Accessibility / Report Error
Estudos de Psicologia (Campinas), Volume: 26, Issue: 1, Published: 2009
  • Rational emotive behavior therapy: applications for working with parents and teachers Articles

    Terjesen, Mark D.; Kurasaki, Robyn

    Abstract in Portuguese:

    Considerando os índices elevados de estresse emocional entre pais e professores, a abordagem Terapia Racional-Emotiva Comportamental parece ser uma estratégia útil na promoção de um funcionamento mais eficaz entre pais e professores e para aumentar o comportamento positivo e a aprendizagem da criança. O modelo Terapia Racional-Emotiva Comportamental pode ser útil para os clínicos que trabalham com os pais e as famílias, identificando e posteriormente alterando as suas idéias não saudáveis, aprimorando o funcionamento emocional, e aumentando a capacidade de tomar decisões mais eficazes sobre o gerenciamento comportamental. Além disso, quem trabalha com educadores no contexto escolar talvez deseje levar em conta a implementação da metodologia Terapia Racional-Emotiva Comportamental nas suas intervenções clínicas e terapêuticas. A partir dos dados que associam o stress com os pensamentos pouco saudáveis entre educadores, a Terapia Racional-Emotiva Comportamental pode ser uma ferramenta eficaz que merece uma mais ampla aplicação.

    Abstract in English:

    Given the high rates of reported emotional stress among parents and teachers, the Rational Emotive Behavior Therapy approach appears to be a useful strategy to promote more effective parent and teacher emotional functioning and increase child positive behaviors and learning. The Rational Emotive Behavior Therapy model may be helpful for clinicians who work with the parents and the family by identifying and subsequently changing their unhealthy ideas, enhancing emotional functioning, and increasing their ability to make effective behavior management decisions. In addition, those who work with educators in a school-based setting may wish to consider implementing Rational Emotive Behavior Therapy methodology in their consultative and therapeutic interventions. Given the data that links stress to unhealthy beliefs among educators, Rational Emotive Behavior Therapy may be an effective tool that warrants further application.
  • The impact of different shift work schedules on the levels of anxiety and stress in workers in a petrochemicals company Articles

    Almondes, Katie Moraes de; Araújo, John Fontenele

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho avaliou ansiedade e estresse em trabalhadores em diferentes esquemas de trabalhos. Participaram 239 trabalhadores, idade média 42,6, desvio-padrão = 5,7 anos, divididos em trabalho diurno fixo (n=52) e diferentes trabalhos em turno (n=187). Protocolos: Termo de Consentimento Livre e Esclarecido, Ficha de Identificação, Inventário de Ansiedade Traço-Estado, Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp. Foram utilizados teste t para amostras independentes, ANOVA, teste de correlação de Pearson e teste de Comparação de Proporções. Os resultados mostraram que os trabalhadores em turnos apresentaram maiores escores de Ansiedade Traço-Estado quando comparados com os trabalhadores diurnos fixos (t=-4,994, p=0,0001; t=-2,816, p=0,005, respectivamente). As duas amostras apresentaram stress, mas não houve diferenças estatisticamente significativas entre os grupos (t=-1,052; p=0,294). Esquemas de trabalhos em turnos causam mais ansiedade situacional e disposicional, mas não elevam significativamente níveis de stress quando comparados com diurnos fixos.

    Abstract in English:

    This study evaluated anxiety and stress in workers under different shift work conditions. The sample comprised 239 workers, with an average age of 42.6, standard deviation = 5.7 years, divided into fixed daytime working (n=52) and different working shifts (n=187). Documentation: Free and informed consent form; ID's; State-Trait Anxiety Inventory; Lipp's Stress Symptom Inventory for Adults. We used the t-test for independent samples, ANOVA, Pearson's correlation and the two-sample Comparison of proportions Test. Results showed that shift workers had higher State-Trait Anxiety scores than fixed daytime workers (t=-4.994; p=0.0001; t=-2.816; p=0.005, respectively). Both samples exhibited stress, but there were no statistically significant differences between the groups (t=-1.052; p=0.294). Shift work schedules caused more situational and dispositional anxiety, but did not significantly increase stress levels when compared to fixed daytime working.
  • The influence of profession on maternal parenting styles according to children's perception Artigos

    Gomide, Paula Inez Cunha

    Abstract in Portuguese:

