Acessibilidade / Reportar erro

Instrumentos de avaliação do ambiente de aprendizagem da sala de aula: uma revisão da literatura* * Apoio: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG)

Instruments for the evaluation of classroom learning environment: a literature review

Resumo:

Nos últimos trinta anos, pesquisas internacionais têm se dirigido para o desenvolvimento e uso de instrumentos para avaliar o ambiente de aprendizagem da sala de aula a partir da perspectiva do aluno. Segundo Dorman (2002), a maioria das pesquisas tem sido conduzida nos Estados Unidos e na Austrália. Para Fraser (2002), as modalidades de pesquisa mais comuns são: associações entre os resultados dos alunos e o ambiente; avaliação de inovações educacionais; diferenças entre as percepções dos alunos e do professor de uma mesma sala de aula; determinantes do ambiente da sala de aula; uso de métodos de pesquisa qualitativos; e estudos transculturais. Essa revisão da literatura demonstra a riqueza de um campo de pesquisa que continua em evolução.

Palavras-chave:
percepção dos alunos; ambiente de aprendizagem da sala de aula; avaliação.

In the last thirty years, international research on classroom learning environment has moved towards the development and use of instruments based on the students' perspective. According to Dorman (2002), most of this research has been conducted in the United States and Australia. Fraser (2002) indicates that research about classroom learning environments most commonly focus on: associations between student outcomes and the learning environment, evaluation of educational innovations, differences between teachers' and students' perceptions of the same classroom, determinants of classroom learning environment, utilization of qualitative methods, and cross-cultural studies. The literature review presented here demonstrates the richness of the research that has been accomplished about classroom learning environment, and indicates that this area of research is continuously evolving.

