SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número18A busca da coerência: reflexões sobre a produção do GT Educação PopularAnálise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Recent scientific production on curriculum and multiculturalism in Brazil (1995-2000): advances, challenges and tensions. Rev. Bras. Educ. [online]. 2001, n.18, pp.65-81. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782001000300007.

This article presents an analysis of recent Brazilian scientific production on curriculum and multiculturalism. It examines articles published between 1995 and 2000 in the following journals: Cadernos de Pesquisa, Revista Brasileira de Educação, Educação & Realidade, Educação & Sociedade e Educação em Revista. It also focuses on papers presented at the Annual Meetings of ANPEd during the same period. The study aims at identifying the main themes and arguments, the most significant theoretical influences, the methodological procedures employed, the contributions and the gaps. The tensions and challenges observed in the articles are also discussed. The paper insists on the importance of a dialogue between those authors more closely associated with social movements who are chiefly influenced by social theory and anthropology and those authors more closely associated with curriculum and pedagogy who are influenced by critical theory, cultural studies, post-modernism and post-structuralism.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons