Acessibilidade / Reportar erro
Sociologias, Volume: 15, Número: 34, Publicado: 2013
  • Documento sem título Editorial

    Cattani, Antonio David; Baumgarten, Ma’ra
  • Figurações da Violência: uma apresentação enigmática Dossiê Figurações Da Violência

    Santos, José Vicente Tavares dos; Teixeira, Alex Niche
  • O panorama das Drogas no México: da margem da sociedade ao centro da cultura Dossiê Figurações Da Violência

    Palaversich, Diana

    Resumo em Português:

    O artigo destaca o percurso das manifestações culturais ligadas ao tráfico de drogas no México, de um lugar marginal, de subcultura, na sociedade mexicana das décadas de 1970 e 1980, expressas principalmente através dos narcocorridos e do narcocine, para um lugar no mainstream cultural mexicano, desde o início do século 21, com destaque especial para a narcoliteratura. O aumento da violência, provocado pela guerra ao narcotráfico, produz uma proliferação da temática nos meios de comunicação e se reflete em áreas da cultura como as artes plásticas e a literatura, produzindo um novo tipo de expressão artística ou narrativa, que tanto pode ser oportunista e contribuir para a banalização da violência do narcotráfico como ser crítica e narrar o impacto individual e coletivo do tráfico de drogas, narrar a desenfreada e violenta realidade mexicana sem cair no estilo da imprensa marrom, do folclore ou dos lugares comuns dos romances de ação.

    Resumo em Inglês:

    This article points out the trajectory of cultural expressions linked to drug trafficking in Mexico, from a marginal position, as a subculture, in the Mexican society of the 1970s and 1980s - mainly in the form of narcocorridos and narcocine - to a place within Mexican mainstream culture, as of the beginning of the 21st century, with particular emphasis on narcoliterature. The escalation of violence, precipitated by the war on drugs, leads to the propagation of the issue in the media with effects on many cultural fields such as the plastic arts and literature, thus producing a new kind of artistic expression or narrative that may either appear as opportunistic and contribute to the banalization of drug trafficking violence or be critical and recount the individual and collective effects of drug trafficking, narrate the rampant and violent Mexican reality without falling into the yellow press style, folklore or action novel clichés.
  • Narco-violencia y literatura en México

    Michael, Joachim

    Resumo em Espanhol:

    El aumento de la violencia asociada a la lucha contra las drogas establecida por el gobierno mexicano y el fracaso del Estado en los intentos de controlar esa violencia, que dan paso a la pérdida de confianza de la sociedad en sus instituciones, servirá como telón de fondo de un análisis realizado por el autor de las consecuencias de esta realidad en la producción literaria mexicana, destacando la aparición de lo que se podría llamar un nuevo género literario: la narcoliteratura.

    Resumo em Inglês:

    The escalation of violence related to the war on drugs set in motion by the Mexican government and the State failure in controlling such violence, leading society to discredit its institutions, comprise the background for an analysis by the author of the repercussions of that reality on Mexican literary production, emphasizing the emergence of what could be said to be a new literary genre: narco-literature.
  • Contar hoy la violencia de ayer: video y literatura actual sobre la transición política española

    La Parra Pérez, Pablo; Souto Salom, Julio

    Resumo em Espanhol:

    Proponemos un diálogo transdisciplinar entre el análisis sociológico de las representaciones y la interpretación crítica de prácticas estéticas (literatura y vídeo) para esbozar una mirada singular sobre la violencia social. En concreto, observaremos diversas prácticas estéticas contemporáneas que abordan la Transición Política española (1973-1985), construyendo discursos muy divergentes entre sí. Los discursos actuales sobre la Transición tienden a situarse entre dos posiciones extremas: una visión crítica y una visión celebratoria. Establecido esto, pasamos a comentar con más detalle algunas obras recientes que muestran una a visión crítica de la Transición. En concreto, observaremos dos novelas recientes de género policial, que sitúan su acción en los años de la Transición, y dos ejercicios de video-ensayo contemporáneo que impugnan la visión celebratoria, construida como el discurso dominante sobre la transición. Finalmente, evaluaremos la pertinencia de este tipo de abordaje transdisciplinar para indagar sobre debates en abierto que involucran el ejercicio de la violencia.

