Clients (CLI) |
1 |
Provides excellent customer service, seeking to meet expectations. |
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019 ;
-
Bündchen et al. (2011)Bündchen, E., Rossetto, C. R., Silva, A. B. (2011). Competências gerenciais em ação – caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração , 17 (2), 396-423. doi:10.1590/S1413-23112011000200004 ;
-
Fleury and Fleury (2001)Fleury, A. C. C., Fleury, M. T. L. (2001). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira (2a ed.). São Paulo, SP: Atlas. ;
-
Godoy and D'Amelio (2012)
|
2 |
Guides actions according to the customer needs. |
3 |
Manages customer relationships based on respect, courtesy and ethics. |
4 |
Communicates with the client with clear, objective and accessible language. |
Strategic Management (STR) |
5 |
Establishes a vision of the future and guides the actions towards the result. |
-
Bündchen et al. (2011)Bündchen, E., Rossetto, C. R., Silva, A. B. (2011). Competências gerenciais em ação – caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração , 17 (2), 396-423. doi:10.1590/S1413-23112011000200004 ;
-
Fleury e Fleury (2001)Fleury, A. C. C., Fleury, M. T. L. (2001). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira (2a ed.). São Paulo, SP: Atlas. ;
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019 ;
-
Ésther (2011)Ésther, A. B. (2011). As competências gerenciais dos reitores de universidades federais em Minas Gerais: a visão da alta administração. Cadernos EBAPE.BR , 648-667. Retrieved from http://bit.ly/3tOfQ2Y http://bit.ly/3tOfQ2Y...
;
-
Amaral (2006)Amaral, H. K. (2006). Desenvolvimento de competências de servidores na administração pública brasileira. Revista do Serviço Público , 57 (4), 549-563. doi:10.21874/rsp.v57i4.211 ;
-
Oliveira et al., (2010)Oliveira, F.B., Sant’Anna, A. S., & Vaz, S. L. (2010). Liderança no contexto da nova administração pública: uma análise sob a perspectiva de gestores públicos de Minas Gerais e Rio de Janeiro. Revista de Administração Pública , 44 (6), 1453-1475. doi:10.1590/S0034-76122010000600009 ;
-
Katz (1955)Katz, R. L. (1955). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review, 33(1), 33-42. ;
-
Quinn et al. (2003)Quinn, R. E., Faerman S. R., Thompson, M. P., McGrath, M. (2003). Competências gerenciais: princípios e aplicações. Rio de Janeiro, RJ: Campus. ;
-
Cardoso (2009)Cardoso, A. L. J. (2009). Percepções de gestores sobre competências gerenciais em diferentes contextos: estabilidade e mudança organizacional. REBRAE Revista Brasileira de Estratégia, 2 , 147-169. Retrieved from https://bit.ly/3f3ZGhX https://bit.ly/3f3ZGhX...
;
-
Yulk (2010)Yulk, G. (2010). Leadership in organizations . (7a ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall. ;
-
Godoy and D'Amelio (2012);
-
Santos (2014)Santos, A. P. (2014). Competências para a carreira de gestores governamentais: desenvolvimento e evidências de validade de uma escala. Revista de Gestão , 21 (1), 27-41. doi:10.5700/rege517 ;
-
Comin et al. (2017)Comin, L. C., Severo, E. A., Dall Agnol, C. F., Medeiros, L. S., & Guimarães, J. C. F. (2017). Competências gerenciais: uma perspectiva dos gestores das empresas do agronegócio. Perspectivas em Gestão & Conhecimento , 7 (1), 228-243. doi:10.21714/2236-417X2017v7n1p228
|
6 |
Formulates scenarios, identifying strengths, weaknesses, threats and opportunities for the organization. |
7 |
Formulates plans, establishing objectives, goals, assignments, deadlines and priority. |
8 |
Monitors indicators to achieve goals. |
9 |
Outlines strategies to achieve long-term results. |
10 |
Acts as an important agent of the changes proposed by the organization. |
11 |
Quickly adaptation to changing situations. |
12 |
Pre-identifies future changes in the business environment of the organization. |
13 |
Identifies strategic options compatible with organizational reality. |
14 |
Holistic view of the organization. |
15 |
Recognizes the role of the different organizational units, as well as their interdependencies. |
16 |
Mastery over the portfolio of products and services provided by the organization. |
17 |
Understands the relationship and interdependence of the organization with other spheres of public power. |
18 |
Represents the organization or area with partners and other stakeholders of the organization, demonstrating security. |
19 |
Evaluates the organizational situation from different angles and perspectives. |
20 |
Understands the strategy of the organization, its objectives and its cause-and-effect relationships. |
21 |
Analyzes the strategic objectives, unfolding them into coherent individual, group and functional goals. |
Society (SOC) |
22 |
Makes decisions, taking into account the possible impacts on the environment and community. |
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019 ;
-
Oliveira et al., (2010)Oliveira, F.B., Sant’Anna, A. S., & Vaz, S. L. (2010). Liderança no contexto da nova administração pública: uma análise sob a perspectiva de gestores públicos de Minas Gerais e Rio de Janeiro. Revista de Administração Pública , 44 (6), 1453-1475. doi:10.1590/S0034-76122010000600009 ;
-
Ésther (2011)Ésther, A. B. (2011). As competências gerenciais dos reitores de universidades federais em Minas Gerais: a visão da alta administração. Cadernos EBAPE.BR , 648-667. Retrieved from http://bit.ly/3tOfQ2Y http://bit.ly/3tOfQ2Y...
