Abstract
Despite the importance of objective measures of attention to clinical practice, there is a paucity of Brazilian standardized tests. Objective: The aim of the present study was the standardization of a normative group for the third version of a computerized test of visual attention (TAVIS-3), developed to evaluate children and adolescents in the 6 to 17 years age range. Methods: 631 students from 3 schools in Rio de Janeiro city were assessed with TAVIS-3, administered by experienced psychologists, following parents' authorization. Results: The normative groups were determined considering performance of different age groups: from 6 to 10 years (with scores for 5 different ages); from 11 to 12 and from 13 to 17 years. Three tasks (focused, shifted and sustained attention) were standardized for each age group. Conclusion: The standardization of a normative group for TAVIS-3 discriminated performance ranges for distinct age groups, allowing its use as a neuropsychological assessment of attention.
Key words:
attention; neuropsychology; computerized tests
Resumo
Embora a avaliação objetiva da atenção seja de extrema importância para a prática clínica, observa-se escassez de testes neuropsicológicos com padronização brasileira para esta função. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi desenvolver um grupo normativo de referência para a terceira versão de teste computadorizado de atenção visual (TAVIS-3), destinado à avaliação de crianças e adolescentes com idades entre 6 e 17 anos. Métodos: 631 alunos de 3 instituições de ensino da cidade do Rio de Janeiro foram submetidos ao TAVIS-3, administrado por aplicadores treinados, mediante autorização dos pais. Resultados: A divisão dos grupos etários levando-se em consideração as diferenças de desempenho permitiu identificar faixas etárias de 6 aos 10 anos (com escores para cada uma das 5 idades compreendidas); de 11 a 12 anos e de 13 a 17 anos. Três tarefas distintas de atenção (seletiva, alternada e sustentada) foram padronizadas para cada faixa etária avaliada. Conclusões: A padronização de grupo normativo para o TAVIS-3 permitiu individualizar o desempenho de acordo com a idade, para uso como instrumento de avaliação neuropsicológica de atenção.
Palavras-chave:
atenção; neuropsicologia; testes computadorizados
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
References
-
1Duchesne M, Mattos P. Normatização de um teste computadorizado de atenção visual. Arq Neuropsiquiatr 1997;55:62-69.
-
2Nahas T, Xavier G. Atenção. In: Andrade VM, Santos FH, Bueno OFA, orgs. Neuropsicologia Hoje. São Paulo: Artes Médicas; 2004:389-402.
-
3Lezak MD. Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press; 2004.
-
4American Academy of Pediatrics. Clinical Practice Guideline: Diagnosis and Evaluation of the Child with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics 2000;105:1158-1170.
-
5Schubert R. Attention deficit disorder and epilepsy. Pediatr Neurol 2005;32:1-10.
-
6Homack S, Riccio CA. A meta-analysis of the sensitivity and specificity of the Stroop Color and Word Test with children. Arch Clin Neuropsychol 2004;19:725-743.
-
7Wolraich ML, Lambert EW, Bickman L, Simmons T, Doffing MA, Worley KA. Assessing the Impact of Parent and Teacher Agreement on Diagnosing Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Dev Behav Pediatrics 2004;25:41-47.
-
8Sayal K, Taylor E. Parent ratings of school behaviour in children at risk of attention deficit/hyperactivity disorder. Acta Psychiatr Scand 2005;111:460-465.
-
9Biederman J, Faraone SV, Monuteaux MC, Grossbard JR. How Informative Are Parent Reports of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms for Assessing Outcome in Clinical Trials of Long-Acting Treatments? A Pooled Analysis of Parents' and Teachers' Reports. Pediatrics. 2004;113:1667-1671.
-
10Mattos P, Alfano A, Araujo C. Avaliação Neuropsicológica. In: Kapczinski F, Quevedo J, Izquierdo I, orgs. Bases Biológicas dos Transtornos Psiquiátricos, 2ª. Ed. Porto Alegre: Artmed; 2004:149-155.
-
11Coutinho G, Mattos P, Araujo C, Duchesne M. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade: Contribuição Diagnóstica de Avaliação Computadorizada de Atenção Visual. Rev Psiq Clín. 2007;34:215-222.
-
12Cambraia SV. Teste de Atenção Concentrada. São Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica Ltda; 2004.
-
13Gronwall D, Wrightson P. Delayed recovery after minor head injury. Lancet 1974;2:605-609.
-
14Van Zomeren AH, Deelman BG. Long-term recovery of visual reaction time after closed head injury. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1978;41:452-457.
-
15Collings RD. Differences Between ADHD Inattentive and Combined Types on the CPT. J Psychopathol Behav Assess 2003;25:177-189.
-
16Nigg JT, Blaskey LG, Huang-Pollock CL, Rappley MD. Neuropsychological Executive Functions and DSM-IV ADHD Subtypes. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2002;41:59-66.
-
17Mattos P. Uso de testes computadorizados em Neuropsicologia. In: Gagliardi RJ, Reimao R, orgs. Clínica Neurológica. São Paulo: Lemos Editorial; 1998:319-322.
-
18Duncan MT. Obtenção de dados normativos para desempenho no teste de Stroop num grupo de estudantes do ensino fundamental em Niterói. J Bras Psiq 2006;55:42-48.
Publication Dates
-
Publication in this collection
Jan-Mar 2008
History
-
Received
05 Feb 2007 -
Reviewed
17 Feb 2007 -
Accepted
20 Feb 2007