    Resumo em Inglês:

    We propose a transdiciplinary dialogue between the sociological analysis of representations and the critical interpretation of aesthetic practices (literature and video) in order to bring up a singular gaze on social violence. In particular, we take note of various contemporary aesthetic practices involving the theme of Spanish Political Transition (1973-1985), which build quite contrasting discourses. The current discourses on the Transition tend toward two extremely opposed positions: a critical view and a celebratory view. In the light of this, we comment in detail some recent works that present a critical perspective of the Transition. We take, in particular, two recent crime fiction novels that set their action in the years of the Transition, and also two contemporary video essays that challenge the celebratory view, the hegemonic discourse on the political transition. Finally, we evaluate the relevance of such kind of transdisciplinary approach for inquiring on the open debates involving the practice of violence.
  • De muertas y policías: la duplicidad de la novela negra en la obra de Roberto Bolaño

    Viscardi, Nilia

    Resumo em Espanhol:

    Se presenta una sociología de las representaciones de la violencia a partir del estudio de la novela policial. Tomando como base los comentarios frankfurtianos sobre el auge de la novela policial en la modernidad, se comparan dos escritores europeos (Andrea Camilleri y Henning Mankell) con un latinoamericano (Roberto Bolaño). 2666, la novela de Bolaño, se construye desde un tipo particular de violencia social relacionada con la impunidad y la impotencia del estado, o en definitiva, con la imposibilidad del proyecto moderno. Esta realidad da lugar a un tipo de representación que se aparta de los cánones de la novela policial, como se apreciará en la caracterización del detective. Investigando los violentos desafíos al frágil orden social, este nuevo tipo de novela policial latinoamericana pone en cuestión los mecanismos de representación de la muerte, esto es, la representación de lo irrepresentable.

    Resumo em Inglês:

    The article presents a sociological analysis of violence representations based on the study of crime fiction. Relying on the Frankfurtian comments on the booming of crime fiction in the modernity, two European writers (Andrea Camilleri and Henning Mankell) are compared with a Latin American one (Roberto Bola–o). Bola–o's novel, 2666, is built on a particular kind of social violence related to both impunity and the State incompetence or, ultimately, to the non-feasibility of the Modern Project. Such reality creates room for a kind of representation that strays from the canons of crime fiction, as it will be noticed in the characterization of the detective. Inquiring into the violent challenges to the flimsy social order, this new kind of Latin American detective fiction calls into question the representations of death, that is, the representation of what cannot be represented.
  • Chandler no Cinema Noir: algumas reflexões sobre "A simples arte de matar" Dossiê Figurações Da Violência

    Misse, Michel

    Resumo em Português:

    O artigo trata da adaptação de novelas de Raymond Chandler para o cinema e de suas incursões como roteirista de filmes; na última parte, tendo por referência o ensaio de Chandler intitulado "A simples arte de matar", o autor reconsidera o apelo do crime e do mistério nas representações sociais presentes na estética "noir", que influencia ainda hoje o romance policial e de mistério.

    Resumo em Inglês:

    The article discusses film adaptation of Raymond Chandler novels and also his entrances as scriptwriter; in the last part, taking as reference Chandler's essay entitled "The simple art of murder", the author reconsiders the appeal of crime and mystery in the social representations present in the noir aesthetic that still influences crime fiction and mystery fiction.
  • Los desplazamientos forzados como riesgos sociales asociados a las condiciones de la violencia política en Colombia

    Ruscheinsky, Aloisio; Baltazar, Esteban Nina

    Resumo em Espanhol:

    En territorio colombiano los desplazados delimitan una categoría migratoria peculiar, pues se sitúan en lo provisorio y están enredados por múltiples incertezas. Este artículo presenta una caracterización de la ambigüedad del sistema de protección social y la política social de mitigación de la pobreza entre la población en situación de desplazamiento. Las causas del fenómeno tienen que ver con las desigualdades persistentes y los grupos al margen de la ley para lograr el control de tierras en zonas estratégicas para el narcotráfico, poder político, tráfico de armas y contrabando. Los reiterados vacíos y fracasos en la atención a la población desplazada evidencian la incapacidad del Estado Social de Derecho en el proceso de consolidación de la política social como estrategia institucional.

