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A complementary metric to define a buffer zone in brazilian airports

Uma métrica complementar para definir uma zona tampão em aeroporotos brasileiros

Abstracts

The legislation on aircraft noise in Brazil recognizes the DNL metric as the only tool to perform noise airport zoning. This paper examines the importance of adopting an auxiliary metric to characterize the impacts of aircraft noise at a specific building sensitive to noise, especially in analysis of speech interference and sleep disturbance. A complementary measure, LAeq, associated with the Brazilian standard for controlling noise pollution, NBR 10151 (Assessment of noise in inhabited areas, for Community comfort), was used in this work. A control curve based the LAeq and on the standart was created and the buffer area between the control curve and DNL 65dB (A) was the object of study of this work. The results showed a high number of people who are affected by aircraft noise and are despised by the public authorities, only at Congonhas airport this number reaches the mark of 596,808 people. The adoption of complementary metric is intended to assist decision makers in identifying people highly annoyed by aircraft noise, allowing the creation of mitigation measures in the affected areas.

metric complementary; DNL; airport noise


A legislação sobre o ruído de aeronaves no Brasil reconhece a métrica DNL como a única ferramenta para implementar zoneamento de ruído em aeroportos. Este artigo analisa a importância da adoção de uma métrica auxiliar para caracterizar os impactos do ruído das aeronaves em construções específicas sensíveis ao ruído, especialmente na análise de interferência na fala e nos distúrbios do sono. Foi utilizado neste trabalho uma métrica complementar, LAeq, associada a norma brasileira de controle da poluição sonora, NBR 10151 (Avaliação do ruído em áreas habitadas para o conforto da Comunidade). Uma curva de controle baseada no LAeq e na norma foi criada e a área tampão entre a curva de controle e o DNL 65dB(A) foi o objeto de estudo deste trabalho. Os resultados mostraram um número elevado de pessoas que são atingidas pelo ruído aeronáutico e são desprezadas pelas autoridades públicas, só no aeroporto de Congonhas este número atinge a marca de 596.808 pessoas. A adoção da métrica complementar tem o intuito de auxiliar os tomadores de decisão na identificação das pessoas altamente incomodadas pelo ruído aeronáutico, permitindo a criação de medidas de mitigação nas áreas afetadas.

métrica complementar; DNL; ruído aeroportuário


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Publication Dates

  • Publication in this collection
    18 June 2014
  • Date of issue
    Oct 2014

History

  • Accepted
    08 June 2014
  • Received
    06 July 2013
  • Reviewed
    14 Apr 2014
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