Acessibilidade / Reportar erro

Evaluation and Appraisal of deaf students´ discourse

ABSTRACT

This paper presents a discoursive analysis of reviews elaborated by Pedagogy deaf undergraduates at Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES), Brazil, based on the theoretical and methodological approaches of Systemic-Functional Linguistics (Hallidau 1994HALLIDAY, Michael. 1994. An introduction to functional grammar. 2ed. London: Edward Arnold.; Halliday & Mattiessen 2004_____; MATTHIESSEN, Christian. 2004. An introduction to functional grammar. 3ed. London: Edward Arnold.), the Appraisal framework (Martin and White, 2005_____; WHITE, Peter. 2005. The Language of Evaluation: Appraisal in English. London & New York: Palgrave Macmillan.) as well as on studies interested in teaching written Portuguese to deaf learners (Quadros 2004_____; KARNOPP, Lodenir Becker. 2004. Língua de Sinais Brasileira: Estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed. ; Lodi 2005LODI, Ana Cláudia. 2005. Plurilinguismo e surdez: uma leitura bakhthiniana da história da educação de surdos. São Paulo: Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 409-424.; 2006_____. 2006. A leitura em segunda língua: práticas de linguagem constitutiva da(s) subjetividade(s) de um grupo e alunos surdos. Campinas: Cad. Cedes, Vol. 26, n. 69, p. 185-204. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 25 set 2013.
http://www.cedes.unicamp.br...
; 2013_____. 2013. Educação bilíngue para surdos e inclusão segundo a Política Nacional de Educação Especial e o Decreto nº 5.626/05. São Paulo: Educ. Pesquisa, v. 39, n. 1, p. 49-63.; Lodi et al 2014LODI, Ana Cláudia et al. 2014. Letramento e minorias. Porto Alegre: Editora Mediação .; Fernandes 1999; Almeida, Santos e Lacerda 2015ALEMIDA, Djair; SANTOS, Gláucia Ferreira; LACERDA, Cristina. 2015. O ensino de Língua Portuguesa para surdos: estratégias didáticas. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 3, p. 30-57, Set./Dez. Disponível em: Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index . Acesso em 03 out 2015.
http://online.unisc.br/seer/index.php/re...
, among others). The proposal of Ramos (2004RAMOS, Rosinda Castro. 2004. Gêneros textuais: uma proposta de aplicação em curso de inglês para fins específicos. São Paulo: The ESPecialist. n. 25, vol. 2, p. 107-129.) also contributed on the implementation of the didatic material to the teaching of the genre review and the analysis reveals the presence of evaluation, especially, the Appraisal category named Judgment and emphasize ethic and identity questions, related to prejudice, social and educational exclusion and inclusion. The research also reveals the importance of adequate strategies when teaching written Portuguese to deaf students.

Key-words:
Systemic-Functional Linguistics; Appraisal; Portuguese to deaf undergraduates

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP PUC-SP - LAEL, Rua Monte Alegre 984, 4B-02, São Paulo, SP 05014-001, Brasil, Tel.: +55 11 3670-8374 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: delta@pucsp.br