    Resumo em Inglês:

    In Colombian territory, displaced people comprise a peculiar category of migrants, since they live under a provisory condition and are entangled in multiple uncertainties. This article presents a characterization of the ambiguity involving the social protection system and the social policy aimed at mitigating poverty among the displaced population. The causes of the phenomenon are related to persistent inequalities and to the action of illegal groups for taking control of territories in strategic areas for drug trafficking, political power, and arms trafficking and smuggling. The repeated failures and omissions in relation to the displaced population demonstrate the inability of the Social State of Law (Estado Social de Derecho) for consolidating the social policy as an institutional strategy.
  • Durkheim, Mauss e a atualidade da escola sociológica francesa Artigos

    Martins, Paulo Henrique; Guerra, Juliana de Farias Pessoa

    Resumo em Português:

    A escola sociológica francesa tem importância amplamente reconhecida para o desenvolvimento da sociologia acadêmica e contemporânea, o que se deve às contribuições de E. Durkheim e M. Mauss em primeiro lugar, mas igualmente a autores como C. Lévi-Strauss, G. Gurvitch, P. Bourdieu, A. Caillé entre outros. Porém, há um dado curioso: apesar de sua fama, desconhecem-se as características próprias da escola sociológica francesa no universo da teoria sociológica contemporânea. Por desconhecerem suas características alguns autores buscam enquadrar a sociologia francesa dentro do paradigma dualista agência x estrutura, de origem anglo-saxônico. Ora, tal identificação é um erro epistemológico e impede entender que a sociologia francesa parte de outro paradigma: a lógica "efervescente" durkheimiana de diferenciação social que se desenvolve pela sistematização das noções de representação, simbolismo e totalidade social. Uma chave importante para o desvendamento da escola francesa, sobretudo de sua atualização teórica no contexto de individualização social que presenciamos na experiência das modernidades, é a sistematização por Mauss dos estudos sobre o dom, da regra tripartite do dar, receber e retribuir.

    Resumo em Inglês:

    The importance of French sociological thought for the development of contemporary academic sociology is widely recognized, especially for the contributions of E. Durkheim and M. Mauss, but also of authors as C. Lévi-Strauss, G. Gurvitch, P. Bourdieu, A. Caillé, among others. There is, however, an interesting fact: in spite of its prestige, the particular characteristics of the French sociology are unknown in the world of contemporary sociological theory. And, for being unaware of its characteristics, some authors try to define the French sociology within the British dualistic paradigm agency versus structure. Now, such demarcation constitutes an epistemological mistake that prevents the understanding that French sociology draws on another paradigm: the "effervescent" Durkheimian logic of social differentiation that is developed through the systematization of the notions of representation, symbolism and social totality. An important key for disclosing the French sociological thought, particularly its new theoretical formulation in the context of social individualization observed in modernity, is Mauss' systematization of studies on the gift, of the three obligations: to give, to receive and to reciprocate.
  • O significante "negro" e a pós-africanidade: a diáspora haitiana em Miami Artigos

    Gadea, Carlos A.

    Resumo em Português:

    Como os indivíduos negros contemporâneos navegam em sistemas classificatórios raciais diversos, dependentes das "fronteiras de significados" - "linhas de cor", de contextos sociais e lugares de residência, linguísticos e culturais? Como se vivencia o "cruzamento" de afiliações grupais entre aqueles que, por exemplo, autopercebem-se negros e que também fazem parte da diáspora de haitianos em Miami? O presente trabalho procura dar resposta a estas interrogações, considerando, como hipótese inicial, que a identificação com "o negro" dentre uma heterogênea população parece estar pautada, por um lado, pela "indiferença" crescente ao discurso da africanidade (enquanto apelativo para a elaboração identitária e política) e, pelo outro, pela constatação de que são as diferentes situações de conflito vivenciadas por cada indivíduo as constitutivas fundamentais da autopercepção e "reconhecimento" como indivíduo negro.

