texto.

    Abstract in English:

    Abstract In Paloma Vidal's novel Algún lugar (2009), migration is presented as a determining issue that shapes the narrator's experience of time, space and bonds. The plot consists of the story of a journey that in principle is not a journey, but a move to Los Angeles to pursue a doctorate with a scholarship. The move is short-lived, as neither the narrator nor her partner is able to adapt to the city. But Vidal's novel is also the story of an inadequacy that runs counter to the expectations of the globalized world, where travel and sojourns abroad are presented as desirable goals. In parallel to the foreign journey, the narrator makes a journey inward and backward that generates in her a disconnection from her immediate context, a fact that will be echoed in the structure of the text.
  • The African Novel and the Problem of World Literature. Notes for a Conceptual Itinerary Artigo

    Brugioni, Elena

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo apresenta um panorama conceitual sobre weltliteratur e world literature - em suas diversas articulações -, evidenciando a diversidade conceitual e metodológica que pauta estes conceitos a serem entendidos como paradigmas discursivos historicamente determinados (Pizer, 2006). Observando as transformações destes discursos, a partir de uma perspectiva diacrónica, é possível estabelecer um contraponto com os mais recentes desenvolvimentos do debate em torno da world literature, evidenciando suas potencialidade críticas e metodológicas para o estudo do romance africano contemporâneo.

    Abstract in French:

    Résumé L'article présente un aperçu conceptuel de la weltliteratur et de la littérature mondiale, soulignant la diversité conceptuelle et méthodologique qui guide ces catégories à comprendre comme un paradigme discursif historiquement déterminé (Pizer, 2006). En observant les transformations de la weltliteratur et de la littérature mondiale dans une perspective diachronique, il est possible d'établir un contrepoint avec les débats les plus récents autour de la littérature-mondiale, soulignant son potentiel critique et méthodologique pour l'étude du roman africain contemporain.

    Abstract in English:

    Abstract The article presents a conceptual overview of weltliteratur and world literature, highlighting the conceptual and methodological diversity that guides these categories to be understood as a discursive paradigm historically determined (Pizer, 2006). Observing the transformations of weltliteratur and world literature from a diachronic perspective, it is possible to establish a counterpoint with the most recent debates around world literature, underlining its critical and methodological potential for the study of contemporary African novel.
  • Novel, Realism, and Constitution in Two Latin-American Novels Artigo

    Arreaza, Dionisio Márquez

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O trabalho estuda a copresença do realismo literário e constitucional na narrativa latino-americana da violência, no caso, Cidade de Deus (1997), do autor brasileiro Paulo Lins, e Bicentenaire (2004), do haitiano Lyonel Trouillot. Tanto os textos realistas que aristotelicamente tratam personagens marginalizados num espaço-tempo com marcas locais quanto os textos também “realistas” que rousseauianamente tratam os governados sujeitos às normas cidadãs a serem aceitas e praticadas permitem uma apreciação que passa do gênero socioverbal convencionado a uma significação quer literária, quer política. Notando que a categoria de “identidade política” e a experiência de exclusão social unem estes realismos nos estudos literário-culturais e nos estudos constitucionais, pretende-se “ler” como “ato democrático” as escritas que ficcionalizam: a ausência do Estado brasileiro diante da violência periférica e a violência repressiva do Estado parapolicial haitiano durante manifestações de rua. Ao comparar os realismos e situar os contextos constitucionais, observa-se uma linguagem-mestre “iluminista” e “moderna” cujo exercício (re)produz o imperativo “democrático”.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El trabajo estudia la copresencia del realismo literario y constitucional en la narrativa latinoamericana de la violencia, en este caso, Ciudad de Dios (1997) del autor brasileño Paulo Lins y Bicentenaire (2004) del haitiano Lyonel Trouillot. Tanto los textos realistas que tratan aristotélicamente a personajes marginados en un espacio-tiempo con marcas locales, como los textos ‘realistas’ que tratan rousseauianamente al gobernado sujeto a normas ciudadanas para ser aceptadas y practicadas, permiten una apreciación que pasa del género socioverbal convencionado a la significación bien literaria o bien política. Observando que la categoría de 'identidad política' y la experiencia de la exclusión social unen los realismos en los estudios literarios-culturales y en los estudios constitucionales, se pretende ‘leer’ como un ‘acto democrático’ las escrituras que ficcionalizan: la ausencia del estado brasileño frente a la violencia periférica, y la violencia represiva del Estado parapolicial haitiano durante manifestaciones de calle. Al comparar los realismos y situar los contextos constitucionales, se observa un lenguaje maestro ‘ilustrado’ y ‘moderno’ cuyo ejercicio (re)produce el imperativo ‘democrático’.

    Abstract in English:

    Abstract The article studies the co-presence of literary and constitutional realism in the Latin American narrative of violence, in this case, City of God (1997) by the Brazilian author Paulo Lins and Bicentenaire (2004) by the Haitian Lyonel Trouillot. Both realistic texts, in line with Aristotelian requisites, that treat marginalized characters in a space-time with local marks, and ‘realist’ texts, in line with Rousseauian requisites, that treat the governed subject to citizen norms to be accepted and practiced, allow an appreciation that goes beyond the convened socio-verbal genre to both literary and political meaning. Noting that the category of ‘political identity’ and the experience of social exclusion unite these realisms in literary-cultural studies and constitutional studies, it is intended to ‘read’ as a ‘democratic act’ the writings that fictionalize: the absence of the Brazilian state in the face of peripheral violence, and the repressive violence of the Haitian parapolice State during street protests. When comparing the realisms and situating the constitutional contexts, an ‘enlightenment’ and ‘modern’ master language is observed whose exercise (re)produces the ‘democratic’ imperative.
  • The Quarrel of Realism. Novel and Literary System in Spanish Narrative Artigo

    Lemus, Víctor

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A partir do conceito de “crítica viva”, cunhado por Antonio Candido em 1957, estas reflexões partem da hipótese de que a história literária espanhola tem no realismo o lugar não marcado de sua narrativa em língua castelhana. Fazendo um passeio pelos “momentos decisivos” de sua tradição romanesca, este ensaio postula que se o realismo aparece recalcado nos narradores espanhóis a partir do século XIX (quando se forma um sistema literário eminentemente liberal-conservador), deve-se ao fato de que esse debate, não travado, permanece ainda em estado de “querela”.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A partir del concepto de “crítica viva”, acuñado por Antonio Candido en 1957, estas reflexiones parten de la hipótesis de que la historia literaria española tiene en el realismo el lugar no marcado de su narrativa en lengua castellana. Haciendo un recorrido por los “momentos decisivos” de su tradición novelística, este ensayo postula que si el realismo aparece recalcado en los narradores españoles a partir del siglo XIX (cuando se forma un sistema literario eminentemente liberal-conservador), se debe al hecho de que este debate, no trabado, permanece en estado de “querella”.

    Abstract in English:

    Abstract Drawing on the concept of “living criticism” coined by Antonio Candido (1957), these reflections start from the hypothesis that Spanish literary history has realism as the unmarked place of its narrative in the Castilian language. By reviewing the “decisive moments” of its novelistic tradition, this essay postulates that if realism appears repressed in Spanish narrators from the 19th century onwards (when an eminently liberal-conservative literary system is formed), it is due to the fact that this debate, left unaddressed, still remains in a state of “quarrel”.
  • Against Anthropocentric Exceptionalism: Posthuman Subjectivities in Mónica Ojeda's Las voladoras Articulo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A coleção de contos Las voladoras, publicada em 2020 pela escritora equatoriana Mónica Ojeda, é composta por oito histórias moldadas por uma mistura imaginativa do estranho, da violência e do feminino. Dentro desse contexto narrativo, o objetivo é abordar a montagem dos corpos das mulheres como construções heterogêneas em relação à violência que devem enfrentar, configurando assim subjetividades pós-humanas. Propomos que, nessas histórias, existam relações entre humanos e não humanos que podem estar associadas ao que Donna Haraway chama de "parentesco queer". Essas relações revelam maneiras de articular as identidades das mulheres com uma dimensão explicitamente coletiva e pós-humana, onde o conceito de "tornar-se-com" de Haraway se torna fundamental: "Ser um é sempre tornar-se-com muitos". A razão pela qual essas histórias adotam essa postura é porque as relações estritamente humanas, particularmente aquelas dos homens em relação às mulheres, são altamente hostis, marcadas por um excesso de poder e, portanto, de violência. Isso motiva a necessidade de as mulheres gerarem conexões complexas, intergeracionais e vitais entre si e com outras entidades vivas, onde o excepcionalismo humano pode ser anulado, contestado e/ou transformado.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La colección de cuentos Las voladoras, publicada en 2020 por la escritora ecuatoriana Mónica Ojeda, consta de ocho relatos que están moldeados por una imaginativa mezcla de lo extraño, la violencia y lo femenino. Dentro de este contexto narrativo, el objetivo es abordar la construcción de los cuerpos de las mujeres como estructuras heterogéneas en relación con la violencia que deben enfrentar, configurando así subjetividades posthumanas. Proponemos que en estas historias existen relaciones entre humanos y no humanos que podrían estar asociadas con lo que Donna Haraway denomina "parentesco queer". Estas relaciones revelan formas de articular las identidades de las mujeres con una dimensión explícitamente colectiva y posthumana, donde el concepto de "convertirse-con" de Haraway se vuelve primordial: "Ser uno siempre es convertirse-con muchos". La razón por la que estas historias adoptan esta postura es porque las relaciones estrictamente humanas, especialmente las de los hombres hacia las mujeres, son altamente hostiles, marcadas por un exceso de poder y, por lo tanto, violencia. Esto motiva la necesidad de que las mujeres generen conexiones complejas, intergeneracionales y vitales entre ellas y con otras entidades vivas, donde dicho excepcionalismo humano pueda ser anulado, cuestionado y/o transformado.