Key words:
student perceptions; classroom learning environment; assessment


Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • ALDRIDGE, J. M.; FRASER, B. J.; HUANG, T.C.I. Investigating classroom environments in Taiwan and Australia with multiple research methods. Journal of Educational Research 93, p. 48-62, 1999.
  • BURDEN, R.; FRASER, B. J.Use of classroom environment assessments in school psychology: A British perspective. Psychology in the Schools 30, p. 232-240, 1993.
  • BURNLEY, P. C.; EVANS, W.; JARRETT, O. S. A comparison of approaches and instruments for evaluating a geological sciences research experiences program. Journal of Geoscience Education v. 50, n. 1, p. 15-24, January. 2002.
  • CASTANHEIRA, M. L.; SANTIAGO, A. L. Oralidade e escrita: dificuldades de ensino- aprendizagem na alfabetização. Boletim Salto Para o Futuro Rio de Janeiro, p. 14-22, 2004.
  • CHEN, H.; CHANG, W.; CHANG, H. Different Gender Students' Perceptions of Classroom Climate in a Trial of a Teacher Developed Interdisciplinary Module. Proc. Natl. Sci. Counc v. 12, n. 3, p. 79-90, 2002.
  • CIRINO, S. D.; EITERER, C. L.; GUIMARÃES, E. J. Laboratório de Produção de Material Didático - PROMAD. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO - ENDIPE, 2004, Curitiba. Anais do XII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino - ENDIPE 2004. v.1. p. 7887-7896.
  • DORMAN, J. Classroom environment research: Progress and possibilities. Queensland Journal of Educational Research 18(2), p. 112-140, 2002. Disponível em: <Disponível em: http://education.curtin.edu.au/iier/qjer/qjer18/dorman.html >. Acesso em: 7 set. 2005.
    » http://education.curtin.edu.au/iier/qjer/qjer18/dorman.html
  • ELLETT, C. D. Classroom-based assessments of teaching and learning. In: STRONGE, J. Evaluating teaching: A guide to current thinking and best practice. Newbury Park, CA: Corwin, 1997. p. 107-128.
  • FRASER, B. J. Classroom environment instruments: Development, validity and applications. Learning Environments Research 1, p. 7-33, 1998.
  • FRASER, B. J. Learning environments research: yesterday, today and tomorrow. In: GOH, S. C.; KHINE, M. S. (Eds.) Studies in educational learning environments: an international perspective. River Edge, NJ: World Scientific, 2002. p. 1-25.
  • FRASER, B. J.; GIDDINGS, G. J.; MCROBBIE, C. J. Evolution and validation of a personal form of an instrument for assessing science laboratory classroom environments. Journal of Research in Science Teaching 32, p. 399-422, 1995.
  • FRASER, B. J.; WALBERG, H. J. Educational environments: Evaluation, antecedents and consequences. Oxford, England: Pergamon Press, 1991.
  • IDIRIS, S.; FRASER, B. J.A Study of Learning Environments in Agricultural Science Classrooms in Nigeria. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE AUSTRALIAN ASSOCIATION FOR RESEARCH IN EDUCATION (AARE), 1994, The University of Newcastle, New South Wales. Anais da Annual conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) 1994.
  • KHINE, M. S.; FISHER, D. L. Teacher-Student Interactions in Science Classrooms in Brunei. Journal of Classroom Interaction v. 38, n. 2, p. 21-28, 2003.
  • KIM, H. B.;; FISHER, D. L. FRASER, B. J.Assessment and investigation of Constructivist Science Learning Environments in Korea. Research in Science & Technological Education v. 17, n. 2, p. 239-249, 1999.
  • LIPARINI, A.; MUNFORD, D. Análise de Discurso Dentro da Sala de Aula e a Influência da Metodologia Tempestade de Idéias no Processo de Aprendizagem dos Alunos. In: I ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 2005, Rio de Janeiro. Anais do I Encontro Nacional de Ensino de Biologia 2005. p. 602-606.
  • MIDGLEY, C.; ECCLES, J. S.; FELDLAUFER, H. Classroom environment and the transition to junior high school. In: FRASER, B. J. WALBERG, H. J. Educational environments: Evaluation, antecedents and consequences. Oxford, England: Pergamon Press, 1991. p. 113-140.
  • MORTIMER, E. F. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000. 383 p.
  • NASCIMENTO, S. S. A dinâmica discursiva em situações experimentais em espaços escolares e não escolares. Relatório de pesquisa. Pro Reitoria de Pesquisa. UFMG, 2002.
  • QUEK, C. L.; WONG, A. F. L.; FRASER, B. J.Gender differences in the perceptions of chemistry laboratory classroom environments. Queensland Journal of Educational Research 18(2), p. 164-182, 2002. Disponível em: <Disponível em: http://education.curtin.edu.au/ iier/qjer/qjer18/quek.html >. Acesso em: 15 nov. 2005.
    » http://education.curtin.edu.au/ iier/qjer/qjer18/quek.html
  • SEBELA, M. P. Using teacher action research to promote constructivist learning environments in mathematics classes in South Africa 2003. Thesis (Doctor of Mathematics Education) - Science & Mathematics Education Centre, Curtin University of Technology, 2003.
  • SHE, H. C.; FISHER, D. The development of a questionnaire to describe science teacher communication behavior in Taiwan and Australia. Science Education 84, p. 706-726, 2000.
  • SHE, H. C.; FISHER, D.Teacher Communication Behavior and its Association With Students' Cognitive and Attitudinal Outcomes in Science in Taiwan. Journal of Research in Science Teaching v. 39, n. 1, p. 63-78, 2002.
  • SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, R. M. O efeito de 248 escolas de nível médio no vestibular da UFMG nos anos de 1998, 1999 e 2000. Estudos em Avaliação Educacional n. 24, p. 69-117, Jul-Dez. 2001.
  • STODOLSKY, S. Teacher evaluation: The limits of looking. Educational Researcher, 13, p. 11-18, 1984.
  • VILLANI, C. E. P. As práticas discursivas argumentativas de alunos do ensino médio no laboratório didático de física. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.
  • WALBERG, H. J.; HAERTEL, G. D. Validity and use of educational environment assessments. Studies in Educational Evaluation 6, p. 225-238, 1980.
  • WALDRIP, B. G.; FISHER, D. L.The Development and Validation of a Learning Environment Questionnaire Using Both Quantitative and Qualitative Methods. Journal of Classroom Interaction v. 35 n. 2, p. 25-37, 2000.
  • WALKER, S. L. Learning environment research: A review of the literature (Learning Environments Monograph No. 2). San Marcos, TX: Texas State University - San Marcos Geography Department, 2004. Disponível em: <Disponível em: http://www.uweb.txstate.edu/~sw36/monographs >. Acesso em: 14 ago. 2005.
    » http://www.uweb.txstate.edu/~sw36/monographs
  • WALKER, S. L. The Test of Geography-Related Attitudes (ToGRA): A New Research Instrument. In: FOURTH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENCE, MATHEMATICS, AND TECHNOLOGY EDUCATION, 2005, Victoria, British Columbia. Anais da Fourth International Conference on Science, Mathematics, and Technology Education 2005. p. 25-28.
  • 1
    Texto original em inglês.
  • *
    Apoio: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG)

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Jun 2008

Histórico

  • Recebido
    24 Mar 2007
  • Aceito
    06 Set 2007
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br