Resumos
Exemplos concretos de aplicação da pesquisa documental, estudo de caso e etnografia em Administração de Empresas.
pesquisa qualitativa; pesquisa documental; estudo de caso; etnografia; observação participante; entrevista; coleta de dados; análise de dados; análise de documentos
Examples of document study, case study and ethnograph as applied to the area of Business Administration.
qualitative research; document study; case research; ethnography; participant observation; interview; data collecting; data analysis; documents analysis
ARTIGOS
A pesquisa qualitativa e sua utilização em Administração de Empresas
Arilda Schmidt Godoy
Professora do Departamento de Educação da UNESP, Rio Claro
RESUMO
Exemplos concretos de aplicação da pesquisa documental, estudo de caso e etnografia em Administração de Empresas.
Palavras-chave: pesquisa qualitativa, pesquisa documental, estudo de caso, etnografia, observação participante, entrevista, coleta de dados, análise de dados, análise de documentos.
ABSTRACT
Examples of document study, case study and ethnograph as applied to the area of Business Administration.
Keywords: qualitative research, document study, case research, ethnography, participant observation, interview, data collecting, data analysis, documents analysis.
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
Artigo recebido pela Redação da RAE em junho/1994, avaliado em agosto/1994 e janeiro/1995, aprovado para publicação em janeiro/1995.
1. GODOY,Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
2. . Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 30-6, jan./fev. 1995.
3. BARTUNEK, J. M., BOBKO, P., VENKATRAMAN, N. Toward innovation and diversity in management research methods. Academy of Management Journal, Ada, v. 36, n. 6, p. 1362-73, Dec. 1993.
4. WHEELER, D. R. Content analysis: an analytical technique for international marketing research. International Marketing Review, Bradford, v. 5, n. 4, p. 34-40, Winter 1988.
5. SING, P. N., HUANG, S. C. Some socio-cultural and psychological dominant of advertising in India: a comparative study. Journal of Social Psychology, Provincetown, n. 57, p. 113-21, June 1962.
6. SUSUKI, N. The changing pattern of advertising strategy by Japanese business in the US market: content analysis. Journal of International Business Studies, Columbia, v. 11, n. 1, p. 63-72, First Quarter 1980.
7. WHEELER, D. R. Op. cit.
8. TURNER, B. A. The organizational and interorganizational development of disasters. Administrative Science Quartetty, New York, v. 21, n. 3, p. 378-97, Sep. 1976.
9. RAFAELI, A. When cashiers meet customers: analysis of the role of supermarket cashiers. Academy of Management Journal, Ada, v. 32, n. 2, p. 245-73, June 1989; SAUER, J., ANDERSON,N. Have we misread
the psychology of innovation? A case study from two NHS hospitals. Leadership & Organization Development, Bradford, v. 13, n. 2, p. 17-21, 1992.
10. MILES, M. B., HUBERMAN, A. M. Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. 4.ed. Beverly Hills: Sage Publications, 1986.
11. SAUER, J., ANDERSON, N. Op. cit.
12. Idem, ibidem.
13. GIOIA, D. A., CHITTIPEDDI, K. Sensemaking and sensegiving in strategic change initiation. Strategic Management Journal, Sussex, v. 12, n. 4, p. 433-48, Sep. 1991.
- 1. GODOY,Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
-
2. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 30-6, jan./fev. 1995.
- 3. BARTUNEK, J. M., BOBKO, P., VENKATRAMAN, N. Toward innovation and diversity in management research methods. Academy of Management Journal, Ada, v. 36, n. 6, p. 1362-73, Dec. 1993.
- 4. WHEELER, D. R. Content analysis: an analytical technique for international marketing research. International Marketing Review, Bradford, v. 5, n. 4, p. 34-40, Winter 1988.
- 5. SING, P. N., HUANG, S. C. Some socio-cultural and psychological dominant of advertising in India: a comparative study. Journal of Social Psychology, Provincetown, n. 57, p. 113-21, June 1962.
- 6. SUSUKI, N. The changing pattern of advertising strategy by Japanese business in the US market: content analysis. Journal of International Business Studies, Columbia, v. 11, n. 1, p. 63-72, First Quarter 1980.
- 8. TURNER, B. A. The organizational and interorganizational development of disasters. Administrative Science Quartetty, New York, v. 21, n. 3, p. 378-97, Sep. 1976.
- 9. RAFAELI, A. When cashiers meet customers: analysis of the role of supermarket cashiers. Academy of Management Journal, Ada, v. 32, n. 2, p. 245-73, June 1989;
- the psychology of innovation? A case study from two NHS hospitals. Leadership & Organization Development, Bradford, v. 13, n. 2, p. 17-21, 1992.
- 10. MILES, M. B., HUBERMAN, A. M. Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. 4.ed. Beverly Hills: Sage Publications, 1986.
- 13. GIOIA, D. A., CHITTIPEDDI, K. Sensemaking and sensegiving in strategic change initiation. Strategic Management Journal, Sussex, v. 12, n. 4, p. 433-48, Sep. 1991.
Datas de Publicação
-
Publicação nesta coleção
17 Jul 2012 -
Data do Fascículo
Ago 1995
Histórico
-
Aceito
Jan 1995 -
Recebido
Jun 1994 -
Revisado
Ago 1994