;
-
Gloria Jr. et al., (2014);
-
Godoy and D'Amélio (2012)
|
23 |
Promotes the involvement of society in the actions carried out by the organization. |
24 |
Promotes actions that contribute to the sustainable development of the community, showing concern for social issues. |
25 |
Encourages team members to act in accordance with the principles of social and environmental responsibility of the organization. |
26 |
Acts under ethical conducts, being an example for the team and other employees. |
Internal Management (INT) |
27 |
Monitors the compliance of processes under his/her responsibility, observing laws, standards and established procedures. |
-
Mohrman e Worley (2009)Mohrman, S. A., Worley, C. G. (2009). Dealing with rough times: A capabilities development approach to surviving and thriving. Human Resource Management , 48 (3), 433-445. doi:10.1002/hrm.20292 ;
-
Bündchen et al. (2011)Bündchen, E., Rossetto, C. R., Silva, A. B. (2011). Competências gerenciais em ação – caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração , 17 (2), 396-423. doi:10.1590/S1413-23112011000200004 ;
-
Fleury and Fleury (2001)Fleury, A. C. C., Fleury, M. T. L. (2001). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira (2a ed.). São Paulo, SP: Atlas. ;
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019
-
Katz (1955)Katz, R. L. (1955). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review, 33(1), 33-42. ;
-
Quinn et al. (2003)Quinn, R. E., Faerman S. R., Thompson, M. P., McGrath, M. (2003). Competências gerenciais: princípios e aplicações. Rio de Janeiro, RJ: Campus. ;
-
Ésther (2011)Ésther, A. B. (2011). As competências gerenciais dos reitores de universidades federais em Minas Gerais: a visão da alta administração. Cadernos EBAPE.BR , 648-667. Retrieved from http://bit.ly/3tOfQ2Y http://bit.ly/3tOfQ2Y...
;
-
Gloria Jr. et al., (2014);
-
Yulk (2010)Yulk, G. (2010). Leadership in organizations . (7a ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall. ;
-
Godoy and D'Amelio (2012);
-
Santos (2014)Santos, A. P. (2014). Competências para a carreira de gestores governamentais: desenvolvimento e evidências de validade de uma escala. Revista de Gestão , 21 (1), 27-41. doi:10.5700/rege517 ;
-
Freitas and Odelius (2017)Freitas, P. F. P., Odelius, C. C. (2017). Escala de competências gerenciais em grupos de pesquisa. Revista de Administração FACES , 16 (4), 45-65. doi:10.21714/1984-6975FACES2017V16N4ART4134 ;
-
Comin et al. (2017)Comin, L. C., Severo, E. A., Dall Agnol, C. F., Medeiros, L. S., & Guimarães, J. C. F. (2017). Competências gerenciais: uma perspectiva dos gestores das empresas do agronegócio. Perspectivas em Gestão & Conhecimento , 7 (1), 228-243. doi:10.21714/2236-417X2017v7n1p228
|
28 |
Monitors the quality of internal processes to avoid rework. |
29 |
Quickly finds the information you need through the database and systems of the organization. |
30 |
Organizes activities and tasks, discerning between priorities and routines. |
31 |
Continuously improves work processes to optimize the utilization of available resources. |
32 |
Manages projects under the responsibility of the team, monitoring scope, deadlines and resources. |
33 |
Controls administrative expenses. |
34 |
Identifies, combines and applies available organizational resources (material, technological, financial, etc.) in order to ensure the continuity of actions. |
Team Management (TEAM) |
35 |
Mobilizes and articulates employee efforts around common purposes. |
-
Mohrman and Worley (2009)Mohrman, S. A., Worley, C. G. (2009). Dealing with rough times: A capabilities development approach to surviving and thriving. Human Resource Management , 48 (3), 433-445. doi:10.1002/hrm.20292 ;
-
Katz (1955)Katz, R. L. (1955). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review, 33(1), 33-42. ;
-
Bündchen et al. (2011)Bündchen, E., Rossetto, C. R., Silva, A. B. (2011). Competências gerenciais em ação – caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração , 17 (2), 396-423. doi:10.1590/S1413-23112011000200004 ;
-
Fleury and Fleury (2001)Fleury, A. C. C., Fleury, M. T. L. (2001). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira (2a ed.). São Paulo, SP: Atlas. ;
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019 ;
-
Ésther (2011)Ésther, A. B. (2011). As competências gerenciais dos reitores de universidades federais em Minas Gerais: a visão da alta administração. Cadernos EBAPE.BR , 648-667. Retrieved from http://bit.ly/3tOfQ2Y http://bit.ly/3tOfQ2Y...
;
-
Amaral (2006)Amaral, H. K. (2006). Desenvolvimento de competências de servidores na administração pública brasileira. Revista do Serviço Público , 57 (4), 549-563. doi:10.21874/rsp.v57i4.211 ;
-
Cardoso (2009)Cardoso, A. L. J. (2009). Percepções de gestores sobre competências gerenciais em diferentes contextos: estabilidade e mudança organizacional. REBRAE Revista Brasileira de Estratégia, 2 , 147-169. Retrieved from https://bit.ly/3f3ZGhX https://bit.ly/3f3ZGhX...
;
-
Oliveira et al., (2010)Oliveira, F.B., Sant’Anna, A. S., & Vaz, S. L. (2010). Liderança no contexto da nova administração pública: uma análise sob a perspectiva de gestores públicos de Minas Gerais e Rio de Janeiro. Revista de Administração Pública , 44 (6), 1453-1475. doi:10.1590/S0034-76122010000600009 ;
-
Gloria Jr. et al., (2014);
-
Quinn et al. (2003)Quinn, R. E., Faerman S. R., Thompson, M. P., McGrath, M. (2003). Competências gerenciais: princípios e aplicações. Rio de Janeiro, RJ: Campus. ;
-
Godoy and D'Amélio (2012);
-
Freitas and Odelius (2017)Freitas, P. F. P., Odelius, C. C. (2017). Escala de competências gerenciais em grupos de pesquisa. Revista de Administração FACES , 16 (4), 45-65. doi:10.21714/1984-6975FACES2017V16N4ART4134 ;
-
Santos (2014)Santos, A. P. (2014). Competências para a carreira de gestores governamentais: desenvolvimento e evidências de validade de uma escala. Revista de Gestão , 21 (1), 27-41. doi:10.5700/rege517 ;
-
Comin et al. (2017)Comin, L. C., Severo, E. A., Dall Agnol, C. F., Medeiros, L. S., & Guimarães, J. C. F. (2017). Competências gerenciais: uma perspectiva dos gestores das empresas do agronegócio. Perspectivas em Gestão & Conhecimento , 7 (1), 228-243. doi:10.21714/2236-417X2017v7n1p228
|
36 |
Encourages the commitment of people and teams to the objectives of the organization. |
37 |
Collaborates with co-workers to achieve the goals of the organization. |
38 |
Maintains a good interpersonal relationship with colleagues and clients, cherishing for a climate of harmony. |
39 |
Adopts preventive and corrective measures to improve the health, well-being and quality of life of the team. |
40 |
Acts impartially when dealing with team members. |
41 |
Delegates activities, making it clear to the team the roles and objectives to be achieved. |
42 |
Guides the performance of the team, clearly communicating their expectations about performance. |
43 |
Properly distributes tasks among team members according to each member abilities. |
44 |
Shares the mission and objectives of the organization in a clear way to its subordinates. |
45 |
Encourages the participation of employees in decision-making and values the contribution offered by them. |
46 |
Makes decisions, based on the competencies and limitations of the area/function. |
47 |
Manages conflicts to maintain cohesion and harmony among employees. |
48 |
Promotes the professional development of the team with training opportunities. |
49 |
Recognizes and praises the achievement of a good work. |
50 |
Practices open and transparent communication, keeping people informed about organizational plans and processes. |
51 |
Communicates in ways that can generate enthusiasm. |
52 |
Listen to the interlocutors carefully. |
53 |
Give feedbacks to the team continuously. |
Self-Development (SELF) |
54 |
Has a high degree of dynamism and personal motivation. |
-
Katz (1955)Katz, R. L. (1955). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review, 33(1), 33-42. ;
-
Bündchen et al., (2011)Bündchen, E., Rossetto, C. R., Silva, A. B. (2011). Competências gerenciais em ação – caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração , 17 (2), 396-423. doi:10.1590/S1413-23112011000200004 ;
-
Fleury and Fleury (2001)Fleury, A. C. C., Fleury, M. T. L. (2001). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira (2a ed.). São Paulo, SP: Atlas. ;
-
Brandão et al. (2010)Brandão, H. P, Borges-Andrade, J. E., Freitas, I. A., & Vieira, F. T. (2010). Desenvolvimento e estrutura interna de uma escala de competências gerenciais. Psicologia: Teoria e Pesquisa , 26 (1),171-182. doi:10.1590/S0102-37722010000100019 ;
-
Ésther (2011)Ésther, A. B. (2011). As competências gerenciais dos reitores de universidades federais em Minas Gerais: a visão da alta administração. Cadernos EBAPE.BR , 648-667. Retrieved from http://bit.ly/3tOfQ2Y http://bit.ly/3tOfQ2Y...
;
-
Amaral (2006)Amaral, H. K. (2006). Desenvolvimento de competências de servidores na administração pública brasileira. Revista do Serviço Público , 57 (4), 549-563. doi:10.21874/rsp.v57i4.211 ;
-
Cardoso (2009)Cardoso, A. L. J. (2009). Percepções de gestores sobre competências gerenciais em diferentes contextos: estabilidade e mudança organizacional. REBRAE Revista Brasileira de Estratégia, 2 , 147-169. Retrieved from https://bit.ly/3f3ZGhX https://bit.ly/3f3ZGhX...
;
-
Oliveira et al., (2010)Oliveira, F.B., Sant’Anna, A. S., & Vaz, S. L. (2010). Liderança no contexto da nova administração pública: uma análise sob a perspectiva de gestores públicos de Minas Gerais e Rio de Janeiro. Revista de Administração Pública , 44 (6), 1453-1475. doi:10.1590/S0034-76122010000600009 ;
-
Gloria Jr. et al.; (2014),
-
Quinn et al. (2003)Quinn, R. E., Faerman S. R., Thompson, M. P., McGrath, M. (2003). Competências gerenciais: princípios e aplicações. Rio de Janeiro, RJ: Campus. ;
-
Freitas e Odelius (2017)Freitas, P. F. P., Odelius, C. C. (2017). Escala de competências gerenciais em grupos de pesquisa. Revista de Administração FACES , 16 (4), 45-65. doi:10.21714/1984-6975FACES2017V16N4ART4134
|
55 |
Identifies opportunities for self-development and creates professional differentiation. |
56 |
Reflects on his/her own performance and seeks to learn how to learn. |
57 |
Seeks to expand its knowledge through courses, seminars and studies, not only limited to its function. |
58 |
He/She is innovative when presenting unconventional ideas, thinking "outside the box". |
59 |
Keeps the optimism and look for alternatives to try again when things don't work out. |
60 |
Demonstrates initiative, acting as a pioneer in the search for results for the organization. |
61 |
Demonstrates balance to manage stress situations at work. |
62 |
He/She is committed to the provision of public services. |
63 |
Shows effectiveness in negotiations, getting support for his/her ideas in order to establish agreements and commitments. |