    A inserção da mulher no mercado de trabalho acrescentou à sua tradicional função de cuidadora dos filhos e da casa um novo papel, o de provedora. Essas tarefas, às vezes compartilhadas com seus companheiros, outras não, merecem uma avaliação sobre sua influência na educação dos filhos. Esta pesquisa buscou avaliar a percepção dos filhos sobre suas mães, mulheres profissionais, como educadoras. Foi aplicado o Inventário de Estilos Parentais em 160 jovens, de 12 a 24 anos, 88 do sexo feminino e 72 do masculino, filhos de 40 engenheiras, 40 médicas, 40 advogadas e 40 psicólogas. Os resultados mostraram que as mães, independentemente da profissão, utilizam pobremente as práticas educativas positivas (monitoria positiva e comportamento moral) e recorrem, com muita frequência, às práticas negativas (abuso físico e supervisão estressante) para tentar obter controle sobre seus filhos. Apresentam, em média, altos índices de negligência, pois seus filhos não sentem que estão sendo cuidados. Mulheres profissionais aparentemente não estão sendo capazes de conciliar adequadamente suas funções profissionais com as maternais, pois não integraram satisfatoriamente aos seus repertórios de conhecimentos as orientações disponíveis em livros dirigidos para pais.

    Abstract in English:

    The introduction of women into the labor market has added a new role to the mother's traditional function of carer, namely the role of the provider. These tasks, which may or not be shared with their partners, should be considered as to their influence on their children's education. This research attempted to assess how children themselves perceive the way in which they are being educated by their working mothers. To find the answer to this question, the Parental Styles Inventory was used on 160 young people between the ages of 12 and 24, comprising 88 females and 72 males, the children of engineers, doctors, lawyers and psychologists. The results show that the mothers, regardless of the their professions, make little use of positive educational approaches (positive monitoring and moral behavior) which lead them to increase pro-social behavior, and often resort to negative practices (physical abuse and stressing supervision) in order to gain control over their children. These mothers end up demonstrating high rates of negligence since their children feel they are not being taken care of. Professional mothers are apparently unable to reconcile, in an adequate fashion, their professional and maternal responsibilities since they have not been able to incorporate into their knowledge base the guidance provided by the available literature that focuses on parenting.
  • Comparison between two scoring systems for the computerized emotional perception test using photographs Artigos

    Bueno, José Maurício Haas; Miguel, Fabiano Koich; Primo, Ricardo; Muniz, Monalisa; Couto, Gleiber; Noronha, Ana Paula Porto

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho teve o objetivo principal de comparar dois sistemas de atribuição de pontos às respostas de sujeitos no Teste Informatizado de Percepção de Emoções: concordância com o consenso e concordância com critérios definidos por especialistas, com base na teoria relacionada à inteligência emocional e na teoria de resposta ao item. Participaram do estudo 55 sujeitos de ambos os sexos, de 18 a 74 anos, cujos protocolos foram avaliados pelos dois métodos de pontuação. Embora a correlação entre os dois métodos de pontuação tenha sido elevada, a atribuição de pontos por concordância com especialistas resultou em correlações item-total significativamente mais elevadas que as pontuações por concordância com o consenso. Os resultados sugerem que o desenvolvimento de instrumentos para avaliação de habilidades relacionadas à inteligência emocional deve priorizar o critério da concordância com especialistas, e mostra como a teoria de resposta ao item pode ser útil no processo de investigação e escolha desses critérios.

    Abstract in English:

    The main aim of this study was to compare two rating systems relating to the responses of individuals in the Computerized Emotional Perception Test using Photographs: consensus agreement and agreement with criteria defined by experts based on emotional intelligence theory and Item Response Theory. Participants comprised 55 subjects of both sexes, aged between 18 and 74, whose protocols were rated by both rating methods. Although a high correlation between the two rating methods was observed, the expert agreement criteria yielded significantly higher item-total correlations than consensus agreement. The results suggest that the development of evaluation tools for emotional intelligence related skills should be based primarily on expert agreement criteria, and shows how the Item Response Theory should be helpful in this process of investigation and selection of criteria.
  • Social skills repertory, behavioral problems, self-concept and academic performance among children in their early school years Artigos

    Cia, Fabiana; Barham, Elizabeth Joan

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo teve por objetivo relacionar o desenvolvimento socioemocional (repertório de habilidades sociais, problemas de comportamento, autoconceito) e o desempenho acadêmico de crianças. Participaram 97 pais e mães, 99 crianças (primeira e segunda séries) e 20 professoras. O repertório de habilidades sociais e os problemas de comportamento das crianças foram avaliados por ambos os pais, professoras e crianças por meio da Social Skills Rating Scale. O autoconceito das crianças foi autoavaliado com o Self-discription Questionnaire 1; o desempenho acadêmico foi avaliado pelas professoras com base na Social Skills Rating Scale e, posteriormente, junto às crianças, usando o Teste de Desempenho Escolar. Pôde-se verificar que o repertório de habilidades sociais, o autoconceito e o desempenho acadêmico das crianças estavam positivamente correlacionados entre si. Além disso, essas três variáveis estavam negativamente correlacionadas com os problemas de comportamento das crianças. Esses resultados são sugestivos da relação entre o desenvolvimento socioemocional e o desempenho acadêmico de crianças em fase de transição escolar e dos benefícios de programas para promover habilidades durante este período, em qualquer uma das áreas, com prováveis ganhos na segunda.

    Abstract in English:

    This study aims to examine the relationships between children's socio-emotional development (social skills, internalizing and externalizing behavioral problems and self-concept) and their academic achievement. Study participants included 97 mothers and fathers, 99 children in grades one or two, and 20 teachers. The children's repertory of social skills and behavioral problems was evaluated by parents, teachers and children (Social Skills Rating Scale). The children's self-concept was assessed using self-evaluations (Self-description Questionnaire 1); the children's academic performance was evaluated by the teachers based on the Social Skills Rating Scale, and subsequently together with the children using the School Performance Test. Significant positive correlations were found among the children's repertory of social skills, self-concept and academic achievement. In addition, these three variables were negatively correlated with the children's behavioral problems. These results point to there being a relationship between socio-emotional development and academic performance among children at the school-entry transition stage and the probable benefits of skills programs for children during this period, in either area, with gains also likely in the other area.
  • Matters concerning sound perception of harmonics: the function of the sex and apprenticeship variables Artigos

    Antune, Deborah Christina; Gouveia Jr, Amauri

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho objetivou verificar o desempenho de homens e mulheres em uma tarefa de discriminação perceptiva de sons e o efeito de aprendizagem anterior sobre esta discriminação. O experimento foi realizado com 17 homens e 17 mulheres, submetidos individualmente a uma sessão de coleta de dados composta de questionário padronizado e de teste de discriminação com vinte tentativas gravadas em um CD-ROM. A análise estatística dos dados indicou diferenças de desempenho entre pessoas com e sem experiência musical prévia [F(1,33)=14,69, p<0,001]. Embora não significativo, as mulheres apresentaram melhor desempenho no grupo sem experiência prévia, e no grupo com experiência, os homens apresentaram melhor desempenho. Os dados indicam que, embora haja diferenças sexuais na percepção sonora, a experiência parece ser o fator mais importante neste tipo de discriminação.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to verify the performances of men and women in a discriminative test of sound harmonics perception, and the effect of prior learning on this discrimination. The experiment was conducted using 17 men and 17 women, who were individually submitted to an experimental session with a standard questionnaire and a sound perception test comprising 20 attempts recorded on a CD-ROM. The statistical analysis of the data shows that subjects, both with and without experience of learning a musical instrument, have a difference in performance in the test [F(1.33) = 14.69, p<0.001]. Though not significant, women displayed a better performance in the group without learning, and in the group with experience, men showed better performance. The data show that, though there may be differences between the genders in terms of sound perception, previous experience is ostensibly the most important factor in this type of discrimination.
  • Stress resulting from the daily activities of the nursing team and correlation with chronotype Artigos