    Abstract in English:

    Abstract The short story collection Las voladoras, published in 2020 by Ecuadorian writer Mónica Ojeda, consists of eight stories that are shaped by an imaginative blend of the uncanny, violence, and the feminine. Within this narrative context, the aim is to address the assembly of women's bodies as heterogeneous constructs in relation to the violence they must confront, thus configuring posthuman subjectivities. We propose that in these stories, there are relationships between humans and non-humans that could be associated with what Donna Haraway terms "queer kinship." These relationships reveal ways of articulating women's identities with an explicitly collective and posthuman dimension, where Haraway's concept of "becoming-with" becomes paramount: "To be one is always to become with many". The reason these stories adopt this stance is because strictly human relationships, particularly those of men toward women, are highly hostile, marked by an excess of power and, therefore, violence. This motivates the need for women to generate complex, intergenerational, and vital connections among themselves and with other living entities, where such human exceptionalism can be nullified, contested, and/or transformed.
  • Paradox, Rey, and The Neocolonialist Policies at the Turn of the 19th to the 20th Century Articulo

    Monteiro, Wagner; Canarinos, Ana Karla

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo pretende discutir de que forma se configuram políticas neocolonialistas no romance Paradox, rey, de Pío Baroja. Tendo em vista o processo violento de colonização do continente africano imposto pelas nações europeias no século XIX, duas hipóteses conduzem este trabalho: Primeiramente, ao tentar problematizar a dominação francesa em nações africanas, Pío Baroja acaba por repetir as mesmas práticas adotadas pelos franceses, por meio de uma imposição político-cultural e do silenciamento da cultura do outro. Por outra parte, ao tentar inserir uma lógica que fuja das políticas colonialistas que países europeus impunham em solo africano com o objetivo de enriquecimento econômico pela via da exploração, o anarquismo colocado em prática em Bu-tata tampouco se mostra viável. A impossibilidade se dá tanto pelo fato de ser imposto pelos europeus, seja por não conseguir reagir à lógica genocida do colonialismo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir de qué manera se configuran las políticas neocolonialistas en la novela Paradox, Rey, de Pío Baroja. Considerando el proceso violento de colonización del continente africano impuesto por las naciones europeas en el siglo XIX, dos hipótesis conducen este trabajo: primeramente, al intentar problematizar la dominación francesa en naciones africanas, Pío Baroja acaba repitiendo las mismas prácticas adoptadas por los franceses, por medio de una imposición político-cultural y del silenciamiento de la cultural del otro. Por otra parte, al intentar introducir una lógica que escape de las políticas colonialistas que países europeos impusieron en el continente africano con el objetivo de enriquecimiento económico por la vía de la explotación, el anarquismo puesto en práctica en Bu-Tata tampoco se muestra viable. La imposibilidad se da tanto por el hecho de ser impuesto por los europeos, como por no lograr escapar de la lógica genocida del colonialismo.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to discuss how neocolonialist policies are configured in the novel Paradox, Rey, by PíoBaroja. Considering the violent process of colonization of the African continent imposed by European nations in the 19th century, two hypotheses lead this work: firstly, to problematize French domination in African countries, Pío Baroja ends up repeating the same practices adopted by the French, employing a political-cultural imposition and the cultural silencing of the other. On the other hand, trying to introduce a logic that escapes from the colonialist policies that European countries imposed on the African continent with the objective of economic enrichment by way of exploitation, the anarchism put into practice in Bu-Tata is also not possible. The impossibility is so much since this is imposed by Europeans, for not being able to escape the genocidal logic of colonialism.
  • Em campos de metal afiado, mais uma vez: sobre Umm Saad, de Kanafani Ghassan Resenha

    Pinheiro, Tiago Guilherme
Programa de Pos-Graduação em Letras Neolatinas, Faculdade de Letras -UFRJ Av. Horácio Macedo, 2151, Cidade Universitária, CEP 21941-97 - Rio de Janeiro RJ Brasil , - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: alea.ufrj@gmail.com