SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número58Participação e aprendizagem na educação da criança indígenaAprender na universidade: análise de aspectos que condicionam a perspectiva de professores e alunos da Universidade Nacional de Cuyo (UNCuyo/Argentina) e da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Brasil) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

CARBONAI, Davide  e  COLVERO, Ronaldo Bernardino. Social roles in middle school: an analysis based on social network theory. Rev. Bras. Educ. [online]. 2014, vol.19, n.58, pp.671-689. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000800008.

Social network analysis has been used here to study a sample of students attending 22 classes of lower-secondary schools in Tuscany (Italy). Data analysis is derived from the comparison of networks of different amplitude (the number of students per class) considering some measures of normalization. Beyond highlighting some critical elements in the integration process among different social groups, it is proposed here a network analysis related to the type of family of origin of each student: density and centrality measures of the group, social roles (brokerage).

Palavras-chave : social network analysis; social integration; social roles; comparative analysis.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons