Acessibilidade / Reportar erro

Teaching and learning production and operations management: the journey from identity crisis to a cross, disciplinary approach

Resumos

Este artigo tem suas raízes em algumas questões relacionadas à "forma" e ao "conteúdo" do que nós, professores, ensinamos na área de Administração da Produção e Operações. Inicialmente, descrevo a evolução histórica desse campo no Brasil. Em seguida, discuto a crise de identidade que o campo está sofrendo. Com o objetivo de apresentar respostas para essa situação, apresento seis propostas para o desenvolvimento e consolidação do campo. Finalmente, descrevo uma iniciativa prática, envolvendo uma disciplina específica da área, ensinada para alunos de pós-graduação. Essa iniciativa enfatiza a "dimensão do conteúdo" (de uma abordagem técnico-operacional para uma abordagem estratégico-gerencial) como também a "dimensão da forma" (do foco no ensino para o foco no aprendizado). O sucesso dessa experiência em curso confirma a coerência da agenda proposta e induz futuros aperfeiçoamentos.

Administração da Produção e Operações; aprendizado; ensino; educação em gestão; abordagem interdisciplinar


This article has its roots in a number of issues concerning the "form" and "content" of what we, professors, teach in the area of Production and Operations Management (POM). First, I will describe the historical evolution of this field. Following, I will discuss the identity crisis that the field is undergoing. In an attempt to provide an answer to this situation, I will present six proposals for the development and consolidation of POM. Finally, I will describe a practical initiative, involving one specific POM discipline, taught to graduate students. This initiative emphasizes the "content dimension" (technical-operational approach to strategic-managerial approach), as well as the "form dimension" (focus on teaching to focus on learning). The success of this ongoing experience confirms that the proposed agenda is coherent and deserves further development.

Production and Operations Management; teaching; learning; management education; interdisciplinary approach


ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO

Teaching and learning production and operations management: the journey from identity crisis to a cross, disciplinary approach

Thomaz Wood Jr.

B.S. in Chemical Engineering (Unicamp), Master and Ph.D. Degrees in Business Administration (FGV/EAESP), Professor of the Production and Operations Management Department at FGV/EAESP, and Management Consultant. E-mail: twood@fgvsp.br

RESUMO

Este artigo tem suas raízes em algumas questões relacionadas à "forma" e ao "conteúdo" do que nós, professores, ensinamos na área de Administração da Produção e Operações. Inicialmente, descrevo a evolução histórica desse campo no Brasil. Em seguida, discuto a crise de identidade que o campo está sofrendo. Com o objetivo de apresentar respostas para essa situação, apresento seis propostas para o desenvolvimento e consolidação do campo. Finalmente, descrevo uma iniciativa prática, envolvendo uma disciplina específica da área, ensinada para alunos de pós-graduação. Essa iniciativa enfatiza a "dimensão do conteúdo" (de uma abordagem técnico-operacional para uma abordagem estratégico-gerencial) como também a "dimensão da forma" (do foco no ensino para o foco no aprendizado). O sucesso dessa experiência em curso confirma a coerência da agenda proposta e induz futuros aperfeiçoamentos.

Palavras-chave: Administração da Produção e Operações, aprendizado, ensino, educação em gestão, abordagem interdisciplinar.

ABSTRACT

This article has its roots in a number of issues concerning the "form" and "content" of what we, professors, teach in the area of Production and Operations Management (POM). First, I will describe the historical evolution of this field. Following, I will discuss the identity crisis that the field is undergoing. In an attempt to provide an answer to this situation, I will present six proposals for the development and consolidation of POM. Finally, I will describe a practical initiative, involving one specific POM discipline, taught to graduate students. This initiative emphasizes the "content dimension" (technical-operational approach to strategic-managerial approach), as well as the "form dimension" (focus on teaching to focus on learning). The success of this ongoing experience confirms that the proposed agenda is coherent and deserves further development.

Key words: Production and Operations Management, teaching, learning, management education, interdisciplinary approach.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

NOTES

This paper is deeply indebted to all the friends from lnternational Teachers Program (Y2K) and also to Alberto Piemonte, Luiz Carlos de Moraes Rego, and Joao Mario Csillag, colleagues from FGV/EAESP's Production and Operations Management Department, who provided valuable opinions and insights on the theme, sharing many questions and some answers with the author. A previous version of this article was presented at lnternational Teachers Program, Stern School of Business, New York University, July, 2000.

  • ABRAHAMSON, E. Managerial fads and fashions: the diffusion and rejection of innovations. Academy of Management Review, v. 16, n. 3, p. 586-612, July 1991.
  • ALBERT, S., WHETTEN, D. A. Organizational identity. ln: CUMMlNGS, L. L., STAW, B. M. (Eds.). Research in Organizational Behavior Greenwich, CT: JAl Press, 1985. V. 7, p. 263-295.
  • ASHKENAS, R. et al. The boundaryless organization: breaking the chains of organizational structure. San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
  • BARMAN, S. et al. An empirical assessment of the perceived relevance and quality of POM-related journals by academicians. Journal of Operations Management, v. 10, n. 2, p. 194-212, 1991.
  • BARNES, L. B. et al. Teaching and the case method Boston: Harvard Business School Press, 1994.
  • BENNET, D. Operations management: where have we been and where are we going? Operations & Production, ABl/Proquest, 1999.
  • BERTERO, C. O., CALDAS, M. P., WOOD JR., T. Produ,ao cientffica em Administra,ao de Empresas: provoca,5es, insinua,5es e contribui,5es para um debate local. Revista de Administrario Contemporanea, v. 3, n. 1, p. 147-178, jan./ abr. 1999.
  • CALDAS, M. P., WOOD JR., T. ldentidade organizacional. ln: CALDAS, M. P., WOOD JR., T. Transformario e realidade organizacional. São Paulo: Atlas, 1999.
  • ERlCKSON, E. Identity, youth and crisis New York: W. W. Norton & Company, 1968.
  • MACHLlNE, C. Evolução da Administração da Produção no Brasil. RAE - Revista de Administrario de Empresas, v. 34, n. 3, p. 91-101, maio/jun. 1994.
  • MONKS, J. G. Administrario da produrio São Paulo: McGraw-Hill, 1987.
  • PILKlNGTON, A., LlSTON-HEYES, C. ls production and operations management a discipline? A citation/co-citation study. International Journal of Operations & Production Management, v. 19, n. 1, p. 7-20, 1999.
  • RElGELUTH, C. M. Instructional design: What is it and why is it? ln: REIGELUTH, C. M. (Ed.). Instructional design theories and models: an overview of their current status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1983.
  • SILBERMAN, M. Active learning. Boston: Allen and Bacon, 1996.
  • SILVElRA, A., SOUZA PINTO, M. D. Administra,ao da produ,ao: analise de cita,ao. In: ENCONTRO NAClONAL DA ASSOClACAO NAClONAL DOS PROGRAMAS DE POS-GRADUACAO EM ADMINISTRAÇÃO, 21., 1997, Angra dos Reis. Anais.. Angra dos Reis: ANPAD, 1997. CD-ROM.
  • SOWER, V. et al. Classics in production and operations management. International Journal of Operations & Production Management, v. 17, n. 1, p. 15-28, 1997.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    19 Set 2011
  • Data do Fascículo
    Mar 2001
Fundação Getulio Vargas, Escola de Administração de Empresas de S.Paulo Av 9 de Julho, 2029, 01313-902 S. Paulo - SP Brasil, Tel.: (55 11) 3799-7999, Fax: (55 11) 3799-7871 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rae@fgv.br