SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número66Prevenção e remediação das dificuldades de aprendizagem: adaptação do modelo de resposta à intervenção em uma amostra brasileiraResponsabilidade social da educação superior: mapeamento e tendências temáticas da produção científica brasileira (1990-2011) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

BROD, FERNANDO AUGUSTO TREPTOW  e  RODRIGUES, SHEYLA COSTA. THE CONVERSATION AS A STRATEGY FOR CONTINUED FORMATION IN THE TUTORSHIP OF PROFESSIONAL DISTANCE EDUCATION. Rev. Bras. Educ. [online]. 2016, vol.21, n.66, pp.631-652. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216633.

This study proposes to reflect about the conversations of professors/tutors of vocational distance education of Rede e-Tec Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, campus Visconde da Graça (IFSul CAVG), considering the pedagogical mediation work performed by them in the tutoring. We brought the conversation's recursive topics to the study and analyzed it using the technique of the collective subject discourse of Lefèvre and Lefèvre. In our analysis, we use the theoretical background of the scholars Maturana, Lévy, Shulman and Tardif, through the following concepts: culture in conversation networks, collective intelligence, pedagogical knowledge content, and teacher training. The collective discourse indicates the consequences caused by the lack of interaction between professors/researchers and professors/tutors and its impact on the pedagogical mediation.

Palavras-chave : distance professional education; tutoring; pedagogical mediation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )