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Factors associated with quality of life in elderly undertaking literacy programs

FATORES ASSOCIADOS COM QUALIDADE DE VIDA DE IDOSOS EM PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO

ABSTRACT

Increased life expectancy has led to a significant number of elderly enrolling on Youth and Adult Education programs (YAE). These individuals leave inactivity and negative aspects of aging in search of opportunities for social inclusion.

Objective:

To evaluate the influence of sociodemographic factors and depressive and cognitive symptoms on quality of life (QL) of elderly attending the YAE of São Carlos city in São Paulo state.

Methods:

A descriptive and quantitative study approved by the Research Ethics Committee of São Carlos Federal University was conducted. The sample comprised all elderly undertaking the YAE literacy program in 2012. The instruments used were the Mini-Mental State Examination (MMSE), Geriatric Depression Scale (GDS), WHOQOL-bref and WHOQOL-old, and a sociodemographic instrument.

Results:

We interviewed 23 elderly, predominantly females (91.3%) in the early stages of old age (69.6%). The number of years of YAE study showed no correlation with cognition scores obtained on the MMSE or with QL domains. However, scores on the GDS had a moderate inverse relationship with total scores for the Physical (p<0.01), Sensory Functioning (p<0.05), Independence (p<0.01), Past, Present and Future Activities (p<0.05), Social Participation (p<0.01), and Intimacy (p<0.05) QV domains, and a strong inversely proportional relationship with the Social Relationships QV domain (p<0.01). Scores attained on the MMSE showed a moderate and direct relationship with total scores on the Independence QL domain (p=0.001).

Conclusion:

Elderly on literacy programs have average quality of life scores. Several QL domains are influenced by depression and cognitive symptoms.

Key words
cognition; depressive symptoms; quality of life; education

RESUMO

O aumento da expectativa de vida trouxe um significativo contingente de idosos aos programas de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Essas pessoas deixam a inatividade e os aspectos negativos do envelhecimento e buscam novas oportunidades de inclusão social.

Objetivo:

Avaliar a relação de fatores sociodemográficos e sintomas depressivos e cognitivos na qualidade de vida (QV) de idosos que frequentam a EJA do município de São Carlos-SP.

Métodos:

Pesquisa descritiva e quantitativa aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de São Carlos. A amostra foi composta por todos os idosos que estavam no processo de alfabetização na EJA, em 2012. Os instrumentos utilizados foram o Mini-exame do Estado Mental (MEEM), a Escala de Depressão Geriátrica (GDS), o WHOQOL-bref e WHOQOL-old, e um instrumento sociodemográfico.

Resultados:

Foram entrevistados 23 idosos, em sua maioria do sexo feminino (91,3%), nos anos iniciais da velhice (69,6%). O número de anos de estudo EJA não apresentou correlação com os escores de cognição obtidos por meio do MEEM e com os domínios de QV. No entanto, a pontuação na GDS teve relação inversa e moderada com os escores totais dos domínios de QV Físico (p<0,01), Funcionamento do Sensório (p<0,05), Autonomia (p<0,01), Atividades Passadas, Presentes e Futuras (p<0,05), Participação social (p<0,01) e Intimidade (p<0,05) e relação forte e inversamente proporcional com o domínio Relações Sociais (p<0,01). E as pontuações obtidas a partir do MEEM mostrou relação moderada e direta com os escores totais do domínio QV Autonomia (p=0,001).

Conclusão:

Idosos em programas de alfabetização têm uma pontuação média de qualidade de vida e alguns domínios da QV são influenciados por sintomas depressivos e cognitivos.

Palavras-chave
cognição; sintomas depressivos; qualidade de vida; educação

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Publication Dates

  • Publication in this collection
    Apr-Jun 2014

History

  • Received
    26 Feb 2014
  • Accepted
    30 Apr 2014
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