    Ferreira, Luciane Ruiz Carmona; De Martino, Milva Maria Figueiredo

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo teve como propósitoclassificar o cronótipo dos funcionários da equipe de enfermagem e identificar a presença de stress correlacionado ao cronótipo e turno de trabalho. Foi realizado em hospital privado da cidade de Limeira, estado de São Paulo, com 87 sujeitos, dos diferentes setores e turnos de trabalho. Os instrumentos utilizados foram o Inventário de Sintomas de Stress de Lipp e o Questionário de Indivíduos Matutinos e Vespertinos. Verificou-se que 74,7% dos sujeitos estavam adequados ao turno de trabalho; no entanto, 55,4% apresentavam sintomas de stress, demonstrando correlação estatisticamente significativa (Teste Exato de Fisher p=0,035). Verificou-se também stress nos sujeitos com maior tempo de serviço na instituição, com diferença significativa (Teste Exato de Fisher p=0,003). Concluiu-se que a maioria dos sujeitos estava adequada ao turno de trabalho, de acordo com seu cronótipo, porém mesmo nestes indivíduos o stress foi observado, levando à confirmação de dados obtidos em outras pesquisas quanto ao caráter estressante da profissão.

    Abstract in English:

    The purpose of present study was to classify the chronotype of nursing staff, in order to identify the presence of stress and its correlation with chronotype and working hours. The study was conducted at a private hospital in the city of Limeira, in the state of São Paulo, with 87 subjects from different sectors and work shifts. The instruments used were: Lipp's Stress Symptom Inventory and a self-assessment questionnaire to determine morningness-eveningness in human circadian rhythms. We ascertained that 74.7% of the individuals were acclimated to shift working; however, 55.4% of them presented symptoms of stress - thereby demonstrating a significant statistical correlation (Fisher´s Exact Test, p=0.035).We also witnessed stress in subjects with a greater length of service in the institution, with a significant difference (Fisher's Exact Test, p=0.003). Most subjects were acclimated to their work shifts, in accordance with their personal chronotype, nevertheless even with these individuals stress could be observed, leading to the confirmation of data obtained in other research as to the stressful nature of the profession.
  • Reevaluating the Bem Sex-Role Inventory Artigos

    Hernandez, José Augusto Evangelho

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo foi avaliar a estrutura do Bem Sex Role Inventory respondido por uma amostra não probabilística de homens e mulheres brasileiras. Mais de uma década após a última revisão brasileira do inventário, um novo exame faz-se necessário, devido à forte influência cultural sobre seus itens. A escala foi aplicada junto a 922 sujeitos, recrutados em diversos locais de Porto Alegre (RS) e região metropolitana. Foi realizada uma avaliação da estrutura da escala usando a técnica estatística análise fatorial. Além disso, foi examinada a fidedignidade do instrumento. Os resultados obtidos foram comparados com os estudos anteriores. Em geral, apareceram evidências que dão forte apoio à versão verificada e, desta forma, habilitam-na para ser usada na pesquisa psicológica.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to evaluate the structure of the Bem Sex-Role Inventory, answered by a non-probabilistic sample of Brazilian men and women. More than a decade after the last Brazilian review of the Inventory, it has become necessary to conduct a fresh examination, due to the strong cultural influence regarding its content. The scale was applied to 922 subjects recruited from several locations in Porto Alegre (in the state of Rio Grande do Sul) and its metropolitan area. An evaluation of the structure of the scale was carried out using Factorial Analysis. In addition, the reliability of the scale was also examined. The findings were compared to previous studies. Generally speaking, the evidence strongly supports the approved version, thereby qualifying it to be used in psychological research.
  • Schizophrenia: listening to carer mothers Artigos

    Silva, Gisele da; Santos, Manoel Antônio dos

    Abstract in Portuguese:

    Objetivou-se investigar as repercussões desencadeadas na vida de mães cuidadoras ao longo do curso do transtorno esquizofrênico de seus filhos. Doze participantes responderam a uma entrevista semiestruturada e suas narrativas foram examinadas por meio da análise de conteúdo temática. Foram encontrados sete eixos temáticos, cada qual apontando momentos, problemáticas e correlatos emocionais específicos: estranhamento, o estigma da loucura, a chegada ao consultório médico, o diagnóstico, resistindo ao tratamento médico, mudanças na vida, aceitação ou resignação. Os resultados evidenciaram a natureza invasiva do transtorno mental na vida da mãe cuidadora, a especificidade das sobrecargas vivenciadas em cada período do curso da esquizofrenia e a dificuldade encontrada na elaboração psíquica da condição do filho, mesmo após muitos anos do diagnóstico.