    Resumo em Inglês:

    How do contemporary black individuals move through the various systems of racial categorization, dependent on "borders of meaning": "color nuances", social contexts and dwelling places, linguistic and cultural aspects? How is the "cross" of group affiliations experienced by those who, for instance, perceive themselves as black and also make part of the Haitian Diaspora in Miami? The present work seeks to provide answers to these questions, based on an initial assumption that the identification with "the black" among a heterogeneous population seems to be guided, on the one hand, by the increasing "indifference" towards the discourse of Africanity (while a call for political and identity formulation) and, on the other hand, by the realization that it is the several situations of conflict experienced by each individual, which fundamentally constitute his/her self-perception and "recognition" as a black individual.
  • Ver e ser visto: o poder do olhar e o olhar de volta Interfaces

    Zoettl, Peter Anton

    Resumo em Português:

    Observações feitas durante uma oficina de vídeo participativo num bairro de imigrantes em Lisboa servem como ponto de partida para uma reflexão antropológico-visual sobre o "poder do olhar". O olhar das instituições do estado e dos agentes do poder, tanto do estado como da sociedade (como, por exemplo, dos media), refletem relações de poder e consolidam-nas. Os habitantes dos bairros desprivilegiados da periferia são o objeto de um olhar que os constitui na sua alteridade, e por meio do qual são apresentados, na sua "marginalidade imagética", à sociedade portuguesa como um todo. "Exibir", "ocultar" e "vigiar" são identificadas como formas "poderosas" de lidar com questões da visibilidade pública, e como elementos de uma "gramática" e ordem sócio-espacial do olhar, vigente nos centros urbanos do país.

    Resumo em Inglês:

    Observations during a participatory video workshop conducted by the author within an immigrant community located in the outskirts of Lisbon are the starting point for anthropological reflections on the "power of the gaze". The gaze of state institutions and of agents of power (as the media, for instance) both reflects and crystallizes power relations. Residents of the underprivileged neighborhoods in the periphery of metropolitan areas are the object of a gaze that simultaneously builds their otherness and mediate their stereotypical image to the Portuguese society as a whole. "To exhibit", "to hide" and "to supervise" are identified as "powerful" forms of dealing with issues of public visibility, and also as elements of a "grammar" and socio-spatial order of the gaze that operates in the urban centers of the country.
  • O crime organizado em perspectiva mundial Resenha

    Schabbach, Letícia Maria

    Resumo em Português:

    A construção da criminalidade organizada como objeto sociológico constitui um desafio para os cientistas sociais dedicados ao estudo desse tema. Entre os percalços para a conformação do crime organizado como problema sociológico está a sua própria conceituação, que permanece polêmica desde o século XIX. O Livro "Organized Crime: world perspectives" de Jay Albanese, Dilip Das e Arvind Verma, publicado em 2003 pela Editora Prentice Hall, é uma oportuna referência para quem deseja conhecer o crime organizado e suas características nos diversos continentes. Trata-se de uma coletânea de artigos resultante do "Third International Police Executive Symposium" realizado em 1996, no Japão, que reúne autores representantes de dezenove países cobrindo os cinco continentes, os quais analisam a criminalidade organizada em seus respectivos países. A grande contribuição dessa obra é oferecer uma proposta conceitual em seu capítulo introdutório e apontar, com base nas realidades identificadas, os desafios para o futuro.

    Resumo em Inglês:

    The constitution of the organized crime as a sociological object comprises a major challenge for social scientists devoted to investigate this issue. Among the hindrances to the formulation of organized crime as a sociological problem lies its own conceptualization that remains controversial since the 19th century. The book "Organized Crime: world perspectives" edited by Jay Albanese, Dilip Das and Arvind Verma and published in 2003 by Prentice Hall is an opportune reference for those who seek to know about the organized crime and its characteristics in the distinct world regions. The book is comprised by a collection of articles that resulted from the "Third International Police Executive Symposium" that took place in 1996, in Japan. The authors represent 19 countries from all world regions, and they analyze the organized crime in their respective countries. The major contributions of this work are the conceptual framework proposed in its introduction and the fact of pointing out the future challenges identified from the analysis of the national contexts.
Programa de Pós-Graduação em Sociologia - UFRGS Av. Bento Gonçalves, 9500 Prédio 43111 sala 103 , 91509-900 Porto Alegre RS Brasil , Tel.: +55 51 3316-6635 / 3308-7008, Fax.: +55 51 3316-6637 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: revsoc@ufrgs.br