Acessibilidade / Reportar erro

O papel da academia brasileira de neurologia no ensino da neurologia uma visão pessoal

The role of the Brazilian Academy of Neurology in the teaching of neurology: a personal view

Resumos

A Academia Brasileira de Neurologia (ABN) tem demonstrado crescente interesse pelo ensino da neurologia, tanto na graduação quanto na residência médica. Ela deve definir o padrão da prática da neurologia no país, traçar o perfil de competência mínima do neurologista, determinar a competência mínima em neurologia do médico não-neurologista, desenvolver suas próprias atividades de ensino, e definir e propiciar o desenvolvimento das qualidades humanísticas desejáveis no neurologista. A ABN deve formular um currículo mínimo de neurologia na graduação e na residência médica e esforçar por sua adoção pelas escolas médicas e pelos Programas de Residência. Além disso, a ABN deve, por si própria, tornar-se agente efetora do ensino através: de um Programa de Educação Continuada, promovendo cursos e simpósios; da elaboração de um sistema de ensino programado em neurologia, via postal; da implantação de videoteca e de banco de dados da literatura. A Comissão de Ensino deve desempenhar papel fundamental em todas as atividades de ensino promovida pela ABN, definindo sua política, estabelecendo prioridades e coordenando as ações de ensino dos Grupos de Trabalho e Pesquisa.


The Brazilian Academy of Neurology (ABN) may play an important role for a better education of medical students and residents in neurology in Brazil. Its field of action ranges from suggesting a core curriculum in neurology to Medical Schools and Residency Programs to assess the quality of teaching they offer in order to guide students and graduates who apply for positions. In addition to that ABN may be itself a teaching institution offering educational activities in a Program of Continuing Medical Education with a well-designed system of credits. Courses on basic sciences, methods of diagnosis and therapeutic advances, symposia and workshops as well as a Programmed Teaching in Neurology suitable to residents and practioners are to be included. A video collection and a bank of data on the current literature may widen the available! set of services. The ABN Commitee on Teaching is to play a central role defining policy, deciding on priorities, planning and establishing timing and placing of all educational activities. Of utmost importance is to define humanistic qualities desirable in the neurologist identifying qualities students and residents bring to the educational process and those acquired in the practice of neurology. The cognitive dimensions of moral and ethics can be taught and should be regularly included in the educational activities sponsored by the Academy.


CONTENTS CONTEÚDO

Marco Aurélio Lana-Peixoto

Professor Adjunto de Neurologia, Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Minas Gerais

RESUMO

A Academia Brasileira de Neurologia (ABN) tem demonstrado crescente interesse pelo ensino da neurologia, tanto na graduação quanto na residência médica. Ela deve definir o padrão da prática da neurologia no país, traçar o perfil de competência mínima do neurologista, determinar a competência mínima em neurologia do médico não-neurologista, desenvolver suas próprias atividades de ensino, e definir e propiciar o desenvolvimento das qualidades humanísticas desejáveis no neurologista. A ABN deve formular um currículo mínimo de neurologia na graduação e na residência médica e esforçar por sua adoção pelas escolas médicas e pelos Programas de Residência. Além disso, a ABN deve, por si própria, tornar-se agente efetora do ensino através: de um Programa de Educação Continuada, promovendo cursos e simpósios; da elaboração de um sistema de ensino programado em neurologia, via postal; da implantação de videoteca e de banco de dados da literatura. A Comissão de Ensino deve desempenhar papel fundamental em todas as atividades de ensino promovida pela ABN, definindo sua política, estabelecendo prioridades e coordenando as ações de ensino dos Grupos de Trabalho e Pesquisa.

SUMMARY

The Brazilian Academy of Neurology (ABN) may play an important role for a better education of medical students and residents in neurology in Brazil. Its field of action ranges from suggesting a core curriculum in neurology to Medical Schools and Residency Programs to assess the quality of teaching they offer in order to guide students and graduates who apply for positions. In addition to that ABN may be itself a teaching institution offering educational activities in a Program of Continuing Medical Education with a well-designed system of credits. Courses on basic sciences, methods of diagnosis and therapeutic advances, symposia and workshops as well as a Programmed Teaching in Neurology suitable to residents and practioners are to be included. A video collection and a bank of data on the current literature may widen the available! set of services. The ABN Commitee on Teaching is to play a central role defining policy, deciding on priorities, planning and establishing timing and placing of all educational activities. Of utmost importance is to define humanistic qualities desirable in the neurologist identifying qualities students and residents bring to the educational process and those acquired in the practice of neurology. The cognitive dimensions of moral and ethics can be taught and should be regularly included in the educational activities sponsored by the Academy.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Dr. Marco A. Lana-Peixoto - Departamento de Neurologia, Instituto Hílton Rocha - Av. Anel da Serra 1335 - 30210 Belo Horizonte MG - Brasil.

  • 1. Badin A. Relatório das Atividades 1982-1984, Comissão de Ensino, Academia Brasileira de Neurologia, 1984.
  • 2. Cavalcanti JL. Relatório das Atividades 1986-1988, Comissão de Ensino, Academia Brasileira de Neurologia, 1988.
  • 3. Engel G. Physician-scientists and scientific physicians: resolving the humanism-science dichotomy. Am J Med 1987, 82:107.
  • 4. Estatuto. Academia Brasileira de Neurologia. Arq Neuro-Psiquiat (São Paulo) 1987, 45 (Apêndice ):9.
  • 5. Gull WW. Clinical Observation in Relation to Medicine in Modern Times. In Acland DT (ed) : A Collection of the Published Writings of William Witley Gull, Bart., M.D.F.R.S. Memoirs and Addresses. London: New Syndenham Society, 1898.
  • 6. Harrisos AJ. Common elements and interconnections. Science 1984, 224-939.
  • 7. Lana MA. A residência médica e o título de especialista em neurologia. Arq Neuro--Psiquiat (São Paulo) 1989, 47:503.
  • 8. Lana MA. Relatório das Atividades 1988-1990, Comissão de Ensino, Academia Brasileira de Neurologia, 1990.
  • 9. Subcommittee on Evaluation of Humanistic Qualities in the Internist, American Board of Internal Medicine. Evaluation of humanistic qualities in the internist. Ann Inter Med 1963, 99:720.
  • 10. Wittig E. Relatório das Atividades 1984-1986, Comissão de Ensino, Academia Brasileira de Neurologia, 1986.
  • O papel da academia brasileira de neurologia no ensino da neurologia uma visão pessoal

    The role of the Brazilian Academy of Neurology in the teaching of neurology: a personal view
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      22 Fev 2011
    • Data do Fascículo
      Dez 1991
    Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices Torre Norte, 04101-000 São Paulo SP Brazil, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
    E-mail: revista.arquivos@abneuro.org