    Abstract in English:

    This paper aims to investigate the impact on the lives of carer mothers of a son or daughter with a schizophrenic disorder. Twelve participants were questioned in a semi-structured interview, and their stories were reviewed by means of an analysis of the thematic content. The data showed seven themes relating to different moments, each one with specific demands and emotional responses: alienation; the stigma of mental disorder; seeking psychiatric help; diagnosis; resisting medical treatment; life changes; acceptance or resignation. The findings showed the following: Living with a chronic mental disorder, for the participants of this study, was associated with a severe disruption in their lives; the burden of care was different at different moments of the course of the schizophrenia; the emotional acceptance of the son's or daughter's situation was very hard, even many years after diagnosis.
  • Phenomenological psychology: a theoretical humanistic approach Artigos

    Amatuzzi, Mauro Martins

    Abstract in Portuguese:

    Este ensaio visa fundamentar teoricamente a psicologia fenomenológica tal como ela tem sido praticada a partir de um enfoque humanista. Inicia descrevendo a fenomenologia como um modo de pensamento filosófico caracterizado pela consideração da experiência enquanto realidade vivida subjetivamente. Ela estuda a realidade daquilo que a psicologia pesquisa cientificamente. A fenomenologia inspira a construção de uma psicologia fenomenológica derivada da filosofia com aplicações no campo da prática psicológica e psiquiátrica. Inspira também uma outra forma de psicologia fenomenológica, que consiste no estudo qualitativo de experiências específicas e situadas, e que é praticada cientificamente no âmbito da psicologia. Essa segunda forma de psicologia fenomenológica é aqui discutida a partir de fundamentos teóricos humanistas. Como ilustração, sete passos da pesquisa em psicologia fenomenológica humanista são indicados no final do texto. Esses passos sugerem caminhos semelhantes para a prática profissional.

    Abstract in English:

    This essay aims to provide a theoretical foundation for the meaning of humanistic phenomenological psychology as conducted in an academic environment. The text starts by describing Phenomenology as a form of philosophical thinking that focuses on subjective human experience. Phenomenology attempts to understand the reality of the issues scientifically studied in Psychology. The first form of Phenomenological Psychology derives from Phenomenology as a philosophy and can be used in both psychological and psychiatric practice. Another form of Phenomenological Psychology, that is also inspired by Philosophy but employed scientifically in Psychology, consists of qualitative studies of specific, situated human experiences. This second form is discussed from a theoretical, humanistic point of view. Finally, as an illustration, seven steps for phenomenological humanistic research and professional practice are suggested.
  • The lack of lack and the object of anguish Artigos

    Pisetta, Maria Angélica Augusto de Mello

    Abstract in Portuguese:

    Pretende-se, com este artigo, discutir a especificidade do objeto da angústia, declarado como inexistente por Freud. Com a formulação teórica estabelecida por Lacan em 1962/1963 de um objeto conceitual que escapa a toda significação e apreensão imaginária, essa discussão tomou novos contornos. Trata-se do conceito de objeto a, um objeto constituído de pura falta, decorrente de uma insatisfação. Este texto desenvolveu-se a partir da concepção da perda do objeto de satisfação, citada por Freud como mítica. Intenta-se também aproximar o conceito de objeto a dos conceitos de "estranho" e "familiar", relacionados por Freud em 1919 ao conceito da angústia, considerando-se a declaração lacaniana da proximidade do que é familiar na vivência deste conceito.

    Abstract in English:

    In this paper we intend to discuss the specific nature of the object of anguish, stated by Freud as something that does not exist. With the theoretical formulation established by Lacan (in 1962-1963), of a conceptual object that escapes every significance and imaginary apprehension, this discussion has adopted new outlines. It is all about the concept of "object a", an object composed of pure lack, arising from dissatisfaction. We will start with the idea of the loss of the object of satisfaction, quoted by Freud as a myth. We also intend to approximate the concept of the" object a" of the concepts of "strange" and "familiar", espoused by Freud in 1919, to the concept of anguish, prompted by Lacan's statement about the proximity of what is familiar in the anguish experience.
  • Statistics for those who don't like numbers Resenha

    Andrade, Alexsandro Luiz de; Wachelke, João Fernando Rech
Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II, Av. John Boyd Dunlop, s/n. Prédio de Odontologia, 13060-900 Campinas - São Paulo Brasil, Tel./Fax: +55 19 3343-7223 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br